Nu har prinsessan Madeleine lämnat landet

Annons

Bye, bye prinsessan! Madeleine har lämnat Sverige. Igår förmiddag lyfte planet mot sessans nya hemstad New York – bara timmar efter att hon varit med på riksdagssupén.

Och det är inte bara arbetet på Childhood som gör att prinsessan hastar tillbaka till USA. Enligt Expressen lämnar prinsessan Madeleine Stockholm tidigare än planerat eftersom hon till varje pris vill undvika att stöta ihop med forne fästmannen Jonas Bergström.

Inte träffats

Paret har fortfarande inte träffats efter separationen. Och så vill Madeleine ha det, prinsessan känner att det vore alldeles för tidigt. När Madeleine festade med kompisarna i Stockholm i lördags kväll hade Jonas Bergström fått klara direktiv frän vänkretsen – håll dig borta!

Vänner i stan

Sannolikt kommer prinsessan tillbaka till Sverige för att fira jul med familjen. Förr och senare lär det bli oundvikligt att konfronteras med Jonas… 
I New York bygger prinsessan Madeleine sakta men säkert upp sitt nya liv. Hon går med liv och lust in för arbetet på Childhood och hon får allt fler vänner i storstaden.

Annons

Egen våning

Enligt Expressen har hon nu också skaffat en egen våning med sovrum, vardagsrum, toalett och kök på Manhattan. Kontraktet på lägenheten löper fram till nästa höst. Men ingen blir förvånad om Madeleines vistelse i The Big Apple blir permanent.

Av Camilla Spjuth Palve
Foto: Charles Hammarsten och Stella Pictures

Läs även:

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

73 kommentarer till “Nu har prinsessan Madeleine lämnat landet”

  1. Carin skriver: 26 november, 2010

    TÄNK, DEN SOM KUNDE SKAFFAT EN LYA PÅ MANHATTAN!


  2. allegra skriver: 26 november, 2010

    Verkar desperat bakom Louis Vuitton väskan.
    Arma flicka.


  3. Pärlan skriver: 26 november, 2010

    Det är synd och skam att prinsessan inte kommer till nobelfesten. Det är hennes skyldighet att representera sverige på denna fest.


  4. Pia skriver: 26 november, 2010

    Blir hon stadigboende i USA, så förutsätter jag att hon försörjer sig själv och klipper banden med det officiella Sverige, som hon ändå inte är intresserad av. Det vore faktiskt skönt att slippa henne. Hon kan då också behålla sin “fanclub” och kommunicera med dem utanför svensk press(= Bl a Svensk Damtidning)


  5. Maja Larsson skriver: 26 november, 2010

    Madde gör bäst i att hålla sig undan Nobelfesten. Hon är långt ifrån repesentativ. De övriga är så illa tvungna.


  6. allegra skriver: 26 november, 2010

    Snälla Pärlan prinsessan har ingen skyldghet alls att övervara Nobelfesten. Till skillnad från supén på Slottet häromkvällen.
    Nobelfesten har alltid varit en privat fest som genom tv blivit folkfest med guldkant eftersom kungen åtagit sig att dela ut priset och tackat ja till middagen och accepterat tv:s närvaro.
    Jag tycker tv som i andra europeiska monarkier av idag bör vara med vid de officiella fester som statschefen ger på Slottet istället för att bara närvara vid den privata Nobelfesten.
    Men skäll inte på Madeleine för att hon tackar nej till en privat fest .Hon har det kämpigt som det är.


  7. ulla4 skriver: 26 november, 2010

    Lycka till i New York Vår vackra Prinsessa Madeleine.
    Ha en trevlig tid med goda vänner
    Välkommen hem till Sverige och fira JUL med familjen


  8. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 26 november, 2010

    Precis är det så att det är sessans SKYLDIGHET att representera Sverige i Nobbele.Annars kan hon gått avsäga sin prinsesstitel-I childhood representerarhon vart fall inte Sverige!


  9. Pärlan skriver: 26 november, 2010

    Har hon det kämpigt? Hon behöver inte bekymra sig om ekonomin i alla fall.
    Hon är gammal nog ( född 1982 ) att inse att man bara går på nobelfesten.


  10. nea skriver: 26 november, 2010

    #6 Vad är då childhood?? Är det inte en privat stiftelse det med? Är det ok att en prinsessa av sverige väljer att sätta de få representationsuppdrag hon har uteslutande på en privat stiftelse??? Borde hon inte som Joakim och Marie välja att representera Sverige, tex. svensk design?


