Kungen och Silvia pustar ut på Rivieran

Kungen och Silvia pustar ut på Rivieran
Annons

Kung Carl Gustaf och drottning Silvia är på båtsemester.

Kung Carl Gustaf och drottning Silvia är på båtsemester.

Äntligen semester! Ja, kungen och drottning Silvia ser ut att verkligen njuta av ledigheten nu när alla bestyr med kronprinsessan Victorias och Daniels bröllop är över.

Den stora bröllopsfesten är över och alla kan slappna av och njuta av sommaren. Kronprinsessbröllopet var en folkfest utan dess like, och nu när den är över njuter kungafamiljen av att få slappa som vilka semesterfirare som helst.

Franska paradis

Medan Daniel och Victoria befinner sig på sin smekmånad i Franska Polynesien, har kungen och drottningen bordat en båt som ligger och guppar på Franska Rivierans blå vågor. Här kan de ha en riktigt skön sol- och badsemester. Kungafamiljen har en villa på Rivieran sen många årtionden tillbaka.

silvia-carl-gustaf-båt-ste-2Ölands-deckare

Som synes gillar kungen att läsa deckare, här har han fått tag i den bästsäljande deckaren “Blodläge” av Johan Theorin. Deckaren utspelar sig faktiskt på Öland, där ju ett annat av kungens semesterparadis finns. Så just nu njuter han så att säga av båda platserna samtidigt.

Victoria kommer inte

Den 14 juli är det dags för kungen, drottningen och prins Carl Philip att bege sig till Solliden för att representera på kronprinsessans födelsedag. Victoria själv kommer inte att dyka upp, för i år har hon ju en extra lång semester…

Annons

Läs mer om Daniels och Victorias bröllopsresa och den stora bröllopsfesten:

Av Ann-Sofie Lundin
Foto: Stella Pictures

Se hur Lilian reagerade på Svensk Damtidnings oväntade fråga

Dela på:

88 kommentarer till “Kungen och Silvia pustar ut på Rivieran”

  1. Anna skriver: 28 juni, 2010

    Snygg baddräkt Silvia hade..


  2. Grevinnanchintohs.blogspot.com skriver: 28 juni, 2010

    Men ska de inte semestra på Öland?


  3. Grevinnanchintohs.blogspot.com skriver: 28 juni, 2010

    Jag trodde ju att Madelaine skulle dit efter allt!


  4. allegra skriver: 28 juni, 2010

    Så intima bilder finns bara på svenska kungafamiljen. Det är bilder som dessutom levereras en gång om året.
    Man ser tydligt att båten heter Polaris. Med kungliga passagerare
    garanterar bilderna verkligt fin PR åt den kände
    svenske båttillverkaren.
    Men vad får kungaparet att ställa upp år efter år.
    Inga andra kungligheter gör det.


  5. Astrid skriver: 28 juni, 2010

    Ställa upp!?! Paparazzi´s.


  6. Anna skriver: 28 juni, 2010

    Kungaparet vill visst sälja villan på Rivieran.
    De tyckte att det ligger för öppet osv.
    De ville visst köpa annat hus.


  7. Anna skriver: 28 juni, 2010

    Självklart har de inte “ställt upp” om inte annat så framgår det väl klart och tydligt att bilderna är tagna av paparazzis med enorma teleobjektiv!

    Naturligtvis vill de vara ifred på denna privata semester!


  8. Carina skriver: 28 juni, 2010

    Lyxliv för våra pengar.


  9. Monika skriver: 28 juni, 2010

    #8
    Vaddå lyxliv?
    Jag tycker det har varit nog tjat om pengar hit och dit..
    Även de har rätt till semester.


  10. Evelynrb.se skriver: 28 juni, 2010

    # 8 Carina…När dom har semester så är det privat och betalas med egna pengar.


  11. Stina skriver: 28 juni, 2010

    Jag håller med dig Monica, visst har de även rätt att avnjuta en underbar semester. Att det kanske sker på andras bekostnad kan väll kännas lite sur men..


  12. Evelynrb.se skriver: 28 juni, 2010

    # 3 Grevinnan…Madeleine ska inte till Öland bara Carl Philip.


  13. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 28 juni, 2010

    Evelyn # 10.
    Hur vet du det? Och var tror du dom privata pengarna kommer ifrån?


