Lysningen har inletts – Madeleine och Chris på plats

Lysningen har inletts - Madeleine och Chris på plats
Annons

Nu har prinsessan Madeleine och Chris O’Neill anlänt till kyrkan och lysningen har inletts.

Idag, söndagen den 19 maj 2013 äger lysning rum mellan prinsessan Madeleine och Christopher O’Neill i Slottskyrkan på Kungliga slottet, Stockholm. Prinsessan och hennes blivande make finns nu på plats i kyrkan.

På hovets hemsida får vi veta följande; Lysning, eller kungörelse i kyrkan inför en vigsel om att två personer kommer att gifta sig var obligatorisk från 1100-talet och fram till 1973.
Seden har varit det naturliga sättet att undvika månggifte.

Prinsessan med sin blivande make på väg in i kyrkan.

Prins Carl Philip och Eva O’Neill.

Kronprinsessan Victoria och prins Daniel.

Chris och Madeleine i kyrkan.

Drottning Silvia och kung Carl Gustaf.

Prins Carl Philips flickvän Sofia Hellqvist.

Kronprinsessparet och prins Carl Philip.

Sofia Hellqvist med Patrick och Maline Sommerlath.

Gudstjänsten leddes av överhovpredikant Lars-Göran Lönnermark, pastor i Kungliga Hovförsamlingen Michael Bjerkhagen och hovpredikant Staffan Eklund.

Efter lysningen blir det en Lysningsmottagning, den äger rum kl. 14.00 på Kungliga slottet för inbjudna gäster.

Annons

Av Agneta Nisbeth
Foto: Scanpix

Läs även:

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

192 kommentarer till “Lysningen har inletts – Madeleine och Chris på plats”

  1. Sandra skriver: 19 maj, 2013

    Vad kul nu börjar det komma in bilder från lysningen.

    Fin färg på Madeleines klänning även om jag inte är så förtjust i modellen.


  2. Sandra skriver: 19 maj, 2013

    Å vad vacker kronprinsessan är och snyggt klädd, och lik sin mamma. Kronprinsessans håruppsättning får mig att tänka på drottningens när kronprinsessan döptes. ( Se bilden på hemsidan: http://www.kungahuset.se/kungafamiljen/hkhkronprinsessanvictoria/biografi.4.187e1841020141a4c88000153.html )


  3. Kristiina frän Turku skriver: 19 maj, 2013

    Madeleines klänning ser ut som en Pär Engsheden klänning. Victoria är så vacker i sin underbara klänning, drottning är förtjusande och Sofia söt. Victoria, Silvia och Sofia är alla vackrare idag än Madeleine och har bättre klänningar.


  4. M skriver: 19 maj, 2013

    2, Sandra Ja, fast Drottningen passade bättre i frisyren, Victoria har inte alls sin mammas ansiktsform. Synd att hon inte satsar på det som får henne att se ut sitt bästa, volym och gärna utsläppt eller halvutsläppt.
    Madeleines klänning är stilig, jag är inte förtjust i färgen, hade önskat något mer pudrigt, duvblått eller syren som hon är så vacker i, eller om det måste vara grönt, lindblomsgrönt. Men hon bär upp färgen bra. Modellen är lite vågad med bara axlar i kyrkan, men helt ok och i linje med Madeleines personlighet, därför helt rätt tycker jag!


  5. Moder Svea skriver: 19 maj, 2013

    Ja, jag började undra så smått om vi skulle få några färska nyheter från Madde och Chris lysning. Jättekul med bilder!
    Maddes klänning är jättefin, Victoria är drottninglik som vanligt!


  6. Helen skriver: 19 maj, 2013

    Eva O’Neill ser lite, öh, konstig ut.


  7. Lilla My skriver: 19 maj, 2013

    Chris ser närmast olycklig ut… jag hoppas det är ett övergående tillstånd. Ett giftermål ska väl innebära lycka?


  8. Sthlm skriver: 19 maj, 2013

    Prinsessan Madeleine bör tona håret ljusare om hon vill bli lika snygg som sin storasyster. Vad är det för flin Hellqvist visar upp. Nog borde Eva O´Neill ha valt en snygg dräkt istället för en kortärmad klänning. Ingen dam i hennes ålder bör bära kortärmat. Den snyggaste i kungafamiljen är absolut vår vackra kronprinsessa och så stilig kungen är.


  9. caterine skriver: 19 maj, 2013

    Drottningens dräkt ser lite vintrig ut, inte bekväm, Madeleines blanka klänning med fickor på höften breddar, Victoria snygg och kungen ser sur ut som vanligt.


  10. maggi skriver: 19 maj, 2013

    En lidt underlig/konstig stemning der er her.
    Burde folk ikke være mere glade?
    Fine kjoler/klänningar, men ja, Eva O’neill ser lidt morsom/rolig ud.
    Sofia var vel fin, og også kronprinsesseparret, men hvad med brudeparret? De ligner to der skal til begravelse.


  11. Esbotjej skriver: 19 maj, 2013

    Evas klänning är för kort.


  12. Pix skriver: 19 maj, 2013

    Sofia ser hjulbent ut på bilder jag har set. den klänningen hon bär i dag är inte snygg alls.
    Eva O´Neill borde kanse fått hjälp med att klä sig för de där hon har på sig är allt annat en snygtt.bilden på henne i går o i dag ger ett intryck av att hon inte vet hur färglös hon verkar. nja får hoppas att de två damerna får till det på bröllopet så inte vi behöver se dem så färglösa o tråkiga


  13. Miayahoo.se skriver: 19 maj, 2013

    PMs klänning var lite tråkigt tycker jag och konstig färg turkos för henne med hennes hår färg. Jag hade hoppats på viol, kungsblått, lax färg men inte turkos. Eva O Neill hade en alldelas för kort klänning och en egendomlig hjälm på sig.Men den absolut fulaste klänningen var Sofias.Hon ser säkert framemot att träffa Emma P på mottagningen efteråt.


  14. Ina skriver: 19 maj, 2013

    Madeleine går tydligen in för den glamorösa internationella stilen – måste säga att klänningen klär henne! Eva O´Neill har ju också en ganska osvensk framtoning och även om jag inte heller tycker det är så snyggt med “överknäetkorta” kjolar” post 70, så har hon ju i alla fall helt fantastiska ben… När man ser detta så inser man verkligen hur osannolikt det är att Madeleine & Christopher O´N skulle bosätta sig heltid i Stockholm. De skulle nog bli svårt uttråkade – det betydligt glammigare livet i London och New York passar mycket bättre för det här paret!


  15. Ingela skriver: 19 maj, 2013

    Sofias klänning såg ut ungefär som en städrock som damerna hade förr. Helt fel på en lysning tycker jag. Hon ser ut som en barnflicka till barnen hon har bredvid sig.


  16. liljan skriver: 19 maj, 2013

    Men vilken tur att Sofia inte har någon “snygg” klänning (enligt er) så hon inte tar uppmärksamheten från Madeleine som ni har trott här bland Sofias mobbare.

    Tji fick ni också om närvaro vid lysning och framtida bröllop!!!!!!!.


  17. Babsan skriver: 19 maj, 2013

    Hoppsan, vad har 15 emot Sofia kan man undra, hon är betydligt snyggare i sin än PM i sin ‘något lustiga kreation’ som inte är något direkt lysningsplagg.


  18. Liza F skriver: 19 maj, 2013

    Det var hemskt vad Chris mamma ser ut . Konstit att folk som har mycket kosing inte vet att klä sej snyggare. En tant i för kort klänning va inte speciellt snyggt.


  19. Marlene skriver: 19 maj, 2013

    Sofia kunde väl ha gjort något med håret. Som att borsta det. Och locka det eller sätta upp det. Den svarta hårfärgen är inte fin. Den färgen är väl mest för 14-åringar som är inne i en Goth-period. Hennes naturliga hårfärg är ju så fin.

    Men jag ser verkligen fram emot Sofias och Carl Philips förlovning! Det är dags nu att allt kommer fram om hennes bakgrund.


  20. veramedmera skriver: 19 maj, 2013

    @mia
    Föreslår att du tittar på repotage från danska kungafamiljens konfirmation igår. Damerna bar också mönstrade klänningar moderna…
    Vad beträffar Sofias “träff” med Carl Philips ex kan kanske också de danska bilderna visa hur man gör med relationerna efter separationer år 2013


  21. annica* skriver: 19 maj, 2013

    Gnällkören är redan igång ser jag! Taggade tll max?


  22. Midnattsol skriver: 19 maj, 2013

    Jag förstår inte denna trend att ha allt hår i ansiktet, som Hellqvist har. Ser ut som en peruk nästan. Jag har sett samma frisyr på Hertiginnan av Cambridge och det är bedrövligt. Varför?
    För övrigt bra att SH hade en diskret klänning på sig. Men man ser att hon inte passar i dessa kretsar. Varför detta grinande ansikte??


  23. annica* skriver: 19 maj, 2013

    Om Sofias klänning lknar en städrock städar jag gärna i den! Vitt och marinblått är så sommarfrächt och jag tycker att modellen var riktigt snygg!


  24. Helen skriver: 19 maj, 2013

    Madeleine ser gravid ut men det beror väl på klänningen


  25. Missan skriver: 19 maj, 2013

    Vilka är barnen som syns tillsammans med Sofia? Någon som vet?


  26. signe skriver: 19 maj, 2013

    Men vilken dyster stämning det verkar vara ! De verkar ha haft problem !! Såg en annan bild på Daniel där han såg så trött ut och han verkar inte alls må bra ! Lite oroväckande ! Victoria är som vanligt jättefint klädd . Chris mammas val av kläder såg bedrövligt ut. sofia såg inte fräsch ut i dag ….såg ut som hon försovit sig och kommit direkt ur sängen och glömt kamma sig …och den enda klänning hon hittade var skurklänningen ! hon har väl även denna gång tvingat sig att få vara med genom att gråta….kanske därför den dystra stämningen !!! Silvia och Madde hade också klätt sig eleganta !


  27. camilla skriver: 19 maj, 2013

    Flot og præsentabel svensk kongefamilie som altid. En over 70-årig Eva O’Neill helt uden stil. Man må ikke håbe, hun har givet råd til Madeleine mht. brudekjolen.
    Men Madeleine skal lære sig, når hun nu gifter sig med en katolik, at netop skuldrene er noget, man ikke viser frem i katolske kirker – der vil hun nok komme til at følge messer fremover, troen virker jo betyde noget for Chris.


