Kronprinsessan Victoria har varit i Piteå

Annons

victoria-hovet

Kronprinsessan Victoria har under onsdagen besökt Piteå för att ta del av satsningar inom förnyelsebar energi.

På bilden här ovan ser vi kronprinsessan Victoria vid Skogsberget som är beläget i Markbygden, utanför Piteå, det var också där besöket började. Värdarna för besöket är Peter Roslund, kommunalråd i Piteå, och Sven-Erik Österberg, landshövding i Norrbottens län.

victoria-hovet-2

Kronprinsessan välkomnades vid Luleå flygplats av Sven-Erik Österberg, landshövding i Norrbottens län och Peter Roslund, kommunalråd i Piteå.

Av Agneta Nisbeth
Foto: Kungahuset.se

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

52 kommentarer till “Kronprinsessan Victoria har varit i Piteå”

  1. Anita skriver: 14 november, 2013

    Which desiner’s outfit i.e. yellow jacket & white hat, CP is wearing?


  2. Kate skriver: 14 november, 2013

    Vad tillför detta besöket Sverige?
    Ännu ett meningslöst studiebesök.


  3. Plusprenumerant skriver: 14 november, 2013

    Vilken energi och värme vår Kronprinsessa utstrålar.


  4. DesiréeSvenskDam skriver: 14 november, 2013

    Studiebesök är de duktiga på att göra! Hur ska sedan V jobba vidare med det som hon lärde sig?


  5. Gneta skriver: 14 november, 2013

    #2 Vad har Sverige för nytta av att politiker åker till Cannes på bomässa och spenderar miljoner?


  6. Ingrid skriver: 14 november, 2013

    Till vilken nytta?
    De kan ju aldrig använda alla studiebesök till någonting.


  7. Maryou skriver: 14 november, 2013

    Gneta, samma sak där – till vilken nytta? Det kanske ser bra ut för pöbeln. Vore bra med redovisning av syfte och resultat.


  8. Mona skriver: 14 november, 2013

    Så ni menar att kungafamiljen bara ska sitta på slottet?
    Nyttan är att statschefen kungen, blivande statschefen kronprinsessan
    ska hålla sig informerade och ha vetskap om det som händer i landet.
    Man märker i denna spalt hur lite ni eg. tänker själva om fråga kommer så kommer som ett brev på posten fler med samma dumma kommentar.
    Börja studera de dokument, lagar som finns om kungafamiljen
    och vad de ska göra.Vore bättre än att hela tiden kritisera.
    En president skulle göra samma sak.


  9. snickarjohn skriver: 14 november, 2013

    Gneta 5,
    Att åka till MIPIM kan många kommuner ha glädje av.

    Överkomsumtion och fusk därvid gagnar ingen.

    Att svenska töntar fuskar gör inte mässan sämre.


  10. Norskinnen skriver: 14 november, 2013

    #8 bra kommentar. I tillegg vil de sikkert ut og treffe så mange svensker som mulig!


  11. Humaniora skriver: 14 november, 2013

    8 Mona! jag tror inte någon som kritiskt granskar kungahuset,
    har en önska om att de skall "sitta på sitt slott"………Det handlar inte om detta.- Ej heller de lagar och bestämmelser som beskriver vad kungafamiljens uppdrag innebär. Vad kritiken bland annat syftar på är de så kallade uppgifternas/uppdragens karaktär och samhällsnytta. – En i många fall väl befogad kritik. Att besöka en skola någon timme, le och skoja med elever, hålla tal vid ett el annat företagsjjippo, skaka hand med landshövdingar för att bland annat informeras om regionens tillväxtmöjligheter och behov…………fyller de facto inte någon märkbar funktion, eftersom inte monarkins representanters aktiviteter är resultatbaserade. – Därav bär uppdragen ett löjets skimmer, tyvärr! Vad uppdragen gagnar är kungafamiljens privata utvidgning av kontaktnät som på olika sätt säkerligen är gynnsamt….!!


  12. Anitha Svensson skriver: 14 november, 2013

    #8 Mycket bra kommentar Mona, man blir förvånad av alla dumma kommentarer och elakheter.


