Madeleines splittring – slits mellan Sverige och USA

Madeleines splittring – slits mellan Sverige och USA
Hur bär man sig åt när man och barn är på ena sidan Atlanten och resten av familjen samt plikten är på den andra? En fråga som prinsessan Madeleine inte har hittat svar på ännu.
Annons
  • När prinsessan Madeleine lämnade Sverige för USA 2010 efter det dramatiska uppbrottet från Jonas Bergström trodde nog de flesta att det enbart var en tillfällig flykt. Men det skulle visa sig vara sista gången Madeleine var permanent boende i Sverige. Väl i New York började hon arbeta på World Childhood Foundations kontor på heltid och gjorde sig mer och mer hemmastadd.

Prinsessan Leonore föddes i New York

Efter bara några månader i landet träffade Madeleine sin nuvarande kärlek Chris O´Neill. Chris, som är född och uppvuxen i England, har det engelska språket naturligt och Madeleines internationella koppling förstärktes därmed ytterligare. När det var dags för bröllop i Slottskyrkan 2013 var vigseln både på svenska och engelska och prinsessan Madeleines första barn föddes i New York.

Annons

Strax därefter flyttade hon och familjen tillfälligt till Sverige, innan de tog sitt pick och pack och bosatte sig i London 2015. Men det dröjde bara tre år innan de valde att flytta tillbaka till USA, denna gång till Florida.

Annons

Kritiken mot prinsessan Madeleine

Det har inte varit ett smärtfritt val för prinsessan Madeleine att flytta över atlanten och endast komma hem ett fåtal gånger per år. Kritiken har i perioder varit stenhård och Madeleine har visat flera gånger att hon själv känner sig splittrad över situationen.

Ska hon åka hem till Nobelfesten eller vara hemma med sina barn? Valet är inte lätt, särskilt inte när resten av familjen där hemma åker på uppdrag efter uppdrag. Vid varje tillställning och varje officiellt framträdande där hela kungafamiljen förväntas dyka upp kommer alltid frågan om Madeleine kommer att vara med och i de flesta fallen blir svaret nej.

Madeleine på nationaldagen
I somras försökte Madeleine hinna med så många uppdrag som möjligt under vistelsen i Sverige.
Annons

I somras när prinsessan Madeleine befann sig i Sverige under en längre period passade hon också på att visa sig så mycket som möjligt. Boksignering, nationaldagsfirande, en bankett på slottet, besök hos organisationerna Min stora dag och Maskrosbarn och det traditionella firandet av storasystern på Öland hanns med innan Madeleine och familjen återvände till USA.

Det senaste beviset på Madeleines dilemma var när hon plötsligt bytte språk i sina inlägg på Instagram, från engelska till svenska, för att sedan byta till engelska igen.

Madeleines Instagram har tusentals följare

I skrivande stund har prinsessan Madeleine 217 000 följare på Instagram, och det första inlägget publicerades i mars 2018. Hon har sedan dess skrivit på engelska med undantag för några få inlägg som handlat om Childhood och boken “Stella och hemligheten”.

Annons

Men efter vistelsen i Sverige blev svenska istället svenska huvudspråket på prinsessans Instagram, ända tills uppmaningen till sina följare att skänka pengar till Unicef och Röda korset efter stormen på Bahamas. Förståeligt såklart för att kunna nå ut till så många som möjligt. Men de allra flesta som kommenterar hennes inlägg verkar komma från Sverige.

Frågan är om prinsessan kommer fortsätta att uppdatera på svenska framöver för att få en bättre samhörighet med sina svenska följare eller engelska för att att få en bredare publik? Fortsättning följer, helt enkelt…

 

Foto: TT

Annons

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

39 kommentarer till “Madeleines splittring – slits mellan Sverige och USA”

  1. Eva H. skriver: 14 september, 2019

    Att välja mellan sina två familjer behöver hon inte, hon kan mycket väl behålla båda. Det är väl prinsesstiteln hon har svårt att släppa kan jag tänka mig. Om hon gör det så behöver hon inte närvara vid olika “påtvingade” uppdrag, utan kan leva fritt och ägna sin tid åt Childhood och sina barn, vilket är ett nog så viktigt arbete/uppdrag.


