Ny skandalbok om kungen är på gång

Annons

Det skvallras för fullt om boken ”Carl XVI Gustaf – Den motvillige monarken” som ska släppas i november. Den har beskrivits som en skandalbok.

Det tisslas och tasslas frisk om boken om vår kung Carl Gustaf som ska släppas i november. Boken heter ”Carl XVI Gustaf – Den motvillige monarken” och beskrivs som en skandalbok.
– Både kungafamiljen och hovet är mycket bekymrade, har en person med insyn sagt till Aftonbladet. Boken behandlar kungens arbetsliv i ena delen, och privatlivet i den andra.

Privatliv

Ingen av de tre författarna som skrivit boken vill läcka några uppgifter, men de lovar att det är nya och spektakulära uppgifter om vår monarks privatliv.
Svensk Damtidnings tidigare kungliga reporter Daniel Nyhlén och hovets före detta informationschef Elisabeth Tarras Wahlberg satt i TV4s morgonsoffa i morse för att kommentera boken.

Ha god koll

– Kungafamiljens privatliv är oerhört intressant och om uppgifterna är sanna och relevanta är det bra att de publiceras, sade Daniel Nyhlén.
Hovet har ännu inte velat kommentera boken. Men Elisabeth Tarras Wahlberg kunde berätta att kungen med största sannolikhet har god koll på att boken ska släppas.

Annons

Frustrerad

– Han är väldigt välinformerad om vad som skrivs om honom och kungafamiljen. Jag vet att han kan bli väldigt frustrerad över när han känner sig orättvist behandlad. Men jag kan inte svara på om han kommer att läsa den här boken.
Boken ges ut av förlaget Lind & Co. Boken är skriven av Thomas Sjöberg och som medförfattare står Deanne Rauscher och Tove Meyer.

Av Madeleine Nyberg
Foto: Charles Hammarsten, IBL och faksimil bokomslag.

Läs även:

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

141 kommentarer till “Ny skandalbok om kungen är på gång”

  1. Gittan skriver: 28 oktober, 2010

    Låter intressant… 😀 Detta får vi inte missa…
    Och just detta varför han är en motvillig monark…. ? 😀


  2. Anna skriver: 28 oktober, 2010

    Det ryktas att i boken står det att kungen hade “kvinnoaffärer”!
    Det tror jag icke på!


  3. Gittan skriver: 28 oktober, 2010

    Anna #2…När skulle detta varit ? Före, eller under tiden med Silvia ?
    Före vore ju inte underligt… Det vet vi ju att han levde loppan… 😉


  4. tove skriver: 28 oktober, 2010

    Forundrer det med kvinneaffærer når du ser på den mannlige delen av omgangskretsen hans. Disse ryktene har forresten versert i mange år.


  5. Ronja skriver: 28 oktober, 2010

    under tiden


  6. BEN skriver: 28 oktober, 2010

    Inte undra på att det har varit sparsamt med leenden från kungen den senaste tiden. Tror inte att det handlar om så stora skandaler. Det känns dock som att förlaget och författarna har ett väl dokumenterat underlag, eftersom de ger ut en “skandalbok” om vår nuvarande statschef. Vid eventuella felaktigheter i boken löper de en stor risk, eftersom ärendet då med stor sannolikhet blir föremål för rättslig prövning.


  7. Susanna skriver: 28 oktober, 2010

    Varför skulle hovet kommentera en bok som inte ens kommit ut? Och inte lär de göra det när det gjort det heller, det gör de aldrig.


  8. Helena A skriver: 28 oktober, 2010

    jag undrar vad det ska vara för skandaler som får folk att höja på öconbrynen år 2010?


  9. Ronja skriver: 28 oktober, 2010
  10. SusanneG skriver: 28 oktober, 2010

    Visst hade Kungen några kvinnor före Drottningen. När Kungen gifte sig med Silvia, har han varit trogen mot henne. Han klarar inte utan henne i två dagar, för då klättrar han på väggen. Inget tvekan om det.


  11. Birgitha skriver: 28 oktober, 2010

    Det är så lätt att tala om den stora ondskan i världen.Men om det är något som orsakar onödigt lidande så är det våra hala tungor och dräpande kommentarer om dem som inte finns närvarande i rummet.


  12. Magdalena skriver: 28 oktober, 2010

    #8 Akkurat Helena A,

    Om det nå skulle avdekkes såkalte “kvinnehistorier” ?

    Han vil bare føye seg inn i rekken av menn som i løpet av et langt liv har hatt et kjærlighetseventyr eller to utenfor ekteskapet!

    Og det ville vel ikke være mer oppsiktsvekkende om en monark blir betatt av andre enn sin fru, enn andre menn med lavere status?

    Jeg er ikke nysgjerrig, og kommer ikke til å lese en slik bok. Mer interessant ville være å få vite hva kongen mener om monarkiets rolle og fremtid i en moderne velferdsstat ? 🙂


  13. caterine skriver: 28 oktober, 2010

    Intressant, där finns mycket att skriva om.


  14. Johan skriver: 28 oktober, 2010

    Intressant. Jag tycker det verkar som om skimret kring våra kungligheter börjar rämna, ironiskt nog bara några månader efter sagobröllopet. Madeleine lever loppan i USA, Carl Philip har inte tagit ett betyg på Alnarp, kungen har ett mycket starkt intresse för kvinnor. Och inget av detta behandlas i Svensk Damtidning som bara är intresserade av den glammiga ytan.


  15. Marguerithe skriver: 28 oktober, 2010

    Måtte denna bok aldrig komma ut!!! Varför vill man krossa en familj?
    Kommer svenskarna att tro på de påstådda uppgifterna i denna minst sagt laddade bok? Vad vill författarna egentligen? Är det republikanska föreningen som ligger bakom? Uppgifterna lär ju vara minst sagt förnedrande för kungen och därmed för hans familj.


  16. Aasne HornLdBRoyalWeddingedition- skriver: 28 oktober, 2010

    Har ikke journalistene annet å skrive om enn skit om kungahuset som de graver frem så sier det seg selv at det er dårlige journalister.
    Håper det er et fåtall som kjöper denne boken,helst ingen.


  17. Pia skriver: 28 oktober, 2010

    Vår monark är väl bara typisk för sin generations överklass. Det har hört till medias “goda ton” att inte avslöja mindre sympatiska drag hos kungligheterna. Idag säljer de på mesta möjliga sensationsvärde. Victoria gjorde helt rätt som valde en “man av folket” som kommer från en sund familj. De två har alla chanser att få ett innerligt äktenskap.


  18. berette skriver: 28 oktober, 2010

    Jisses så barnsligt.


  19. sanna skriver: 28 oktober, 2010

    det här blir ju spännande och läsa….finns nog ett och annat som händer i kungafamiljen också…..;)


  20. rasmus skriver: 28 oktober, 2010

    Skandalbok har den väl INTE beskrivts som utan en mer sann biografi mot dom “sagobok”liknande böcker Lena Rainer och gamle Herman Lindquist hafsat ihop om Carl XVI Gustaf.
    Märkligt att det inte kommit ut en riktigt biografi om vare sig Carl XVI Gustaf eller Silvia som ändå är och har varit vårt kungapar i ett par årtionden nu då det utkommit ett flertal böcker om tex Gustaf V och Victoria bara dom sista åren, det är mer intressant att folk får veta vilka kungligheterna är idag än dom som levde för 50-100 år sedan, ser fram mot en riktig bok om Silvia Bernadotte.


  21. hilde skriver: 29 oktober, 2010

    Akkurat det tenkte jeg også Helena A, hva er det som kan være så oppsiktsvekkende at man velger å kalle det en skandale?
    Interessant.
    Ingen er perfekt, alle har vel et eller annet de ikke ønsker skal komme ut.
    Skandaler er heller ikke et ukjent fenomen i kongehusene.
    Det eksisterer rykter om flere enn bare Carl-Gustaf.


  22. Gneta skriver: 29 oktober, 2010

    Ha, ha.. jag läste om författarna till boken i länken här och dom hänvisade till Flashbacks skvallerforum och att dom där började intressera sig.. Är detta skvallerforum en av deras källor så vad skall man säga.. inte trovärdigt och inte seriöst


  23. Maja Larsson skriver: 29 oktober, 2010

    Kan aldrig finnas några övermänskiga “skandaler” i den där boken. Skulle i så fall vara egna fantasier av författarna från herrklubbarna som kungen är med i.
    Stackars författare som suktar efter kärlek och ingen får.

    Vore mer intressant om de tog reda på alla kungabarn under 1900-talet som inte tillhör hovet.