  13. kate skriver: 14 november, 2013

    Humaniora
    Återigen en mycket bra kommentar och du har helt rätt.


  14. Sthlm skriver: 14 november, 2013

    Bra att kungen och kronprinsessan håller sig informerade om vad som händer i vårt land.


  15. Eva H. skriver: 14 november, 2013

    Jag har fortfarande inte fattat varför republikaner är så intresserade av den här tidningen. Har de ingen egen publikation ?


  16. snickarjohn skriver: 14 november, 2013

    Jodå, Eva H,
    där är Du också välkommen.


  17. Humaniora skriver: 14 november, 2013

    15. Eva H! jag har varit rojalist under större delen av mitt liv och är ännu inte "bekännande"republikan. Men………….efter alla skandaler
    som nedtystats…kungens nonschalans och arrogans, i tron att han i egenskap av kung, kan agera såsom det behagar…..Silvia som på 2010-talet återinför hovnigning…….säger en del om hennes människosyn.mm mm -Vi vet överhuvudtaget inte vilka värderingar el vilken etik som monarkins representanter företräder……..djupt odemokratiskt i ett samhälle där en institution fortfarande vilar på statens trygga och generösa bistånds- och integritetsgrund!!


  18. Maryou skriver: 14 november, 2013

    Mona, jag har inte sagt att kungafamiljen ska bara sitta på slottet. Jag tycker att kungafamiljen borde redovisa vad dom får ut av sina besök så att även andra får ta del av deras erfarenheter.


  19. point skriver: 14 november, 2013

    17. Humaniora
    Bra sagt. Kan ytterligare tilläggas, att man utan krus kommer att acceptera ett herrkalenders utvik i familjen. Farväl monarkin.


  20. Jeppe skriver: 14 november, 2013

    15. Eva H.
    Det finns bara två tre republikaner här. De andra benämns mer rättvisande som "kungahatare" vilket är något helt annat.
    Här har du en dam som också verkar dödstrött på kungahatarna och gnäll- och gnölfior.
    http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/britta-svensson-rosta-bort-kungahuset-om-du-hatar-det-men-gnall-inte-nar-livet-/


  21. Mona skriver: 14 november, 2013

    #11 Humaniora om vi hade en president skulle den personen göra samma sak. Det finns andra värden än ekonomiska
    Många vill ha kungafamiljens närvaro, de får flera tusen förfrågningar
    per år.Men av naturliga själ kan de inte bevista alla inbjudningar.


  22. tummen upp! skriver: 14 november, 2013

    Sitter de hemma på slottet får de kritik för det, åker de ut å visar sig får de kritik för det.
    Vad är ni förena???


  23. Kristina skriver: 14 november, 2013

    Svar till nr 5: va har det med Piteå o denna art att göra?


  24. Annica* skriver: 14 november, 2013

    Tack för kloka ord Mona! Deras arbete är ju faktiskt att representera Sverige och då är det väl bra att man går på dessa studiebesök som man blir bjuden på! De är säkert noga utvalda bland alla dem inbjudningar som kommer! Kunskap är lätt att bära, det har inte alla härinne förstått! Jag skulle tagit chansen direkt för energisatsningar är något jag är intresserad av! =) Kronprinsparet ligger hela tiden i framkant och jag tycker att de gör ett jättefint arbete, som tyvärr uppmärksammas för lite bland alla reportage om kläder och smycken… De gör faktiskt annat också! =D


  25. Anna skriver: 14 november, 2013

    Men nu har ni väl ändå lite otur när ni tänker?

    Syftet med detta studiebesök (eller andra i allmänhet) är ju inte att Victoria själv ska arbeta vidare med förnyelsebar energi. Syftet är att uppmärksamma verksamheten i sig. Låt mig gissa att det inte blivit en massa artiklar om hur Piteå arbetar med förnyelsebar energi om Arne och Agda Persson varit där på studiebesök.