    1. Marita Classon skriver: 14 september, 2019

      Helt rätt Eva H.


  2. mini skriver: 14 september, 2019

    Nu skrivs minsann mycket om Madeleine, är det för att försvara alla hennes många och ständiga avhopp som åligger en Svensk prinsessa.

    Hon har , som jag ser det två val:
    1) Distansäktenskap med maken som kraftigt ogillar Sverige = Madeleine och barnen bor i Sverige, hon arbetar bl a för kungahuset och barnen går i svenska skolor. Pappa hälsar på i Sverige och Madeleine och barnen hälsar på pappa var han nu kommer att bosätta sig.
    2) Hon avsäger sig alla titlar för sig och barnen och lyder maken och fortsätter äktenskapet efter mannens önskemål.

    Om jag varit yngre (särskilt i dessa metoo-tider) vore det för mig ett lätt beslut!


    1. konsttanten skriver: 14 september, 2019

      Varför vara så hård? Madeleine har förhoppningsvis många år kvar i livet, och kan om ca 15-20 år komma tillbaka till fler uppdrag. Kanske bor hon även i London då.

      Vi har två par som sköter uppdragen för fullt, och ett par p deltid, räcker gott och väl.


  3. Cecilia Silfwerbrand skriver: 14 september, 2019

    Madeleine borde vid sitt giftermål med Chris O´Neill blivit Prinsessan Madeleine, Mrs. O´Neill (liksom prinsessorna Desirée och Christina). Barnen borde inte ha blivit prinsar och prinsessor. När det gäller Carl-Philip är han backup för Victoria och det är naturligt att hans hustru är Hennes Kungliga Höghet Prinsessan Sofia, och att deras barn är prinsar och prinsessor av Sverige. Det är kungen som har gjort fel när det gäller Madeleine anser jag.


  4. ellinor blomquist skriver: 14 september, 2019

    Nu tycker jag debatten om Madeleines titlar får lugnas ner: Madeleine är född prinsessa och fått titeln hertiginna,dessa titlar har hennes pappa kungen tillika vår staschef bestämt. Alltså finns ej valet att avsäga sig dessa titlar. Chris däremot kunde välja mell att kalla sig prins eller mr Nèil och han valde det senare. Att deras barn fått titlarna prinsessa och prins har kungen bestämt likaså barnens hertiginnor och hertigtitel.


    1. Farbror Blå skriver: 16 september, 2019

      Ellinor, Att dekoreras med HKH titlar och stå i den tronföljden anser nog de flesta förpliktigar med tanke på de gigantiska förmåner det medför.
      Inget hindrar att vara “enbart” prinsessa/prins ute i vida världen (jmf exkungligheter) dock utan hela svenska hovet i ryggen. Fördelar ger den titeln även om inte lika omfångsrikt som HKH. Hertiginna/hertigtitlar är oviktiga i dagens samhälle vilket också M tydligt markerar genom sitt bristande engagemang för sina och barnens landskap.
      Borde rimligen kännas som ett aber att ha den titeln i ett land man inte bor i


    2. konsttanten skriver: 16 september, 2019

      ellinor blomquist: Chris valde inte!


    3. charlotte skriver: 16 september, 2019

      ellinor blomquist,
      Frågan om Chris O´Neills titel har vi diskuterat mycket här. Han har väl aldrig blivit erbjuden en prinstitel? Kungen hade nog ganska hårda krav på Chris innan förlovningen tillkännagavs, om försörjning och liknande.


  5. Annica skriver: 14 september, 2019

    Hon kan bo var hon vill, nota bene utan apanage! Det torde emellertid vara helt utan problem då maken tydligt deklarerat att det är han som sätter maten på bordet. Då han själv är kocken är paradrätten pasta med olja och vitlök! Makan var mäkta imponerad?


  6. Helene skriver: 14 september, 2019

    mini.

    Din kommentar är så infantil vad gäller distansäktenskapet du föreslår, så summan blir detsamma som vid skilsmässa! –Dessutom skriver du: “maken kraftigt ogillar Sverige. Fakta på det !


