Kritiken mot Madeleine: “Hon missköter sitt ämbete”

Kritiken mot Madeleine:
Prinsessan Madeleine har inte gjort ett officiellt besök i sina hertigdömen Gästrikland och Hälsingland på fem år. Det har lett till att vissa är besvikna.
Annons

Prinsessan Madeleines roll som hertiginna har varit omtvistad. När hon som nyfödd fick den hedervärda titeln jublade man i Gästrikland och Hälsingland – men de senaste åren har det inte rått samma glädjerus.

Annons

Madeleine har nämligen inte varit på officiellt besök i Gävleborgs län sedan 2015. Hon och maken Chris O’Neill besöker regelbundet Sverige på somrarna, men brukar då hålla sig till Solliden.

“Madeleine missköter sitt ämbete”

Prinsessan Madeleine bor på heltid i Florida med maken Chris O’Neill.
Annons

TV- och radiojournalisten Lars Ragnar Forssberg är uppvuxen i Hudiksvall och har skrivit krönikor för Hela Hälsingland. Han är besviken på att Madeleine inte synts till oftare i sina hertigdömen.

– Hon missköter sitt ämbete. Är man hertiginna, då har man vissa förpliktelser. Hon borde kunna känna själv att hon ska bidra med mer, säger Lars.

Lars menar att befolkningen i Gästrikland och Hälsingland delar hans uppfattning.

– Människor tycker att om hon har den här titeln, så borde hon dyka upp. Vi kan ju jämföra med prins Daniel och kronprinsessan Victoria, som sköter sina roller som hertig och hertiginnor betydligt schysstare, säger han.

“Folket saknar det”

Så sent som i juni 2019 var kronprinsessan Victoria i Gästrikland och landskapsvandrade.
Annons

Även Leif Eriksson, tidigare kanalchef på P4 Gävleborg och numera programledare i P4 Plus, har upplevt ett folkligt missnöje kring att Madeleine så sällan är på plats och representerar sin funktion som hertiginna.

– De saknar det. Jag minns ju hur det var i Gästrikland och Hälsingland när kungen meddelade att hon skulle vara hertiginna här, det var en enorm glädje. Och när hon varit här så har folk varit väldigt stolta, så det är väldigt tråkigt att hon inte kommit hit sedan dess, säger Leif.

Leif betonar att länsborna gillar Madeleine och att alla hennes besök varit stora folkfester.

– Hon är en viktig symbol. Det var ett hoppingivande besked att hon skulle bli hertiginna, för då var Gävleborgs län ett utsatt område med hög arbetslöshet, säger han.

– Det kan betyda mycket för länet om hon besöker igen.

Annons

Foto: TT

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

38 kommentarer till “Kritiken mot Madeleine: “Hon missköter sitt ämbete””

  1. Cissi skriver: 4 februari, 2020

    Jag håller med. Så länge som hon uppbär sin titel så har hon också obligationer mot Sverige.


    1. Mön på Kosterön skriver: 4 februari, 2020

      Samma med Nicolas och Adrienne, de har aldrig besökt sina hertig- o hertiginnedömen. Verkar som de inte bryr sig😞


  2. PernillaA skriver: 4 februari, 2020

    Varför bjuder de inte in henne om det är så viktigt


  3. konsttanten skriver: 4 februari, 2020

    Har hon blivit inbjuden under juli månad, när hon är i Sverige?


  4. Fluff skriver: 4 februari, 2020

    Ett utmärkt tillfälle att upptäcka att solen går upp varje dag även utan kungligheter.
    De behövs liksom inte till något.


  5. ellinor blomquist skriver: 4 februari, 2020

    Håller ej med!!!!
    Madeleine och Chris lever precis som de bör göra-de lever upp till kungens eget valspråk.
    Det är kungen som agerat fel med alla dessa titlar,kungen som ej lever upp till sitt valspråk.


  6. Monarkist skriver: 4 februari, 2020

    Det är väl dags att Madeleine avsäger sig sina titlar. Hon är smart och intelligent och kan säkert få ett riktigt bra jobb over there. Då skulle hon slippa människors förväntningar och vara fri att forma sitt liv precis som hon vill. Sina föräldrars dotter kommer hon alltid att vara ändå.


  7. Camilla skriver: 4 februari, 2020

    Vore ju också på sin plats att hon visade sina barn deras hertigdömen, för så vitt jag vet så har varken Nicholas eller Adrienne besökt sina landskap. Kan säkert också vara trevligt för Chris att se mer av Sverige än Stureplan och Soliden…


    1. Bea skriver: 4 februari, 2020

      Camilla,
      som du kanske vet är Chris en privatperson och behöver ej nämnas här överhuvudtaget. Han har inga förpliktelser i Sverige.
      Vad han tycker och har för uppfattning om olika länder och platser han besöker är helt upp till honom. Med all respekt så tror jag knappast att Sverige ligger etta på den listan förövrigt.