  26. Karin Nilsson skriver: 14 november, 2013

    # 11.Du har så rätt i det du skriver.
    # 8. Bara ett fåtal presidenter saknar politisk makt. Presidenters vuxna barn är privatpersoner, försörjer sig själva och har egna bostäder. Varför är det så viktigt att Sveriges statschef, som inte får ta ställning till någonting, hålls informerad om och har vetenskap av vad som händer i landet? Oberoende av vad som än händer får han inte uttala sig.
    Vi vet vilka lagar och regler som gäller för kungahuset, och det är ju där själva problemet finns. Inte bland de personer som just nu råkar tillhöra till kungafamiljen.


  27. realist skriver: 14 november, 2013

    Bravo Humaniora! Fortsätt så!


  28. Inez skriver: 15 november, 2013

    Nu är det ju inte så att kungafamiljen åker helt på eget bevåg. Utan deras uppdrag bestäms från tusentals tillfrågningar och inbjudningar som kommer till hovet. KP ringde knappast Piteå själv och undrade om hon fick komma, utan hon blev tillfrågad att närvara. Samma sak med utlandsbesök, det är antingen uppdrag för regering (statsbesök bestäms inte av kungafamiljen) eller även där inbjudningar av olika länder och organisationer. Det är bra att veta vad man snackar om. Det är inte "nöjesuppdrag". Sedan kan man kanske tycka att de skulle anta mer uppdrag per år än de gör, men det är en annan diskussion. De gör faktiskt väldigt mycket som inte syns i media. Bara för att de inte klipper ett band betyder det inte att de är hemma den dagen. Man behöver bland annat studera och läsa på innan man åker någonstans också. Öven kontirsjobb behöver göras.

    Som sagt, man verkar mindre okunnig om man inte öppnar munnen innan man vet vad man talar om.


  29. SA skriver: 15 november, 2013

    Hvor er Sverige heldig, at have en Kronprinsesse som Victoria!


  30. Hilde skriver: 15 november, 2013

    Studiebesøk?
    Skal man klage på det også nå. Det er jo en del av de kongeliges arbeidsoppgaver. Ikke bare i Sverige men i alle.
    Haakon var for litt tid siden i Zambia med FN. Hva var det ? Jo et studiebesøk der han fikk innblikk i de prosjektene FN driver i Zambia.
    Samme med Mary da hun var i Marokko. Hun var der for å lære mer om de nødhjelpsprosjektene som Danmark støtter med penger.
    Likedan med William på som fulgte en operasjon. Det er også studiebesøk. Har mange flere eksempler.
    Hva skal de gjøre om de ikke skal reise rundt i landet å treffe svensker? Har ennå til gode å få ordentlig svar på den frågan?


  31. Elisabeth Aronsson skriver: 15 november, 2013

    Nu tycker jag att #Humaniora ska skriva en lista över vad alla i
    vårt kungahus skall göra resten av året. Så har du god tid att fixa
    nästa års lista över julhelgen. Skicka den sedan till alla i kungahuset så vet de vad som gäller.
    Kan det bli bättre än så, för det som de gör nu är ju helt galet vad
    det än är. Jag tror inte en sekund att de själva bjuder in sig på sina
    studiebesök utan att de får en massa förfrågningar, men som sagt
    ge dem en lista så kommer det att bli perfekt!!


  32. Elouise skriver: 15 november, 2013

    #11 Humaniora: Er du sikker på, at du har forstået, hvad kongehusets uppdrag/repræsentation går ud på ? Det er nu som før, at vise sig ude blandt befolkningen, og ikke kun sidde til højbords med de fine ved gallamiddage, iført kostbare juveler. At det er det, der beundres mest her på hjemmesiden, er en anden sag. At besøge skoler og tale med elever, besøge hospitaler og plejehjem og socialt udsatte er måske deres vigtigste job, også i dag. Dronning Ingrid var langt mere socialt engageret i sit nye land, end Mary. For hende er det vigtigste at føre sig frem i udlandet – og at markedsføre sig selv og børnene til ugebladene, er blevet hendes mantra. Når kongelige hellere vil spille på den internationale scene, så har de udspillet deres rolle og så kan jeg faktisk heller ikke se, at vi skal betale dem løn i form af apanage, den slags har vi politikerne og diplomaterne til. Hurra for Victoria, hun har forstået, at hun først og fremmest er kronprinsesse for og af Sverige!