  14. Astrid skriver: 28 juni, 2010

    Det nedanstående skrev jag som svar till Unni, under rubriken “Läs hela prins Daniels gripande tal till sin älskade Victoria”,
    nu något modifierat:
    Vi har ett demokratiskt fattat beslut att vi ha konstitutionell monarki som statssystem. Men hur stämmer det i grunden överens med ett demokratiskt statsskick? Egentligen?
    Bland annat så innebär ju det demokratiska systemet att alla medborgare har vissa grundläggande fri- och rättigheter som
    yttrandefrihet, rösträtt och religionsfrihet.
    Men har Daniel detta egentligen nu då han har blivit prins? Och
    Victoria? Och hur står det till med lagar och regler när det gäller de kungliga?
    Jag säger ju att jag ser Victoria och Daniel som starka och goda företrädare för vårt land. Så även Kungen och Silvia. Och jag tycker nog att Carl-Philip samt Madeleine gör rätt bra ifrån sig.
    Det jag menar är att verkligheten och människorna är motsägelsefulla och ofullkomliga. På gott och ont. Och naturligtvis är apanaget och deras livssätt en stor del av detta motsägelsefulla.
    Vi kanske verkligen behöver dem. Jag skulle inte rösta för republik i dagsläget. Kungafamiljen har en väl fungerande sammanhållande funktion. Bland annat för att så många “nysvenskar” var med och firade bröllopet ute på Stockholms gator. Och det var verkligen en fantastisk stämning – så glad och varm – kärleksfull. Och inga incidenter. Det var en verkligen magisk dag.
    Så det är väl så att vi får försöka leva med detta motsägelsefulla i vår natur. Men Kungafamiljen och monarkin kanske behöver balanseras av ett annat politiskt styre. Som också ser utanförstående människor som personer och individer som kan och ska inkluderas? Vad sägs?
    http://www.sweden.gov.se/sb/d/10734/a/108666
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Konstitutionell_monarki


  15. Astrid skriver: 28 juni, 2010

    Jag har skrivit en kommentar som granskas av en redaktör. Ni får väl
    vänta lite på att läsa den.
    Men kommentaren handlar om det motsägelsefulla i vårt behov av kungahuset och deras sätt att leva. Samt det positiva arbete, och värdefulla, som de utför för vårt land och samhälle.
    Men samtidigt har de exceptionella livsvillkor. Så motsägelsefullt och mänskligt men som kanske behöver kompenseras?


  16. Irena. skriver: 28 juni, 2010

    Astrid: det är en ständigt pågående, och mycket intressant diskussion. Den måste hållas levande, alltid…Nu får vi se var Westlingarna tar den tillsammans med de ärevördiga, gamla Bernadotterna.. För tillfället är jag grundligt utled på politiker, så därför är jag nöjd med vårt Kungahus och tänker rösta på dem i valet 😉 🙂


  17. mb skriver: 28 juni, 2010

    Mja, privata pengar vet jag inte, en del av apanaget behöver inte redovisas så vi vet inte exakt hur allt används. Frekventa semestrar över hela jordklotet medför mycket höga kostnader för livvakters arbete, resa och uppehälle. Jag tycker så här: så länge hela kungafamiljen arbetar heltid så betalar vi gärna för deras livvakter och övriga omkostnader överallt och alltid. Men. _Alla_ kostnader ska redovisas. Väljer man att som vuxen kunglig inte arbeta alls eller bara lite grand finns ingen anledning att vi står för livvaktsskydd på semestrar och övrig tid (minus den eventuella tiden i tjänsten).


  18. bibi skriver: 28 juni, 2010

    det sägs att Kungen alltid är i tjänst och därför har alla kostnader betalda. Undrar om det gäller solsemester på Rivieran också? Han kanske skickar några direktiv på sms.
    Jag har också blivit granskad av en redaktör, men han/hon insåg nog att mina kommentarer hade tillräcklig sanningshalt!


  19. Netaadika.bloggspace.se skriver: 28 juni, 2010

    17# bibi
    Men herregud Kungen har väl också rätt till ledighet ???
    Det var ett förbaskat tjat om kostnader här.
    Den svenska avundsjukan förnekar sig aldrig.


  20. Hariett skriver: 28 juni, 2010

    Håller med Neta. Kungen kan väl få koppla av och ha semester som de allra flesta svenskar i vårat avlånga land har. Om han vill vara på Rivieran och det är han värd liksom drotningen, så kan de väl få vara där utan att andra är missunsamma.
    Hoppas att kungaparet har en skön semester och att de kan varva ner och ladda batterierna. Det ni gör för Sverige är så värdefullt och ni gör det jättebra.


  21. Lina skriver: 28 juni, 2010

    Är detta nya bilder?? Eller är det samma som förra året??


  22. Netaadika.bloggspace.se skriver: 28 juni, 2010

    #20 Lina
    He he …ja, frågan är ju fri 🙂


  23. Karin skriver: 28 juni, 2010

    Jäkla gnäll om att de använder våra skattepengar, fan håll det för er själva, asså ni har ingen insikt alls vad kungahuset gör för Sverige överhuvudtaget! De drar in mer pengar till Sverige än vad de spenderar och dessutom skulle en president kosta lika mycket om inte mer än kungahuset såååå SNÄLLA sluta gnälla hela tiden!