  11. Barbro skriver: 26 november, 2010

    Minns jag fel eller meddelade inte Ni (tidningen) att hon skulle
    vara kvar i Sverige till efter Viktorias och Daniels invigningsfest?
    Har den varit?


  12. Hilde E. skriver: 26 november, 2010

    Trist at en prinsesse ikke kan stille mer opp for sitt land enn Madeleine gjør! Hun er jo bare på snarvisitt i Sverige.


  13. Louise skriver: 26 november, 2010

    Jag trodde att hon var Prinsessa av Sverige men hoppas att hon trivs i NY.


  14. Sophia skriver: 26 november, 2010

    Kan tidningens redaktör garantera detta?

    Nej, M. vill nog både äta kakan och ha den kvar.


  15. lime skriver: 26 november, 2010

    M har haft kraft, förstånd och initiativförmåga att kunna lämna
    ADHD-sfären. Starkt gjort.


  16. Fia skriver: 26 november, 2010

    Till alla som påstår att det är en prinsessas plikt att medverka på Nobelfesten….Var är resten av våra svenska prinsessor då?? Den enda som brukar närvara är prinsessan Christina, ingen annan av kungens systrar brukar bevärdiga Nobelfesten med sin närvaro. Varför trashar ni inte ner på dem oxå då??? Madeleine har varit med på alla Nobelfester, ibland trots sjukdomar! Så varför kan man inte unna henne att få slippa denna gång?? Det är som andra tidigare har påpekat en privat fest och det är helt frivilligt för medlemmarna i kungafamiljen att delta. Tycker ni även att man ska tvinga den stackars gamla sjuka prinsessan Lillian att delta??? En för alla, alla för en.. eller??


  17. Birgitha skriver: 26 november, 2010

    Som inbjuden kan man tacka Ja eller Nej.Kungafamiljen är inte skyldiga att komma ALLA.
    Kungen har säkert gett sitt samtycke till resan annars hade den inte blivit av.
    Det verkar som hur Hon än gör så blir det FEL i FOLKS ögon.
    Nu blir det ju i allafall en Kunglig mindre att kritisera dekolltaget på.


  18. allegra skriver: 26 november, 2010

    Tycker Damtidningen ska reda ut med hovet om förväntningarna på prinsessan Madeleine. Skulle tro att de är inga alls.
    Hovet har inte engagerat sig i att ge henne samma angelägna utbildning i kunskap om dagens Sverige så att hon kan representera Sverige lika professionellt som Victoria.
    Kan inte vara vidare inspirerande att inse att man i jämförelse med syrran får klara sig bäst det går medan alla klutar sätts in för att stötta Carl Philips framtid i det Sverige han väljer att profilera sig.
    Det verkar som om det inte finns plats för Madeleine. Kan inte tänka mig annat än att hon gärna skulle ställa upp för Sverige om hon kände att hon behövdes. Men det kan hon inte gärna känna när hon ger sig av till New York som om inget alternativ fanns.
    Hon ska förstås stanna i Sverige och utbilda sig i
    svenska frågor för att bättre ställa upp för Sverige. Varför ställer ingen upp för henne?? Jättesorgligt alltihop.


  19. Karin skriver: 26 november, 2010

    Stakkar Madeleine! Samme hva hun gjør, så får hun kjeft. La henne velge sitt eget liv. Men jeg må si at hun ikke virker særlig intelligent. Hadde hun vært det, ville hun skaffet seg et skikkelig arbeide.


  20. Gittan skriver: 26 november, 2010

    Varför inte sälla sig till “prinsessan in spe” som också gillar att festa runt i NY…
    Färska bilder från Expressen…

    http://www.expressen.se/1.2229766?articlePopup=true&img=1


  21. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 26 november, 2010

    Nämen,Fia lilla,Nobellfesten är inte privat!Det är ju festernas fest.Kungliga Vetenskapsakademien utser Nobelpriset i fysik, Nobelpriset i kemi och Nobels minnes pris i ekonomisk vetenskap. Nobelförsamlingen vid Karolinska institutet utser Nobelpriset i fysiologi eller medicin. Svenska Akademien utser Nobelpriset i litteratur. Nobels fredspris utses inte av en svensk organisation utan av den Norska Nobelkommittén. Prisutdelningen och nobelfesten sker den 10 december i Stockholm och Oslo varje år sedan 1901. Uppehåll har dock gjorts i samband med första världskriget och andra världskriget.

