Nya detaljer om kungafamiljens närvaro vid Nobelfesten

Prinsessan Christina
Det har varit lite olika bud men nu kan Svensk Damtidning berätta exakt vilka kungligheter vi kommer att få se vid Nobelfesten.
Annons

I början av november kunde Svensk Damtidning berätta att prinsessan Madeleine och Chris O’Neill missar årets Nobelfest i Blå Hallen. De stannar kvar i Miami och väljer istället att flyga hem lagom till drottningens 75-årsfirande, som drar igång den 18 december.

Att prinsessparet avstår festligheterna på grund av den långa resvägen är fullt förståeligt men däremot blev vi lite förvånade när prinsessan Christinas och maken Tord Magnusons namn saknades på hovets lista över närvarande kungligheter. De brukar ju som bekant alltid göra resten av familjen sällskap under den prestigefyllda prisutdelningen och dessutom har hovets informationschef Margareta Thorgren berättat att kungens syster har återhämtat sig väl efter sin svåra sjukdomsperiod.

“Brukar gå varje år”

När vi ringer upp Margareta Thorgren för att fråga om prinsessan säger hon att hon inte har “någon kännedom” om huruvida Tord och Christina kommer att närvara vid årets Nobelfest. Men när vi däremot får tag i Tord berättar han att paret planerar att gå på festen som vanligt.

Annons

– Jag vet inte vad som står inskrivet i kalendern och inte men vi är bjudna och brukar gå varje år.

Prinsessan Christina

Prinsessan Christina vid förra årets Nobelfest.

Prinsessan Christina har en stark pliktkänsla och har alltid arbetat hårt med att representera kungafamiljen. I början av augusti fyllde hon 75 år och i samband med födelsedagen meddelade hon dock att hon kommer att dra ner på de kungliga uppdragen för att få mer till för barn och barnbarn. Men vid årets Nobelfest kommer hon alltså att sätta på sig den kungliga tiaran igen. Troligtvis bär hon även en aftonklänning av Göran Alfredsson. Han är nämligen den designer som har skapat flest nobelklänningar till Christina genom åren.

Läs mer:

Foto: IBL

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

40 kommentarer till “Nya detaljer om kungafamiljens närvaro vid Nobelfesten”

  1. Kristiina från Turku skriver: 28 november, 2018

    Prinsessan Christinas närvaro vid evenemang är aldrig listad i hovets kalender.


  2. Dorte skriver: 28 november, 2018

    Tænker: Madeleine kommer ikke hjem til Nobel pga den lange flyrejse – men det hænger jo ikke sammen. For hvordan skal hendes børn blive svenske, når de bor i Florida og så langt væk fra svenske skoler og alt andet svensk? Desuden så kunne man vel rejse hjem 10 dage før d. 18. december og blive hjemme resten af december. Som det er nu, får børnene NUL tilknytning til Sverige – andet end sådan et fjernt land man besøger til jul og til sommer. Det er også ok – men ikke hvis man skal bevare arveretten til Sveriges trone eller de kongelige titler.


    1. Helene skriver: 28 november, 2018

      Dorte, hav tröst,,Det blir nog Nobelfest utan Madeleine.—De personer/ genier som gjort att vi har en Nobelfest, nämligen Nobelpristagarna kommer!–De har med sig sin familj samt andra medbjudna. –Kungafamiljen är där som gäster ock är på intet sätt medelpunkten , mera än på ett sätt: De överdådiga kreationerna, dvs. fungerar som dekoration.


    2. G.u.i.d.v.v.O.Skaffa dig ett liv, Gredeline! skriver: 28 november, 2018

      Helene
      Instämmer! Helt riktigt. Det har ingen som helst betydelse om Madeleine är där eller ej. Det blir säkert pynt så det räcker och blir över från de övriga.


    3. Dorte skriver: 28 november, 2018

      Jeg er udmærket klar over, at der nok skal blive Nobelfest med eller uden Madeleine, men Madeleine og hendes børn burde ikke kunne være så meget væk fra Sverige og stadig være arveberettigede til den svenske trone. Medmindre de snart flytter igen, så bliver de børn de rene amerikanere


    4. Johanna pohjanen hollsten skriver: 28 november, 2018

      Håller helt med dorthe.


  3. Astrid Moen skriver: 28 november, 2018

    Så roligt att få se prinsessan Christina i galaklänning igen! Hon har alltid så vackra klänningar på dessa evenemang. Prinsessan har en utmärkt stil. Prinsessorna Lilian och Christina var nobelfestens drottningar förr i tiden. Alltid stilsäkra.


    1. charlotte skriver: 28 november, 2018

      Astrid Moen,
      Orättvis kommentar som vanligt på detta fält.


  4. Anna skriver: 28 november, 2018

    Personligen är jag mer nyfiken och intresserad av om Horace dyker upp?!