  24. Gittan skriver: 29 oktober, 2010

    Nä, vi vet ju inte om bokens innehåll är sant, men eftersom den skapar oro kan man ju ana att det inte är rök utan eld !
    OM, och nu står det OM, det visar sig vara en skildring av kvinnoaffärer och andra prekära situationer som omskrivs blir jag VÄLDIGT besviken.
    Visserligen är kvinnoaffärer och festande en alltför vanlig återkommande spekulation, vad gäller både våra kungliga och andras kungahus, men man önskar att någon skulle vara annorlunda.
    Ja, om detta är sant skadar det familjens anseende och vår respekt för kungahuset…
    Då finns bara en sak att göra för att öka förtroendet och skaka av sig föraktet, och det är att höja MORALRIBBAN.
    Hädanefter vore det kanske önskvärt att man nogsamt återgår till att vara “nobla företrädare” för landet.
    Viktiga val för “kungabarnen” när det gäller val av käresta med skandalfri bakgrund i bagaget.


  25. Marie skriver: 29 oktober, 2010

    Om det nu skulle vara så att vår kung har haft kvinnoaffärer vid sidan om så är det väl något mellan honom och Silvia.

    Tänk att man skall ha högsta betyg för att komma in på journalistlinjen. Det kan man verkligen inte tro.


  26. Vibeke skriver: 29 oktober, 2010

    Jeg tror heller ikke på skandaler, der skulle være ukendte for
    en stor del af det svenske folk – måske har det ikke stået på
    tryk før, men derfor kan folk godt kende til de “såkaldte”
    skandaler fra andre kilder – hvis der altså er nogen
    overhovedet.
    Sverige skal være meget anderledes end resten af Europa,
    hvis noget kongeligt kan skabe skandale i 2010!


  27. Norske Astrid skriver: 29 oktober, 2010

    Så elakt å publisere rykter om et menneske med samme menneskerettigheter som deg og meg.


  28. caterine skriver: 29 oktober, 2010

    Nog har det funnits kvinnohistorier om kungen allt, ingen rök utan eld. Pressen har ju alltid behandlat kungahuset med silkesvantar i Sverige om man jämför t ex med Charles historier. Bra att vi får reda på att kungligheter inte är gudar utan helt vanliga människor, och hur vanligt är det inte med otrohet. Drottningen är kanske lite väl hård så han måste släppa loss ibland.


  29. MedeaChintohsblogg skriver: 29 oktober, 2010

    Så spännande!Jag antar,att kungen liksom andra före honom har roat sig kungligt!Ni vet,redan Gustav Wasas söner hade frillor.Varför inte i modern tid?


  30. Margaretha skriver: 29 oktober, 2010

    SÅ trist och dumt 2010,ingen stil eller moral alls troligen är det Republikanska Föreningen som står bskom dy. smörja. Varför inte låta goda, trevliga människor få godhet,trivsel tillbaka och få ha sitt egenvärde intakt.


  31. berette skriver: 29 oktober, 2010

    Dessa” författare” fortfarande barnrumpor som suktar efter pengar o att vi ska tro på den smörja de lägger fram Skltsnack är det och totalt ointressant. Då får vi också hoppas att de sopat framför egen dörr.


  32. Netaadika.bloggspace.se skriver: 29 oktober, 2010

    Gittan #24
    “Ingen rök utan eld” skriver du ! Ordspråket stämmer ibland och i Kungens fall finns det ju en hel del att berätta. Men HUR allvarligt som det framställs i förhandsreklamen av boken det vet vi inte.
    Men boken kommer att sälja som smör, det är jag övertygad om.
    Tycker synd om vår fina kung…gör kronan på hans hjässa lättare !!


  33. Birgitha skriver: 29 oktober, 2010

    Tack, för dina ord,Margareta.


  34. Irena. skriver: 29 oktober, 2010

    Jag tror att monarkin behöver en liten uppstädning. Varför inte börja om på så sätt att: “Avknoppa” Carl-Philip och låt honom utveckla en jordbruksverkamhet i ev. Värmland (eller var han vill) avknoppa även Madeleine, med de kungliga systrarna som elegant och smidigt exempel (det sköttes ju utmärkt, med deras titlar o.dyl.) Hans Majestät kunde, vid fyllda sextiofem, lämna över regentskapet till Victoria med Daniel som support. Voila! trappan är städad och fin att visa upp för omvärlden!


  35. Helena A skriver: 29 oktober, 2010

    Bra skrivet Irena, håller med dig.


  36. TantLila skriver: 29 oktober, 2010

    Jag tänker varken köpa boken eller läsa den, hade kungen själv skrivit den så hade jag nog köpt den, men lögner vill jag inte betala för, då räcker det att man läser tidningarna.


  37. Netaadika.bloggspace.se skriver: 29 oktober, 2010

    Irena….att låta kungen lämna över regentskapet till paret på Haga är en dålig idé. Victoria och framförallt “prins” Daniel behöver växa till sig. Victoria med sin flamsiga framtoning har ingenting kungligt över sig för att inte tala om Daniel !!!!
    Nej tack, ingen abdikation för vårt kungapar ! Däremot är det ju bra att kronprinsessparet får öva sig i enklare uppgifter (där dom slipper tala franska eller för den delen engelska) Man fick ju skämmas när dom var i Frankrike sist ! Vi skall väl ha en monarki värd namnet !?
    Och idén att “städa upp” efter Carl Philip och Madeleine tycker jag är oförskämt ?? Det löser sig med tiden… och är någonting som inte vi skall bestämma.
    Dessutom kan allt hända och dom båda står faktiskt på tur om det skulle behövas !
    Vive le roi !


  38. MedeaChintohsblogg skriver: 29 oktober, 2010

    Jag begriper att boken skrives av två författare som är ute efter att tjäna pengar på osmakligt vis.Synd om kungen som gör så gott han kan.Fattar inte hur människor kan få ihop en story på osannolikheter.Men det blir en kul läsning och jag köper den när den hamnar hos Myrorna.


  39. caterine skriver: 29 oktober, 2010

    Undrar varför nästan alla tar för givet att det är lögner och skvaller, tror ni inte att författarna har torrt på fötterna och inte riskerar åtal. Varför ska vi betala apanage och jubla över hur “duktiga” dom är. Visst får dom ha sina affärer på sidan om och umgås med vanligt folk som alla andra. Men låt dom för guds skull inte sitta på några höga piedestaler som några övermänniskor. Jag har ingenting emot kungahuset vi behöver lite glans och flärd, men några övermänniskor är dom inte, låt oss få reda på OM det nu är några skandaler. Inte blir dom sämre av det.


  40. Ronja skriver: 29 oktober, 2010

    Det löser sig med tiden

    du är så roligt, Neta 😀


  41. Irena. skriver: 29 oktober, 2010

    Det finns kanhända vissa brister i prinsen utbildningsbakgrund, men den uppvägs tusen ggr. om av Kronprinsessparets värme och livsglada utstrålning. Jag tror att det blir nödvändigt att avknoppa de båda andra, då de är svårt impopulära ute i Sverige och sedda som två infantila räkmackepassagerare. Det är det inte jag som tycker, men den allmänna opinionen, tror jag. Däremot är Victoria populär, och det är vad som kommer att betyda något för framtida monarkier. Gammalmodiga, snobbistiska argument om superiösa individer av Blodet finns det ingen, och då menar jag Ingen, som tror på längre. Nä, nu berättas helt andra sagor, med helt annan dramaturgi, av media. Och det är vad som avgör, vad man än anser om detta.
    Och om jag anses oförskämd, är det inget jag omedelbart beaktar, det vet du redan, Neta!


  42. Lotta skriver: 29 oktober, 2010

    # 37 Neta
    Håller med. Låt oss behålla vårt kungapar länge än och låt kronprinsparet växa till sig .
    Där är värdighet i kungaparets representation. Inget måste hålla handen. Inget flams och dans. Har alltid varit stil och fason även om vi ” numera ” kanske har en ny tidsanda.
    Kungens privatliv har diskuterats i många år på Östermalm.
    Alltid läcker det någonstans. Även om det har tagit lite tid.
    Men nu är det som det är och boken har tryckts.


  43. Margaretha skriver: 29 oktober, 2010

    Vi har inga kungligheter som vi varken ska,eller behöver “avknoppa”i Sverige.Hela familjen Bernadotte ger monarkin glans och är värdiga representanter allesammans. Media,ondskan och de som vill få uppmärksamhet , tjäna pengar på smörja,kan inte få människor att riktigt tro eller bry sig om det som skrivs,visas.In på 200o-t. ger otrevliga och onda personangrepp försök att forma nid-, individbilden av ex.kungligheter för omvärlden. En skönare bättre människosyn och mera värmande önskas nu efter 2010!


  44. Ronja skriver: 29 oktober, 2010

    Men Neta tycker inte att kronprinsessparet kan växa. Daniel är inte från Östermalm eller Djursholm och är inget värd i hennes värld


  45. Margaretha skriver: 29 oktober, 2010

    Hoppas att den boken inte får stort gehör och skadar .