    Varje mottagare, eller pristagare, presenteras med en guldmedalj, ett diplom och en summa pengar som är beroende på Nobelstiftelsens inkomster det året. År 2009 var varje pris värt 10 miljoner kronor. Priset kan inte tilldelas postumt, ett pris får heller inte delas av fler än tre personer. Den norska kommittén har kritiserats för att inte tilldelat fredspriset till Mahatma Gandhi och andra högprofilerade kandidater.
    Innehåll
    [göm]


  22. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 26 november, 2010

    Ja,red.Hämtat detta från Wikipedia!


  23. Sophia skriver: 26 november, 2010

    I det kungliga huset ingår utom själva kungafamiljen bara prinsessorna Birgitta och Lilian. (Fia 16)


  24. Maria skriver: 26 november, 2010

    Det är inte svenska folket i snitt som kommenterar här.Här har det tyvärr samlats människor som inget annat gör än att hitta fel på vår svenska kungafamilj,är det inte den ena så är det den andra.Jag är royalist och det är därför jag läser SD.Vore jag intresserad skullle jag aldrig titta in på en sådan här sida.De gör väl så gott de kan allihopa.Visst har de pengar och kan resa,men inte är det ett avundsvärt liv att vara född till prinsessa.Tror inte att många skulle vilja byta med Madeleine eller Victoria.


  25. Ann-Marie skriver: 26 november, 2010

    Ja men va bra! Då får kongen en mindre i protokollet att håva in pengar för. Nu kan föreningen äntligen försörja partyprinsessan. God jul Madeleine – stanna du over there. Bye bye.


  26. Julia skriver: 26 november, 2010

    Prinsessan Madeleine är angelägen att lämna Sverige så fort som möjligt. Det beror nog inte bara på Jonas.

    Skulle tro att hon vill bort från sin dysfunktionella familj också.
    Hela familjen framstår alltmer som oseriös och full av tarvliga hemligheter, som alla försöker dölja.


  27. Isabella skriver: 26 november, 2010

    Håller med Madde , hon vill inte vara med i Nobelfestligheterna.
    Prinsessan Lilian vill antagligen inte p g a att hon inte känner sig mentalt förbredd och det kan man förstå.
    Låt både Madde och Prinsessan Lilian stå över ett år.
    Tjafsa inte för mycket med dem.
    De måste själva få bestämma hur de vill ha det, eller hur???
    Tycker om både Madde och Lilian och anser de att de inte vill vara med, så axeptera det…..svårare är det inte…


  28. Spacegirl skriver: 26 november, 2010

    #11 Nej, den har inte varit.


  29. Malin skriver: 26 november, 2010

    Hur kommer det sig egentligen att så många är så negativa inställda till Madeleine? Vad har hon gjort er? Hon är inte tronföljare, hon ägnar sig åt det hon brinner för och det är inte apanaget som betalar hennes boende i NY. Hon får ju inget eget apanage, det är kungen som styr över dem pengarna och den del hon tar del av är ju främst vid den representation hon medverkar i. Nej alla har inte råd med en lägenhet på manhattan, men kungafamiljen har egna förmögenheter också, precis som att andra svenska miljonärer också har den möjligheten. Tough luck, men alla har inte lika mycket pengar och samma möjligheter. Är det en nyhet? Precis som nämnts ovan här så medverkar ju inte de andra prinsessorna heller, de är inte heller tronföljare och har därför inte så många officiella uppdrag. Och det är ju ingen som tycker det är konstigt. En del människor med förmögenheter har just den möjligheten som Madeleine har, att skaffa ett bra boende och ägna sig åt det man är intresserad av.

    Och jag vet att många blir så upprörda när man nämner ordet “avundsjuka” men berätta då för mig vad det istället är. Vad är det som får en del att uttrycka sig så elakt om någon ni inte känner, som gör det hon är intresserad av och som verkar må bra?? Om ni nu tycker så illa om henne så borde ni ju vara glada att hon har flyttat från Sverige i så fall.