  24. Michaela skriver: 28 juni, 2010

    Låt dem vara i fred på semestern!!! Var ligger nyhetsvärdet i att kungen och drottningen solar på båtdäck på Rivieran? De är där privat, på semester…så privat som det kan bli för dem, och det är dem väl unt. Jag tycker att massmedia borde hålla sig för goda för att smygfotografera dem i badkläder…Aftonbladet gjorde en stor grej av att kungen läste en deckare och försökte vitsa till det genom att kalla honom för “däck(ar)kungen”…patetiskt! Att vara kung och drottning är ett jobb som vilket som helst (fast utan reglerade arbetstider 8-16.30), och därför förtjänar kungen och drottningen semester i avskildhet precis som vilka som helst. Lämna dem i fred, liksom Victoria och Daniel på smekmånad!!!


  25. Anna skriver: 29 juni, 2010

    #22 Karin

    Är övertygad om att Reinfeldt tjänar mkt mindre än kungen och han har tuffare jobb än kungen.
    Reinfeldts barn får inga apanage från staten, även om de skulle vara vuxna.
    Det har ju kungabarnen, hur mkt jobbar de egentligen??

    Många fransmän, italienare osv vet säkert inte vem vår kung är.

    Har sett här på sajten, en iranska som berättat om att hon känner till Björn Borg, IKEA, Volvo. Men visste inget om vår kungafamilj..
    Det är nog fler amerikaner som känner till Borg än till vår kungafamilj…Liksom australiensare..
    Jag träffade en indisk kypare i Wien som kunde flera namn på svenska tennisspelare..
    Tror inte att han vet ett dugg om kungen som är statschef..
    Många kineser känner väl till J-O Waldner då pingis är stort där.


  26. Anna skriver: 29 juni, 2010

    Dessutom får Reinfeldts fru väl inget “apanage” från staten heller.
    Hon har egen lön..
    Slutsatsen är nog att republik är billigare än monarki..


  27. Emma skriver: 29 juni, 2010

    Dejlige afslappende feriebilleder af kongeparret, men ferien
    må også være mere tiltrængt end nogensinde før, for det har været et travlt og bevægende forår for dem med Victorias bryllup
    og Madeleines brudte forlovelse.

    Så den kan ingen vel misunde dem ?


  28. Bittan skriver: 29 juni, 2010

    Verkar väldigt likt de bilder som visades förra året på kungaparet. Samma badkläder (inget fel i det) men att läsa samma bok hör väl inte till vanligheten. Det stog ungefär samma om dem då. Konstigt att de tog en bild på Silvia förra året och i år när hon dricker. Men jag hoppas att de har en skön ledighet det unnar jag dem.


  29. Lotta skriver: 29 juni, 2010

    Kungafamiljen har semester.
    Bröllopet må ha varit fantastiskt för alla inblandade och vi har tydligen behövt detta. Men hur bra alla berörda har varit och är så kan vi inte komma ifrån att kungafamiljen har blivit mycket mycket vanlig efter bröllopet. Där låg en tanke med allt som gjordes.
    I ett vanligt företag som sysslar med PR hade tjänsten tillsatts på ett annat sätt och nu syftar jag inte på Viktoria.


  30. Irena. skriver: 29 juni, 2010

    Lotta:
    Det vanliga PR-företaget som du talar om, hade inte de möjligheter som hovstaten och deras ceremonimästare har…Det är bara att erkänna att de slog oss alla, kritiken mot innebörderna i detta evenemang inkluderad, punch drunk, och vi får väl se vem och om man reser sig igen på nio.
    Att Daniel Westling (och hans familj) är vanliga, hyggliga svenskar är just nu deras största tillgång i offentligheten och den bilden gör kungafamiljen mera populär än innan bröllopet. Så är det bara, och republikaner, ambivalenta och andra kritiker av innevarande statsskick får invänta vändande vindar.


  31. Irene Björkeroth skriver: 29 juni, 2010

    en liten fråga: vem representerar kungahuset när både Viktoria och kungen är på semester, samt Madeleine utomlands…..är det Carl-Philip?


  32. Netaadika.bloggspace.se skriver: 29 juni, 2010

    #31 Irene Björkeroth
    Det borde ju vara Carl Philip som regent nu då. Var håller han hus?
    Man kan nog gå in på hovets hemsida för information.


  33. Katalin skriver: 29 juni, 2010

    Man kan inte annat än beundra drottningen som inte verkar ha gått upp ett hekto i vikt sedan den dag hon gifte sig.
    Ashtanga yoga eller Pilates, tro?
    Inte räcker det väl med lite vattengympa hemma i poolen vid Drottningholm?


  34. Nettan skriver: 29 juni, 2010

    Ja drottningen har verkligen lyckats att bibehålla sin ungdomliga fräschör. Hon är ju några år äldre än kungen och det skulle man ju inte kunna tro.