  28. Anna skriver: 19 maj, 2013

    Tyvärr var Maddes klänning den fulaste av drottningen, Victoria och wannabe-prinsessan Sofia. Den satt konstigt och tyget såg ut som billigt polyester( tror knappast det är det;))!

    Sidenote, alla kungliga gick värdigt, utan leende, till sina platser. Förutom Sofia som log från öra till öra..


  29. mona skriver: 19 maj, 2013

    Enl. Magdalena Ribbing etikett expert är det höjden av oförskämdhet att kritisera klädsel och utseende.
    Man måste se kläderna i verkligheten för att kunna bedöma.
    Men vad annat kan man vänta av mobbnings tanterna i denna spalt.
    Alltid lika negativa. Sitter ni med förstoringsglas för att hitta felen.
    Varför inte glädjas åt dem istället. Smak är som en viss kroppsdel
    delad.


  30. Siv skriver: 19 maj, 2013

    Sofia kom iallafall, men fick inte gå med Carl-Philip. Fick tydligen vara barnvakt.Bjuden med armbågen skulle vi vanliga säga.


  31. allegra skriver: 19 maj, 2013

    Stackars kungen


  32. m skriver: 19 maj, 2013

    sofia är jättesöt idag


  33. lisa larsson skriver: 19 maj, 2013

    Snyggaste klänningarna bärs av Viktoria och Sofia. Madeleine och hennes svärmor ???


  34. Lelle skriver: 19 maj, 2013

    25:
    Barnen är drottningens brors barnbarn, pappan Patrick Sommerlath syns bakom barnen.


  35. Skotten skriver: 19 maj, 2013

    #25
    Et gæt: de tre børn er sikkert Madeleines gudbørn! Og når de følges med Sofia er det sikkert også hende, der skal holde styr på dem under vielsen på bryllupsdagen ?
    Jeg håber, at Chris’ lidt mutte udtryk skyldes, at han endnu ikke rigtig forstår svensk og at alt er meget anderledes end kirkelige handlinger, han er vandt til.


  36. Kiana skriver: 19 maj, 2013

    Så manke vakre klänningar å se på. Håper denne stunden var trevlig for alle som var der.


  37. Eva H. skriver: 19 maj, 2013

    Sofias klänning var fin, blått och vitt är sommarens modefärger! Hon behöver inte skämmas för sig. Det var en lysning inte ett party där blankt och baraxlat kanske passat bäst.


  38. Silje skriver: 19 maj, 2013

    it seems also that mother of Chris, Eva came with the naked leggs,
    do you see?

    maybe it is her way to get the public attention.
    and prince Carl Philip is nearby, and should tolerate it…
    Miss Hellqvist came in kind of summer dress, whereas her future relatives are in classic style.

    Beautiful Madeleine has nice dress, but it needs a bit more better design.


  39. Kerstin Bergström skriver: 19 maj, 2013

    #16 liljan Din kommentar kunde ej vara bättre.TACK för den.
    #17 Babsan Hon bara måste vara elak mot Sofia:Hon har aldrig skrivet ett trevligt inlägg om henne.Lägg namnet på minne och du kan avgöra själv.


  40. Sthlm skriver: 19 maj, 2013

    #26
    Håller med, hela kungafamiljen ser verkligen ledsna ut och ofta kan man “läsa” hur kungafamiljen mår genom att titta på Daniel, som inte verkar ha någon lust att förställa sig.


  41. ♥ Moder Svea ♥ skriver: 19 maj, 2013

    # 26. Signe.

    Ja, jag märkte det på bilderna. Det är lite tråkigt. Hoppas att de är gladare än vad de ser ut att vara.

    När det kommer till Sofia -och inbjudningar till historiska evenemang- har jag dock givit upp. Däremot undrar man ju förstås om prinsessans exfästman Jonas Bergström fick vara officiellt inbjuden till Kronprinsessparets lysning år 2010? Någon som vet?


  42. Ia skriver: 19 maj, 2013

    Barnen som Sofia går med är Patrick Sommerlaths. Den ena tvillingflickan är guddotter till Prinsessan Madeleine.


  43. EL skriver: 19 maj, 2013

    Alla såg väldigt trötta ut och inte särskilt glada, Chris ser alltid ut som har sovit i kläderna.


  44. Titti W skriver: 19 maj, 2013

    Tycker att både Sofia och Carl Philip borde uppsöka sina frisörer!


  45. Eliana skriver: 19 maj, 2013

    Var det dagen efter melodifestivalen och grannlandet vann?
    Ser så ut på alla miner. Prinsessan Madeleines klänning var elegant och de där skygglapparna vad skall de månne dölja.
    För att vara 72 år och engelsk-amerikanst-österrikare träffade Chris mamma ganska rätt. Raffigaste huvudbonaden.
    Kronprinsparet vet hur man klär sig, men Victoria såt lite bekymrad ut när hon tittade på sin mamma.
    En aning spänd tillställning.


  46. iren skriver: 19 maj, 2013

    Sofia har väl blivit tillsagd att inte se för bra ut. Då hade hon ju tagit uppmärksamheten från Madde. Jag får dock lite dåliga vibbar av det här, Tror inte det kommer att hålla länge tyvärr.


  47. Ansan skriver: 19 maj, 2013

    Sofia med sitt grinande borde inte få delta vid kungliga offentliga sammanhang. Vi skriver inte nämnvärt om andra gäster och då bör inte denna dam ta det utrymmet.


  48. Jenny skriver: 19 maj, 2013

    Jag reagerade över att ingen såg särskild glad ut.
    4# Håller med, vår kronprinsessa ska inte ha hårt åtsnörpt hår bortkammat från ansiktet (även om dagens frisyr är mer passande än hästsvans). Hon borde med hjälp av en kunnig frisyr välja en frisyr som passar bättre till hennes ansiktsform.
    14# Mitt i prick!
    Eva O’Neill var totalt stillös. Borde hon inte ha tagit redan på vilken klädkod som gäller i dylika kretsar och sammanhang?
    Jag hoppas bara att hon inte blir en black om foten för kungafamiljen i framtiden; risken finns om hennes omdöme är på samma nivå som henns stilkänsla och klädsmak…


  49. CeciliaT skriver: 19 maj, 2013

    Madde kunde väl haft en underkjol på sig. Det ser väldigt fult ut när klänningen smetar in i skrevet. Inte snyggt alls. Var faktiskt tvungen att skratta lite åt hatten på Maddes svärmor.

    Sofia jättefin i en enkel klänning som passade henne perfekt. Victoria snygg som alltid.


  50. ♥ Moder Svea ♥ skriver: 19 maj, 2013

    # 22. Mindattsol.

    Vi får väl hoppas att vi slipper se hår i ansiktet tilll prinsessans bröllop 😉

    Kanske önskar Sofia ta efter Kate Middletontrenden? Hon kommer dock aldrig kunna bli kunglig, men det vet vi ju alla vid det här laget.

    Hur som helst önskar jag en glad kungafamilj och hoppas samtliga kungabarn blir nöjda med sina respektive. Önskar dock Jonas och Daniel hade fått bli behandlad lika vänligt som Sofia.
    Tror inte att prinsessans exfästman Jonas Bergström fick vara med under kronprinsesans lysning 2010.


  51. Bodil Sørensenbodilso.blogg.no skriver: 19 maj, 2013

    Dom bästa klänningarna bärs av Sofia, prinsessa Madeleine Og kronprinsessan Victoria och Drottning Silvia och prinsessan Madeleine svärmor Eva.
    Vad har Eva på huvud, den passar inte tycker jag.
    Prins Carl Philip, Chris, Prins Daniel och kung Carl Gustav är också snygga


  52. Jenny skriver: 19 maj, 2013

    50#
    Hade Madeleine och Jonas hunnit bryta förlovningen vid lysningen 2010? Jag har för mig att förlovningen bröts någon gång i april, och lysningen borde väl ha ägt rum någon gång i maj? Kan i så fall förklara varför Jonas inte var inbjuden.


  53. PBoo skriver: 19 maj, 2013

    Följt Expressens och Aftonbladets livesändningar som varit mycket bra, där rapporteras på plats att det var mycket stämningsfullt och att Chris var tagen. KP Victoria, tycker jag, såg ut att ha tårar i ögonen. Har ni som tolkar allvaret negativt aldrig varit med vid tillfällen som är stämningsfyllda och känslosamma? Ska nu tillbaka till livesändningarna!


  54. Olga skriver: 19 maj, 2013

    Av alla vackra hattmodeller som finns att välja på så väljer Chris mor en fez modell Large. Så missprydande. Sofia som alltid mycket vackert leende och med en snygg sommarklänning.


  55. Britt PerssonLysningenharinletts skriver: 19 maj, 2013

    Återigen sätts Sofia i fokus och kritiseras som vanligt. Det kvittar vad hon gör, har på sig o.s.v
    Men hon hade inte kort längd på sin klänning! Det måste väl i alla fall vara positivt även för kritikerna?!


  56. emma_h skriver: 19 maj, 2013

    Moder Svea – Innan Mediadrevet/Förlovningsbrytet var JB självklar bröllopsgäst som förlovad m HKHare…liksom Chris var självskriven i placeringen vid L´s begravning Vid lysning nr1 var M ivägkommenderad till USA & Jonas en “persona non grata”

    Midnattsol – apropå din kommentar om SHs frisyr så verkar det som hon återigen imiterar Maddes stil på frisyr för att verka mer prinsesslik & givetvis “köper” journalister & fotograferna det
    Sofias mörka tygfärg, extrema mönsterval bland närvarande kungligheternas diskreta, sobra färgval/diskreta mönster gör att S sticker ut – än en gång – så du lär få se SH uppmärksammad på medias framsidor & i rapportering minst lika mkt som dagens hvdpersoner – WellDone Sofia A Pure PRgenius!


  57. Nanna skriver: 19 maj, 2013

    # 26 Signe
    Det er ligeså sikkert som Amen i kirken, at når Sofia, som her, har truffet et bedre valg til dagen end Madeleine, og ser sød og sommerlig ud, så farer djævlen frem i dag som sædvanlig, og du hælder elakheder ud i stride strømme!
    Madeleine er den vackraste prinsesse af alle, men Sofia er en gave til svenske folket, som i sin tid dronning Silvia var det, altid sød og venlig til trods for hvad, hun udsættes for.
    Jo mere man ser til hende, jo bedre forstår man, at Carl Philip har forelsket sig i hende …… med mindre man har et hjerte fyldt af had og misundelse forstås!