    Om man nu inte gillar henne (eller övriga familjen) så är det ju ett fritt val men varför läser man då dessa artiklar regelbundet för att sen bara gå in och skriva elakheter? Jag är tex. inte dett dugg intresserad av sport. Men jag retar mig inte på när tv-tablåerna rensas pga någon match eller när tidningarna skriver spaltmeter om det som jag är så ointresserad av. Utan då låter jag bli att läsa och titta för det är ju inget jag gillar, så varför skulle jag lägga min energi på det?

    Ni får ursäkta men hur mycket många av er än hävdar motsatsen så framstår ni faktiskt som enbart bittra och avundsjuka. Lägg ert fokus på artiklar som handlar om dem ni gillar istället 🙂


  30. hilde skriver: 27 november, 2010

    Kan forstå at det smerter å skulle møte Jonas igjen men jo lenger hun venter jo verre blir det.
    Så hopp i det Madeleine og bli ferdig med det.

    Selvfølgelig kan man velge å takke nei til en invitasjon men jeg har alltid trodd at Nobelfestene er årets viktigste representasjonsoppdrag og en tradisjon alle ønsker å delta på.
    Hvorfor er det så “jobbigt” å delta på Nobelfesten. Bare noen dager seinere, den 20. desember, står det i kongefamiliens kalender at hun skal delta på et arrangement sammen med kongeparet og kronprinsesseparet.


  31. hilde skriver: 27 november, 2010

    Birgitha

    neida alt hun gjør er selvfølgelig ikke feil. Det er flott at hun jobber for Childhood. Det er et viktig arbeide. Men hun er fremdeles prinsesse av Sverige og det innebærer en del plikter, som f.eks representasjon. Det går helt fint å kombinere de to.
    Dessuten skal hun jo allikevel hjem til jul.


  32. Bettina skriver: 27 november, 2010

    Også i pressen på den anden side af Ôresund gengives nu
    for tiden ALT om hvad der skrives og sker i det svenske
    kongehus.
    Jeg forstår at prinsesse Madeleine gerne vil tilbage til N.Y.
    Det er igen en svær tid for hende, hvis hun først nu har fået
    kendskab til Kongens affærer og la dolce vita. At hendes far
    er samme type som “hendes” fhv. Jonas.

    Meget af kritikken mod hende finder jeg er unfair.
    http://www.bt.dk/royale/madeleine-tvunget-til-fest-med-kongen


  33. Ann skriver: 27 november, 2010

    Jag hoppas verkligen att påståendena om att Jonas B förbjuds att vistas på samma ställen i Sthlm som prinsessan bara är rykten och inget annat. Hur skulle Madeleine kunna diktera vart Jonas går eller vem han träffar? Visst kan det vara smärtsamt att träffa någon en efter en uppslitande separation, men därifrån till att försöka styra hans liv…nej, jag hoppas verkligen att detta bara är grundlösa påståenden.


  34. Jenny skriver: 27 november, 2010

    #16 Fia; en stor skillnad är att de inte är medlemmar av kungahuset längre efter sina giftermål och har därmed inte alls samma ställning som prinsessan Madeleine har. Men visst vore det trevligt att se även kungens systrar på Nobel!


  35. Stig-Arne Löström skriver: 27 november, 2010

    Egen Våning ?

    Ja ! det är väl svaret på mina skriverier om Suite 715 183 Madison Avenue New York. Skriven på Childhood.
    Barnsligt försök av hovet. Är den lösningen Nina Eldhs avskedspresent ?


  36. signe skriver: 27 november, 2010

    Men skulle hon inte vara med på Vicktorias och Daniels inflyttningsfest ?


  37. snickarjohn skriver: 27 november, 2010

    Fia #16
    Victoria, Madeleine, Lilian och Birgitta är de enda svenska prinsessor som finns. Övriga har ingen titel.
    För att vara rojalister är ni förvånansvärt okunniga.


  38. Julia skriver: 27 november, 2010

    Prinsessan Lilian är 93 år och lider av Alzheimers. Så hon är ursäktad.

    Varför är det så viktigt att Madeleine ska delta i Nobelfesten? Om hon stannade kvar i Sverige blev hon väl kritiserad för att hon inte sköter sitt arbete i New York.

    Låt flickan vara ifred. Hon är säkert chockad över att upptäcka att hennes far inte är annorlunda än Jonas Bergström. Vi är många som är chockade av den senaste tidens avslöjanden och det är nog inte annorlunda för Madeleine.