  35. Gittan skriver: 29 juni, 2010

    Ska man vara riktigt krass, och det måste man ju vara när siffrorna visar nedåt för stödet till monarkin och dess bevarande, så väljer man inte till de mest publikfriande metoderna för att vända trenden till sin fördel…
    Det handlar inte om att unna eller missunna kungaparet semester…Det ska väl de ha lika väl som alla andra…
    Utan frågan är om det behövs semester så ofta ? Även om de står för kostnaderna själva, retar det naturligtvis upp folket att flera gånger per år läsa ” att de behöver vila upp sig”… ” Från vaddå ” ? Är det ju många som undrar och den frågan år inte oberättigad !
    Jämfört med de flesta lever de ett mycket behagligt liv året över… Utan de vardagsbekymmer som tynger och förmörkar för många. Här har man anställda som på ett erkänt skickligt vis tar itu med allt praktiskt som dyker upp, och avlaster allt det som ger stresskador hos andra…

    Nyss gick Expressen ut med en artikel om hur Daniel och Victoria ska lägga upp stratergin för att öka monarkins popularitet…
    MEN sättet de väljer är inte gångbart…Utan ett gammalt beprövat sätt som inte funkar… Det måste till helt nya grepp som vinner folket, än att odla goda relationer med politiker och höjdare inom näringslivet … Bra kontakter i vissa kretsar är naturligtvis mycket användbara … MEN det räcker inte för att vända kurvan är jag rädd… Det behövs mera…. Förmodligen väldigt mycket mer….!


  36. Lotta skriver: 29 juni, 2010

    Jag har varit en mycket stor anhängare av de kungliga men nu är det bara slut.


  37. Marika skriver: 29 juni, 2010

    Katalin,

    jag drar mig till minnes ett citat av mademoiselle Coco Chanel;
    “Efter 40 måste en kvinna välja mellan sin figur och sitt ansikte”.
    Drottningen behöver dock inte välja; men särskilt många bitar av favoriten “Ejes” mintchoklad blir det nog inte.

    Chanel själv tvekade inte; hon förblev mager och skinntorr på ålderns höst.
    En och annan rynka får nog också skyllas på det solbadande hon lanserade som mode.
    Prinsessan Birgitta är vår tids offer för soldyrkan; illa nog för att få varje flicka att kvickt fälla upp sitt solparasoll.


  38. Irena. skriver: 29 juni, 2010

    #35 Gittan: Bra analys. De gamla, välkrattade vägarna till stabil makt kommer inte att vara de allena saliggörande…Tvärtom, skulle jag tro, ett välvalt sätt att reta “den stora massan” då misstänksamheten mot det s.k etablissemanget stadigt ökar i Sverige.
    Internet och andra moderna kommunikationer har gjort det svårt, för att inte säga omöjligt, för eliterna att klappa den s.k “massan” på huvudet sådär von oben. Så den metoden, att hålla sig väl med de som utnämnt sigsjälva till elit, och sedan hoppas att de, i sin tur, skall ta på sig att “styra” opinionen, det är inte att rekommendera.


  39. Evelynrb.se skriver: 29 juni, 2010

    # 13 Demba…En historie lärare som är väldigt insatt i kungligheter sa det för några år sedan att privata semester resor tas från en fond,och då var det väl aktier han tänkte på.


  40. Helena M skriver: 29 juni, 2010

    Jaja, Kungen och Silvia har rätt till semester, vi dödliga slipper ha paparazzi i hasorna när vi åker på semester, bara en sån sak. De skall ha betalt för vanliga människor får vara ifred på sin fritid och när de så önskar.


  41. Bridget skriver: 29 juni, 2010

    35. Gittan

    Är det någon som kan vända upp monarkin i Sverige är det Victoria. Norge var nära gränsen till folkomröstning när siffrorna visade 60/40 för införande av republik. När Haakon gifte sig med Mette-Marit och familjen utökades vände siffrorna till 60/40 för monarkin igen. I Sverige har monarkin starkt fäste med lång historia och djupa traditioner. Norge är en ung monarki som inte krävde speciellt mycket när det började gunga ordentligt. Som svensk vågar jag påstå att vi är väldigt lika engelsmännen – vi håller på traditionerna och vågar inget nytt pröva. När den svenska kronan och det engelska pundet ersätts med euron är det dags att ifrågasätta nytt statsskick.


  42. Katalin skriver: 29 juni, 2010
  43. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 29 juni, 2010

    Evelyn # 39.
    Jag har inget emot att kungaparet unnar sig semester. Vad jag ifrågasatte var din kommentar om egna pengar. Alla kungafamiljens pengar kommer från folket från början. Dom har inga avlönade arbeten. Vi betalar genom våra skatter till dom. Har alltid gjort.

    Visserligen kommer en del av deras “gamla” pengar från utlandet i samband med ingifta prinsessor och liknande. Men då kommer dom pengarna från det landets folk.