  46. Netaadika.bloggspace.se skriver: 29 oktober, 2010

    #44 Ronja…var inte det där ett slag under bältet ? Man behöver inte bo på något särskilt ställe för att platsa. Ett litet slott någonstans skulle duga det med 😀


  47. Josephine skriver: 29 oktober, 2010

    Det finns hemligheter, skandaler (små eller större) i varje kungahus.
    Den spanske kungen Juan Carlos I, lyckades t.ex under många år hålla en av sina många dolda hemligheter väl skyddad – nämligen det faktum att han i ungdomen (våda)sköt ihjäl sin yngre bror Alfonso, som därav dog bara 14 år gammal.

    Enligt den vedertagna versionen av vad som hände höll den då 18 årige Juan Carlos, som var kadett inom armén och kunde hantera ett vapen, pistolen riktad rakt mot broderns panna och avfyrade ett skott.
    Juan Carlos var övertygad om att vapnet var oladdat, och gjorde det hela på ‘skämt’ – det var i alla fall vad han sa till sin far, som krävde att han under ed berättade sanningen.
    Denna tragedi ledde i alla fall till att fadern mer eller mindre bröt relationen med sonen Juan Carlos för livet.

    Den allra vanligaste ‘skandalen’ brukar för övrigt vara att manliga kungligheter har älskarinnor och t.om ‘oäkta’ barn – men självklart kan även de kvinnliga roa sig ‘kungligt’;
    drottning Paola av Belgien är en av de flitigaste på den punkten.

    Listan kan göras mycket lång, och kanske finns vår kung med på den, om än i liten skala..


  48. Ronja skriver: 29 oktober, 2010

    var inte det där ett slag under bältet

    Nej, bara en beskrivning av verkligheten. Och jag vet inte varför du skämtar nu. Det är ju sorgligt, vad du gör


  49. Från förlaget skriver: 29 oktober, 2010

    Kung Carl XVI Gustaf har under hela sitt liv befunnit sig mitt i offentlighetens ljus. Ingen person i vårt land har genom åren varit så uppmärksammad, omskriven och hyllad som han. Men vår bild av honom är präglad av medierna och den tenderar ofta att bli endimensionell. Vem är Kungen egentligen? Hur är han som person och hur uppfattas han av människor i sin omgivning?
    Genom samtal med personer som stått honom nära får vi här ta del av en ny bild av vår statschef. Under flera år har författaren intervjuat gamla klasskamrater och lärare, lumparkompisar och befäl, livvakter och anställda vid hovet. De flesta berättar här för första gången om sina minnen av Kungen och fram träder bilden av en helt vanlig människa och av en motvillig monark.
    Utgångspunkten för boken har varit att belysa de okända sidorna hos Kungen, de som tidigare inte skildrats och de som vi inte vet så mycket om.
    Biografin består av två delar. Den inledande skildrar de första 27 åren fram till och med trontillträdet, med den kvinnodominerande uppväxtmiljön på Stockholms slott, åren i Broms skola, Sigtuna och lumpen. Vi får ta del av hur Kungen uppfostrades och förbereddes för sin kommande livsuppgift med den ständigt närvarande motsägelsen: att Kronprinsen inte var vem som helst men ändå skulle behandlas som alla andra.
    I den andra delen får vi ta del av den vuxne monarkens inofficiella liv. Vilka är hans privata vänner, hur ser kretsarna kring Kungen ut och hur ter sig umgänget på fritiden?


  50. Ann-Christine skriver: 29 oktober, 2010

    Det börjar ju oxå komma väl många negativa rapporter 🙁 om kungafamiljen för att man ska tro på allt 🙁 Fler än jag som tycker det börjar bli genomskinligt negativt? Känns mer och mer fejkat 🙁 för att framställa dom så dåligt som det bara går.. Jag tror det är viktigt man söker info från olika håll och inte sväljer allt på direkten 🙂 🙂 🙂


  51. JJ skriver: 29 oktober, 2010

    Hans majestät konungen är mycket noga med att bevaka nyheterna om kvällarna – särskilt då Anna Lindmarker (TV 4 ) står för nyhetsuppläsningen…. 😉

    http://www.svd.se/multimedia/dynamic/00453/lindmarker619_453821b.jpg

    Nej då, jag skojar bara!
    Detta ihärdiga rykte som florerat och t.om gjorts sketcher om är helt osant. Ryktet uppstod då ett flertal bilar som var registrerade på kungen vid många tillfällen setts utanför Anna Lindmarker´s bostad.
    Förklaringen till detta var dock så pass enkel att kungens dåvarande chaufför bodde granne med den mycket vackra Lindmarker.


  52. Poul skriver: 29 oktober, 2010

    # 49 Från förlaget
    Hvorfor lancere den som en skandalebog – det lyder ikke,
    som om der er meget skandale i den bog ?
    Et markedsførings trick…… tror jeg her fra den anden side
    af Öresund! 😉


  53. Marguerithe skriver: 29 oktober, 2010

    #Från förlaget”,
    Ni försöker spela oskyldiga och talar mest om första delen. Den andra komprometterande delen säger ni “ska handla om det privata umgänget på fritiden osv” i vad vi ska förledas tro i en trevlig gemytlig anda. Har hört andra tongångar från er innan.
    Vår kungafamilj är Sveriges stolthet som säljer Sverige på ett alltid lika uppskattat sätt överallt i världen.
    Denna bok kommer inte alls att vara dem til gagn, det är bara en tvivelaktig “sensationsgrej” från er sida för att tjäna pengar.
    Vill ni “sänka” vår nationalskatt? Den enda vi har kvar som håller Sverige på fötterna. Politiken har ju krackelerat.
    Tänk efter före!!!


  54. allegra skriver: 29 oktober, 2010

    Kungen själv har sagt att han helst av allt velat vara bonde.
    Att vara kung är nog inte vidare muntert jämfört med att vårda djur och natur.
    Tycker han vuxit in i kungarollen på ett fantastiskt sätt.
    Och han är respekterad överallt. Ett jäkla bra dagsverke.


  55. Bo skriver: 29 oktober, 2010

    Skämmas får man göra när Silvia Bernadotte pratar – inte när vårt fantastiska Kronprinspar representerar och det med all ära. Kronprinsparet är Sveriges räddning om vi skall kunna behålla ett kungahus i framtiden – inte sus och dus liv som t.ex Madeleine och Carl-Philip Bernadotte glatt ägnar sig åt.


  56. Isabella skriver: 29 oktober, 2010

    Hej! Hoppas boken är bra och skildrar familjen Bernadotte ur ett rättvist perspektiv, om vad de gjort och inte gjort under alla år vid makten. Sanningen måste komma fram någon gång, eller???


  57. Isabella skriver: 29 oktober, 2010

    Hej! Hoppas boken är bra och skildrar familjen Bernadotte ur ett rättvist perspektiv, om vad de gjort och inte gjort under alla år vid makten. Sanningen måste komma fram någon gång, eller???
    Var det så farligt det jag skrev? Så att det inte kom med..
    Mycket konstigt……………..


  58. nea skriver: 29 oktober, 2010

    # 50 Och vad är det för negativa rapporter du menar?? Jag ser inget annat än samma endimensionella hyllningar i reportage efter reportage


  59. caterine skriver: 29 oktober, 2010

    Jag är fullkomligt övertygad om att om kungen själv fått välja har han inte alls velat bli kung, men plikten framför allt, om än inte hans val utan “hovet”, vilka de nu är. Vem vill leva ett sånt liv? Vad betyder rikedom då? Pengar har han ändå. Och inte kunna slå runt utan att vara rädd att det ska komma ut. Jag tycker synd om hela kungahuset, kanske Madeleine är den klokaste som skiter i allt, hoppas Carl Ph gör det också.


  60. Carina skriver: 29 oktober, 2010

    Oj vad roligt! Den boken måste jag bara läsa! Kungen har säkert många skelett i garderoberna.


  61. xx skriver: 29 oktober, 2010

    Helt fel att satsa skattepengar på kronprinsessparet, Victoria kommer aldrig att bli drottning.
    Hela kungafamiljen är säkert hur trevliga som helst,det är inte det som det handlar om,men världen förändras och kungligheter har ingen plats i ett nutida samhälle.


  62. Lydia skriver: 29 oktober, 2010

    #15 Marguerit

    Om kungen har tagit av sig brallorna på fel lokal är det väl han som ställer till det för sin familj och inte nämnandet av det. Det är också kungen själv som förnedrar sin familj, han som vuxen har i så fall tagit beslut som sårar och kränker framförallt hans fru.

    Om svenskarna kommer att tro på uppgifterna i boken eller ej beror nog på till vilka källor de hänvisar till.

