Madeleines prinsess-titel används trots löftet – Weledas svar: "Påverkar inte"
I veckan lanserades prinsessan Madeleines hudvårdsmärke Minlen i Tyskland och Schweiz. Det är ett bolag hon presenterade i våras, som görs ihop med hudvårdsjätten Weleda – och som hon betonade skulle ske under namnet Madeleine Bernadotte.
Men i och med lanseringen kan Svensk Damtidning avslöja att Madeleines kungliga titel flera gånger använts i sammanhang kopplade till Minlen, av Weleda själva. Nu svarar företaget på hur det kommer sig.
Hovets besked om Madeleines nya bolag
När Madeleine presenterade sitt nya projekt väcktes kritik från flera håll. Det gällde bland annat valet av samarbetspartner, men också huruvida Madeleine utnyttjar sin kungliga titel felaktigt.
Hovet klargjorde dock att det nya bolaget sker privat – och var förenligt med Madeleines ställning som kunglig höghet. I samma pressmeddelande berättade man att Madeleine inte kommer använda sin kungliga titel i samband med arbetet:
"Eftersom den nya verksamheten är privat och inte är kopplad till Prinsessans ställning i det Kungl. Huset kommer Prinsessan i företagssammanhang använda namnet Madeleine Bernadotte"
Det här har Madeleine själv upprepat i flera intervjuer:
"Den här satsningen gör jag utan min titel" lät det i Dagens Industri.
"En del medier tog också upp hur jag skulle kunna balansera rollen som offentlig person och samtidigt sköta denna satsning. Jag hoppas att folk förstår att jag driver Min Len som Madeleine Bernadotte. Jag kommer inte att använda min titel”
"Jag är den jag är. Jag förstår att man pratar om mig som prinsessa, men det är som Madeleine Bernadotte som jag skapat det här företaget" konstaterade Madeleine under en pressträff i Tyskland.
"Vårt produktsortiment kommer officiellt att lanseras i slutet av sommaren och eftersom detta är ett privat initiativ kommer jag att använda mitt namn Madeleine Bernadotte i mitt arbete med MinLen." skrev Madeleine när nyheten presenterades på Instagram.
Weledas svar – därför har Madeleines kungliga titel använts
Det här har Madeleine alltså betonat, i princip varje gång hon syns i sammanhang relaterade till Minlen. På produkterna står det kort och gott "Madeleine x Minlen", och på märkets Instagram-sida står det att produkterna är skapade av Madeleine Bernadotte.
Men Svensk Damtidning kan nu avslöja att Weleda själva, som Madeleine samarbetar med, använt hennes titel flera gånger i samband med Minlen.
I Weledas årliga hållbarhetsrapport publicerad i april i år står det upprepade gånger att Weleda startat ett samarbete med "Prinsessan Madeleine av Sverige", och man benämner henne som "Hennes Kungliga Höghet".
På den tyska landningssidan för att köpa Minlen-produkterna hos Weleda, står det även här att det är ett märke "by princess Madeleine".
Svensk Damtidning har kontaktat Weleda, som i ett mejl svarar på varför Madeleines titel använts på hemsidan och i rapporten – trots att det var sagt motsatsen.
Weleda menar å sin sida att man inte använt prinsesstiteln fel, men att de har hänvisat till hennes kungliga roll för att "förklara samarbetet för en bredare publik", och inte i marknadsföring eller på produkter.
– Vårt samarbete med Madeleine Bernadotte genomförs utan att hennes kungliga titel används. Varumärket MinLen presenteras och marknadsförs under namnet Madeleine Bernadotte, i enlighet med avtalet med fru Bernadotte och med Kungliga hovets kännedom. Den kungliga titeln används inte i marknadsföring eller på produktförpackningar, skriver Weledas tyska pressavdelning och fortsätter:
– Vi kan ibland hänvisa till ”prinsessan Madeleine” när vi förklarar samarbetet för en bredare publik, för att ge sammanhang om vår samarbetspartner. Detta påverkar inte hur varumärket marknadsförs eller presenteras för konsumenter.
Foto: TT/Skärmdump