    Så deras “egna” förmögenheter kommer från undersåtarna i alla fall.
    Ibland känns det som du skriver saker som du inte har en aning om.

    Inte illa ment. Ville bara reda upp det här. Kram.


  44. Gittan skriver: 29 juni, 2010

    Bridget #41… Ja, till viss mån hjälper traditioner…Men bara när det gäller medelålders och de äldre.. Vi har en den yngre generationen som till stora delar är totalt ointresserade av monarkin och vem som gifter sig med vem…. Och här borde nyrekryteringen ske, för ett ökat folkstöd om det skulle bli aktuellt med folkomröstning i frågan… Jag kollar ganska ofta med ungdomar vilka kunskaper de har om statsskicket och dess företrädare…De vet att vi har monarki… Men det vet inte vad det står för eller vad betydelsen för landet är…För det mesta känner de inte ens igen dem på bild… Ibland har jag mötts av ett ….”- Ja, det är väl hon som ska gifta sig snart”…
    Nytänkande i sättet att hålla sig mot människor på alla nivåer och åldrar i samhället är ett måste för att få ett fortsatt stöd… Folk måste känna en samhörighet och ett igenkännande i de som företräder och representerar dem…
    Och det är ju här man prisat Daniel och välsignat hans ursprung… Klarar han av att förbli den folkliga killen som vann folks hjärtan och gillande? Orkar han stå emot invanda rutiner och familjtraditioner och gå en egen väg med Victoria, håller det förmodligen ett tag till… Deras ogenerade sätt under bröllopet med alla ömhetsbetygelser, ger lite grand en förhoppning om en lättsammare hållning till de stela protokollen… Och jag hoppas på ett rejält uppsving och en ny Hagaera till framtida historieböcker…


  45. Irena. skriver: 29 juni, 2010

    # 44 m.fl : “En yngre generation” Ja, man kan också kalla dem Hey Baberiba-generationen. Såhär sa en ung flicka till mig vid ett tillfälle för inte sålänge sedan, när bröllopet var uppe för diskussion: “Jaa, de är säkert jättetrevliga människor (om svenska kungligheter) men jag kan bara inte låta bli att gapskratta när jag ser dem, de känns så overkliga på något vis… det beror nog på Hey Baberiba-gänget ”
    Så sa hon, och jag tyckte att det var intressant och obehagligt på samma gång, då jag själv tyckte att Baberiba-gänget var på fel sida om ärekränkningsgränsen många gånger.Men jag tror inte att vi skall överdriva de yngre generationernas traditionsbundenhet. bl. a beroende på den bristande (obefintliga) undervisningen i ämnet Historia i skolorna.


  46. Evelynrb.se skriver: 29 juni, 2010

    # 43 Demba….Jag citerade bara vad den läraren hade sagt så det kommer ju inte från mig personligen. Då är det ju denna läraren som inte vet sin sak…inte jag.


  47. caterine skriver: 29 juni, 2010

    Jag undrar också vem som fungerar som statschef nu när både Victoria och kungen är utomlands, någon vikarie brukar ju alltid tillsättas. Angående Silvias figur så tycker jag inte att det är snyggt när en 65-åring har samma vikt som när hon var 20, några kilo skulle inte skada, man får välja, rynkor eller lite rundare. Se på Birgitta hon ser ut som om hon vore 95 år. hängiga armar, brungrillad och fruktansvärt rynkig, men på bröllopet fick man inte se henne alls, vore bra med ett avskräckande porträtt.


  48. mb skriver: 29 juni, 2010

    Coco Chanel hade inte tillgång till lika många plastikkirurger som dagens drottningar, de senare behöver inte längre välja mellan figur eller ansikte.

    Vad gäller huvudtråden: bra analys Gittan, Astrid med flera.


  49. Johannesjoberg.blogg.se skriver: 30 juni, 2010

    Det är nog som du säger, Gittan, men jag tror att “Hey Baberiba-generationen” ( 🙂 ) har fått ett ökat intresse för monarkin i samband med bröllopet. Vilket ju är ett steg i rätt riktning…


  50. Grevinnanchintohs.blogspot.com skriver: 30 juni, 2010

    Ja jag retade mig på den där båt.bilden med Silvia o make!Konstigt tänkte jag vilka smala lår hon har!Naturligtvis skönhetsop.Men vem skulle inte vilja det!Jag skulle vilja operera min mage!Vem betalar?


  51. Grevinnanchintohs.blogspot.com skriver: 30 juni, 2010

    Å andra sidan,ska man vara nöjd.Har iallafall inte så mycket gråa hårstrån!