  58. Lisa skriver: 19 maj, 2013

    En härlig dag för vårt kungahus när alla är samlade, men de ser inte speciellt glada ut. Den enda som ler är Sofia verkar det som. Enligt min smak ser Madeleine och Victoria ut som gamla tanter i sina klänningar men de kanske ger ett annat uttryck i verkligheten. Lycka till Madde o Chris i fantastiska New York!


  59. Pensionär skriver: 19 maj, 2013

    #26
    Ibland undrar jag om du verkligen vill ha ett kungahus. Enligt din mening är det Sofia som bestämmer och tvingar sig in närhelst hon vill. Är det ett sånt kungahus du vill ha – som inte kan ta egna beslut utan låter någon annan bestämma.


  60. Inkan skriver: 19 maj, 2013

    Chris såg oerhört pressad och stressad ut när han anlände till kyrkan. Hela tillställningen gav intryck av att vara spänd, ingen såg riktigt bekväm ut.
    Inte ens huvudpersonerna såg lyckliga ut.


  61. pernilla skriver: 19 maj, 2013

    Förlåt men vad har Ewa O´Neill på sig ? Tycker det ser hemskt ut !


  62. Linnea skriver: 19 maj, 2013

    Tycker de ser ut som familjer brukar göra när de är tillsammans.
    Ögonblicksbilder, någon ler ,någon kisar ,någon allvarlig,
    Lite olika stuk på klädelegansen är väl inte heller så ovanligt! M.a.o
    ganska likt familj vem som helst.Alla propra och fina.Trevligt att de alla fick vara tillsammans i dag,och lära känna varandra lite närmare.
    Visst är det jätteroligt med släktakalasen när alla får komma med!


  63. snickarjohn skriver: 19 maj, 2013

    Farouk vill ha sin huvudbonad tillbaka.


  64. helene skriver: 19 maj, 2013

    Mrs O’Neill has a strange style – intended distinguished but badly advised. Mrs. Westling has got more style – appropriately dressed at any time.
    Madeleines dress is a little bit too conservative and rigid – Chris looks nice and Sofia looks nice, young and stylish.


  65. Maria skriver: 19 maj, 2013

    Ja, visst ser Madeleine gravid ut…?


  66. Eva M skriver: 19 maj, 2013

    Kungafamiljen kunde kanske inte låta bli att tänka på förra gången dom var där var på prinsessan Lillians begravning. Ögonblicksbilder dom är nog lyckliga inför sitt bröllop.


  67. signe skriver: 19 maj, 2013

    “41” Alla vet ju hur Daniel blev behandlad och hur länge han fick vänta ! Idag tror jag Kungen har ångrat sig när har ser vilken fin kille Daniel är och hur mycket han betyder för Kungahuset ! Jonas blev väl lite bättre behandlad och var Kungens favo. Men gemensamt för dessa killar var att de aldrig fick vara med vid officiella sammanhang och de respekterade detta och höll sig i bakgrunden ! De gav aldrig några intervjuer eller ställde upp på reportage och bilder ( bara smygbilder ) och det är därför de blev så omtyckta ! Likadant med deras föräldrar som heller aldrig ställde upp på intervjuer utan höll låg profil ! Det är motsatsen med Sofia och även hennes mamma ! Kungen har tappat fotfästet !!


  68. mona skriver: 19 maj, 2013

    Till er alla Sofia är officiell sambo med Carl-Philip det var inte Daniel och Jonas. Sambo ska bjudas på samma sätt som en
    make eller maka. I alla fall enl. Magdalena Ribbing.
    Sedan är det nog ingen som bryr sig om vad Ansan och Moder Svea tycker. Två damer med skygglappar som inte lever nu
    utan i det förgångna. Hallå det är 2013 nu!


  69. Eva skriver: 19 maj, 2013

    De är fina allihop. Men Victoria är fantastisk i sin klänning och hår/huvudutstyrsel. Madeleine är fin. Sophia har klätt sig med klänningslängd under knäet, kanske för att undvika kritik. Skulle jag gissa skulle hon inte själv valt den klänningen, och kanske är den litet för tantig. Tycker det är litet kul att folk klär sig litet olika, Eva O´Neill klär sig som damer på kontinenten och i US. Kul att det finns annat än Östermalmsuniformen.


  70. Margueritesvenskdam.se skriver: 19 maj, 2013

    Blir förvånad då jag ser P Madeleine på väg in i kyrkan i en klänning som med sin utringade skärning är klart opassande, vet hon inte bättre? Kunde ju haft en jacka över klänningen.

    Svärmor Eva är för spektakulär, D Silvia snygg, K P Victoria bedårande och likaså Sofia, som klär utomordentligt väl i sin klänning.


  71. Britt PerssonLysningenharinletts skriver: 19 maj, 2013

    Anledningen till att prins Carl-Philip eskorterade den blivande brudgummens mor berodde kanske på att det sett underligt ut om hon kommit in i kyrkan ensam!?


  72. M skriver: 19 maj, 2013

    Alla ni som kommit med privata fantasier om Chris och om hur han skulle se ut att ha tråkigt, er vill jag uppmana att titta på Aftonbladet.se!
    Se hur Chris skrattar stort och ler förälskat mot Madeleine!! Detta äktenskap lär hålla, var så säkra! Att Chris inte är kamera-k*t som vissa andra som alltid söker kameraljuset och smilar upp sig för att synas och ta strålkastarljuset från andra innebär inte att han inte älskar Madeleine, tvärt om skulle jag säga! och Mona, etikett innebär just detta, att veta sin plats och inte söka överglänsa huvudpersonerna!


  73. Prinsessan av Världen skriver: 19 maj, 2013

    Wow, vad snygg Victoria var!……och så lik Silvia, som sagt var……
    Tycker alla var snygga förutom att Madeleine hade bara axlar och Evas klänning var för kort.
    Inte tycker jag att de ser ledsna ut -det här är ju en högtidlig ceremoni. Jämför Kate och Williams vigsel, de var fullständigt närvarande i ceremonin och uppträdde värdigt i kyrkorummet. Alla behöver inte ha ett ständigt gapgrin á la Hellqvist för att vara lyckliga!


  74. M skriver: 19 maj, 2013

    Appropå att inte stjäla strålkastarljuset från huvudpersonerna, titta på vår fina Kronprinsessa! Hon är ett verkligt föredöme! Se hur hon håller sig i bakgrunden och medvetet undviker att se mot kamerorna för att detta är Madeleines dag, och hon behöver inte bekräftelse på sin systers dag ! Förmodligen är detta anledningen till att Sofia inte får vara med i offentligheten, denna grundläggande etikett i form av vanlig anständighet om omtänksamhet om andra har totalt gått henne förbi!


  75. Eva H. skriver: 19 maj, 2013

    Ansan, jag förmodar att du tänker på bilden där Sofia ler, i motsats till begravningsminerna hos övriga familjen. Om du kollar noga så ser du att även gossen vid hennes sida ler, grinar han upp sig också???


  76. Anne-Marie skriver: 19 maj, 2013

    Så vacker kronprinsessan Viktoria är !


  77. CARIN skriver: 19 maj, 2013

    Som alla gnäller på allt och alla! Det måste vara skönt att vara så perfekt som många tycks uppleva sig i läskretsen av denna tidning. Jag tycker inta att tonen är god i kommentarerna//Carin


  78. ellinor blomquist skriver: 19 maj, 2013

    En dyster tillställning-jomen visst. Daniel ser ej frisk ut, sen tror jag Chris är gladare än utseendet visar.Klart att Sofia ser glad ut-har klivit in i finrummen . Tror familjen O`Neil är ett positivt insalg till en ganska medioker kungafamilj, en kungafamilj som hållar på att utarnar sig själv


  79. abbaabba skriver: 19 maj, 2013

    Till Er alla som bara gnäller. Ni BEHÖVER inte titta på bilderna, när det låter som Ni riskerar att vomera över varenda bild.


  80. Miayahoo.se skriver: 19 maj, 2013

    Jag överdriver en smula men det var snarare begravnings miner än Lysning inför bröllopet. Övriga gästerna var strålande glada på väg in allafall. Daniel och Victoria såg ledsna ut liksom Chris. Sofia låg väl stort och varför håret hängande i ansiktet som gardiner.Jag har inget emot mönstrade klänningar som Alexandra och Marie i DK hade på konfirmationen här om dagen, men de var vackra klänningar. Sofias ser ut som nåt från Ellos.Jag tror inte PM finner äktenskap lycka med Chris efter bara 2 år umgänge.Hon tror han har allt hon vill ha NY adress, pengar, m.m.Hon valde honom snabbt efter jonas.


  81. AFia skriver: 19 maj, 2013

    29
    Du har hamnsjåartakterna i dig fortfarande….


  82. PBoo skriver: 19 maj, 2013

    Mycket fina bilder från lysningen från Scanpix. Finns bland annat i länken nedan. Dyker säkert upp här också! På en av bilderna är familjerna uppställda och då verkar det som en av Chris systrar är med, men ingen tycks ha rapporterat om det vad jag sett.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/aftonbladetlive/


  83. H. Jensen skriver: 19 maj, 2013

    Man skulle næsten tro, at nogen var fremkommet med indsigelse mod ægteskabet…… er det ikke det en lysning går ud på: Tal nu eller tie for evigt ?
    # Emma
    Så kommer Sofia i fint selskab med de andre ‘katte’, såsom Maxima, Mary, Marie, MM, Kate med flere!
    En hermelin er vel i dag kun Margrethe ? 😉


  84. Monica skriver: 19 maj, 2013

    # 21 Bra kommentar.
    Så fort dom ser en bild på PM, Chris och SH kommer gift pennan fram. Pinsamt att bara hitta fel.


  85. Susanne skriver: 19 maj, 2013

    Jag är absolut inte mode- eller stilexpert, men jag tyckte att både Madeleine och fru O’Neill var för uppklädda för tillfället…lysning i samband med gudstjänst kl 11 en söndagförmiddag, bör man då klä sig i blankt, skimrande material med djup axelurringning (som prinsessan) eller kjol ovanför knäskålarna för blivande svärmor? Som sant, det kan vara jag som är gammelmodig och konservativ, men jag tyckte att Madeleines och Eva Marie O’Neills kläder kontrasterade väldigt mot övriga kungafamiljens, och att de såg ut mer som om de var på väg till cocktailparty än till en lysning.