    2. Camilla skriver: 5 februari, 2020

      Bea, jag sa inget om att det var Chris plikt. Jag menar bara att när jag har varit i relationer med medborgare från andra länder så har jag varit intresserad av att se mer av deras länder än flygplatser och deras hem. Tydligen delar inte Chris det intresset.


  8. Annakf skriver: 4 februari, 2020

    Har de försökt bjuda in henne? Det handlar ju också om det, hon kan ju inte bara dyka upp utan att det finns något program. Det svåra är väl att pricka in en tidpunkt när hon faktiskt befinner sig i Sverige.


  9. Eva skriver: 4 februari, 2020

    Madeleine har 3 små barn och bor i USA. Kungen har meddelat att kungafamiljen ska i första hand ska representeras av kungen, drottningen och kronprinsparet. Vilka står bakom “missnöjet ute i landet”? Svensk Damtidning?


  10. HMA skriver: 4 februari, 2020

    Nja, hon är ju faktiskt inte akriv del i kungafamuljen längre, utifrån höstens ändringar.
    Men sen är väl frågan om hon får några inbjudningar? Att besöka utan någon formell inbjudan från regionen är ju inte heller något man gör..
    Värmland bjuder ju in Carl Philip till både Svenska Rallyt, event och landshövdingsmiddagar. Kanske är de hjärtligare och gästvänligare…? 😉


  11. Anna Andersson skriver: 4 februari, 2020

    Endast kungen har ett ämbete och därmed officiella förpliktelser. Hertig/hertiginnetitlar är inget ämbete, endast en hederstitel. Alltså har PM inga formella skyldigheter eller förpliktelser i detta hänseende. En helt annan sak är ju goodwill och viljan att skapa goda relationer. Vem vet, hon kanske dyker upp på ett besök i Gästrikland/Hälsingland snart?


  12. Anna skriver: 4 februari, 2020

    Varför klaga på en person som bor i USA?Det är skillnad på CP som bor i Sverige och arbetar ytterst sparsamt,han har helt andra förutsättningar.
    Barnen är så små att på dem kan man inte ha några krav och vad har länen gjort för dem?I Ångermanland pratades om någon upplevelse park med vad blev av det?
    Instämmer med övriga ,bjud in Madeleine när hon är i Sverige,så får vi se om kungen godkänner att hon har ett uppdrag.


  13. ananas skriver: 4 februari, 2020

    Man kan ju undra vilket surr det skulle bli om hon besökte Sverige oftare; sannolikt gnäll över att hon flyger fram och tillbaka utan tanke på miljö och klimat!


  14. Desirée skriver: 4 februari, 2020

    Vore bättre med det system som de har i Storbritannien där de får sin hertigtitel vid giftermål. Då kan de som vuxna och vet vad det innebär, acceptera eller avböja om de inte vill åta sig de förpliktelser som följer med utnämningen.


  15. konsttanten skriver: 4 februari, 2020

    Hennes sista besök blev inte så positivt i media pga oförskämd journalist med obehagliga frågor.
    Befria M och barnen från titlarna.


    1. Anna skriver: 4 februari, 2020

      Vilka frågor ?


  16. Royalist javisst skriver: 4 februari, 2020

    Helt korrekt Anna Andersson, 4 februari.
    Folk är fel informerade om vad en hertiginnetitel innebär. Felaktiga förväntningar.
    Man är okunnig om detta i Gästrikland/Hälsingland.
    (Titeln innebär inga förpliktelser, inget ämbete…)
    Orättvist påhopp på prinsessan Madeleine.


  17. Cecilia skriver: 4 februari, 2020

    Alla ute i landet är inte alls kritiska mot Madeleine, och det hoppas jag att hon vet. Madeleine är en positiv kraft för världen på sitt sätt.


  18. Anna skriver: 4 februari, 2020

    T o m som republikan reagerar jag över rubriken. Jag kan inte tänka mig att en hertig- eller hertiginnetitel innebär några förpliktelser överhuvudtaget? M uppbär ju heller inget apanage i den rollen.
    Det man diskutera är väl om hertig- och hertiginnedömen öht ska finnas kvar, men det har ju inget med M att göra. Hon fick hederstiteln vid födseln och man kan inte avkräva henne något särskilt ansvar. Carl P har väl en stuga i sitt hertigdöme om jag inte minns fel, så det blir ju mer naturligt för honom att åka dit då och då.