    Hoppas också liksom någon annan här på en bok om Silvia. Så lite vi vet om denna donna, media undersökte ingenting innan giftermålet och det tog flera år för journalister att inse att hennes pappa varit nazist och inte förren i år (tror jag det var) erkände drottningen själv. Det går ju rykten om henne också, lite info om Patrick Sommerlath skulle ju inte skada.


  63. Helena K skriver: 30 oktober, 2010

    Jag är inte förvånad över någonting i Sverige. Det är inte som förr. När jag skriver och kritiserar journalister för deras lögnaktiga artiklar i Expressen, DN och AB då har jag ingen rätt att uttala mig . Jag får aldrig svar fast jag begär det.Mina inlägg publiceras inte heller.Jan Helin på Aftonbladet är värst klipp-och klistrajournalist i hela Sverige. Yttrande-och åsiktfriheten är satt ur spel. Men när det gäller att publicera en bok som handlar om påhittade skandaler kring kungafamiljen, då finns det inga spärrar.
    Jag önskar en lagändring kring kungafamiljen. Inga böcker får publiceras utan familjens samtycke.
    Varifrån kommer denna ondska som växer i Sverige?


  64. Lotta skriver: 30 oktober, 2010

    Går kungliga hovstallet under kungens privata ekonomi.

    Av vilken anledning bor annars Tina Törnqvist där, likaså Silvias brorson Patrick Sommerlath.
    Ättlingar i rakt nedstigande led ingår i pakten, likaså heltidsanställda inom hovet. Men kan verkligen Viktorias stylist ha ett heltidsarbete inom hovet och Patrick Sommerlath är brors son till Silvia.
    Avlidne ( prins) Sigvard fick på sin höjd en parkeringsplats där.
    Kungen får naturligtvis göra vad han vill med sina egendommar, därför skulle det vara intressant att igen få veta hur det ligger till med hovstallet. Det ha fallit totalt i glömska.


  65. Patrik skriver: 30 oktober, 2010

    Men det är väl skönt att vi lever i ett samhälle där alla sidor får komma till tals, jag menar nu har vi haft en endimensionell bild av kungahuset i en sisådär 900 år kanske är dags att vi börjar se det ifrån alla håll. jag rekomenderar även alla att läsa “Ers majestäts olycklige Kurt” Rolig och insiktsfullbok som går på djupet. Såg äver att någon hade skrivit “Vive le roi” så för att få lite jämn vikt så lägger jag in; Vive la revolucion Vive la Republique!


  66. Maja Larsson skriver: 30 oktober, 2010

    Vore hemskt om Kungen skulle gå i pension. Kronprinssessparet behöver några år på sig, dels för egen skull men framför allt att de hinner komma förbi småbarnstiden med vad vi väntar på prinsar och prinsessor. Tufft för en mamma oavsett om hon är kronprinsessa eller ej att ständigt vara borta och ha barnflicka. Hon vet själv vad det innebär.


  67. A-B skriver: 30 oktober, 2010

    @9 Ronja.

    Tack för en mycket intressant länk!

    Den avslöjar mycket. Man kan bl.a. läsa att huvudförfattaren Sjöberg blev av sin tidigare förläggare föreslagen att skriva en bok om Hells Angels, men detta lockade inte Sjöberg bl.a. pga att han kom ihåg hur den amerikanska journalisten Hunter S Thompson hade blivit misshandlad av MC-gäng då han arbetade med sin bok, från 60-talet, Hells Angels: En sällsam och skrämmande legend. Det kändes, säger Sjöberg, »inte som en hälsosam miljö«.

    Sjöström var alltså för feg för att skriva om Hells Angels och valde då istället att skriva om Kung Carl XVI Gustaf! Ett mycket tryggare, säkrare och mer hälsosamt ämne – då Sjöström vet att vad han (eller någon annan) än skriver om Kungafamiljen är dessa skribenter skyddade av den svenska tryckfrihetsordningen och riskerar därför aldrig något, varken åtal eller annat. Att Kungafamiljen har kunnat stämma tyska tidningar har att göra med att lagarna där är annorlunda än här (jämför också lagarna i USA), men i Sverige vet alla att Kungafamiljen inte har rätt att yttra sig, oavsett vad som skrivs och därför kan deras tystnad nyttjas i skribenternas egna syften. Det är vuxenmobbning utan risk för åtal eller ens en liten tillrättavisning. Sjöström och hans gelikar är den svenska fegheten och flatheten personifierad!


  68. lena skriver: 31 oktober, 2010

    Inget som man skriver i denna bok kommer få mig att vända mig mot kungahuset. Tvärtom så kommer mina sympatier för kungafamiljen öka. Skuggan faller på författare och förlag


  69. Håkan AlmgrenHåkan skriver: 1 november, 2010

    Sorgligt.


  70. Stig A L.gmail.com skriver: 1 november, 2010

    Google är intressant att läsa.


  71. Lydia skriver: 1 november, 2010

    #67 A-B

    Vad är det för floskler du slänger dig med? Har kungahuset munkavle? Nej inte alls, det är bara att kommentera. Varför kallar du en journalist feg för att denne inte vill beblanda sig med kriminella gäng som använder sig av torpeder? Då är alla journalister lika fega då, som tillexempel de på denna tidning, de har ju inte heller skrivit om Hells Angels. Som frilans väljer man sina jobb.


  72. BEN skriver: 1 november, 2010

    Hoppas att media skriver om “sensationerna” i “skandalboken” så att nyfikna inte behöver köpa boken. Frågan är om inte boken är skriven på ett sätt som kommer att drabba Sveriges populära kronprinsesspar istället för kungaparet och på så sätt har kanske författarna “prickat målet”.


  73. Lydia skriver: 1 november, 2010

    #72BEN hur kan du bedöma något du inte läst och därtill inbilla dig konspirationer? Skandalboksepitetet är massmedia som tillfogat boken, inte författarna eller förlaget. Vi får väl vänta och se vad den innehåller.


  74. Lotta skriver: 1 november, 2010

    Det är klart att denna bok skall ut, men kungen är bra.
    Man skall inte förhäva sig och man skall hålla tyst. Annars får man inte vara med klubben.Det finns nog en stor del av överklassen som är lojala mot kungen. Men mycket sitter kvar av efterkrigets värderingar. Men barnen och sonen måste skärpa sig. Och då menar jag inte hans studier ( som är hans privatsak) utan valet av flickvän.
    Ställningen är ärvd. Ingen i kungafamiljen har behövt att söka som andra dödliga. Att Daniel har blivit så populär ( media säger så ) beror väl på att han är så förfärligt vanlig och lite trist. Men hur länge vill svenska folket ha en vanlig prins.
    Sedan måste vi tänka på att kungen inte kan skilja sig.

    Vem bor i villorna runt Haga.? Något för Svensk Dam att ta upp.


  75. Emma_H skriver: 1 november, 2010

    instämmer med Lydia #73. Du BEN uttalar dig förvånansvärt tvärsäkert om en ej ännu utgiven bok, vars innehåll hittills du eller nån annan ej tagit del av. Läs förlagets inlägg #49 beskrivande bokens upplägg och syfte så inser du att ditt senaste inlägg #72 verkar väl magstarkt och spekulativt. Men det är klart ju mer folk återupprepar ordet skandal desto mer uppmärksamhet får boksläppet och desto mer GRATIS PR får boken…


  76. Irena. skriver: 1 november, 2010

    66: Ja, det är det enda, hållbara skälet till att Victoria skall slippa bli regent nu: de kommande småbarnsåren, som hon bör få gott om tid till.


  77. BEN skriver: 1 november, 2010

    ## 73, 74
    Nu har jag läst #49 förlagets inlägg igen och kanske är boken värd all reklam. Jag var säkert inne på fel spår och rättar nu in mig i ledet.


  78. BEN skriver: 1 november, 2010

    Rättelse:
    ## 73 och 75 ska det vara.


  79. Baptiste skriver: 1 november, 2010

    Neta !

    Du är rolig, har Du fått som betyg. Grattis.

    Kungen följer noggrant nyheterna. Vad jag upplevt föredrar han Steven Segal filmer. Där behöver man inte läsa texten, för att hänga med.
    Kungen bjöd in Steven Segal som kulturperson till slottet.
    Det imponerade på övriga världen. Nästa gång blir det Anna Anka !


  80. Anna skriver: 1 november, 2010

    Klart man ska läsa boken. Vad gubbkotteriet runt kungen sysslar med vet jag redan, men lite mer smaskigt skvaller om Hans Majestätet kommer att förgylla denna annars så grå månad.