  33. Humaniora skriver: 15 november, 2013

    20 Jeppe! – Du använder dig av starka uttryck………"kungahatare"………
    nej det är jag definitivt inte! – Dessutom är ordet hat mycket destruktivt och att känna hat är aldrig fruktbart………..snarare en betungande fixering i det egna sinnet! – Har förstått att många som skriver här har svårt att tolka ord och uttrycks nyanser……….en fara och kan vara förrädiskt i ett demokratiskt samhälle. Det handlar ånyå inte om hat, utan ett naturligt och befogat ifrågasättande. Vilket är något helt annat!!


  34. liana skriver: 15 november, 2013

    Nr 23. Båda besöken är studiebesök. Gissa vilket som har mest positiv betydelse för Sverige. Kronprinsessan i Piteå, eller en massa kommunalgubbar som börjar deras studieresa på Kastrup med Gammel Dansk (en bitter) och snaps till lunch.


  35. Humaniora skriver: 15 november, 2013

    31 Bästa Elisabeth Aronsson! Att bestämma kungafamiljens uppdrag tillhör inte mitt ansvarsområde…………..men jag lämnar
    gärna stafettpinnen vidare till de personer som har detta som uppgift!………………Med önskan om en revidering och förnyelse av uppdragens natur och kvalitet!!


  36. Humaniora skriver: 15 november, 2013

    5. Gneta och 34. Liana……………….förstår hur ni tänker och jag instämmer i er kritik vad gäller politikers glamourösa "informations/ utbildnings"-resor på skattebetalarnas bekostnad. – Detta är definitivt
    inte försvarbart, men det bekräftar den låga moral som människor påvisar då de beretts plats vid "köttgrytorna". – Det behövs en upprensning och revidering av/bland maktfolkets självgodhet och
    "rovdjurs"-mentalitet!!


  37. Marguerithe skriver: 15 november, 2013

    "20" Jeppe,
    Håller med Britta Svensson om att monarkin står för den lilla guldkant som Sverige behöver innan landet blir obeboeligt. Själv skulle jag flytta från landet omedelbart om man införde någon slags republik. Tror inte politikerna har en aning om hur det ska gå till. Svenskarna är så ambivalenta. Jag har skrivit det förut och gör det igen. Egentligen är man väldigt imponerad av Kungafamiljen på sitt svenska sätt, när det alltid måste gnällas samtidigt som man på nåder kan säga något snällt.


  38. Ken skriver: 15 november, 2013

    Hvorfor er svensker så misfornøyde og negative? Dansker og nordmenn virker mer galde i livet, og forstår at kongehuset koster penger. Det er ganske interessant, som nordmann å lese kommentarer her.. Hvorfor er det så stor forskjell på den svenske mentaliteten kontra den danske og norske?


  39. Olga skriver: 15 november, 2013

    Till 25, Anna – Om jag -läsare vill läsa om verksamheten med förnyelsebar energi , då läser jag en artikeln i speciella vetenskapstidningar…eller i DI , DN , SD …kanske Veckans affärer , Fokus eller Privata Affärer …men de skriver inte om kronprinsessas besök .
    SvDam läser jag för att titta på klänningar + håruppsättningar + historiska juveler…de intressanta artiklar om historiska slott/eller om de gamla kungliga ätterna i SvD är ett minne blått nu faktiskt …och läsa om D. eller SH är helt ointressant …och vad kan jag få genom att läsa att V. var i Piteå ? Mig personligen detta ge varken information eller nytta …
    Sådana kungliga studiebesök kommer aldrig till ngt handling efteråt men resa lite runt är ju alltid trevligt ) .


  40. Sanne C skriver: 15 november, 2013

    # 35 Humaniora! Når man som du ikke mener, at det de gør udfylder nogen funktion… så er jeg enig med (#31) Elisabeth A i, at du ligesom bør forklare, hvad det så er for "funktioner", du mener gavner ? Hvad skal deres repræsentation gå ud på.
    Din kommentar er en svag undvigelse med et svar som, at det ikke er dit ansvarsområde. Synes du skulle retfærdiggøre din kritik (i 11 og 17) ved at lave lister med, hvad du finder kongehusets forskellige medlemmer skal gøre i 2014! Vel ikke nogen svær opgave for dig?