  7. Anita Högberggmail.com skriver: 14 september, 2019

    Håller helt med Mini och Eva H. Det vettigaste hon kan göra, tycker jag, är att avsäga sig prinsesstiteln. Hon sköter absolut inte sitt “arbete”.
    Anita


  8. Allegra skriver: 14 september, 2019

    Obegripligt att Madeleine inte avsäger sig titlarna för sig och barnen. Namnet Bernadotte kan hon hedra på många andra sätt.


  9. Bror skriver: 14 september, 2019

    Svaret på frågan om Madeleines fortsatta whereabouts är detsamma som i varje annan välkomponerad tv-deckare: follow the money!


    1. Ewa skriver: 16 september, 2019

      M klarar sig säkert utmärkt i sin roll som maka och mor både när det gäller ekonomi och annat och utan inblandning .
      Betalning/arvode/apanage lär ju dessutom endast utgå från Sverige när det gäller ett uppdrag och då dessa uppdrag är få så är det väl ingenting att gnälla över.
      Vissa svenskar har en ful tendens att lägga sig i det som inte angår dom.
      Inget vackert drag.


  10. Helene skriver: 14 september, 2019

    mini.

    För mej vore det ett lätt beslut, skriver du.—Distansäktenskap som du anser de bör ha: Alltså barnen (Adrienne 1 år nu) skulle alltså flyga mellan Sverige och USA ca. varannan vecka. Vettigt? Tryggt för barnen? Optimalt för det gifta ännu kära paret? Skilsmässa fungerar likadant för barnen, varför föreslår du inte detta, då utfallet blir detsamma?–Fråga nr 2. -Ditt påstående” maken kraftigt avskyr Sverige”. Fakta på det mini. En avgörande faktor varför Chris inte bosätter sig i Sverige är: Vad skulle han arbeta med? Enl. F a k t a får Chris EJ ägna sig åt sitt arbete i Sverige! Ej ha något med näringslivet att göra. –Allt finns att läsa! Tror du mini, att en mogen man som studerat så mycket just ekonomi, det som är hans arbete, skulle sitta hemma och kanske nöja sig med att klippa ett band eller 2.? Sedan skulle “folket” säga:Ohh, vad duktig han är, så fint han gjorde det.–Nr. 3 Vem skall Madeleine avlösa?? Carl-Philip hade 59 arbetsdagar Sofia 51 dagar. Det blir: Madeleine arbetar 29 dagar/år åt Carl-Philip, samt 25 dagar/år åt Sofia. —Är detta rimligt mini?? Är det rimligt att “krossa” en familj för att “avlasta” syskon som inte ens tillsammans kommer upp till mer än dessa ynka dagar?? Min personliga åsikt är som följer: Det finns endast behov för Kung o Drottning, samt KP._paret. Sedan hoppas jag att Kungen blir Carl den siste Gustav. Sedan väljer vi demokratiskt den som skall styra landet.


    1. josefin skriver: 16 september, 2019

      Helene, detta var ord och inga visor och jag hàller med Dig till 300%.
      Jag tycker nog man kan ta ett första steg redan nu o fördela prinsparets uppgifter pa de övriga 4.


    2. charlotte skriver: 16 september, 2019

      Helene,
      Barnen skulle ju absolut inte förflytta sig någonstans vid ev distansäktenskap. Chris finge nog komma hit och träffa barnen. Detta är ju ingen vanlig familj med varannan- veckas besök hos föräldrarna. Barn ska väl ha ett hem som är deras och inte besöka sin fars eller mors hem när det passar föräldrarna.


  11. pa skriver: 14 september, 2019

    vad Chris tycker om Sverige vet vi inte …är väl spekulationer..Tror inte han vill lyda svärfar kungen då han ofta tackar nej att delta på olika evenemang.


  12. Christina skriver: 14 september, 2019

    Jag förstår bra om de inte vill bo permanent i Sverige efter alla elaka skriverier Chris fått utstå . Och nu ifrågasätts Madeleines position. Hon är född prinsessa , höll titeln när hon gifte sig . Att deras barn har titlar är helt onödigt , liksom att Carl Philips barn har dem också .


  13. josefin skriver: 14 september, 2019

    Det räcker mer än väl med kungen o KP med respektive för att göra uppdrag. CP+S har ingen stor roll, och behöver verkligen inte trava med pà uppdragen.


