Madeleines kontroversiella beslut kring barnen: "Svårt att bli av med"
Prinsessan Madeleine och hennes lansering av hudvårdsmärket Minlen har rönt gott om uppmärksamhet. Och inte bara av det positiva slaget!
I går kunde Svensk Dam rapportera om högt ansedda Vetenskap och folkbildnings tydliga kritik av satsningen. Men de är inte ensamma om att problematisera Madeleines nya projekt.
Prinsessan Madeleines kontroversiella beslut kring barnen
Aftonbladets kungaexpert Jenny Alexandersson har följt Minlens framväxt på nära håll och var med under den officiella lanseringen i Düsseldorf. Hon förstår kritiken, speciellt när det rör produkter anpassade för barn.
– Hon upprepar även budskapet att hon vill bidra med produkter som är snälla mot barns hud. Men kritiken att skapa krämer till småbarn kommer hon ha svårt att bli av med. Hon bidrar trots allt till att stärka trenden genom att rikta sig mot barn, skriver Jenny i Aftonbladet.
Madeleine har hävdat att hon som trebarnsmamma (till prinsessan Leonore, prins Nicolas och prinsessan Adrienne) är extra medveten om behovet av sunda hudprodukter för barn.
"Prinsessan Madeleine kan aldrig kontrollera det"
Madeleine har hela tiden tryckt på att hon gör detta som privatperson, att hon inte representerar kronan eller drar kommersiella nytta av sin status som prinsessa. Men enligt Jenny är balansen svår att upprätthålla.
– Hur intressant det än skulle vara att ha ett personalmöte med HR-assistent Madeleine Bernadotte på Ikea, eller möta henne som åklagare i rätten så inser de flesta att hennes kungliga status skulle ligga henne i fatet, skriver Jenny.
– Madeleine kan välja bort sin titel i reklamen, men aldrig i verkligheten. Hon kan aldrig kontrollera blicken vi riktar mot henne. Där ligger den verkliga utmaningen.