  86. Jenny skriver: 19 maj, 2013

    Till och med Aftonbladets hovreporter avfärdar babyryktena:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16802240.ab


  87. Vicki skriver: 19 maj, 2013

    Chris ser ut som han fått som han vill det finaste och bästa man kan få, som den miljonärsson han är, van att få allt han pekar på bara. Ser han nånsin lycklig ut ? Iaf visar han det inte utåt, de är nog lite lika Madde och han där ! ?


  88. elsalena skriver: 19 maj, 2013

    nr 28.ja hon tänkte säkert på dig och alla andra avundssjuka tanter o gubbar!!! den svenska avundssjukan lyser rakt igenom er !


  89. Ingela skriver: 19 maj, 2013

    #48 Jenny kungafamiljen har redan en blacka runt foten så det är nog inte någon risk att Eva, Chris mamma ställer till problem för dem.


  90. nina skriver: 19 maj, 2013

    Klagar inte – men jag reagerar över att de inte håller i varandra när de går in i kyrkan. Ser inte särskilt lyckliga ut..


  91. Olga skriver: 19 maj, 2013

    Tack, SvD för de fina bilderna – det var intressant att titta på …

    P. Madeleine ser elegant , lycklig och avslappnad ut …Allt lycka önskas för blivande äkta par !
    För hennes svärmor-to-be Eva O´Neill skulle rekommenderas lite – lite längre klänningen …men smaken ju väldigt olika förstås…Ett stilig kungapar …
    SH är tillsammans med barn på bilderna som vanligt för att barn-valpar-kattungar säljer bäst ju som bekant…Har känsla att ngn gång blev hon tipsad att fotas just med barn , detta är ju så-å-å gulligt , och det fortsätts på denna banan …
    I sanningens namn ska jag tillägga också att mönstrade trendklänning klär SH verkligen bra …


  92. Elisabeth Aronsson skriver: 19 maj, 2013

    Chris ler för lite, äktenskapet kommer att spricka!!
    Sofia ler för mycket “Grinar upp sig” hon passar inte in!!

    Jag tycker att alla var fina och alla tre kungabarnen kommer att
    vara lyckliga i sina förhållanden, varför skulle vi som kommenterar
    veta allt, och de kungliga själva ha noll koll???


  93. karen skriver: 19 maj, 2013

    Men var är alla lyckliga leenden!En sådan trist uppsyn hela familjen tycks ha.Man kan tro att ingen egentligen är så nöjd-förutom Sofia som nu får vara med.Tålamod kommer man långt med.


  94. emma_h skriver: 19 maj, 2013

    MONA_68 “Officiell Sambo” är ingen KungahusTitel

    apropå SJÄLVKLART… NEJ Mona förvräng inte V_A_D M.Ribbing faktiskt sagt om sambos & FestInbjudningar
    – “generellt” vill säga… MR har också poängterat Skillnad mellan Regler för HKHare respektive Oförlovade Kungabarnspartners & Svenssons
    Ribbing besvarade på DN.se 1 inmailad fråga om festinbjudan 11juni ifjol varpå MR avslutade med ”…Men som gäst kan man inte Kräva eller Insistera på att ens partner ska bjudas, det man kan göra är att själv tacka nej till festen…”
    Slappna av Mona SH är nästa hkh-brud och numer “förväntad” gäst inget att älta eller hur …men HUVUDPERSONERNA IDAG =Chris anhöriga, Brudparet och Kungafamiljen(exklusive SH)


  95. pia skriver: 19 maj, 2013

    Jag tänker inte kommentera någon annan klänning än Victorias. vår kronprinsessa var som vanligt snyggt och passande klädd. det var dock länge sen det var så skojigt att läsa alla kommentarerna. Här svängde det verkligen för och emot. “Snickarjohn” bjöd mig på ett spontant gapskratt. Tack för det.


  96. tina skriver: 19 maj, 2013

    Vart är värmen och kärleken..


  97. tina skriver: 19 maj, 2013

    .. undrar också varför kungaparet inte backar på bilden, borde inte Madeleine och Chris vara i centrum på bilderna??


  98. Julia skriver: 19 maj, 2013

    # 96 Beror på vilka bilder man tittar på!!


  99. Lilla My skriver: 19 maj, 2013

    #97. Kungaparet kanske inte har förstått att de ska steppa åt sidan?


  100. magggan skriver: 19 maj, 2013

    Otroligt att en icke kunglig medlem Som sofia får vara med på en officiell bild. Fattar ni varför jag inte respekterar det svenska kungahuset. Känner bara sorg över detta. Önskar Madeleine och Chris lycka till. Skönt för dom att slippa bo här.


  101. Maryou skriver: 19 maj, 2013

    Susanne, håller helt med dig. Madde hade en cocktailklänning. Vickan var korrekt klädd. Eva borde ha haft lite längre ärmar, midjemarkering lite längre ned och inte visa knäna. Dessutom klädde det inte henne att bära en fez på huvudet.


  102. liljan skriver: 19 maj, 2013

    Men va kul att läsa om Kungaparet som MEDELPUNKTER eftersom dom ska synas mest och bäst. Sofia får då inte skulden denna tackålov..Synd om Madeleine som inte får stå i centrum för sina föräldrar haha.


  103. liljan skriver: 19 maj, 2013

    Denna gång ska det vara.


  104. Kristine skriver: 19 maj, 2013

    Besvikelse! Varför har Sofia en vanlig sommarklänning på sig? När hon kunde haft något raffigt. Kolla Madde! Hon passar på och visar axlarna och markerar höfterna. Och håret? Hänger som en gardin framför ansiktet. Bättre upp nästa gång!


  105. Sthlm skriver: 19 maj, 2013

    #97
    Inget är sigt likt längre. Vett och etikett verkar tillhöra svunnen tid.
    På videon ser det ut som om Silvias “brorsson” och Sofia Hellqvist har “funnit varandra” på väg ut från kyrkan. Om det finns män i gänget behöver nog inte Hellqvist vara orolig för att bli lämnad ensam på familjesammankomsterna, stackars Carl Philip.


  106. ingalisa skriver: 19 maj, 2013

    Viktoria absolut vackrast. Härlig klänning! PM amerikansk i ful blank klänning med fel urringning och dessa lockar framlagda över ena axel. Blä! Annars för det en salig blandning på stilar och material.


  107. Anna skriver: 19 maj, 2013

    Vill också tacka Snickarjohn, dina dråpliga kommentarer brukar få mig att skratta, men extra spontant och hjärtligt den här gången:-)


  108. Esther skriver: 19 maj, 2013

    I norske aviser står det at Madeleine er gravid.


  109. Britt Ohlson skriver: 19 maj, 2013

    Ska man döma efter “familjebilden” från lysningen så tycker jag att samtliga damer såg förskräckliga ut i sina lysnings-kreationer! Har dom inte tillgång till en stylist!!!??? Gäller även frisyrer/huvudbonader. Verkar inte ha varit en särskilt lustfylld tillställning av minerna att döma. Annars är ju Madeleine en av världens vackraste prinsessor med stil och hållning.
    B.O.


  110. karin skriver: 19 maj, 2013

    Til de fleste av dere, hvorfor alltid så negativ til Sofia? Min umiddelbare reaksjon var – fint at hun var der, hun smiler (og lyser opp et litt sørgelig gruppe av mennesker) og kjolen er vel helt fin. Men enig med # 22 i at Catherine Duchess of York’s sine krøller og Mette Marit sin lyse variant ikke er min favoritt, men i England er Kate’s hår nr. 1 hos frisørene. Madde’s kjolesnitt får henne til å se litt kraftig ut, men det gjør nesten at hun ser sexy ut. Men, liker ikke Victorias rosa hårpynt.


  111. Anneli skriver: 19 maj, 2013

    Sofia och Kronprinsessan är dom enda som har valt vettiga klänningar…Dom andra har haft dåliga stylister…ingen av dom verkar ha någon stil. Undrar just om bagaget kommit på villovägar för Madeleines svärmor…??? Ser ut som hon fått låna ihop kläder till stassen o den hatten sen…Är det vår Carola som slängt iväg en blomma rakt på tanten….Hugaligen, pengar fattas inte men stilen lyser med sin frånvaro…Pengar hjälper inte om man inte har förstånd att klä sig stilmässigt rätt…


  112. mona skriver: 19 maj, 2013

    #74 M Vad grundar du ditt inlägg på?
    Hur kan du avgöra det med bara bilder?

    Emma_H M Ribbing säger att om det är ett etablerat par ska man bjudas ihop. Men det Ribbing också säger är att om du blir bjuden som ensam person kan du inte kräva att få ta med en ny färsk pojkvän som du kanske inte ens bor ihop. Blir du ensam bjuden anser samma Ribbing at du till inbjudaren säger att du inte vill gå på festen utan din partner så då tackar jag nej.


  113. Sarah skriver: 19 maj, 2013

    Prinsesse Madeleine er elegant, men kjolen passer bare ikke rigtig til en lysning kl. 11 om formiddagen.
    Eva O’Neill klæder sig meget lig veninden Ivana Trump, spændende bliver det at se, hvad de kommer i til brylluppet. Eva O’Neill får jo en “hovedrolle” ikke mindst under middagen, som kong CGs borddame.


  114. Hilde skriver: 19 maj, 2013

    Sverige har to flotte prinsesser, denne gangen var Victoria s kjole den fineste.
    Å “lese” stemningen i familien på grunn av noen bilder er bare tåpelig.
    Bildene viser noen få sekunder av en situasjon og gir ikke noe riktig bilde av en situasjon. Dessuten er det en høytidelig og stemningsfull setting de er i.


  115. Monica skriver: 19 maj, 2013

    Sverige är ett kallt land där alla klagar. Nu är det fel på Chris mamma.
    Kan ni inte glädjas för en dag !


  116. sofia skriver: 19 maj, 2013

    DEt här är nog den fulaste outfiten jag någonsin sett på Madeleine. Och Victoria ser ut som en sjuksköterska med extremt dålig hållning.