  19. charlotte skriver: 4 februari, 2020

    Madeleine har missförstått sin HKH-titel. Hon agerar som att hon inte hade någon sådan titel. Hon har själv uttalat att “hon är som sina fastrar”. Det är ju helt fel. De har agerat rätt, de har bara prinsessor som hederstitel. Folk undrar faktiskt vad Madeleine gör. Det är inte mycket svenskarna begär, ett julfoto på barnen t ex. Sofia och Carl Philip agerar adekvat.


  20. Mon skriver: 4 februari, 2020

    Vad förväntar de sig att hin ska göra? Le och vinka? Nä vardagen rullar nog på rätt bra utan henne i hertigdömet.


  21. Mon skriver: 4 februari, 2020

    Vad förväntar de sig att hon ska göra? Le och vinka? Klippa band?


  22. Monique skriver: 4 februari, 2020

    Vad förväntar de sig att hon ska göra? Le och vinka? Klippa band?


  23. Elna skriver: 4 februari, 2020

    Det finns ett reportage om Madeleine gamla fästman om han och hans frus nya hem från 2019. Är det inte på tiden ni städar bort gamla reportage från 2018 och framåt ?


  24. Helene skriver: 4 februari, 2020

    Syfte, –mål–resultat.– Dessa hederstitlar som Kungen delat ut, kan betraktas som utan större värde. –Vi kan fråga oss: Blev “befolkning” gladare i 1 dag, 10 dagar eller 1 år, efter besöket–Tillkom flera arbetstillfällen–Blev det bättre ekonomi i de redan hårt trängda kommunerna?– Som med allt man företar sig, måste vi tänka: Syfte -mål-resultat.


  25. charlotte skriver: 4 februari, 2020

    Det är Madeleine som ska meddela att hon vill besöka sitt hertiginnedöme. Inte tvärtom.


  26. Christina skriver: 4 februari, 2020

    Madeleine tycks ofta bli hack kycklingen för pressen . Obehagligt och onödigt .


  27. Eva M skriver: 4 februari, 2020

    Vi kan väl inte kräva att prinsessan Adrienne som inte fyllt två ska besöka sitt hertiginne landskap prins Nicholas är också liten.


    1. Camilla skriver: 5 februari, 2020

      Så liten är inte Nicholas, han blir 5 år i juni.

      Estelle, Leonore och Alexander var 2 år och nån månad när de var gjorde sina första officiella besök, Oscar var 3 år och nån månad.
      Gabriel är 2,5 år och har inte gjort något officiellt besök i Dalarna än, men det kommer nog snart.


  28. Monarkist skriver: 5 februari, 2020

    Madeleine samt henne bror och svägerska har kvar sina HKH-titlar men med större frihet än tidigare. Fokus ska vara på kronprinsessfamiljen. Det är syskonens barn som inte längre är HKH. De har kvar sina prins- och prinsesstitlar, men det är av mer allmän art. De förväntas utbilda sig och skaffa jobb. Så länge Madeleine är HKH, har hon vissa förpliktelser. Madeleine är en intelligent kvinna med många möjligheter att utforma sitt liv over there på det sätt hon vill. Jag anser, att hon borde nöja sig med att vara prinsessa, sina föräldrars dotter, och då kunna välja sitt liv utifrån sina, Chris och barnens behov, fri från förväntningar från andra.


  29. Helena skriver: 5 februari, 2020

    Hon skulle kunna använda de fina folkdräkterna ifrån Gästrikland/Hälsingland istället för Sverigedräkten i de sammanhang som hembygdsdräkt används!


  30. Leo skriver: 5 februari, 2020

    Finns ingen anledning att klaga på pr Madeleine!


  31. Bea skriver: 5 februari, 2020

    Ingen av de små barnen behöver släpas runt i Sverige för att visas upp för ett ”landskapsbesök” eller för att media och allmänheten skall få sitt lystmäte.

    Är det nya regler som gäller som farfar/morfar kungen har bestämt för barnen och deras framtid och som nu skall gälla så skall det respekteras utan ett evinnerligt tjatande från en nyfiken allmänhet om bilder på dessa barn.

    Vill föräldrarna lägga ut bilder i media vid enstaka tillfällen på sina barn och när det passar dom så kommer det /eller så kommer det inga alls.


  32. Daga skriver: 6 februari, 2020

    Varför skulle en kille boendes med sin engelska far i USA resa till Sverige på landskapsbesök.Han talar inte ens svenska.Vem eller vad skulle det ge om femåringen visades upp.Inte en enda vanlig svensk har någon koppling till barnet.Han ett barnbarn i förskingringen till en kung.Fadern har med all tydlighet visat han inte är någon linslus åt svensk media.Inga bilder på barnen sen de ströks från kungalängden.Låt barnen vara ifred.Daga


  33. pia skriver: 9 februari, 2020

    jag undrar också om de talar svenska barnen ?


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Laddar