  41. amj skriver: 15 november, 2013

    37 Marguerithe
    Vi flera tillfällen har du påstått att jag som svensk är imponerad av kungafamiljen. Det är jag inte men jag respekterar deras ställning.
    När jag blir imponerad är exempelvis när jag ser läkare, sjuksköterskor och biträden som arbetar på akutmottagningar landet runt.


  42. Humaniora skriver: 15 november, 2013

    40 Sanne C m fl! ifall man tycker att många/de flesta kungliga uppdrag är banala och tillhör en förgången tid, tycker jag inte man skall behöva bli attackerad för det. – Däremot kan jag förstå att man ställer sig frågan: Vad tycker Humaniora (som exempel) är ett meningsfullt uppdrag? När jag funderar över detta, kommer jag till den slutsatsen att kungafamiljens medlemmar bör ha en riktig utbildning inom något samhällsområde och verka ute i samhället! De kungliga uppdragen bör vara en bisyssla, så länge monarkin består.
    Nuvarande system med korta besök på olika institutioner mm är inte i paritet med de förmåner som kungafamiljen uppbär. De lever i en egen skyddad värld och tittar fram vid olika sammanhang där Nobelfesten är årets grandiosa framträdande. Så är det ifall man vågar reflekterar…. vill man inte göra det utan är nöjd med nuvarande system så är det var och ens ensak. Kan faktiskt inte vara tydligare än såhär!!


  43. Gneta skriver: 15 november, 2013

    #39 Det är kanske här problemet ligger, i det ibland otroligt vinklade mediasverige rapporteras aldrig i media från ex.vis statsbesök, eller den här sortens studiebesök.
    Däremot, som sagt, rapporterades i SVT:s Rapport om när det avslöjades att Prins Carl-Philip inte själv designat denä här brasskyddet.
    Jo, sedan sänds direktsänder man från Nobelfesten där kungafamiljen deltager.


  44. Marguerithe skriver: 15 november, 2013

    "38" Ken,
    Det är den största frågan av alla här, varför det är så stor skillnad i mentaliteten mellan Sverige kontra Danmark och Norge.
    Vi har ju MBL (medbestämmandelagen) här, vilken vi aldrig får använda i något annat som gäller landet. Kanske därför man kastar sig över monarkin och dess medlemmar.
    Ute i det svenska samhället hör man aldrig dessa toner. Alla tittar på Nobelfesten och man försöker anpassa arbetstiden efter kungliga bröllop etc. Hur kritisk man än låtsas vara har alla sett Madeleines bröllop, som livligt diskuteras efteråt. En guldkant alltså i vardagen.


  45. Mona skriver: 15 november, 2013

    Humaniora nu har ju Viktoria en Fil kand. examen. Kolla hovets hemsida. Madeleine har en fil kand. Carl Philip har examen från Alnarp. Design utbildning-
    Han kan gör en racer bil fort. Nu är de så humaniora att kungafamiljen inte får ta ett vanligt jobb eller att vanligt uppdrag.De ska vara neutrala.
    Kungafamiljens verksamhet beskrivs i en nästan 100 sid verksamhetsberättelse varje år. Finns att läsa på hovets hemsida.