  117. Olga skriver: 19 maj, 2013

    Är prinsessan Christina allvarligt sjuk? Hon bor ju granne med slottskyrkan och med en Alvedon kan man ju lätt klara av att sitta en timme.


  118. AnneSvenskDamtidning skriver: 19 maj, 2013

    Victoria var helt underbar i sin klädsel denna gång har nog aldrig tidigare sett henne så perfekt klädd som idag.
    Jag uppskattade också Chris mammas och systers eleganta klädsel som var lite utöver det vanliga och därför tillförde något nytt och spännande.


  119. Lisa skriver: 20 maj, 2013

    Ja något konstigt är det med detta. Ögonen avslöjar…


  120. AnneMarie skriver: 20 maj, 2013

    Seriously, I think Chris O’Neill’s mother should find a mirror before her next public appearance. And Sofia Hellqvist has wormed her way into the royal family, the way it looks, I can’t believe she is in the group photo. Other than that, Madeleine looks beautiful. I hope Madeleine and Chris will be happy.


  121. Bittan skriver: 20 maj, 2013

    # 15, Ingela, # 22, Midnattsol, # 26 Signe. Bra skrivet av Er.


  122. Gneta skriver: 20 maj, 2013

    #100 På den bilden där Sofia är med, är det flera sk icke kungliga personer med. Som ex.vis Patrick Sommerlath o hans barn


  123. Inkan skriver: 20 maj, 2013

    Saknar kärleken och innerligheten mellan M och Chris. De ser ut som två främlingar när de går in i kyrkan.
    Jag hade hellre sett att de höll i varandra, och ge varandra någon form av kärleksfull blick.
    Klänningen är snygg, men tyvärr klär inte M i denna typ av klänning.
    Glömde M underkjolen hemma? Detta ser inte tilltalande ut.


  124. Linnea skriver: 20 maj, 2013

    Klart vackra Sofia drog blickarna till sig,rak i ryggen och stolt som en drottning.Nu väntar jag på förlovningen för Prinsen och hans väna mö!


  125. Tor Dyvel skriver: 20 maj, 2013

    Tycker att Prinsens väna “mö” gjorde en felsatsning denhär gången genom att uppenbara sig i städrock och korpsvart hår. Men, men, hon lär nog visa upp sig snart nog i all sin glans och triumf när hon och Prinsen står på tur, – vilket förmodligen är inom kort.
    Och i framtiden kan media räkna med en riktig guldgruva i henne, hon om någon kan alltid räkna med uppmärksamhet oavsett var hon rör sig! Har dock svårt att se henne värdig en prinsesstitel, och det lär jag inte vara ensam om…


  126. Evanka skriver: 20 maj, 2013

    Er en lysning ikke lidt ude af takt med vor elektroniske tid, noget der hører fortiden til ?
    Gør man stadigvæk det ved alle bryllupper? Det oprindelige formål var jo at oplyse overfor lokalsamfundet, om der var nogen, som kunne oplyse om en af parterne måske var gift i forvejen eller have uægte børn, som den anden måske ikke vidste om.
    Eller lysningen har måske en anden betydning i Sverige ? Hele kongefamilien fra nær og fjern er jo mødt frem.


  127. Linnea skriver: 20 maj, 2013

    67 Signe! Om prins Daniels föräldrar ställt upp på en intervju,kan det inte vara så att de blivit ännu mera omtyckta då? Varför tycker Du
    det är så hemskt att vi sett någon liten bild av Sofias mamma?Nog har hon samma rättigheter som Du att vara ute i det fria, utan att behöva tänka på fotografer i varenda buske. Hon är säkert en trevlig dam som inte gömmer sig för någon. Varför ska Sofias familj gömma sig?.Förundrad över Ditt resonemang.
    Mera älskad, om man inte syns? Och varför skulle inte Sofia bli lika älskad som Daniel?Dina citat ” kungen ångrat sig” ?


  128. Linnea skriver: 20 maj, 2013

    125 Tordyvel Varför så bitter????


  129. PBoo skriver: 20 maj, 2013

    # 126 Evanka

    Har redan diskuterats – jag svarade en annan person som inte är från Sverige om vad lysning har för historisk bakgrund i Sverige och i Norden och i vissa andra europeiska länder, hur den har fungerat i Sverige fram till 1973 o hur den kan fungera idag i min #39 o 40 i länken nedan (där hittar du också länk till wikipedia).

    https://www.svenskdam.se/2013/05/da-ar-det-lysning-for-madeleine-och-chris/#comments


  130. Marguerithe skriver: 20 maj, 2013

    Synd att alla ser så betryckta ut, eller spända??
    Victoria dock den vackraste av alla. Hon tittar oroligt på sin mamma som inte ser ut att må bra.
    Sofia, söt och till synes mest avslappnad.
    Madeleine har valt helt fel klänning till en lysning. Hennes röda middagsklänning i Wilmington var ju så fin.


  131. Pat skriver: 20 maj, 2013

    Tur att CP hittat Sofia (eller är det Sofia som hittat CP?), – hon är den lysande stjärna som kommer att bära upp och lysa i det svenska kungahuset i framtiden, – vacker, vis, välutbildad, målinriktad, luttrad och världsvan m.m. – kanske väljer hon t o m att vilja bli svensk Drottning en vacker dag!?


  132. Tove skriver: 21 maj, 2013

    Madeleine er altfor ung til å kle seg som sin mor!


  133. Dorte skriver: 21 maj, 2013

    En ting er at en kjole måske ikke er så fin. Men en kjole kan man skifte. Det er lidt svætrere med en ægtefælle/äktamaka. Og få uger før man skal giftes, plejer man at være tindrende lykkelig og glad. Sådan ser hverken Madeleine eller Chris ud – og dét er bekymrende. Jeg kan huske, da Madeleine blev forlovet med Jonas – dér så hun lykkelig ud. Elsker Madeleine stadig Jonas mon?


  134. Pat skriver: 21 maj, 2013

    ” 105. Sthlm”
    Ditt inlägg satt mitt i prick! Fick mig ett riktigt gott skratt!

    Tycker att Hellqvist försöker framställa sig numera även som “barnens vän” och visa att hon tar sig an och värnar också dom Sommerlathska barnen, – det är ju så genomskinligt!


  135. ilonka skriver: 21 maj, 2013

    Why not hand in hand Madeleine and Chris?


  136. mona skriver: 21 maj, 2013

    Att Sofia H åkte stafett Vasan och att familjen fanns på plats
    vad är det för konstigt med detta?
    Sofias mamma är kommunpolitiker så kanske inte så konstigt att
    hon kanske finns på bilder.
    Tror att Daniels föräldrar träffade kungen och drottningen helt privat. At värna om sitt privatliv och sin integritet ska respekteras.
    Daniels föräldrar vill inte synas mer än de redan gör i officiella sammanhang. Har aldrig sett en intervju med Sofias föräldrar.
    Sofia uttalar sig aldrig om kungafamiljen.Bara om Project playground.
    Fy vilka lea k–ingar det finns, ni tolkar in allt möjligt i bilder, rent
    påhitt. Sluta nu göra bort er mobbare.


  137. RojalistSv.damtidn. skriver: 21 maj, 2013

    Jag önskar det blivande brudparet Lycka till! på livets gemensamma stig. Ett vackert par!


  138. Marguerithe skriver: 21 maj, 2013

    “117” Olga,
    Jag tyckte att prinsessan Christinas frånvaro var en markering från henne och Kungens övriga systrar.
    Ingen av Madeleines kusiner (boende i Stockholm) var närvarande. Marianne Bernadotte som alltid brukar synas var inte heller där.
    Thord Magnusson fick i sista stund dra upp sin yngste son i gryningen för syns skull.


  139. Eva skriver: 21 maj, 2013

    131#

    Är du verklig eller ett troll? Jag gissar på troll, för annars skulle du ha vetat att ingen “väljer att bli drottning”; drottning blir man om man gifter sig med en kung, inte för att man väljer det! Att Carl Philip skulle bli kung håller jag för otroligt, med tanke på att kronprinsessan redan har en dotter som går före honom i tronföljden. Så innan någon blir irriterad över innehållet i inlägg #131, tänk på att det utmålade scenariet öht inte kommer att inträffa! Den här typen av inlägg tycker jag öht inte förtjänar något svar.


  140. Peggy skriver: 21 maj, 2013

    HOPPAS på riktig snabb förlovning mellan Drömprince Carl-Philip och The Stunning Beauty-Princess Sofia!
    Den 8 juni är en alldeles perfekt dag, – då skulle hela svenska folket kunna fira dubbel lycka! Vilket party!!!


  141. PBoo skriver: 22 maj, 2013

    Ni som kritiserar hur lysningsparet ser ut har uppenbarligen inte sett alla de glada bilderna från själva lysningen! I kyrkan brukar man inte flina upp sig (vissa undantag självklart!). Människor visar kärlek på olika sätt – vissa kysser på hand, andra håller varandra konstant i händerna, rör konstant vid varandra, medan för andra räcker det med en blick, en hand på en arm, en arm runt ryggen – som med P Madeleine och Chris – de visar att de är oerhört trygga i varandra, de behöver inte överdriven bekräftelse. Låt människor få vara olika – kärlek kan visas på så många olika sätt!


  142. PBoo skriver: 22 maj, 2013

    # 131 Pat

    Illa dold ironi!


  143. ATL skriver: 22 maj, 2013

    A young couple is getting married and all you can do is pour invectives, gall and hate. I hope you are proud of yourselves. It seems that nothing makes your day better than being hateful towards others.


  144. daniela skriver: 22 maj, 2013

    Hade inte Sofia funnits med på lysningsdagen, så hade Prinsessan Madeleine och Chris O´Neal fått dagen till ära ha sin alldeles “egen” dag, där endast dom två hamnat i fokus och uppmärksammats och beundrats, – som sig bör!
    Såsom det nu (igen!) har blivit, har Sofias närvaro rört upp känslor av alla de slag, och det är helt uppenbart att lysningsparet fått en oslagbar konkurrent i henne, då sensationsskriverierna handlar mest om henne, och överskuggar lysningsparets dag som skall vara ett minne för livet. Synd!