  14. Ann-Britt Nyholmtelia.com skriver: 15 september, 2019

    Hon får väl tänka TILL och bestämma sig. Man kan inte både ha kakan och äta den.
    Ann-Britt


    1. Fluff skriver: 16 september, 2019

      Det har ju visat sig att det går utmärkt.


    2. Ewa skriver: 16 september, 2019

      Ann Britt
      Vad är det du tycker att “hon”skall tycka till på
      Vara maka och mor – eller flytta till Sverige och klippa band- för att då alla nyfikna svenskar skall få sitt lystmäte?


  15. Katten (FIN) skriver: 15 september, 2019

    Undrar mest vad kommer att handa med barnen i framtiden?

    Om Madeleine vill vara en privatperson i USA, kommer det att bli konstigt om barnen ar prinsar och prinsessor?
    Varfor vill hon ha det sa?

    Man skulle tro, att det vore enklare utan titlar.
    Jamfor med Princess Royals barn Peter och Zara Phillips. De har bada sagt att livet varigt sa mycket enklare utan titlar.

    Ocksa maste man komma ihag situationen i varlden idag. Det ar mer o mer farligt. Att ha en titel som prins eller -sessa, vill skapa nyfinkenhet och fara for allehanda galningar.
    Vore enklare utan dessa, nar man i langden inte har pengar/mojlighet till adekvat sakerhet. (Om inte kungen betalar for allt detta i all evighet i USA)

    T.ex. nar ungarna blir gamla nog att ga till uni etc. i USA. Vill de verkligen ha en massa bodyguards foljande dem omkring, nar de ar pa uni eller jobb???
    Eller vill de hellre leva ett vanligt upper class liv och gifta sig med nagon “vem som helst”? Och leva i frid.


    1. Ewa skriver: 16 september, 2019

      Katten (FIN)
      Varför oroa dig för någonting du inte kan påverka.
      Ingen kan se in i framtiden.
      Ingen vet om det kommer att finnas kvar några kungahus i framtiden.


  16. Karin eller kanske Nirak skriver: 16 september, 2019

    Varför behöver de heltidsarbetande kungligheterna ytterligare en avlastare i dagsläget?
    CP och Sofia går mest på fester och några uppdrag som ligger nära deras egna intressen eller ligger bra till geografiskt, i övrigt sysslar de med privata angelägenheter (barn, design, racing, PP och semester). I dagsläget verkar det inte finnas tillräckligt med uppdrag för att sysselsätta prinsparet och därmed inte heller Madeleine, men jag tycker ändå att alla tre ska få behålla sina titlar, trots viss brist på engagemang hos dem alla. Familjen har nog redan en plan för hur allt ska skötas när kungaparet inte längre orkar jobba och då får nog CP och M större roller tror jag.


  17. Susanne Blomgren skriver: 16 september, 2019

    Konsttanten , vad menar du med att Chris inte Valde. Han tackade ju nej till att bli HKH. Vore bra om du berättar om det, tack.


    1. konsttanten skriver: 16 september, 2019

      Detta ämne har beskrivits så många gånger här på sajten, och det har kommit fram klart och tydligt, att det var inget val. Slutdiskuterat om detta nu, Kommer du ej ihåg, så får du googla.


  18. charlotte skriver: 16 september, 2019

    Helene,
    Man måste läsa mellan raderna också. Jag tror inte alls på Hovets förklaring till just detta.


  19. Helene skriver: 16 september, 2019

    charlotte samt konsttanten.

    Angående Chris O’Neill och titel.–Fakta: Vänligen läs Hovets presschef :Bertil Ternert uttalande,–samt Hovets Svante Lindqvist uttalande om detta, i samband med bröllopet.


    1. Farbror Blå skriver: 16 september, 2019

      “Så här formulerar sig riksmarskalken Svante Lindqvist i kungahusets pressmeddelande:
      “Herr Christopher O’Neill är och förblir amerikansk medborgare, och han avser att fortsätta sin affärsverksamhet som tidigare efter det han har ingått äktenskap med H.K.H. Prinsessan Madeleine. Enligt Kungahusets policy bör en medlem av Kungl. Huset vara svensk medborgare, samt ej inneha en ansvarsställning i näringslivet.
      Detta innebär att Herr Christopher O’Neill – enligt dessa principer – inte kan bära titeln H.K.H. Prins av Sverige eller Hertig av Gästrikland och Hälsingland.”
      https://www.expressen.se/nyheter/hovet-har-ar-chris-oneills-nya-titel/