  81. Ina skriver: 1 november, 2010

    C-G har ju egentligen inte ngn som helst personlig makt och den popularitet som medlemmar av kungafamiljen åtnjuter vilar ju dels på politikernas välvilja och framför allt på en rent ut sagt osäker medial grund! Självklart skulle media (och det är säkerligen kungafamiljen och hovet mkt medvetna om) rätt enkelt kunna radikalt ändra den positiva imagen av de kungliga om de (media) av ngn orsak ansåg sig tjäna på det…. Det är möjligt att detta bara är en banal sk “skandalbok” som fokuserar på ev otrohetsaffärer etc, det tycker jag isåfall vore trist. Men däremot skulle jag tycka att det vore intressant om författarna faktiskt försökt göra en seriös kartläggning av allt maktspelande, positionerande och intrigerande som försigår omkring kungafamiljen och att det inte nödvändigtvis är kungen själv som kommer att framställas på ett osympatiskt sätt, utan snarare alla de som konsekvent utnyttjar honom och hans familj för att visa upp sig eller befästa sina egna maktpositioner! Jag kanske underskattar Carl-Gustav Bernadotte, men jag har inte fått den uppfattningen att han skulle vara en speciellt framstående intrigmakare och maktspelare! Jag tycker han verkar vara en ganska omkomplicerad man.


  82. Ina skriver: 1 november, 2010

    Ibland slinter fingrarna på tangenterna, omkomplicerad skall givetvis vara okomplicerad…


  83. Pia skriver: 1 november, 2010

    Redan när barnsköterskan “Nenne” Björnberg skrev om syskonen på Haga framstod den lille prinsen som en parvel med praktisk inriktning. Hon berättar t ex om hur han kunde stå länge och intresserat följa gatuarbetarns jobb. Aldrig ser kungen så avspänd och naturlig ut, som när han tar första spadtaget någonstans, eller gräver ned ett träd. På Solliden kan han också ägna sig åt jordnära sysselsättningar. Jag har ofta tyckt synd om en människa som fötts till en viss livsuppgift och som inte kan välja bort den utan att “ställa till det”.
    Vad beträffar kvinnohistorier så är det, som någon skrev, en sak mellan två makar. Men visst har väl vår monark gjort sig känd som något av en “ladies´man”. I det skenet kan man ju mest tycka synd om drottningen, som kanske just genom en rad “föryngrande” ingrepp kämpar för att behålla sin makes intresse. Att åldras är nog inte lätt för en kvinna, som till stor del levt på sitt utseende. Jag tänker på hur hon prisats i årtionden, som väldigt vacker.


  84. Gilla skriver: 2 november, 2010

    Hur lågt kan man inte sänka sig för att tjäna pengar,men dom som vill ha elakt skvaller behöver inte köpa boken,det är bara gå in på Flashback.


  85. caterine skriver: 2 november, 2010

    Självklart att kungens nära vänner menar att allt negativt är skitsnack och lögner, vad ska dom annars säga, dom har väl varit med själv? Och hur vet dom på förhand att allting är lögn när dom inte läst boken? Där finns nog mycket sant, annars skulle det nog inte tryckas. Men vem förundras över att kungen har släppt loss på diverse ställen, det har väl alla gjort. Nej han ska vara en trist, perfekt make, far, regent, kunna tala väl, veta allt och alltid sköta sitt ämbete utan att någonsin falla ur ramen. Vilken människa orkar med något sånt. “Jamen han har ju betalt”, han har blivit född till detta livet, har inte som alla vi andra fått välja. Alla kungliga har fått ta detta ok, utom Silvia som själv har valt, och jag beklagar dem och deras liv.


  86. Marianne wiberglevemonarikin skriver: 2 november, 2010

    varför skriva en massa skvaller, jag tror inte ett dug på det.
    Våran kung är jätte bra lika så hella kungahuset. ska bara skrivas en massa som slår ner på kungahuset. nu tycker jag att det får vara nog med det.


  87. inger skriver: 2 november, 2010

    Så mycket löjliga kommentarer om denna bok och kungligheterna. Alla människor gör väl fel någon gång i livet men det verkar som de flesta insändare här tror att de är alldeles fullkomliga själva. Vänta tills boken kommer ut och läs den om ni är intresserade eller glöm bort att den finns.


  88. Anne skriver: 2 november, 2010

    Jag tror bara denna bok kommer att bekräfta det många redan känner till om Kungen och hans kompisgäng som pressen inte tidigare skrivit om.


  89. Aino skriver: 2 november, 2010

    Josephine (47) bra skrivet.
    Kungen har nog gjort så gott han kan i alla år och det är tacken!
    Har han nån gång rökt på Nobelfesten har det blivit stora rubriker om det också. Till skillnad från dom andra kungliga ute i Europa är han nog oskuldens barn!


  90. Aino skriver: 2 november, 2010

    Josephine bra skrivet om Spanien, Belgien med (47). Vi som är äldre har följt Paolas skandaler genom åren. Hur kunde hon få sitta med fina pappa Olle under vigselakten? Den viktigaste dagen i hans liv? Hur kom hovet på tanken sätta den jetsetkvinnan hos Olle Westling? Vi satt och undrade vad Olle och Eva tänker om dom där “finheterna” med sina otroheter,oäktingar,alkoholen..
    Vilken tur Olle som lugn klok socialchef kan tas med problemfolk.
    (Det norska kungaparet skulle självklart fått hedersplaceringen hos Olle och Eva!) klar miss av hovet..


  91. Baptiste skriver: 2 november, 2010

    Nu börjar det läcka om skandalboken. De olämpliga miljöer som skulle skapa politisk kaos för Sverige, gäller uppenbart några mindre lämpliga nattklubbar för en monark. Men herre gud, det är väl kungafamiljens ensak om de vill se porr show eller inte.

    En seriös bok skulle behandla kungen med familj gällande hur de utför sitt arbete !


  92. Baptiste skriver: 2 november, 2010

    Aino!

    Skulle vi börja placera kungligheter som schackpjäser, efter vad de bl.a. uträttat i sänghalmen. Skulle det innebära att någon alholiserad prins. av något land som inte längre existerar, får ersätta kyrktuppen !


  93. Lotta skriver: 2 november, 2010

    Politisk kaos om Kungen har varit på fel nattklubb. Nu får ni ta och ge er. Man skall väl närmast klandra DE personer som tog dit honom. Att dessa personer har så dåligt omdöme.


  94. Anita skriver: 2 november, 2010

    Vad kungen gör eller inte gör är ganska egalt. Han är likafullt en outsider som borde förpassas i glömskan.

    Att vi har ett statsskick som månar om en ytterst medelmåttig kompetent överklassfamilj är skam nog.

    Man kan bara hoppas på en förändring!!


  95. Anita skriver: 2 november, 2010

    “Politisk kaos om Kungen har varit på fel nattklubb. Nu får ni ta och ge er. Man skall väl närmast klandra DE personer som tog dit honom. Att dessa personer har så dåligt omdöme.”

    Lotta! Kan väl tro det.. Kungen är väl, förstår jag, alltför imbecill för att begripa vad han dras med på… Hihi 😉


  96. nea skriver: 2 november, 2010

    81 mycket bra skriven, tänkvärd kommentar!


  97. rasmus skriver: 2 november, 2010

    Porrklubbsbesök i Atlanta är fint för en Kung …..men finare är nog hans och Silvias nära bekantskap med porrmänniskan Jill Bernadotte, tillvars barn man är gudförälder och det var på Bertil Bernadotte (gudson till Sibylla) vårt nuvarande kungapar valde att tillbringa bröllopsnatten och lämna brudbuketten…snyggt för kommande historieböcker, detta slår nog ALLA euorepiska kungahus!


  98. rasmus skriver: 2 november, 2010

    bråttom när man skriver, Bertils SOMMARHUS på Ingarö, ska det stå!


  99. Lydia skriver: 2 november, 2010

    #90 Aino

    Olle var chef för assistenterna i åldringsvården inom socialförvaltningen, alltså inget jobb med problemfolk.


  100. Lydia skriver: 2 november, 2010

    #93 Lotta

    Du har inte så höga tankar angående kungens självbestämmande. Är han oförmögen att ta egna beslut, behöver han överförmyndare eller personliga assistenter?

    #89 Aino

    Det är väl snarare så att allt som inte varit korrekt har tystats ner när det gäller kungafamiljen av media själva till stora delar. Skulle vilja se dansk media gömma bilder när drottning Margrethe röker. Befängt!

    #83 Pia

    Visst ville han som liten knodd bli bonde eller arbetare, men hade ha de drömmarna kvar vid senare år? Vad drömmde du om som lite? Arbetar du som det nu? Själv drömmde jag om att bli balettdansös för de fina kjolarnas skull, efter år av annan atletisk aktivitet ex. fotboll så var det svårt att realisera dessa drömmar som inte alls till min förvåning inte längre existerade. Hade kungen haft ett val mellan att bli bonde elller arbetare med den inkomsten och arbetstiderna eller kung i vuxen ålder, tror jag, att han hade valt att bli kung och ha kvar sitt naturintresse precis som han har det nu, men detta är bara vad jag tror.