  145. Linnea skriver: 22 maj, 2013

    144 Daniela! Det är inte Sofia som tillsatt sig,för huvudrollen. Det är Du och Dina gelikar här som gjort detta.
    Sensationsskriverierna…… det är fantasihistorierna om flickan …
    som Ni
    själva älskar att framföra på Damtidningens läsarsidor.
    Fantasierna och nidskriverierna här är ofantliga….Hade inte Du skrivit det här, hade inte flickan i fråga blivit omtalad.Det är Ni själva
    som för de egendomligaste dialogerna om flickan ifråga.
    Våra dagstidningar skrev om lysningsparet inte om Sofia,
    det är ju Du som gjort dagen till Sofias med Dina insinuationer! Eller hur?


  146. caterine skriver: 22 maj, 2013

    Vad hjälper stylister om den de stylar inte vill ha det de föreslår. Förresten Tina stylist ser själv inte särskilt bra ut på Sv D:s bilder där hon ofta är med. Den här gången var Victoria alla snyggast klädd tillsammans med sommarlätta Sofia.


  147. PBoo skriver: 22 maj, 2013

    # 144 daniela

    Helt rätt! Kungen vet med facit i hand att när Sofia är med då hamnar i media fokus på henne (se exv. dopet). Att då välja att t.o.m. gå ifrån all tradition o slänga allt protokoll o formalia överbord o välja som officiellt lysningsfoto släktbilden med kusiner, farbror, sambo istället för det enligt kungligt protokoll familjebilden m lysningsparet o deras respektive föräldrar o syskon, det är att verkligen demonstrera var han vill fokus ska vara! Kvällstidn. hade dagen efter lysningen Sofia på första sidan (tillsammans med Tre Kronors Guld) – inte en bild på lysningsparet på första sidan på exv. Expressen! Att trad. ändras, visst, men Kungens val av bild?!


  148. Inkan skriver: 22 maj, 2013

    Intresset inför det kommande bröllopet är mycket lågt dels från allmänheten och media.


  149. Ermina skriver: 23 maj, 2013

    Gratulationer till Prinsessparet!


  150. mona skriver: 23 maj, 2013

    #148 tror att du har fel, Inkan. Tror att du inte vill se Sofia.
    Tji fick ni ,lång näsa hon kommer att synas .
    För att alla som inte vill se henne föreslår jag en stärkande promenad med mantrat, jag hatar inte. Men det är väl för mycket att
    begära. Hur kan vuxna kvinnor vara så hatiska över en person
    ni inte känner. Tänk om någon behandlade er så, så fort jag
    skriver att ni mobbar, så kommer en massa inlägg med försvar
    av era som ni säger åsikter.


  151. pia skriver: 24 maj, 2013

    Det handlar inte om att vara hatisk, det borde du förstå, – faktum är att Sofias tidigare liv och leverne säger en hel del om henne och hennes värderingar! Hennes CV skulle inte räcka långt i det verkliga livet.
    Att hon sedan lyckas komma åt en prinsesstitel känns inte alls bra,
    och man kan bara undra vad som fått Kungen att bli totalt förvirrad när det kommer till Sofia.
    Men ni, hennes agiterare, är ju verkligen att gratulera!
    P.S. Är inte en gammal “kärring” eller avundsjuk, osv. Är yrkesverksam, lyckligt förlovad och är 26 år.


  152. mona skriver: 24 maj, 2013

    #151 Pia Man kan ha moralpanik även vid 26 år.
    Snälla Pia nu handlar det om kärlek mellan två personer varav en råkar vara prins. Det handlar absolut inte om att ett antal lämpliga Cv:n presenteras för Carl Philip, anställningsintervju ,kontroll i register det gör man hos företag som ska anställa.
    Carl Philip måste väl själv få välja. kollade du CV och gjorde en riskbedömning av din förlovade.
    Tänk om någon lägger upp olämpliga bilder av din fästman på
    nätet vad gör du då? Du kan aldrig till 100 % veta att de inte finns, inte ens om han är munk.
    Sofia har inte gjort ett enda fotouppdrag sedan tonåren ca 10 år
    sedan dags att sluta älta detta. Glöm inte att tidningar måste ha tillstånd får att publicera en fotografs bilder.


  153. PBoo skriver: 24 maj, 2013

    # 152 mona

    Om det som du skriver enbart handlar om kärlek, då kan om P Carl Philip väljer att gifta sig med Sofia hon göra som Chris och avstå från titlar! Kärleken är större än titlar – håller du inte med? Då kan hon fortsätta arbeta med sitt företag och välgörenhet och precis som Chris bara närvara vid vissa tillfällen vid sin respektives sida när denne representerar, men inte representera ngt själv. P Carl Philip behåller – givetvis – sina titlar och Sofia blir Fru Hellqvist Bernadotte (vet inte om Sofia vill ta sin mans namn, behålla sitt), precis som P Madeleine – givetvis – behåller sina titlar och Chris blir Mr O’Neill (vet inte om han också tar sin frus namn Bernadotte).


  154. pia skriver: 24 maj, 2013

    För mig ärr det en nyhet att Sofia inte gjort ett enda fotouppdrag sedan 10 år tillbaka, – alltså 2003 då hon var 19 år? Och inget mera sedan dess? Kollar man på Google Bilder måste man säga att hon hunnit med mycket isåfall fram tiill 2003.
    När jag nämnde hennes CV handlar det naturligtvis om hennes blivande roll som ett ansikte utåt för Kungahuset, – blir dom paret Bernadotte är det ju en annan sak, som privatpersoner kan dom leva hur dom vill. Svårt?


  155. pia skriver: 24 maj, 2013

    Mitt inlägg varr ett svar till # 152. Mona #.


  156. PBoo skriver: 24 maj, 2013

    # 154 pia

    Nej, du har rätt. Heln-nbilderna som Antoine Verglas tog i NY är från ca precis före hon träffade P Carl Philip. Har aldrig förstått varför vissa här tycks tro att det blir bättre för Sofia om man ljuger. Om sanningen inte är något problem, varför ljuger de då? Jag ser inte Sofia som en bra representant för Sveriges Kungahus, bl.a. då hon inte skaffat sig någon utbildning, inte heller skaffat sig ett etablerat yrke, o då hon från början nyttjat sin position som P Carl Philips flickvän, sambo i media för göra reklam f PP (välgörenhet började hon med hösten efter hon träffat o blivit ihop m prinsen i Båstad). Men utan titlar o egen representation okej.


  157. Pensionär skriver: 27 maj, 2013

    Tänk att så många är fullständigt galna i nakenbilder och måste gräva under varje sten för att hitta en bild. Klä av er och ställ er framför en spegel, alla kvinnokroppar ser lika dana ut.


  158. emma_h skriver: 28 maj, 2013

    138_Marguerithe: “Jag tyckte att prinsessan Christinas frånvaro var en markering från henne och Kungens övriga systrar.”

    …eller så har de fullgoda skäl för att avvakta m att dyka upp intill bröllopsveckan, Detta va ju icke det bröllop sessorna m glädje tackat ja till…utan lysning m kyrkoceremoni tillika mottagning där BrGåvor överräcktes personligen…
    8juni går alla gäster (utanför CGs familj) direkt fr kyrka via båt t fest på Drottningholms (utan möjlighet eller paus för att hämta gåvan hemma/överlämna br-gåvan t M+C) I Hagasessornas fall var Christina Bortrest över Lysning men Man+Make va där- 2 andra är utrikes bosatta o r av rätt hög ålder(runt 80år) så flänga iväg på Halvdags-resa dörr t dörr för några timmars samvaro verkar mer krångligt än dt motsatta Kanske har CG/CoM bett dem stanna hemma av Omtanke? 2010års Lysning representerades BARA Victoria av föräldrar, syskon, TosseM&Son, Hovpersonal – Varför “markera m Frånvaro” 2ggr vid Syskonbarns bröllop??? Madde lär ha Christina som Gudmor också så din teori haltar… men förklara gärna annars


  159. emma_h skriver: 28 maj, 2013

    miss av mig… “Man+Make”
    bör väl kanske ha angetts som “Son+Make” istället


  160. PBoo skriver: 28 maj, 2013

    # 157 Pensionär

    Nakna är de flesta prost. när de utför sitt jobb – du är tolkar jag det då emot att vi har en lagstiftning som förbjuder att köpa – då det bara är “litet naket”? Ser du o flera m dig seriöst ingen skillnad på att stå naken framför spegeln o göra utvik mm? I Sofias fall handlar det framförallt om att hon varken har utbildning eller yrkeserfarenhet f ett etablerat yrke vid snart 30 års ålder o därför inte har lämpliga meriter som representant för Sverige o Kunghuset. Däremot tillhör hon ju efter Kungens val av officiellt foto nu släkten, fungerar så länge ej titlar+representera. Om hon – som Chris – älskar sin partner, då nöjer hon sig m kärlek, ej titlar!


  161. Pensionär skriver: 28 maj, 2013

    #160
    Hur många ungdomar är inte arbetslösa i Sverige. Hänger du inte med i debatten om ungdomsarbetslöshet. Om hon fick betalt för bilderna är ju bra, då ligger hon inte till last för samhället, vilket du borde gilla som hela tiden anser att vi skattebetalare står för hennes uppehälle. Idag jobbar hon med välgörenhet – precis som Madeleine. Skillnaden är att medans M går på middagar så jobbar S med barnen.
    Att Chris inte fick någon titel är nog inte hans eget beslut. Han vill ju fortsätta att jobba i USA. Dessutom är vår kungafamilj inte särskilt kunglig längre, det var några generationer sedan.


  162. PBoo skriver: 28 maj, 2013

    # 161 Pensionär

    Ungdomsarbetslöshet – vad har det med diskussionen om Sofias lämlighet som representant för Sverige och Sveriges Kungahus att göra?! Eller menar du att du tycker ungdomar som är arbetslösa ska försörja sig om utvik m.m?! Du blandar ihop mig med andra, jag har inte skrivit om att skattebetalare försörjer Sofia, jag tar för givet att hon lever på lön från PP o annat företag o P Carl Philip står för ‘hyran’ av den bostad de fått genom Kungliga Hovstaterna. Du vet att P Madeleine arbetar som projekthandläggare v Childhood o att hon åker ut t olika projekt som dessa finansierar – varför ljuga?! Varför titlar viktiga f Sofia?