  39. Ansan skriver: 27 november, 2010

    snickarjohn, Prinsessan Christina har hederstiteln prinsessa ; )


  40. Anitha skriver: 27 november, 2010

    Jag håller med flera här att nu får det vara slut med elakheterna om prinsessan Madeleine. Måste vara avundsjuka som ligger bakom. Hon har ju fortfarande hjärtesorg! Det tar tid att läka precis som öppna sår. Låt henne vara ifred och rikta istället uppmärksamheten på Victoria & Daniel. De representerar vårt land med både värdighet och finess.


  41. Ann-Marie skriver: 27 november, 2010

    29Malin: Får jag inte läsa om kungahuset – fast jag inte slickar dom? Skriv du bra om dom men låt men kritisera – ingen dör av lite motkritik. Du har väl inte ensamrätt här. Förmodar att du inte gillar skatten på lönen men inte fanken slutar du jobba lagligt för det eller?


  42. Ann-Marie skriver: 27 november, 2010

    Och förresten ser Madde gravid ut i den gråa fula klänningen. Kanske hon stannar i USA tills hon fött?


  43. Ann-Marie skriver: 27 november, 2010

    Och bygger Madde upp ett liv i USA måste hon ha egen inkomst! Min dotter flyttade hemifrån o då fick hon inga pengar från mig längre utan egen inkomst. Att det ska vara så svårt att förstå att man ska ha egen inkomst! Undrar om alla monarkister är parasiter??


  44. FIa skriver: 27 november, 2010

    * 29 Malin: Håller med dig i allt du skriver!
    Till alla som säger att det bara är prinsessan Birgitta som har kvar sin titel…vars finns då hon på Nobel-tillställningarna????
    Vad jag menade är att det verkar som att alla gnäller att det är en svensk prinsessas plikt att närvara vid Nobel, men alla verkar bara peka ut Madeleine, inte de andra prinsessorna. Och kungens systrar har visst kvar sina titlar, de tituleras “Prinsessan Christina, fru Magnusson”, “Prinsessan Margareta, fru Ambler” och “Prinsessan Desiree, friherínnan Silverskiöld”. Dock är endast prinsessan Birgitta fortfarande medlem av kungahuset, eftersom hon är gift med en “riktig” prins, men de övriga systrarna tillhör dock kungafamiljen och deras farfar Gustav VI Adolf bestämmde vid deras giftermål att de skulle få behålla sina prinsesstitlar.
    Och till *21 Medea: Jag menar inte att Nobelfesten är en privat tillställning! Jag menade att det inte är ett pliktskyldigt representationsärende för medlemmarna i kungafamiljen, förutom kungen (tror jag iaf). De övriga har all rätt att tacka nej, av olika orsaker!
    Verkar som att en del personer tycker om att missförstå andras inlägg med flit : S


  45. Marie skriver: 27 november, 2010

    # 15. lime
    Jag förstår Madeleine. Jag förstår att hon vill bort från åtminstone sina föräldrar och “kronprinsessparet” de är ju ute och cyklar hela bunten 🙂
    Hade jag varit som Madeleine, skulle jag välja mycket noga inom vilka uppdrag jag hade lust att “representera” Sverige.
    Förut tyckte jag det var roligt med kungligheterna, nu är det bara skämmigt och monarkin i Sverige borde avskaffas,
    Det är milsvid skillnad mot t.ex, Danmark, Holland och England, och den klassen kommer aldrig familjen Carl Gustaf Bernadotte att nå¨upp till.


  46. Beata skriver: 27 november, 2010

    27. Isabella
    Lilian har ju inte varit med på länge, på grund av ålderdom.


  47. nea skriver: 27 november, 2010

    Malin – vilka “egna” pengar är det fråga om? Som vi alla vet har madeleine inte tjänat en krona själv (och inte heller någon annan i den nuvarande kungliga familjen). All kunglig förmögenhet är kumulerad tionde/skatt/krigsbyten och idag apanage – det finns alltså inte en enda “egen” krona. Bara så att du skall förstå vad vi talar om. Om detta med pengar samt om titlar och vem som skall representera kungahuset säger jag bara som snickarjohn – en alldeles otrolig okunnighet – man nästan baxnar, alltså..