  101. A-B skriver: 3 november, 2010

    @Lydia

    Ja jag tycker det är fegt att på sin kammare tänka, “Hmm, Hells Angels, nä det är för farligt, vad ska jag välja istället, jo jag vet jag skriver om Kungen, då riskerar jag ingenting, utan jag kan slänga ur mig precis vad som helst, sannolikheten att Hovet eller Kungen skulle stämma mig är lika med noll eftersom den svenska tryckfrihetsordningen skyddar mig och i Sverige är det nästan aldrig som någon blir stämd, det är väl knappast USA vi lever i, och döda mig skulle de aldrig göra, ja lite skit om Kungen får det bli, och det blir säkert en best-seller och jag har min pension säkrad, ja jävlar vad bra!”

    Har du läst länken ovan (#9), i sånt fall skulle du ha upptäckt att titeln på boken är densamma som bestämdes vid det första arbetsmötet med Republikanska föreningen! Du skulle också ha upptäckt att de inte baserar något på någon intervju med Kungen (annat än sånt som redan skrivits vid tidigare tillfällen och sammanhang) och att den innersta kretsen inte yttrat sig utan städerskor, tidigare chaufförer, bekanta i yttersta kretsen, gamla skolkamrater osv. osv. Låter mycket trovärdigt – not!


  102. Lotta skriver: 3 november, 2010

    Svar till # 100 Det är inte kungen jag klandrar Det är personerna han har haft med sig på de påstådda utfärderna. Jag tycker att de skulle ha varnat honom. Livvakterna håller väl tyst.
    Om det nu skulle vara sant så dessto viktigare är det att rätt typ flickor kommer in i familjen. Med andra ord inga utvikningsflickor som har posserat nästan nude.


  103. Nanna skriver: 3 november, 2010

    Kong Carl Gustafs motto er : För Sverige – i tiden.
    Og han har sikkert bare, som hele hans generation, levet i den
    tid, han var en del af – også som ung i 60-70’erne.
    Han var kronprins og nu konge, men han var og er først og fremmest menneske. Og Gudskelov for det.
    Jeg tror ikke den bog rykker noget som helst med hensyn til
    folks opfattelse af kongen. Den bliver som den var før
    udgivelsen!


  104. Emma skriver: 3 november, 2010

    Ett gott försök från författarna att bli kändisar – inget mer än det, tror jag på!


  105. Pärlan skriver: 3 november, 2010

    När utkommer den bok?
    Klart att den skall läsas.


  106. BEN skriver: 3 november, 2010

    Nu har vi kanske fått en förklaring till varför kungen verkade föredra Jonas Bergström som svärson framför Daniel Westling.
    Hur ska detta sluta.


  107. Anna skriver: 3 november, 2010

    Boken kommer ut imorgon, jag ska till affär och tjuvläsa!


  108. pärlan skriver: 3 november, 2010

    107
    Tids nog kommer sanningen om Madeleine / Jonas.
    Mycket kommer nog att stå till Jonas fördel.


  109. caterine skriver: 3 november, 2010

    Undrar om inte kungen och Silvia har det lite bråkigt just nu.


  110. caterine skriver: 3 november, 2010

    Kanske prins Daniel undrar vilken sorts svärfar han egentligen har, nu har väl äntligen Daniel fått revansch, s k fint folk är inte alltid finast.


  111. Magdalena skriver: 3 november, 2010

    Hvor lenge skal vi leve på illusjoner, benektninger, bortforklaringer og sammenligninger ?

    Kanskje skal alt som har med vår moral, fordommer og verdier frem i lyset nå,- til analyse og gjennomsyn?

    Hvorfor ikke diskutere realitetene, – dersom de finnes?

    Hva er årsaken til at kungen og hans venner har behov for “frikvelder” med piker, vin og sang?

    Er det normalt eller naturlig at en mann (eller også kvinne for den saks skyld) er utro og forelsker seg med en annen enn sin ektemake?

    Er kongen og hans venner dårligere mennesker av den grunn?

    Hvor tolerant skal vi som mennesker være ovenfor hverandres “svakheter” . Er “fallet” nødvendigvis dypere for dem som tilhører makteliten?

    Bør vi stille graderte krav om seksuell utfoldelse, avhengig av posisjon og status i samfunnet?

    Kommentarene her speiler store ulikheter i synet på disse spørsmål 🙂

    En ting kan vi vel være enige om? Kong CG er og blir ikke noe dårligere konge om “avsløringene” skulle være sanne? Han blir kanskje heller et større menneske,- med svakheter som andre.

    Er det dette som er så vanskelig å svelge? At kongeligheter som oss andre er presis som hvem som helst annet menneske?

    Jeg selv tror det er en masse grunner til at behovet for å “roe seg med andre” dukker opp også innenfor et ekteskap.

    Ekteskapet kan være et strikt regime,- til tider som et fengsel. Kjærligheten og det å akseptere og se hverandre, kan være fraværende. Behov kan undertrykkes, og lengsler forsterkes,- da blir fristelsene utenfor lette å ty til i selskap med tilbud uten krav og alkohol?

    Ofte ser man bilder av kongens venner på SD`s sider. Aje og Noppe og hva dem nå heter alle sammen. For meg fremstår de som forvokste guttunger på besøk i en “godis-affær” med sine mye yngre fruer ved siden av 🙂

    Jeg spør meg om dette er menn som aldri har blitt modne,- kanskje fordi de er oppvokst i et stramt miljø som de er født inn i, men aldri har følt seg tilpass med?

    Vi har alle vår historie. Den skaper vårt følelsesliv. Vi takler dette følelseslivet på forskjellige måter.

    La oss ikke legge for strenge krav på kongen og andre med stort ansvar. Husk at han er så mye mer enn sin historie!

    La oss tenke litt mer med hjertet 🙂


  112. mb skriver: 3 november, 2010

    Människor i höga positioner ska självklart granskas. Dagens journalister springer tyvärr maktens ärenden i alldeles för hög grad vilket är rätt obegripligt. Varför så hovsamma? Att kungen skulle valt att försörja sig själv istället för att vara kung låter väldigt osannolikt. Han skulle då i likhet med sina farbröder Sigvard och Carl-Johan kastats ut från gräddhyllorna, inga slott, inget apanage, inga privatchaufförer, inga lyx-bilar, hästar etc. på skattebetalarnas bekostnad. Han hade heller inte haft möjlighet att bygga upp den förmögenhet han byggt upp. Med tanke på hans uppenbara svårigheter att ens ta studenten tror jag på goda grunder att han är rätt nöjd med att vara född till den han är.


  113. Irene skriver: 3 november, 2010

    Jag är övertygad om att mycket som kommer att stå i boken redan är känt inom tex journalistkretsar. Man har inte publicerat detta tidigare av någon konstig beskyddarinstinkt för överklassen.
    (Som man gjorde med prins Bertils affär med Lilian och bilolyckor i ungdomen).
    För övrigt tycker jag i princip att ev otrohet och taskigheter endast berör de aktuella personerna och deras familjer. Men kungen och hans hustru vill ju alltid ge skenet av moralens och etikens beskyddare samt förmer än oss övriga. Däröfr är det rätt att nu ge ut denna bok.
    För övrigt tror jag inte, att det endast var Jonas B som var boven i “dramat” mellan honom och glidarprinsessan.


  114. Tanja skriver: 3 november, 2010

    Det ser ud som Expressen har “lækket” en del..
    Billled Bladet har i hvert fald deres viden derfra:
    http://www.billedbladet.dk/Kongelige/ArticleFolder/2010/11/kong%20Carl%20Gustaf%20vil%20laese%20skandalebogen.aspx


  115. Maja Larsson skriver: 3 november, 2010

    Oavsett vad som händer när boken släpps så är det Silvia som får lida. Hon måste stötta kungen och hålla ihop vad skall hon annars ta vägen. Hon bli försörjd av honom. En skild drottning utan pengar och utbildning är ingen höjdare att starta ett nytt liv. Hon får hållas le och nicka med.


  116. Inger skriver: 3 november, 2010

    Jamen låt kungen göra vad han vill på sin fritid!
    Det allvariga var väl att inte hans livvakter fick följa med in!
    Om drottningen godkänner hans besök på nattklubb, varför ska vi lägga oss i?