  163. M skriver: 28 maj, 2013

    Jag vill uppmana alla att tänka efter lite, jag har precis så gjort själv. Oavsett vad man tycker så är det bättre att fokusera på det som är bra. Man kan kritisera ändå. Om vi alla kunde få framföra våra åsikter i en balanserad ton skulle vi kanske också nå fram till varandra. Det är lätt att ryckas med av argumentationen, och att ge igen på samma sätt. Därför vill jag börja,genom att be om ursäkt ifall någon tagit mina kommentarer personligt, för det ville jag inte! Ingen kan veta allt om en annan människa och kanske inte heller förstå hennes val. Om CP och Sofia älskar varandra, jag då skall naturligtvis ingen försöka skilja dem åt. Vem vet, Sofia kanske överraskar oss alla!


  164. Linnea skriver: 29 maj, 2013

    Sat sapienti.


  165. Pensionär skriver: 29 maj, 2013

    Ett tips är att alla som inte gillar Sofia har ett plakat där det står att hon inte representerar Er. Det skulle väl lösa alla Era problem. Ni kan ju ställa Er framför kyrkan så att Ni syns ordentligt, fast då kanske Ni inte kan vara anonyma längre. Men det är ett alternativ i alla fall.


  166. PBoo skriver: 29 maj, 2013

    # 163 M

    Håller med dig fram till ; “Om CP och Sofia älskar varandra, jag då skall naturligtvis ingen försöka skilja dem åt.” Hur många här vill verkligen skilja dem åt?! Finns vissa som tycker P Carl Philip ska avsäga sig sina titlar om han gifter sig m Sofia. Själv tycker jag absolut inte han ska avsäga sig sin födslorätt. Om Sofia som du skriver verkligen älskar P Carl Philip (o han henne), då kan det absolut inte vara något svårt val för henne att avstå titlar o avstå att vara en del av Kungahuset o representera själv, hon är ju sen Kungen valde som officiellt lysningsfoto släktfotot en del av Kungafamiljen. Borde räcka, är kärleken t Prinsen el titlar störst?


  167. pia skriver: 30 maj, 2013

    Till # 161. Pensionär#:

    För dig tycks inte n-bilderna på Sofia vara något märkvärdigt överhuvudtaget, – du t o m anser att de är som vilka andra bilder som helst. Men hur kommer det sig då att man t ex från Kungahusets sida, Sofia själv och från många andra håll försöker mörka det hela?
    Om det nu inte är något, och som endast mobbare och “sura gnällkärringar” reagerar över, borde de inte då rentav förevisas med stolhet, – eller? Ditt (och många andras) resonemang håller liksom inte…!


  168. Pensionär skriver: 30 maj, 2013

    #167
    Jag tycker inte att de mörkar bilderna, de har ju aldrig varit uppe till diskussion från varken kungen eller Sofia. Mette Marit gick ut i samband med förlovningen och berättade om sitt tidigare liv med bl.a. Droger. Varför skulle Sofia inte kunna vänta till en ev förlovning innan hon berättar om sitt tidigare liv. Ta inte ut allt negativt i förskott utan vänta och se. Jag tror inte att Sofia har glömt bilderna och hon kommer säkert att stå för dem när den dagen kommer.


  169. PBoo skriver: 30 maj, 2013

    # 165 Pensionär

    Varför är det så viktigt för dig m.fl. att Sofia måste ha titlar och representera Sverige och Sveriges Kungahus och monarki?

    PS. Ang bilderna finns det mkt i media som visar att Kungen, Hovet på alla de vis försökt stoppa bilderna, och lyckats ofta men inte alltid.


  170. Linnea skriver: 30 maj, 2013

    169 PBoo Har aldrig någonsin nämnt något om några titlar eller favörer för
    prinsens fästmö……..men har hållet henne om ryggen här nu i ett års tid,
    under det år jag skrivit .
    Kanske är det så att hon struntar helt i sin titulatur,bara hon får leva sitt liv med sin älskade.
    Aldrig skulle jag döma en människa.Ta heder o ära av någon jag bara känner på sägen……..Aldrig……Om hon blir prinsessa eller inte
    vad gör detBara De har ett bra liv tillsammans.Prinsen och hans
    ” prinsessa”


  171. PBoo skriver: 31 maj, 2013

    # 170 Linnea

    Min #169 som du svarar på var mitt svar till Pensionär! Din syn på titlar handlade alltså int min #169 om! Men eftersom du nu drar upp titeldiskussionen kan jag hänvisa dig till senaste numret av SvenskDamtidn., där de skriver att enligt sina hovkällor kommer Kungen aldrig att ge Sofia titeln HKH och det står också att det är enbart Kungen som avgör titlar. Kanske får Sofia ingen titel alls (som Chris), kanske får hon en hederstitel, precis som Kungens systrar – vem vet? Det får framtiden utvisa. Men oavsett – för P Carl Philips skull hoppas jag hon älskar honom, o inte ev. titlar – oavsett “äkta” eller hederstitlar!


  172. emma_h skriver: 31 maj, 2013

    Pboo… finns inget alternativ här oavsett vad media spekulerar i
    Vänta dig inget annat än “the real thing” i CPs o frugan2Bs fall
    “Hederstitel” alltså 1 utan rang ges ej som huvudtitel åt de som är gifta m riktig prins. S lär få som oftast sin makes rang via giftermål
    privatpersonen av idag Christina är prinsessa utan rang, S’s Prinsess-titel vore “AV SVE” – som sådan blir S enligt reglerna HKH o upptagen i Khuset – Blir All or Nothing – starkaste tecknet är Stenhammar för vars skull + framtida arrende, övrig verksamhet i några år CP pluggat sig till A-examen – därvidlag är testamentet glasklart CP = CGs favorit + enda reserv (med M i Usa)


  173. Linnea skriver: 1 juni, 2013

    171 PBoo ! När Du talar om fästefolk tar Du då alltid upp i texten “om
    hon älskar honom”? Som Du har gjort i det här fallet.Kommentaren
    Din, är väldigt besynnerlig.Om hon älskar honom? Är inte det en
    insinuation Du strör mot en medmänniska Du varken känner eller
    har mött öga mot öga.Att insinuera och sprida elakheter om människor är både okultiverat och är brist på uppfostran. Så tror jag drottning Silvia skulle sammanfatta alla infama skriverier om sonens fästmö.


  174. PBoo skriver: 1 juni, 2013

    # 172 emma_h

    Du o jag har ju diskuterat titlar förut! Kungen bestämmer titlar. Han gav inte Chris ngn. Jag tror ändå Chris vid framtida exv. bröllop kommer gå in bredvid sin hustru o sitta bredvid henne i kyrkan o det även utomlands (jmf P M-L som förvisso ej HKH m P). Ngn frågade dig tidigare; kan en person bli hertig/hertiginna utan tillhöra Kungahuset (alltså utan bli HKH)? Om ja (o hovkällorna stämmer), då kan Kungen exv. ge sin sons blivande hustru t hertiginna – el annan el ingen titel – Kungen bestämmer! Vid ev. framtida behov kan väl titlar ändras? Gjorts historiskt. Kan väl driva Stenhammar oavsett frus titel el om ej ens gift?


  175. PBoo skriver: 1 juni, 2013

    # 172 emma_h Hovauditör, Kungens advokat säger i senaste SvDamtnr; “Precis som varje kung som är statschef har kungen så kallad husmakt, det vill säga han bestämmer själv i stor utsträckning över titlar i sitt hus.”
    Står att han avstår kommentera om P Carl Philips framtid hustru. Men att SvDamt. talat m flera hovkällor; “samtliga betonar att det är kungen själv – och ingen annan – som beslutar om eventuell prinsesstitel. Sofia Hellqvist blir inte prinsessa per automatik bara för att hon gifter sig med prinsen. Att Sofia aldrig kommer att få titeln HKH står dock enligt våra källor klart redan nu.”


  176. PBoo skriver: 1 juni, 2013

    # 172 emma_h

    Glömde källan i m citat i förra kommentaren; SvDamt, nr 23, s 6.

    Minns att diskussioner och reaktioner, bl.a. från utlandet att Daniel av Kungen gavs titeln HKH Prins, “fel” att han fick så “hög” titel som Prins. Men enl hur jag tolkar det du skriver, att måste få titeln under den som de gifter sig med, då kunde aldrig ngn annan titel komma på tal, men jag vet att du menar att skillnad p kungliga män/kv, okej ge lägre titlar t man som gifter sig m kvinna som kunglig men inte omvänt. Men kan inte detta ha ändrats i o med att vi fått kvinnlig tronföljd? Oavsett Kungen bestämmer ju ganska autonomt i sitt hus, enl. hovauditör Axel Clissendorff!


  177. emma_h skriver: 1 juni, 2013

    pboo dessutom är ju vitsen m att bli godkänd fr kombinations-rollen “hustru OCH prinsessa av sve” inkl. FolketsRöst uttalad via regering att S vore 100%godkänd att bli del av såväl CGs familj (kungliga Medarbetare) som är “ansiktet utåt” å Sve’s vägnar att erkännas dylik rang av CGB/svärfar till Sofia signalerar också till media att CG accepterat inte bara Sofia Av_Idag UTAN ÄVEN okejat den del av SHs kontroversiella bakgrund som viss media tänkt ifrågasätta efter förlovning… Denna svenssonfiering må va bra ibland för unga HKHares livsstil m exvis föräldraledighet hitta partners utanför HKHsfären men Lagtillämpning a la “Äta/Ha kvar Kakan” betr titlar/arb.plikt blir provocerande ?:n för många


  178. PBoo skriver: 1 juni, 2013

    # 172 emma_h

    Tanke; om följa de regler, som jag tolkar dig, då har utlandet rätt; Kungen borde bara gjort P Daniel t hertig, detta för vara ett snäpp under KP Victoria, nu är han i titel så högt han kan komma o alltså redan jämbördig m när hustrun blir Drottning! Han är nu kan man säga egentligen “över” KP V i titlar! Normalt när blivande regent upphöjs till regent då upphöjs också ingift. Men här har alltså P Daniel redan högsta titeln. Det tycker jag visar att Kungen inte måste följa ngn formell ordning el göra som i andra länder, utan som hovauditören säger; han har husmakt o bestämmer i stor utsträckning själv över vilka titlar som utdelas. El tänker fel?


