Populärt: Drottning SilviaKronprinsessan VictoriaPrins DanielPrinsessan MadeleinePrinsessan Sofia

Nya bilden som får hovet att rasa – utnyttjas i bluffen

23 jan, 2021, 15:00 
kungen kung carl gustaf
Kungens trovärdighet dras i smutsen av bluffmakare.
Annons
Silvias kärlekshyllning till kungen – allt fångas på film!Brand logo
Silvias kärlekshyllning till kungen – allt fångas på film!

Det har tidigare hänt kronprinsessan Victoria och prins Daniel, såväl som flera svenska kändisar, och nu är det kungens ansikte som utnyttjas i en stor bluffkampanj som spridits i sociala medier.

En bedragare har använt en bild på kungen iklädd scoutuniform i syfte att lura intet anandes människor att ”investera” pengar i bitcoin.

Hovets informationschef Margaretha Thorgren meddelar i ett uttalande till Aftonbladet att de ser allvarligt på händelsen.

– Tyvärr används kungafamiljen i olika reklamsammanhang då och då. Så fort vi upptäcker det agerar vi med hjälp av våra jurister, säger hovets informationschef Margareta Thorgren.

kungen silvia bitcoin
Kungen indragen i bluffkampanj.

Margaretha Thorgren: ”Omöjligt att spåra”

Först var det Victoria och Daniel, nu kungen. Men trots att både de svenska kungligheterna och andra kändisar allt oftare utnyttjas i den här typen av bluffkampanjer är det väldigt svårt att göra något åt saken, och att få tag på den skyldige är i princip en omöjlig uppgift.

Annons

– Det vi ser som ett problem är att det många gånger är omöjligt att spåra upphovsmakaren, säger Margareta Thorgren, som även menar att de inte ser någon minskning på problemet.

Det enda man kan göra är att anmäla annonsen till Google, vilket är gjort i det här fallet och annonsen är nu borttagen.

– Annonsbedrägerier är en löpande utmaning för oss. Från Googles håll utvecklar vi hela tiden nya metoder för att få bort t ex vilseledande annonser, för att hålla jämna steg med dem som ägnar sig åt den här typen av bedrägerier och bryter mot våra regelverk. När det gäller just den här typen av klickbetes-annonser och liknande så tog vi ner 50 miljoner sådana under 2019. Det arbetet fortsätter, säger Joakim Larsson, kommunikationschef på Google, till Aftonbladet.

Annons