  117. Viktoria skriver: 3 november, 2010

    Ska bli intressant att läsa boken. Kungen har ju lovat att läsa, men såklart förnekar han allt obehagligt. Självklart är hovet/kungasläkten oroade. Ingen rök utan eld!
    Inte konstigt att Silvia varit arg på Kungens rika kompisar – Aje Philipson och Noppe L.
    Aje gifte sig ju med en 36 år !! år yngre väderflicka och Aje väntar sitt 7e barn.
    Noppe nyaste fynd är bara 13 år yngre. Men Silvia vägrade gå på bröllop och det är förståeligt. HUR ska hon trivas bland dessa småflickor.
    Vad gäller Bernadottarna, så finns detta med kvinnoaffärer i generna: det är bara att läsa historia.
    Urfadern Jeanbaptist var otrogen, Oscar I var otrogen, Karl.. var otrogen, Oscar II var otrogen, Gustav V var otrogen och homosexuell med gossar, Gustav VI var otrogen och har barn på bygden, Kungens pappa hann inte vara gift så länge, så det har inte framkommit OM han hann vara otrogen… så varför skulle nuvarande kung hålla sig till endast Silvia och dessutom är hon äldre än honom….

    TRIST är det iaf – men jag har tappat förtroendet för Bernadottarna för länge sedan. Och det pga att jag läst historia.

    Hoppas nu att Daniels fina familj inte drabbas av allt detta.

    Thands for me, Viktoria (ej kronprinsessan..)


  118. Anne-Marie skriver: 3 november, 2010

    Skall bli intressant att läsa boken.
    Men.
    Vad den än berättar, har jag min egen positiva tro och bild av kungen.
    Tycker han gör ett fint arbete för landet Sverige.


  119. Irene Björkeroth skriver: 3 november, 2010

    inte ska man se på kungen ” som den lille prinsen”, men säga vad man vill, pojkaktig är han och säkert också godtrogen, de s k fina vännerna har väl inte haft bra inflytande på honom kanske?
    jag uppfattar hela kungafamiljen som väldigt snälla och godtrogna människor, så inte konstigt om de blir utnyttjade i en massa olika sammanhang….tycker synd om dem faktiskt!


  120. caterine skriver: 3 november, 2010

    Det är väl knappast nån som missunnar kungen att släppa loss bland kompisar ibland, eftersom han lever ett sånt inrutat och påpassat liv. Risken är väl i första hand att han kan bli föremål för utpressning eller annan fara, i likhet med vad Gustav V blev utsatt för på 50-talet. Och om det har förekommit pengar i sammanhanget bland “brudarna”. Det framkommer väl med tiden, vad som är rent skvaller och ev sanning. Men nog inser väl alla att kungakronan har hamnat lite på sniskan, bara av misstankarna, det blir nog påfrestande att hålla upp fasaden för hela kungafamiljen hädanefter.


  121. Emma skriver: 3 november, 2010

    Magdalena No. 112: Du har svalt allt som sägs om kungen i den nya boken – den första frågan som man måste ställa sig är väl ändå frågan om det är sanningen som kommer fram i boken eller är det bara spekulationer. Det kan finnas starka skäl för att ljuga om kungen, t ex bra betalt, bli en kändis eller kändare än vad man är idag. En sak är då säker, tidningarnas upplagor ökar nog avsevärt av skriverierna. Om en man eller kvinna är otrogen i sitt äktenskap tycker jag hör till den privata sfär där media inte är inbjuden.


  122. Mafalda Eulalia af von Fjant skriver: 3 november, 2010

    Författarna blir säkert rika på sina elakheter. Har de inget vettigt att skriva så kan de låta bli. Och oj, vilken gratisreklam de får för en bok som jag INTE tänker läsa!


  123. A-B skriver: 4 november, 2010

    Efter att ha läst länken härovan (#9), efter att ha läst på de bägge kvällstidningarnas hemsidor, efter att ha sett och lyssnat på Kvällsöppet, de vinklade frågorna, författarna och deras källor eller oftast deras anonyma källor – vilket j-a skämt!

    Detta är ett arbete som Republikanska föreningen står bakom, se länken ovan (citat därifrån; “…arbetstiteln som Thomas Sjöberg satte redan efter ett tidigt möte med Republikanska föreningen står fast…”), Althin (ordförande för densamma) som sitter i Kvällsöppet och ges det sista ordet och säger att hans förhoppning är att boken ska ha en avgörande effekt på det svenska statsskicket, ivrigt påhejad av en vänsterpartist – så genomskinligt allt är!

    I princip den enda som gav ett förtroendegivande och kunnigt intryck var Elisabeth Tarras-Wahlberg, likt alltid! Hon säger det självklara att Kungahuset/kungafamiljen, likt alla offentliga, ska granskas men också att samtliga offentliga har rätt till en privat sfär, vilket till och med är bestämt i EG-domstolen! Lundberg lyfte också detta mycket bra, att exv. vid ett offentligt besök i Portugal var det bara 3 svenska journalister med (däremot ett stort antal portugisiska journalister), att Kungafamiljens arbete borde belysas mer, inte deras privatliv. Ändå handlar allt i media ang. denna bok om Kungens privatliv – vilket skvallrigt och oseriöst intryck allt detta har givit! Men författarna skrattar nog hela vägen till banken, dels gällande vilka som har finansierat dem under dessa ca 3 år samt de pengar de kommer att tjäna!

    Jag hoppas denna bok innebär att det nu också är fritt fram att skriva liknande böcker om alla våra välbetalda politiker – och de är verkligen inte få till antalet som vi försörjer och dessa har också formell makt som direkt påverkar våra liv på olika sätt!


  124. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 4 november, 2010

    Boken kommer ut imorgon. Intressant tycker jag.


  125. SusanneG skriver: 4 november, 2010

    AdLibris har redan skickat boken till mig. Jag ser fram emot att läsa den. Jag har några tidningsurklipp för några år sedan om kungen hade gått till en strippklubb i utomlands.


  126. Marguerithe skriver: 4 november, 2010

    Svar till nyfkna. Patrick Sommerlath var ett udda barn som vid föräldrarns skilsmässa togs om hand av sin faster drottning Silvia och växte upp med familjen på Drottningholm.

    När den famösa boken nu kommer ut tycker jag mest synd om drottningen. Hon har hela livet vetat om makens och hans grabbgängs eskapader men själv alltid hållit en stiff upperlip. Denna överklassdekadens är ju en livsstil i överklasskretsarna generellt i Stockholm, men för Silvia har det nog varit djupt chockerande.

    Tänker på henne och hur hennes liv i Sverige blev.


  127. Gneta skriver: 4 november, 2010

    Jag kan bara hålla mad A-B Vi har hittills varit ganska så förskonade i Sverige mot den här sortens sensationsjournalistik och grävande i offentliga personers privatliv. Detta till skillnad mot exempelvis USA o England. I England t ex där en ledamot av regeringen avgick p.g.a. sin homosexualitet för ett antal år sedan. Är det dit hän vi vill komma. Där ingenting längre är privat den dag du stiger ut i offentligheten. Detta gäller våra politiker, företagsledare och så även kungahuset. Visst, vårt kungahus, “avlönas” genom skattemdel, men så gör också våra politiker. Skall deras privatliv, och eventuella sexuella preferenser bli avgörande för om de skall vara en bra po9litiker eller skall det vara deras kunnighet och lämplighet för sitt ämbete som skall avgöra.

    Jag tycker personligen det är trisst att svenska journalistkåren blivit så influerade av den amerikanska o h Engelska, istället för tvärtom.. Men å andra sidan, man kan ju bara läsa inläggen här för at förstå varför.

    Det är ju tydligen detta som intresserar väldigt många, istället för deras arbete.


  128. kerstin skriver: 4 november, 2010

    Tittade inte på kvällsöppet igår. Har läst kommentarerna på T:4s hemsida nu på morgonen. 80-90 % ser detta som rent trams. Har en viss aning om att författare, förlag, anonyma källor. ( förutom en tungt, kriminellt belastad föredetting) har skjutit sig själva ordentligt i foten med denna oseriösa skvallerbok. Skulle aldrig falla mig in att betala en enda krona för förmånen? att få läsa den. En seriös debatt ska vi ha, monarki eller republik. Och då menar jag seriös. Vad kungahuset uträttar för våra skattepengar ska granskas. Men denna bok verkar vara den värsta skvallerbok man skådat. Och det tror jag majoriteten av svenska folket inser. Vi är inte hur dumma som helst. En stor fot i baken till författarna från mig!


  129. sonja skriver: 4 november, 2010

    Var eg svensk ville eg ikkje ha lest boka om kongen.Han er berre ett meneske han også. O g skulle det ha seg slik att han har vori utrogen så er det i alle fall med levende menesker. Eg synest det er verre å ha ein prinsesse som seier no snakker med døde.
    Men det er synd om silvia og vårt eget kongepar som må tolerera slikt.


  130. Eva skriver: 4 november, 2010

    Detta med kungens eskapader är ingen nyhet. Anna Lindmarker och Camilla Henemark har ju funnits i bakgrunden, när kungens eskapader kommit på tal.

    Om du såg Hej Baberiba så såg du ju kungen och Silvia stå bakom Anna Lindmarker i studion. Kungen såg salig ut, men inte Silvia…
    Okey bara en sketsch, men… ingen rök utan eld….

