Nu finns det en ny version av appen - uppdatera din app genom att klicka här

Nu finns det en ny version av appen på Google Play Store - uppdatera din app där!

Madeleine rasar mot omtalade bilderna: ”Chockad och förbannad”

Madeleine rasar mot omtalade bilderna: ”Chockad och förbannad”

Pontus Höök/TT

Prinsessan Madeleine talar ut efter dem upprörande bilderna.

7 saker du inte visste om prinsessan Madeleine
0:46

Efter reklamen: 7 saker du inte visste om prinsessan Madeleine

(0:46)

Slå på ljud

Den senaste tidens stora snackis är det exklusiva märket Balenciaga – och inte i positiv bemärkelse. Snarare i fruktansvärd bemärkelse.

Den spanska modejätten har blivit skarpt kritiserad efter sin senaste kampanj där barn poserar med nallar som bär BDSM-accessoarer, vilket många menar anspelar på barnpornografi.

På en av bilderna till kampanjen syns även ett dokument som syftar till att "virtuell barnpornografi bör vara tillåten".

Prinsessan Madeleines ilska efter hemska bilderna

Nu rasar prinsessan Madeleine.

"Jag är chockad och förbannad över att barn används i modereklam i en sexuell kontext. Användningen av 'bondage bears' är en implicit referens till sexualiseringen av barn och pedofilvärlden. Det är INTE okej,” skriver hon på Instagram.

Madeleine skriver vidare att fler måste ta ställning för att sända ett meddelande till de företag som profiterar på de upprörande bilderna.

"Childhood tror på att alla barn ska ha rätten till att växa upp i en trygg miljö, fri från våld och sexuella övergrepp. Gå med mig i kampen till att skydda de mest utsatta barnen. Vi kan alla göra något!"

Kan vara slutet

Balenciaga har sedan kritiken tagit ner kampanjen och alla bilder är borta – men många menar att det här kan vara slutet för modejätten, då majoriteten av alla kunder redan bojkottat dem.

På Madeleines bild syns ett barn krama en stor nalle.

"Bilden jag har valt visar motsatsen. Det handlar om glädje och hur en nalle ska bidra med trygghet till ett barn, och ge ett leende på läpparna"

Foto: TT