  179. emma_h skriver: 2 juni, 2013

    Nej icke alls PBOO_178
    Prins är UNDER KRONPRINSESSA, UNDER DROTTNING och är hans primära titel – då hans fru var nextinline för att ta över tronen var prins helt väntat redan vid bröllopet

    HERTIG är 1 s.k. Additional Title för Daniel – liksom det är för hans fru+svägerska att vara Hertiginnor
    I likhet för Lilian då hon var i livet m sina 2titlar enligt PrBs rang
    helt enligt titel-praxis bland kungahusen
    åxå ett MÅSTE då barnen till paret måste utan tvekan räknas som fullvärdiga Tronföljare & de skulle anlända innan V tog över tron


  180. PBoo skriver: 2 juni, 2013

    # 177 emma_h

    Menar du då att Kungen inte godkänt Chris då han inte fick några titlar? Visst, jag vet att Chris hade fått titlar om han varit beredd att sluta arbeta o sluta försörja sig själv , utan istället arbetat f sv Kungahuset o Hovet o blivit försörjd av dessa. Jag tror Kungen ger/visar sitt godkännande i o med ger tillåtelse till äktenskap (o statsministern). Den dagen P Carl Philip gifter sig har Kungen givit sitt godkännande t sonens val – och detta oavsett vilka titlar eller inte titlar hustrun får. Det är väl inte att ha kakan o äta den för att infödda kungliga behåller sin födslorättstitlar m ingifta inte får titlar? Där förstår jag inte alls hur du tänker, vad du menar?


  181. emma_h skriver: 2 juni, 2013

    Pboo… det enda Husmakt CG har är att frångå tilldelning av den titel som en ingift sessa får per automatik dvs sin makes rang i femenin form ENLIGT 100årig praxis i majoriteten av kungahus alltid följt tom ivår tid – uppmaning från många skribenter att CP bör VÄLJA mellan hkhtitel eller avsäga sig den samma i ett ev SHgiftermål VISAVI beträff ARBuppgifter-fokus Jobba Civilt eller Ägna sig åt HKHverksamhet…handlar just om det ATT VÄLJA och inte tro att han kan äta kakan & ha den kvar. Folk har inte glömt hans citat att CP ser sig som “prins i 1a hand” men folk upplever då det kommer till handling tycks verkligheten säga ngt annat – diskrepansen däremellan (plus mkt tid åt Hobbies) skapar negativa CPkommentarer som tyvärr spiller över på Sofia vilket ter sig själviskt + obetänkt av CP mot Sambon


  182. emma_h skriver: 2 juni, 2013

    förresten Pboo så irättvisans namn så anser jag att om CGs systrar (utom1) berövades sina titlar enligt grundlag & Hovregler och CG utnyttjade sin “Husmakt” att i efterhand ersätta dem m ranglösa prinsesstitlar även om de var/är privatpersoner (tack vare val av make) därmed kunde CG likväl ha gett sina farbröder på ålderns höst (som råkat ut för detsamma) varsin dylik courtesy-titel men där sa CG nej vilket jag anser ologiskt & fel, men det hänger på vem det gäller


  183. Sus skriver: 2 juni, 2013

    Bryllupsgæsterne fra Danmark bliver : Marie, Joachim og
    Benedikte!
    Nu står det endelig på Kongehusets hjemmeside.


  184. emma_h skriver: 3 juni, 2013

    Pboo-CITAT “Menar du då att Kungen inte godkänt Chris då han inte fick några titlar?” inte alls m ngn formulering…
    GODKÄNT krävs ENLIGT LAG om man ska gifta sig m tronföljare utan risk för att Khus-medlemmens titlar, rang privilegier & y-försörjning riskeras/försvinner – vet du redan själv via ex:n CGsystrar o CGs farbröder som miste kunglighet rang pengar o tjänstebostad samt att de degraderades t greve af Wisborg (österrikisk plåster på såret-titel förlänad av regentsläkting)
    Att Chris är titellös har noll m att “bli godkänd” för ingifte i Kfamiljen o att bli Ms make… = chris EGET livsstilsbeslut då han vill fortsätta sitt jobb/karriär samt va bosatt m sina utl. medborgarskap intakta på annan kontinent & M mestadels kommer ha CHF som huvuduppdrag där C är överflödig till vardags obs! 1 Undantag tack vare dessa omständigheter


  185. PBoo skriver: 3 juni, 2013

    emma_h

    Tycker du jmf päron/äpplen! Om Kungen gett sina farbröder sina titlar tillbaka – vilket hemskt hån m P Bertil o P Lilian! Du vet detta – är förvånad att du av alla skriver detta! P Bertil som lovade sin far att inte gifta sig förrän Kungen var gift, då det inte fanns ngn annan att ta över, samtliga söner/bröder hade tagit ut sig själva då de gifte sig med “ofrälse” – så var reglerna, varför skulle de ha både kakan o äta den medan P Bertil stått där m lång näsa?! Han var solidarisk, som P Lilian – sånt ska premieras!


  186. PBoo skriver: 3 juni, 2013

    emma_h

    Titlar o vad som gäller el skulle kunna gälla – där tycker/tror du o jag inte lika! Jag minns att du ung. skrev att Chris absolut måste få en titel för att vara “jämbördig” m P Madeleine, för placeringar osv. Medan jag menade att inte borde vara ngt problem o jmf m P Märtha Louise (förvisso ej HKH) o jag menade att om behov i framtiden fanns, då kunde “upphöjas”. Kungen gav ingen titel t Chris. Vad menar du det har för betydelse rent praktiskt nu o i framtiden om de skulle tvingas “ta över”? Hur skiljer sig en ingift mans situation m en ingift kvinnas? Idag kv tronföljd, gäller verkligen alla gamla regler? Frågade inför Chris, o nu ingen titel!

    Förstår inte heller varför du menar att idag m kvinnlig tronföljd att totalt motsatsförhållanden gäller f ingift man/kvinna?!


  187. PBoo skriver: 3 juni, 2013

    emma_h

    Sista tanke, menar du att undantaget som du skriver sist i din #184 alltså är att Chris valde att behålla sitt arbete o att ev. USA inte är så glada i att godkänna 3 meborgarskap (jmft m Sverige som tillåter obegränsat), men också pga att de bor utomlands? Så om de i framtiden flyttar t Sverige, då MÅSTE Chris bli hertig?! El “slipper” om jobbar? Om tolkar dig rätt, så länge exv. Sofia fortsätter driva sitt företag o vara verksam inom PP, då kan/måste hon bli HKH Prinsessa, men skulle hon/de flytta utomlands då skulle hon inte bli det, oavsett om hon slutade arbeta/driva företag el inte? Vilka skillnader i lagar finns idag f ing. män/kv?


  188. emma_h skriver: 4 juni, 2013

    PBOO 185 VAD skrev jag? …att exvis CarlJohan på ålderns höst bl a kunnat få rang-lös Courtecy-titel “prins” likt haga-sessorna i efterhand…då r man EJ vore innehavare av den Prinstitel m-e-d Rang, HKH OCH KHUStillhörighet vilket EJ var inom räckhåll för exvis CJB (bara “prins” & EJ “av Sve” som de m KHUS-tillhörighet jämt har) Så nä inget “hån” snarare en artighetsgest som inte kostar ngt vare sig f CGs systrar eller numer avlidna CJB… Prins B Ingick frivilligt Specialavtal med Khuset för att Undvika Konstitutionell Kris- tack vare det UNDANTOGS B från gr-lagens villkor som obönhörligt drabbat bröder o brorsdöttrar
    B erhöll OK att gifta sig m L redan på gamle kungens tid men bads avvakta tills dess B Klev Av “temporära tronföljds-platsen” f säkerhets skull – CG verkställde bara färdigt beslut ICKE på ngt sätt jämförbart m de andras situation


  189. PBoo skriver: 4 juni, 2013

    # 188 emma_h

    Okej, då förstår jag. Men tycker ändå Kungen gjorde helt rätt som inte gav dem hederstitel, då även om de inte tillhört HKH hade de ändå – precis som P Bertil – kallats för prinsar. Du skriver “Prins B Ingick frivilligt Specialavtal med Khuset för att Undvika Konstitutionell Kris- tack vare det UNDANTOGS B från gr-lagens villkor som obönhörligt drabbat bröder o brorsdöttrar.” Var egentligen inget faktiskt val! Tror inte P Bertil såg det som något “tack vare” utan mer “på grund av”. Tror han gärna lämnat sin HKH o Prins-titel för att fått gift sig o skaffat barn! Var lojal o offrade sig f Sv monarki o förtjänar respekt! Hagasessorna; ny tid.


  190. emma_h skriver: 4 juni, 2013

    Pboo – jag har EJ alls lagt nån vikt vid “placeringar” i skriftlig form
    här!!! i dagens monarkier har nerbantade Khus fått kungligheter “längre ned i tronföljden” att bli civila & försörja sig själva – välutbildade gifta m indivvider av folket är det d enda alternativet men umgås ännu socialt m sina HKHsläktingar. Republiken Tyskland vimlar av prinsar o prinsessor som umgås/dinerar i HKHsammanhang med f d utländska kollegor utan problem C&M kommer aldrig “ta över” just därför har CG låtit C fatta sina 3val helt på egen hand o fortsatt låta M va kvar i USA o fokusera på CHF… NEJ Chris lär inte ändra sig/be om en h-titel bara för att de bosätter sig sen I SVE – var fick du den idén ifrån?? Ch m sin breda utbildning kan som HERR fortsätta jobba m ickeHKH-verksamhet där likväl som här, precis som f.d HKHaren Christina gjort


  191. emma_h skriver: 4 juni, 2013

    jo Pboo det var ett specialavtal Ett Måste då det var UNDANTAG FR REGELN så att säga…grundlag annars måste följas har detta bekräftat via en numer pensionerad Hovmedarbetare men det var allmänt känt i Sthlm åxå


  192. PBoo skriver: 4 juni, 2013

    #190 emma_h

    Vi tycks tala förbi varandra! Varför är det skillnad bara för att P Madeleine o Chris bor utomlands när de gifter sig – vi vet inte var de bor i framtiden? Om Chris kan vara utan HKH o titlar, varför kan Kungen inte göra detsamma m Sofia (el vem P Carl Philip väljer gifta sig med) – oavsett bostadsort? Det är detta jag inte tycker du tydligt visar att det verkligen finns olika bestämmelser ang. titlar beroende på olika faktorer som bostadsort, kön osv. Är det verkligen olika bestämmelser? I sånt fall varför? O vilka är då konsekvenserna? (Däremot finns formella regler ang. titel utifrån medborgarskap, försörjning/yrke, vilka Kungen/Hovet hänvist t).


Annons