    Hur vet ni som tar er rättigheten att spy galla över oss sunda kritiker inte att vi är ambitiösa och framgångsrika i våra yrken (med både högskoleexamen och utlandsvistelser i bagaget) och med lyckliga familjeliv? Har det aldrig fallit er in för en sekund(!) att det är just denna vår ställning som medför att vi med fog kan känna att vi faktiskt har belägg för vår kritik? Hur vet ni att vi inte är rojalister – äkta rojalister(!) som ser upp till de kungligheter som verkligen gör sin plikt och är ett föredöme för sina undersåtar (som tex. drottning Margarethe)??

    Nej ni, Malin, A-B och alla andra typer – ni framstår tyvärr inte som särskilt intelligenta människor. Om inte annat så otroligt endimensionella.


  48. Karin skriver: 27 november, 2010

    Malin-

    Håller med dig fullkomligt. Den “kungliga svenska avundsjukan” existerar bokstavligen och i alla högsta grad!
    Och det mest pinsamma är att dessa elaka människor förnekar det mest uppenbara – att de är avundsjuka – men vad skulle det vara annars…det är ju rent löjligt.
    Men trösten är att de lider nog värst själva… tänk att vara fast med en sådan “svart” och illvillig personlighet…hemska tanke!


  49. Maria skriver: 28 november, 2010

    Malin i inlägg 26,Jag håller med dig i 100 procent vad du skriver.


  50. caterine skriver: 28 november, 2010

    Har hon verkligen livvakter dygnet runt? Är det nån som vet? Skandalöst i så fall att hon ska få fara världen runt och ska bekostas av livvakter. dom ska ju ha lön, bostad och avbyten, resor. Det kan väl aldrig vara sant, eller???


  51. Friso skriver: 28 november, 2010

    The annoying thing is that the royal family has got their wealth by being financially supported by the tax payers for many generations. The royal family have got their wealth fully from tax money and from not paying taxes at all in case of legacies and donations to eachother.

    It is fully honest that people demand how royals should behave and on critizing on their behaviour. The royals live on tax money after all!
    Princess Madeleine and prince Carl Philip live on the expense of the tax payers too, because the apagenet they get from their father is actually tax money!


  52. Anita Widar skriver: 28 november, 2010

    #29 Tack för dina kommentarer. Jag håller till fullo med dig!


  53. Carina skriver: 28 november, 2010

    Var finns miljötänket i hennes flygningar fram och tillbaka? Helt otroligt vad lilla Fröken Bortskämd kan göra som inte en vanlig Svensson egentligen får göra för vår miljö…


  54. Pia skriver: 28 november, 2010

    Jag skulle nog helst inte kalla prins Bertils fru för prinsessa. Hon borde i rättvisans namn blivit grevinna, som svägerskorna. Var det lång och trogen väntan på belöning, som gjorde C-G så plötsligt blödig? Bertl hade nog lika gärna blivit greve. Han var en enkel sportkille och fick väl därför pressens mångåriga tystnad; för att han var “en bussig kis”. F ö hoppas man att Madeleine stannar kvar i USA. om inte annat för att hennes f d fästman också ska få “gå vidare” med sitt liv. Hovet har tydligen makt att bestämma var han får vistas, om ryktet talar sant, och man baxnar. Är detta Sverige år 2010, snart 2011? Han kan ju vara glad att han slapp gå i sessans ledband ett helt liv. Usch, vilken dålig stil av hovet. Madeleine har ju alla chanser till ett liv i “gräddfilen” och är tillräckligt vuxen för att kunna hantera situationen på ett anständigt sätt. Alla har vi upplevt smärtsamma skeden i livet, men att egocentriskt titta på sig själv kommer man ingen vart med.


  55. Inga LundqviistBrunnsviksvägen1027350Brösarp skriver: 28 november, 2010

    Det är journalisternas fel, ingen människa med självrespekt
    kan stå ut med den förfärliga press hon fått .


  56. Lisbeth Svensson skriver: 28 november, 2010

    När jag läser kommentarerna kan jag inte låta bli att undra
    var de är så otroligt ELAKA.
    Lev och låt andra leva!

    Lisbeth


  57. Ingegerd Gunnarsson skriver: 28 november, 2010

    Jag tycker att hon är en liten diva
    hon beter sig som en barnunge


  58. Party skriver: 28 november, 2010

    #20
    Ja jisses vilka partybrudar! “Prinsessan” Sofia Hellqvist lär ju redan ha flyttat in på slottet och prinsessan Madeleine är väl snart tillbaka om Victoria ska ha inflyttningsfest.