  20. AnnaS skriver: 16 september, 2019

    Men vad ÄR Madeleines plikter egentligen? Hon är väl nummer sex eller sju i tronföljden och kommer aldrig att bli statschef. Vi har ett kronprinsesspar som i sin tur har backup genom prinsparet. Därtill arbetar kungaparet fortfarande heltid. Vad exakt är det Madeleine förväntas göra i Sverige?
    Ibland undrar jag om det är hennes livsstil som sticker i ögonen på folk. Visst, den kostar säkert en förmögenhet, men om den bekostas av hennes privata förmögenhet och/eller makens inkomster från förvärvsarbete räcker det knappast i sig för att hävda att hon har plikter i Sverige som hon försummar…?


    1. Lena skriver: 19 september, 2019

      AnnaS
      Äntligen har någon skrivit en vettig kommentar i det här ämnet.
      Tack för den.


  21. HMA skriver: 16 september, 2019

    Det är makalöst att detta kan väcka så mycket känslor här..?! Vad är det som gör det så svårt att acceptera den nuvarande situationen?

    Vad är det för arbete hon ska göra? Ni har ju själva konstaterat att det räcker med de i kungafaniljen som vi har i Sverige. Då är det väl alldeles utmärkt att hon bara hoppar in på deltid. (Ungefär som drottning Margharetes syster gör..)
    Prinsesstiteln är hon född till.
    Inget man kan avsäga sig.

    Så vad kvarstår? Avundsjuka om ev. apanage?! 😉
    Nåt som redan kommunicerats att hon inte tar del av, mer än för de specifika uppdrag hon gör. Även detta är neddraget på senare år..
    M a o borde allt vara bra som det är nu då… ?


  22. Farbror Blå skriver: 16 september, 2019

    Har svårt att förstå att så många inte förstår vilka förmåner som är knutna till en HJH titel. Alldeles nyss arbetade hovet på vår bekostnad med en evakueringsplan för familjen i samband med orkanen Dorians framfart. Eller menar ni att familjen själva betalde för den deluxtjånsten? Liksom jurist och ekonomidir. hjälp i samband med alla flyttar de senaste fem åren mellan olika länder. Barnafödande i annat EU-land etc. Massor av administration att sätta sig in i liksom skattefrågor. Skulle inte tro de roddar med dylika frågor själva.Källa på det isf.
    Det är gratis bostad mitt i city, fri tillgång till bilar och chaufförer, diplomatpass etc. Enorma förmåner sammantaget som familjen ånjuter på skattebet bekostnad och det utan att ens ge en hint om hur de ser på att barnen inom blott några månader ska prata flytande svenska och växa upp i Sverige fr sex års ålder för att få stå i tronföljden. Avsäga sig HKH är fullt möjligt, jmf Norge. Att statschefens arbete utvecklats till en familjeangelägenhet med de mest krystade uppgifter är monarkins största missag. Det handlar inte om apanage eller avundsjuka det handlar om sunt förnuft och respekt för andras pengar. Och människors lika värde.Vad ska alla dessa barnbarn med en HKH titel till om de ska ut på öppna arbetsmarknaden? Blir märkligt och omöjligt för framtida chefer att ha ett normalt utvecklingssamtal med en HKH prins/prinsessa. Ska arb kamrater benämna dem med prins/prinsessan x? Det är ju drottningen mkt noga med,


  23. ancibergfeldt skriver: 16 september, 2019

    Jag har en känsla utav att Madeleine med famil, vet hur dom
    ska ha det framöver. Dom kan ju inte bara sticka iväg och se vad som händer!! Diskussionerna gällande framtidsplanerna har
    säkert pågått under några år.

    (Det är vad jag gissar.)


  24. pa skriver: 17 september, 2019

    håller med farbror blå.
    Vad hände med att Leonore från 6 års ålder ska gå i svensk skola.Total tystnad.mycket mystiskt…


  25. AB skriver: 17 september, 2019

    Lilla Leonore behöver inte bo i Sverige för att gå i skolan. Det finns många sätt att lösa skolgången på.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Laddar