  52. ;)forevaahh.blogg.se skriver: 30 juni, 2010

    baddräckten va jätte fin , otroligt nog så vågade hon på sig den efterallt hon är ju 66 år …


  53. A-C skriver: 30 juni, 2010

    Roligt att drottningen är så fräsch o fin i kroppen. Den behöver inte alls vara opererad, med träning o sund kost funkar det faktiskt, har flera vänninor som är över 60 och har ungefär samma kropp som drottningen och de är inte opererade.


  54. Elisabeth skriver: 30 juni, 2010

    Grevinnan, man behöver inte kosta på operation! Det är bara att äta mindre och nyttigare samt röra sig mer. En operation innebär alltid risker. Även om man pga sjukdom inte är så rörlig brukar sjukgymnaster kunna hitta någon form av träning som passar.

    Var inte drottningens mamma slank även när hon blev gammal? Gener spelar ju också in.


  55. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 30 juni, 2010

    Ja Elisabeth, drottningens mamma var mycket smal även som gammal. Tror att generna har stor betydelse.

    Alla äldre kvinnor är ju inte tjocka.


  56. Lacas skriver: 30 juni, 2010

    Hej! Silvia har en vacker kropp av vad man kan se på fotot.
    Det är inte Silvia som det är fel på – utan hennes släktskap med Prins Daniel som nu blivit Ers kungliga Höghet. Tro det eller ej men så är det.
    Läste i tidningen att prins Daniel ska göra PR för det svenska kungahuset – att bjuda in svenska politiker och tala “dem till rätta”, att de ska satsa på kungahuset för så har det norska kronprinsparet gjort och många norska politisker har så att säga, “trillat dit” på den PR kronprinsparet gjort.
    Hoppas att det inte går lika lätt i Sverige att övertyga svenska folket att Viktoria och Daniel är värda ca 175 miloner per år…


  57. Evelynrb.se skriver: 30 juni, 2010

    # 56 Lacas….Dom är värda mera än 175 milj 🙂


  58. Lucas skriver: 30 juni, 2010

    Kära Evelyn! Inte är de värda 175 miljoner – det tycker inte jag..
    Deras bröllop bekostades av svenska folket. Victoria hade köpt klänningar av högsta snitt och design och bytte två till tre gånger om dagen.. Jag tycker det är äckligt – idag är det många människor som lider av ekonomisk brist i Sverige och då ska inte de som representerar oss köpa kalvfilé för 1.000kr/kg vid ett bröllop med ca åtta rätter, Vad vet de som representeras oss om svensk ekonomi – inte mycket av vad jag kan förstå…
    Jag hoppas att broder duktig prins Daniel inte kommer att påverka våra politiker för det vore katastrof för Sverige..


  59. Louise skriver: 30 juni, 2010

    Ett första steg för prins Daniel är att sluta kalla Victoria för kronprinsessan i tid och otid.
    .
    Det går så bra med ” min fru” eller rätt och slätt Victoria, eller varva dessa uttryck efter behov.


  60. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 30 juni, 2010

    Lacas
    Vad är det som stör dig i släktskapet mellan Silvia och Daniel? Silvia vet exakt hur det är att bli medlem i den Svenska kungafamiljen när man bara är en nobody.


  61. Lucas skriver: 30 juni, 2010

    Hej Demba! Ingenting stör mig angående Silvia och Daniel.
    Inte mer än vad du själv kommit fram till, “när man är noboby” om du syftar på Silvia, tror jag inte hon känner sig som “nobody”.
    Tror att hon styr hela kungafamiljen om vad hon tycker är rätt och riktigt. Vet inte vad hon egentligen tycker om prins Daniel men är det så att han ska påverka politiker om monarkin i Sverige och kronprinsessans insatser till att bli drottning av Sverige – då tar jag avstånd från dessa tankegångar. Jag har alltid sagt att efter Kungen och Silvia får det vara slut med privilegiesamhället, alltså vill jag inte se Victoria som Drottning av Sverige.


  62. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 30 juni, 2010

    Lucas.
    Samtidigt oroar du dig för att Daniel ska lägga sig i Maddes liv. Såg det på en annan sida.
    Spelar väl ingen roll i så fall.

    Och jag tror inte Daniel kan göra så mycket i det här med att konsulta för monarkin. Verkar ganska knäppt. Vem kan ha hittat på det?

    Ha en go kväll Lucas.


  63. Louise skriver: 1 juli, 2010

    Glöm inte bort att den förste Bernadotten-
    sedemera Karl XIV Johan- var REPUBLIKAN!!!!
    under hela sin karriär i Frankrike.

    För hans lysande bana var detta en förutsättning, född som han var i den lägre samhällsklassen.

    Prins Daniels roll i kungahuset kommer nog att bli obetydlig och underordnad.
    Hans meriter var ju och är KÄRLEKEN.


  64. Evelynrb.se skriver: 1 juli, 2010

    # 58 Lucas…Hur vet Du att Victoria bytte klänning 3 ggr ??
    Vad jag såg så hade hon brudklänningen på sig hela tiden,eller vad syftar Du på!!??