  59. Malin skriver: 29 november, 2010

    Men herregud! Det här är ju riktigt roande! :)Jag har aldrig påstått att Madeleine har jobbat ihop sina pengar. Sen varifrån deras förmögenheter kommer, spelar det någon roll? Det är knappast något som påverkar din och min ekonomi. Nej jag har ingen ensamrött här, det jag undrade var VARFÖR man lägger energi på något som man uppenbarligen bara retar sig och letar fel på. Sen har jag heller aldrig påstått att man måste “slicka dem” personligen tycker jag debatten för/emot monarkin är en bra och intressant debatt. Men vad jag inte förstår är varför man då inte kan hålla sig till sakfrågan och diskutera monarki som statsskick? Att komma med personangrepp som många här gör (och som mest bara är rykten) är faktiskt inget annat än lågt.

    Det är väl inte mer rätt att var för monarki än att vara emot det. Men vad ligger bakom dem personliga påhoppen? Om det inte är avundsjuka, vad är det då? Och märk väl; Jag menar INTE att man inte får/bör kritisera monarki som statsskick!

    Och oavsett var deras “privata” förmögenhet kommer ifrån, den är ju numera deras och varför skulle dem inte använda pengarna då. Och ju mindre Madeleine är i Sverige och ju mindre hon är med och representerar desto mindre apanage går till henne. Så då borde ni väl vara nöjda?!

    Sen har jag helleraldrig påstått att jag är intelligent och att dem som tycker annorlunda är oseriösa. Jag tycker det är jätteintressant att diskutera olika statssick och gärna med någon som tycker annorlunda än jag. Skulle aldrig falla mig in att hävda att bara jag har rätt. Men jag kommer ALDRIG ta någon seriöst som bara kommer med elaka personangrepp. För vad ni än säger så tror jag det bottnar i avundsjuka!


  60. snickarjohn skriver: 29 november, 2010

    Fla #43,
    Nämnda damer har EJ kvar sina titlar.
    De är ej längre “Sveriges prinsessa” som titeln lyder.
    De fick i samband med sina giftermål genom gest från G VI A möjlighet att kalla sig Prinsessan XXX, fru XXX.
    CGB fortsatte på den inslagna linjen då hans syster Christina gifte sig.
    Deras medlemskap i den kungliga familjen medför inga officiella förpliktelser.


  61. Stig-Arne Löström skriver: 29 november, 2010

    NETAN, CHRISTINA HELSINGFORS, DEMBA, MARTIN,

    STORA KRAMAR. hOPPAS NI FÅR SÅ LITE PROBLEM SOM MÖJLIGT MED VÄDRET.

    stigarne


  62. Jenny skriver: 29 november, 2010

    Precis som snickarjohn skriver så är prinsessornas titlar inga riktiga titlar eftersom de gifte sig med ofrälse. Prinsessdelen i deras namn är just bara som en del av ett namn, exempelvis kan deras titlar kan inte ärvas av deras barn. Deras och prinsessan Madeleines ställning kan inte alls jämföras!

    Karin, Malin m.fl: Den här “avundsjukan” som ni hävdar är orsaken till att exempelvis Madeleine får kritik för att hon inte medverkar på Nobel. Jag tycker det är otroligt barnsligt att förklara och avfärda andras åsikter som avundsjuka. Vuxna människor måste både kunna diskutera och inse att andra tycker annorlunda än vad man själv gör utan att börja hävda att allt handlar om avundsjuka. Det är att göra det lätt för sig tycker jag!


  63. Malin skriver: 29 november, 2010

    Jenny #62 Har du ens läst vad jag har skrivit? Självklart får alla ha sina åsikter och självklart ska monarkin tåla att granskas. Det jag vände mig emot var elaka kommentarer och personliga påhopp. Inget annat! Och vad gäller att göra det lätt för sig så tycker jag det är minst lika lätt att lyssna på rykten/läsa kvällspress och sen slänga ur sig elaka kommentarer. Och nej, jag säger inte att just du gör det, men många här har ju en förkärlek för att läsa skvaller om kända personer och sen tro sig veta ALLT och då kasta skit på dem! Konstruktiv kritik är något helt annat och alltid bra!


  64. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 29 november, 2010

    Carina!Det har även jag tänkt på.Inga kungligheter eller kändisar tänker på miljön?Så varför ska vi vanliga dödliga göra det?