    Jag hjälper med http://www.kungahuset.se/hovstaterna/verksamhetsberattelser.4.124d504108b48b219780002200.htmllänken och det finns bilder och är lättläst

    När ni kollat den så kanske man slipper allt gnäll från er som bara klagar utan att veta vad ni klagar på


  46. Humaniora skriver: 15 november, 2013

    Bästa Marguerithe! jag skäms inte för att berätta att även jag brukar titta på kungliga vigslar, dop och begravningar. Det har varit ett naturligt intresse under alla de år jag varit övertygad monarkist. Men tiderna har förändrats.Vi är mer upplysta och medvetna idag om, bland annat, de kungligas liv och leverne. Detta har fått mig att reflektera en hel del över monarkins berättigande i dagens samhälle. Jag ser det ss ett sunt uppvaknande efter många års godtrogen och naiv föreställning om kungliga personers värde och kvaliteter. – Vår kultur har på ett medvetet och omedvetet sätt fått människor att tro, att kungligheter är av annan dignitet än övrig befolkning (har ett högre människovärde) och är moraliskt sett samhällets föredömen/förebilder……Nu vet vi att så inte är fallet! Bland annat därav min idag betydligt mer kritiska hållning till monarkin ss ett grundläggande fundament i vårt samhälle. Skulle vilja säga att det både är ett sorgligt, luttrande men faktiskt också ett vederkvickande uppvaknande och jag tror inte att jag är ensam om denna erfarenhet!!


  47. Kristine skriver: 15 november, 2013

    Marguerithe, klart att man ser på kungliga bröllop på TV! Betalar man TV-licens vill man få full valuta för pengarna. Att följa kunglig fest och vardag är ett rent och sant nöje för mig. Dom kungliga är absolut bäst på det! Sen spelar det ingen roll vem som är kunglig.


  48. Karin Nilsson skriver: 15 november, 2013

    Många här tycks inte förstå vad Humaniora försöker få fram med sina kommentarer.
    Både hon och vi andra vet vilka utbildningar Victoria, Carl Philip och Madeleine har. Det jag vill få fram är en förändring som passar i tiden. Att de s.k. kungliga tillåts arbeta med det de är utbildade i och inte bara närvara och visa upp sig. Hur kan det år 2013 vara opassande för någon att arbeta med det man är utbildad till och få lön för det? Ingen verksamhetsberättelse publicerad av hovet kan få de kungliga uppdragen att ses som betydelsefulla på något sätt.
    Vi klagar inte, vi ifrågasätter! Och vi vet vad vi ifrågasätter.


  49. caterineg skriver: 17 november, 2013

    Egentligen är det ganska meningslöst att ha en kungafamilj som kostar många miljoner om året. I dagens läge i ett modernt land borde det räcka med regering och statsminister eftersom kungen inte har någon funktion. De kan väl få kalla sig exkung och prinsessor som t ex grekiska f d kungahuset, där prinsessan jobbar som skådespelerska i Glamour. Låt dom slippa det här onaturliga livet och jobba som vanligt folk, att tänka sig att stackars Estelle ska fostras som drottning redan som baby är faktiskt skrämmande.


  50. emma_h skriver: 17 november, 2013

    Mona… Humaniora hittar nog till hovets hemsida själv
    Neutralitet handlar inte om jobbvardan som du antyder – vara Neutral handlar om att EJ TA STÄLLNING i viss sakfråga eller utåt lufta egen ÅSIKT. Och politiken får de ej beblanda sig i heller likt förr
    Finns ingen anledning att TA 1 "externt jobb" MED ANLEDNING AV att de redan HAR 1 JOBB både kollektivt som Kfamilj & K-hus & som INDIVIDER på olika Uppdrag av SVE FOLKET & SVERIGE Ingen begär att de ska klona sig och ha varsin extra anställning ute i arbetslivet som du antyder av o till… de HAR sina förutbestämda ansvarsområden, arbetsuppgifter & plikter, kungauppdrag, Värdskap vid Besök och återkommande årliga ceremonier för vilket VI avlönar dem och håller dem m fri bostad mat resor etc – LÄS PÅ istället själv MONA. (Race, Alnarp & Design hör till CPs PrivatLiv!)


  51. Humaniora skriver: 18 november, 2013

    Tack Karin Nilsson! – ja vi vet vad vi ifrågasätter och att det verkligen finns goda grunder för det!!


  52. realist skriver: 19 november, 2013

    Bravo Humaniora! Dina inlägg drar masken av den fjäskande skaran runt de kungliga. Det borde vara frivilligt att betala skatt till kungahusets drift, analogt med att det är frivilligt att tillhöra Svenska kyrkan.


Annons

Laddar