    Det är flera år sen jag läste om Noppes klubb. Det skrevs också om att Silvia skulle ha kommit oanmäld, för att hämta hem sin “ädle make”.

    När Noppe gifte sig för x antal år sen, så skrevs det ju att kungen fick inbjudan men Silvia avstyrde det hela. Maken fick inte gå. Därmed lyste inte kungaparet upp tillställningen.

    Den som läst historieböckerna om kungahuset, blir väl knappast förvånad…Utan snarare tänker, jasså han också…

    Det är väl lätt att leva i sus och dus, när omgivningen kniper käft…


  131. Gneta skriver: 4 november, 2010

    131. Ang Anna Lindmarker, så är detta ett rykte som florerat på diverse skvallerforum.. Hovets bilar hade setts utanför hennes bostad osv.. Men så en dag, var det någon som kunde berätta att en av hovets chaufförer bodde i samma fastighet.. därav att hovets bilar setts utanför fastigheten vid ett flertal tillfällen.

    Ang rykten om svartklubbsbesök, strippor, otrohet, diverse sexuella aktiviteter på fester.. så om nu detta är sant, visar det bara att kungen är ungefär som de flesta män.. Alla som sitter här och förfasar er.. kan upplysa er om att när era män är på tjänsteresor av olika slag, är dessa aktiviteter vanligt förekommande, men återigen, era män är inte kända män, så därför slipper dom hängas ut.


  132. caterine skriver: 4 november, 2010

    Jag tycker att kungen har mycket dåliga bästa vänner som drar ut honom på diverse dåligheter, kungen är säkert ganska godtrogen och kanske får ett glas för nycket och släpper loss riktigt. Kompisarna vet säkert att det är risk för att det kommer ut en dag, det många vet sitter löst.Risken är stor för utpressning, och det är kanske pengar utbetalda också, vad vet jag. Undra på att Silvia har varit förbannad på vännerna, men hon gav väl upp. Ryktena har ju gått länge om fester och fruntimmer. Jag vill då inte byta med kungahuset för alla pengar världen, hur ska han förklara det här? Och hur får nån förtroende för kungen hädanefter? Prisutdelare på Nobelfesten, fnissande bakom ryggen, ers majestätande, o s v
    Hörde också reportern ropa: kungen vad säger du om det här?? Vad ska det bli av det hela. Och vad ska *Victoria och Daniel tycka som jobbar hårt och seriöst. Den enda i kungahuset som har min aktning förutom Victoria och Daniel är prinsessan *Christina som aldrig har misskött sig och alltid varit kunnig och trevlig.


  133. Anita skriver: 4 november, 2010

    Någon skrev att kungen är en “Ladies man”…
    Hmm… skulle inte ta i honom med tång 😉

    Kungen är f.ö. lik sina kompisar i överklassen – “damer till kaffet” hör till. Och någon större begåvning vare sig med damer eller för övrigt kan jag inte tänka mig att han är. Hihi..

    M.a.o: ner med monarken!


  134. MB skriver: 4 november, 2010

    #131 och #132
    Äntligen lite förnuft och lite helhetsperspektiv!
    Det spelar ingen roll vad gubbarna heter, det är en unken kvinnosyn det handlar och den kvinnosynen går igen både i slott och i koja.
    Vad tror ni byggjobbarna som ligger ute på jobb i veckorna pysslar med? Gubbarna på kurser?
    Det som skiljer sig åt är tillvägagångsättet, inte innehållet!
    Jag har träffat flera av de herrar som nämns kring kungen och sett hur de agerar och köper kvinnors sällskap.
    Jag har sett fiiina herrar på genuina herrmiddagar för offentliga makthavare i Stockholms stad och där kvinnligt sällskap hyrdes in till kaffet. Inte bara kungen och hans gubbgäng allså.
    Strunta i vad gubbarna heter och titta på den kvinnosyn som gör allt detta möjligt. Oavsett samhällsställning och staus används kvinnor som accessoarer och som ett tillbehör till konjaken.


  135. lotta skriver: 4 november, 2010

    Hur har klimatet blivit på Svensk Dams bloggar ? Helt förskräckligt.
    Låt oss nu läsa den aktuella boken. Därefter kan vi uttala oss om den svenska moralen. Låt vittnena säga sitt.
    Man skall med andra ord välja sina vänner med omsorg.


  136. Magdalena skriver: 4 november, 2010

    #122 Emma,- nei jeg har ikke lest boken, og kommer heller ikke til å lese den! Er ikke det dugg interessert i kungens sexliv.

    Du burde lese mitt innlegg bedre før du går til anklage.. 🙂

    Jeg inviterer til refleksjon rundt realitetene, og skriver uttrykkelig DERSOM DE FINNES !

    En generell refleksjon rundt årsak til utroskap, behov for vill festing utenfor ekteskapet og hvordan slik livsførsel bør tolereres i vårt samfunn ville være sundt, enten det gjelder konger eller Jørgen Hattemaker.

    Og hvem er den tapende part når forhold som ikke blir akseptert avdekkes ?

    Det finnes i hvert fall ingen vinnere ?


  137. mb skriver: 4 november, 2010

    Och jag tycker precis tvärtom Gneta. Varför ligger svenska journalisters lojalitet hos etablissemanget och inte hos sina läsare eller den allmänhet som naivt förväntar sig att journalisterna gör sitt jobb? Ett land där tredje statsmakten lierar sig med eliten är illa ute. Om det är sant att journalister känt till detta i alla år, varför har ni inte skrivit? Kungens roll är idag symbolisk, han ska vara en landsfader, samlande gestalt och ett föredöme. För detta arbete ger vi honom ett liv i lyx och relativt få och lätta plikter. Alla rättigheter förpliktigar och medför skyldigheter, kungen kan inte bete sig som vore han vem som helst. Ville han det kunde han gjort som sina farbröder och avsagt sig rätten till kronan. Och sen försörjt sig själv helt på egen hand.


  138. Ansan skriver: 4 november, 2010

    Gud vad sorgligt. Känner verkigen med hela kungafamiljen idag. Såg “huvudvittnet” hos Ekdahls igår. I vilket annat sammanhang skulle man lita en eda bokstav vad han hade att framföra. Detta är ett taffligt försök från republikanska föreningen. För mig framstår kungen och drottningen som riktiga pliktmänniskor och goda förebilder. Även om de inte är mer än människor. Kan man inte göra gott kan man ju alltid försöka att inte göra andra människor illa. Vilka små människor det finns………………


  139. nea skriver: 4 november, 2010

    # 136 och 139 Mycket bra kommentarer! En sådan kvinnosyn får inte göras acceptabel och i synnerhet inte av en person vars uppgift är att skapa en symbolisk värdegrund.

    För övrigt tycker jag att det är mycket intressant att de flesta av er avfärdar dessa nyheter som enbart trams och skvaller utan reell grund men samtidigt svalde allt kring Jonas B:s påstådda otrohetsaffär med hull och hår… i mitt tycke en mycket selektiv uppfattningsförmåga?!


  140. Pia skriver: 4 november, 2010

    Hovet måtte ha bra taffliga rådgivare i pressfrågor. Det var rent pinsamt att se det nästa 7 min. långa TV-inslaget från jakten i Hunneberg. Kungen är ju inte särskilt bra på att yttra sig i vanliga fall. Nu lät han mest som en skolpojke som kallats in till rektor. Ju mer han försökte att vara tillmötesgående, desto skyldigare verkade han. Han sa att han talat med både familjen och drottningen, en komisk felsägning. Vi har inget att göra med hur han hanterar uppkomna rykten. Vad jag förstår hade det bästa varit att kort tala om att han inte tänkte uttala sig om boken. Punkt och slut. Stackars Victoria och Daniel, som jobbar och sliter och lyckas tillföra positiva krafter till familjen. Resten av gänget ger inte mycket. Undantaget prinsessan Christina, som någon så riktigt påpekade.


  141. linda riktjärn skriver: 6 januari, 2014

    tror ni att sverige skulle bli bättre med en president familj a la kennedy? Jag tycker rent ut sagt att det är fördjävligt lågt av dessa människor som skriver om vår kung förmodar att dom först varit med o glänst runt konungen o fjäskat förmodligen har dom väl blivit utfrysna av konungen o känner sig ratade, varav dessa böcker ALLT FÖR ATT TJÄNA PENGAR. låt familjen Bernadotte sköta sitt privatliv hur dom vill det har vi inte med att göra. Dom gör ett bra jobb för sverige o hade konungen fått bestämma så hade det med all sannolikhet inte varit okontrollerad invandring för så dum är inte kungen att han skulle tillåta detta . SÅ ALLA NI HYENOR SKAFFA ER ETT EGET LIV


Annons

Laddar