  65. nea skriver: 29 november, 2010

    Malin,som en liten kommentar: du kallar alla kommentarer som inte överensstämmer med dina egna “avundsjuka” och “personlig påhopp”. Mitt förslag är att du själv skall läsa våra kommentarer lite noggrannare så ser du att så nog inte är fallet… Jag har aldrig kallat någon av mina medskribenter för någonting sådant – så kanske det är du/ni själv/själva som skall avhålla er från att hoppa på era medskribenter och kalla dem avundsjuka/bittra/elaka etc.etc ….?


  66. Malin skriver: 29 november, 2010

    Men snälla Nea! Det var ju precis det jag skrev i min senaste kommentar. Att det finns all rätt och utrymme för diskussion om monarki som statsskick och att familjen får räkna med att bli granskade. Ja jag vänder mig emot dem som tar till personangrepp istället för konstruktiv kritik. Men jag har aldrig påstått att alla som inte tycker som jag är elaka eller använder personangrepp. Jag sa bara att dem som gör det inte verkar ha mer att komma med än elakheter och att jag tycker det är lågt. Men det betyder inte att jag inkluderar alla där.

    Och som du var inne på innan så har jag heller aldrig sagt att alla som är negativt inställda till monarkin är ensamma, lågutbildade etc. För det tror jag absolut inte.

    Än en gång: Jag tycker INTE att det finns enbart fördelar med monarki. Jag tycker det är BRA att den debatten förs. Och jag tycker kungafamiljen får tåla att granskas av media. Det jag vände mig emot var dem som bara har elakheter att säga om dem personligen och inget konstruktivt. Alltså inte mot alla som inte enbart positiva till monarki.


  67. Irena. skriver: 29 november, 2010

    nea # 65: Ett ord i rättan tid, och så sant.


  68. snickarjohn skriver: 30 november, 2010

    Malin,
    Enligt SCB är lågutbildade mer positiva till monarki än högutbildade.


  69. snickarjohn skriver: 30 november, 2010

    Jag ber att få rätta mig själv.
    SKOP ska det vara.


  70. Fia skriver: 30 november, 2010

    SUCK!!!!!!!!!!!!!!!!


  71. Ansan skriver: 3 december, 2010

    Snickarjohn 69#, Vad har du själv för utbildning? Själv är jag jurist 🙂


  72. rosis skriver: 14 december, 2010

    läste i aftonbladet den 13dec..jag läste en insändare av Ronnie Sandahl..han skriver varje måndag..den insändaren som han skrev var det bästa jag har läst…han skrev hur orättvist det är i samhället…Prinsessan Madeleine va i New York levde lyxliv på våra skattepengar…hon drabbades av hjärtesorg i våras när hon bröt sin förlovning…hon stack dit för att komma bort från sverige..slipper representera Sverige..som hon ska göra för sin lön som vi betalar till hovet..deras apanage på 64miljoner…sen skriver Ronnie vidare att det finns svenskar som blir utförsäkrade vid försäkringskassan för att dom tycker att nu ska dom ut på arbetsmarknaden…nu är dom friska….svårt sjuka männinskor..ställs ute på gatan…sjukt…men madeleine som åkt från sverige för att komma bort..hon får fortfarande lön fast hon inte jobbar för sverige…om det inte är ett sjukt system då vet ja inte vad det är…nej dessa kungafolk lever ett lyxliv på våra skattepengar medan sjuka svaga svenskar kastas ut i fattigdom och elände…detta måste väll vara väldigt otättvist..eller…nu är det dags att kunga familjen ska försöka leva ett vanligt liv…men det kan dom inte och vill inte…för då får dom det svårt….ska det fortsätta så här i sverige som Ronnie Sandahl skriver då börjar jag att inte ge så mycket för kunga familjen längre….


  73. Jonas skriver: 16 januari, 2011

    Mitt ända problem med Madde är att hon lever utifrån omstrukturerade skattepengar som folket tjänat ihop menat att tillföra samhällsnytta.

    Vad för nytta pengarna gör i form av sprit i Madeleines mage på någon toa på Manhattan eller i minkpälsar och dyra middagar med sin nya pojkvän, de vet inte jag.

    Men säger någon.. hon jobbar ju?! Ja hon stödjer en privat organisation som inte har något som helst med representation av sverige att göra.

    Låt henne tjäna sina egna pengar så kan hon göra precis vad hon vill för min skull. Princip är princip!


Annons

Laddar