    För Mig får de gärna äta kalvfilé för 1.000kr/kg och åtta rätter.

    (Tänkte säga mera men det håller jag för Mig själv till efter valet) 😉


  65. Grevinnanchintohs.blogspot.com skriver: 1 juli, 2010

    Någon här skrev att Reinfeldts barn inte har apanage!DE ÄR INTE KUNGLIGA!Men det räckertycker jagatt statsministern drar åt svångremmen för sjuklingar!


  66. Grevinnanchintohs.blogspot.com skriver: 1 juli, 2010

    Jo men visst kan man äta sunt osv.Det gör jag! Men i höst får vi ju lära oss att banta med Anna Anka!Pust!


  67. Evelynactionaid.se skriver: 1 juli, 2010

    # 66 Grevinnan…De kungliga äter också sunt,det är därför dom får så lite på tallriken.

    Akta Dig så inte Anna Anka nyper Dig, och hur kan Du titta på den bengeten 🙂 🙂 🙂


  68. Kicki skriver: 2 juli, 2010

    Svar till nr 8:

    Det vi betalar till Kungahuset per person o år är väll på sin höjd vad som motsvarar ngn hamburgare om året, så varför gnälla?


  69. Irene Björkeroth skriver: 2 juli, 2010

    …jag önskar att jag hade så fin kropp som Silvia, tror att hon inte opererat den, men hur det är med ansiktet har man ju läst i veckopress innan (?), jag tror att Silvia hade varit ännu vackrare utan några ingrepp….men som sagt det går väl inte att bevisa?


  70. Kerstin WB skriver: 2 juli, 2010

    Vem är kvinnan i “sittbrunnen”, bakom drottningen?


  71. Emelie 27 skriver: 2 juli, 2010

    # 70 Kanske en av säpos kvinnliga livvakter?


  72. Marguerithe skriver: 2 juli, 2010

    Håller verkligen med om att man kan hålla sig slank och ha en snygg kropp som lite äldre utan att behöva opereras!!! Det viktigaste är att sluta stoppa i sig saker stup i kvarten, att leva för att äta är svenskarnas devis nuförtiden.

    När det gäller vår monarki, hoppas jag den består. Vi behöver något glamouröst hos vårt kargt tänkande folk. Se på Finland! Man tackar Gud för att Sverige och kungafamiljen finns så att man även där kan njuta av händelser som det nyliga bröllopet.
    Jag har hört många från fallna kommunistregimer som menar att svenskarna inte vet vad de talar om när de vill avskaffa monarkin. I de länderna letar man med ljus och lykta efter ättlingar till kungahusen, men då kan det vara för sent.

    Vår framtida monarki med Victoria och Daniel tror jag kommer att bli lite annorlunda, mer jordnära. Det eleganta centraleuropeiska som drottning Silvia fört in i Sverige kommer nog att försvinna tyvärr. Det blir mer skogsmulle.


  73. Irena. skriver: 2 juli, 2010

    # Marguerithe: En MulleMonarki?? 😉


  74. Marguerithe skriver: 2 juli, 2010

    #73, Irena,
    Nej, ingen MulleMonarki på något sätt, men den yttre framtoningen kommer nog trots allt att förändras med tiden.
    Tänker alltid på prins Bertil när jag ser Victoria, hans folklighet var ju väl omvittnad, såväl som hans delaktighet, inte minst i idrotten. Han gick alltid in tillsammans med OS-truppen, varje OS, så länge han orkade. Det var väldigt tjusigt och visade också på samhörighet.


  75. Irena. skriver: 2 juli, 2010

    Men lite rätt ger jag dig om drottning Silvia, den elegansen kan vi behålla…Madeleine har ärvt den…och visst följer Victoria den folkliga prins Bertil-traditionen…fullt ut. Skall bli spännande att följa detta monarkidrama, i framtiden.


  76. Tina skriver: 3 juli, 2010

    Kungen och Drottningen gör ett bra jobb, både hemma och utomlands enligt regeringen. Och Victoria gör sitt för apanaget, och jag är övertygad om att Daniel kommer att göra en helhjärtad insats, efter att ha sett och hört honom.
    Men Madeleine och Carl-Philip ställer jag utanför apanaget, jag tycker att dom kan ta och försörja sig själva. Båda syskonen är ju måttligt intresserade av att representera. Så dom bör avsäga sig apanaget.
    Madeleine vill ha samma popularitet och uppmärksamhet som Victoria, men utan att representera.
    Carl-Philip är blyg och vill helst slippa uppmärksamhet, så då passar inte uppgifter som representation in, då ska man vara utåtriktad och kunna bemöta andra på ett bra sätt. Den förmågan har bara Victoria av sina syskon just nu.


