Martina får miljoner – för att hämnas på Lotta inför alla

Martina och Lotta har en historia.
Martina Haag syns just nu över hela landet i en uppmärksammad reklamkampanj. Men är det en finurligt uttänkt hämnd på Lotta Lundgren?
Annons

Ni har med största sannolikhet sett reklamen – både i tv och på pelare runtom i landet. Martina Haag är ansiktet utåt för “Från en matälskare till en annan”, Hemköps nya reklamkampanj.

Detta har fått många att prata, eftersom Lotta Lundgren ingått i en egen uppmärksammad reklamkampanj för Coop, Hemköps direkta konkurrenter. Bakgrunden är bekant: det var Lotta som Erik Haag lämnade Martina för, vilket senare blev intrigen för Martinas uppmärksammade bok Det är något som inte stämmer.

Annons

Annons

Martina Haag i reklam för Hemköp

Martina och Lotta har en historia.
Martina och Lotta har en historia.

Eva Ossiansson är varumärkesexpert och universitetslektor i marknadsföring vid Göteborgs universitet. Hon tror att Hemköp hade Lottas kampanj för Coop i åtanke när de valde just Martina som sin talesperson.

– Företag som planerar reklamkampanjer tänker på förhand vad de vill åstadkomma. Många har som plan att sticka ut. Man vill bli något som det pratas om, något som folk delar med sig av till andra. Och om man då kan få in något utomstående, som folk redan pratar om, då är det väldigt lockande. I det här fallet känner många till historiken kring Martina Haag och Lotta Lundgren, den intrikata historien, säger Eva.

– Det kan alltså lätt bli en snackis. Och det ligger nära tillhands att tro att det finns en medveten tanke bakom det här. Man kan tolka det som att det anspelas på att det funnits ett slags konkurrensförhållande mellan de här två kvinnorna.

Annons

Lottas samarbete med Coop blev en rejäl kassako. Enligt Dagens Opinion ökade hennes omsättning från 1,4 miljoner kronor till fyra miljoner kronor efter att hon skrev på det lukrativa avtalet.

“Hon får rundligt betalt”

En kvalificerad gissning är att Martina har fått ett liknande belopp från Hemköp.

– Hon får med största sannolikhet rundligt betalt. Det här är sällan något man pratar om i kultursfären, men för många är det här en viktig födkrok, säger Eva.

– Dessutom ingår det ofta klausuler som stipulerar att personen inte får göra reklam för liknande varumärken. Och då kan man kompenseras på olika sätt för att inte förlora på samarbetet.

Annons

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

2 kommentarer till “Martina får miljoner – för att hämnas på Lotta inför alla”

  1. ananas skriver: 24 februari, 2020

    Denna artikel har inget att göra under rubriken Kungligt!


  2. Anna skriver: 24 februari, 2020

    Heja, heja, heja Martina.

    Den som läst “Det är något som inte stämmer” förundras över hur en människa kan bära sig så sanslöst illa åt som fd maken gjorde.

    Martina är värd alla framgångar.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Annons
Annons
Annons
Laddar