  77. Evelynactionaid.se skriver: 3 juli, 2010

    # 76 Tina…Hur vi än vrider på saker och ting så blir det inte så ändå för det är inte Vi som bestämmer…eller !!??

    Då får Vi hoppas på att Victoria och Daniel bara får ett barn så slipper folk få så ont i magen av dom som kommer efter i barna skaran 🙂


  78. Tina skriver: 3 juli, 2010

    77 Ditt svar betackar jag mig för!!

    Ditt resonomang är så fjärran från verkligheten läser jag. Ser dina kommentarer ofta härinne.
    Kungen får nog lyssna på svenska folket om vilka som bör ha apanage eller ej,

    Slut på disskutionen från min sida!! ( detta är ingen chatt)


  79. Evelynactionaid.se skriver: 3 juli, 2010

    # 78 Då tycker jag att de flesta ska sluta gnälla på Madeleine och Carl Philip att “Dom inte gör rätt för sig och skall avsäga sig sitt apanage” Så länge dom tillhör kungahuset så har de rätt till sitt apanage.


  80. Marguerithe skriver: 3 juli, 2010

    Tack och lov att inte svenska folket får bestämma allt!!ännu. Denna klåfingrighet kan göra mig “fly förbaskad”. Jag har aldrig förstått “vinsten” med att inte ha monarki (i Sverige och Europa). Ser själv bara fördelar, både för den enskilda människan och för samhället. Missunnsamhet liknar detta. Att se att någon/några har det synbart bättre än man själv, och inte kunna leva med det, är bara ett enda stort loser-tänk. Att förlora vårt tusenåriga kungarike nu i den mest oroliga av tider vore en katastrof för Sverige.


  81. Netaadika.bloggspace.se skriver: 3 juli, 2010

    Det står i Expressen idag att Carl Philip är i Sydafrika och ser på fotboll. Kungaparet är på Rivieran, Victoria på bröllopsresa och Madeleine är väl i London, i alla fall inte i Sverige. Vem är då regent? Talmannen?


  82. caterine skriver: 3 juli, 2010

    Ja Neta, det tycker jag att vi har all rätt att fråga oss, vem som är tillförordnad statschef, det kan faktiskt hända nån katastrof. Vad Carl Philip beträffar undrar jag när han jobbade för Sverige, att delta i bröllop och födelsedagsfirande för sin syster kan inte räknas som jogg, och som Madeleine som tar emot blommor och sitter och äter med höjdare, är det jobb? De flesta här anser att båda två ska försörja sig själv och det tycker jag är på tiden, att leva på pappans apanage kan inte vara meningen i all framtid. Men de väntar väl tills Victoria får barn, då slipper de ju vara tronpretendanter.


  83. Linea H. skriver: 3 juli, 2010

    Godt spørgsmål Neta. Vi har “problemer” hver gang, der er
    familiefest udenlands i kongehusene ( alle er jo i familie med
    alle) : Hvem skal blive hjemme ?
    I Danmark er der kun 4, der kan være rigsforstander:
    Dronningen, kronprins Frederik, prins Joachim og prinsesse Benedikte.
    Og nu har spørgsmålet allerede meldt sig: Hvem skal ikke med
    til prins Nicolaos og Tatianas bryllup i Grækenland i august.

    Men I må have andre regler i Sverige! ?


  84. Gilla skriver: 3 juli, 2010

    Att representera är väl ett jobb,men så for det är tal om kungafamiljen då ska de gnällas om att det kostar,vi betalar ju våra politiker också,och hur många av dem gör någon nytta,vi har ju alldeles för många dessutom,jämfört med andra länder och endast några få av dem är folkvalda(genom personval).


  85. Netaadika.bloggspace.se skriver: 3 juli, 2010

    #82
    #83
    Javisst borde vi få veta vem som är statschef nu !
    Men VAR är Axel? Han brukar alltid vara så kunnig 😉
    Kom igen Axel LTNS 😀


  86. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 4 juli, 2010

    Neta.
    När hela kungafamiljen vistas utomlands är det talmannen som är statschef.
    Frågan är vad som skulle kunna vara så viktigt att statschefen måste finnas i landet???? Jag vet inte…. en militärkupp kanske?? Och hur troligt är det i Sverige?

    Eller kanske en invation av främmande makt. Hur troligt är det?


  87. Netaadika.bloggspace.se skriver: 4 juli, 2010

    Demba !

    Det sista Du nu skrev är INTE alls otroligt !! Läst om manövrerna för inte så länge sedan????? Ryssland är inte långt borta och dom har värsta kollen på oss. Så Gud bevare fosterlandet!!!

    Men nu säger jag God Natt och hoppas att alla får en god nattsömn.


  88. Håkan AlmgrenHåkan skriver: 4 juli, 2010

    Jag önskar Konungen och Drottningen en skön semester i Nizza trakterna. Det är sköna trakter. De är säkert slut efter allt bröllopsbestyr.


Annons

Laddar