  5. CVM skriver: 28 november, 2018

    Helene
    Helt rätt det är Nobelpristagarna som är huvudpersonerna och dessutom
    åstadkommit något.
    CVM


  6. PernillaA skriver: 28 november, 2018

    Dorte visst blir det så, det är alltid svårt att bevara traditioner och språk när man bor utomlands.
    Ännu svårare är det ju om en partner inte är svensk eftersom svenskan inte blir det primära språket.
    Jag bor ju själv utomlands och det blir ju mycket tyska på grund av vänner, skola osv.
    Det är en kamp att konsequent bara tala svenska och förska hålla fast vid traditioner och även sång och musik.
    Vid 10 -års ålder tröttnar alla barn på Lucia, grodhopp och dylikt.
    De vill inte äta julbord osv.
    Samtidigt vill vi svenskar abslut inte fira tysk julafton, det gäller att kompromissa och samtidigt ta vara på traditionerna
    Som svensk prinsessa borde Madeleine definitivt se till att barnen är mer i Sverige.
    Dessa svenska prinsessor och prins som har rätt till tronen har aldrigt bott i Sverige .
    Även om madeleine är yngst borde hon antingen avsäga sig och barnen titlarna eller flytta hem


  7. Helene skriver: 28 november, 2018

    Angående alla dessa spekulationer –varför flyttar inte Madeleine hem?—Var det inte så, att Chris O Neill EJ får arbeta som finansman här i Sverige. Enligt utsago i samband med giftermålet klargjorde svärfar att detta ej fick förekomma. –Mr. O Neill har tydligt sagt att han ej önskar bli ett bihang till sin hustru. (All heder för detta)-Så frågan blir: Måste Madeleine skilja sig för att alla ska bli nöjda? Under korta tider kan Chris arbeta från Sverige, –men de stora affärerna sköts ej på detta sätt. Kanske tiden löser det hela. Vänta o se.


    1. Dorte skriver: 28 november, 2018

      Chris sagde, at han frasagde sig en titel, da en titel ville betyde, at han ikke kunne arbejde. Men der er ikke noget til hinder for, at han nu kan bo og arbejde i Sverige. Dvs. han sagde så også dengang, at han var nødt til at bo i enten New York eller London for at kunne passe sit arbejde. Men nu bor familien i Florida – et sted som ligger ligeså langt fra New York som Stockholm gør fra London. Så jeg kan helt ærligt ikke se, at det handler om andet end at de ønsker at bo i Florida, hvilket er helt fint. Men det burde så bare have den konsekvens, at de afsagde sig arveretten til tronen. For svensk det bliver man ikke af at bo i Florida.


  8. Monarkist skriver: 28 november, 2018

    Om Madeleine med familj trivs med att bo där de nu bor, tycker jag att de ska göra så. Madeleine bör dock avsäga sig titeln HKH och även se till att barnen slipper bära på titlar de aldrig borde ha fått. För Madeleine räcker det med titeln prinsessa. Hon är skärpt och smart och skulle garanterat kunna få ett välbetalt arbete i USA.


  9. Magdalena skriver: 29 november, 2018

    Jeg gleder meg alltid til Nobelprisutdelingen. Å bli litt kjent med de menn og kvinner som vier så stor del av sitt liv i vitenskapens tjeneste, til studier og forskning for menneskehetens beste. Se gleden hos deres familier, vel vitende også om deres tilrettelegging og tålmodighet. Kongefamilien bidrar sermonielt, og bevares,- de kaster glans. Men hovedpersoner blir de aldri i mine øyne.


  10. Bror skriver: 29 november, 2018

    Jag har sagt det tidigare men säger det gärna igen: det är bara vi svenskar som har utvecklat denna smått perversa böjelse för att se galaklätt folk äta i teve. Och detta spektakel kallar vi “Festernas fest”. Det är vi ensamma om.
    Internationellt är det utdelningen av Fredspriset (i kavajkostym) i Oslo och det efterföljande artistuppträdandet som är den stora begivenheten.
    Att herr och fru Svensson hemma i 2:an i Fredhäll inmundigar fjolårets Nobelsupé framför teven och skålar med majestäterna må vara dem förlåtet.


  11. Pia skriver: 29 november, 2018

    “Monarkist” Ett ord i rättan tid.


  12. Serena MacDowell skriver: 29 november, 2018

    En enkel fraga som jag funderat en del pa:
    Carl Philip har 2 bolag & jobbar flitigt med framst det ena. Sofia har ocksa eget bolag dar hon kan syssla med det mesta.
    Allt det verkar OK?!

    Daniel, dar emot, var tvungen att slappa sitt/sina bolag for att fa sin titel. Likasa fick Chris valja bolag eller titel. Nar han valde att vara sjalvforsorjande blev han (som Helene skrev) begransad ang allt som fanns i Sveriges narhet & intressen.

    Forlat mig om jag nu fragar efter logiken eller forklaringen for jag forstar faktiskt inte.


  13. Serena MacDowell skriver: 29 november, 2018

    En annan fraga:

    Hur kommer det sig att det klagas sa mycket pa att Madeleine ar mammaledig nar Victoria/Daniel & Carl Philip/Sofia standigt ursaktades sa snart de var lediga eller inte jobbade?
    Madeleine ar troligen ensam om barnledigheten eftersom Chris har svarare att ta ledigt fran forsorjningen (forutom forsorjningen sa ar det inte lika vanligt utanfor Sverige att pappor har samma ratt att vara lediga)


  14. Mona skriver: 29 november, 2018

    Daniel fick avstå från att leda bolag och att sitta i styrelsen.Han sålde bolaget nyligen.
    Samma gäller för Carl Philip och Sofia. Det äger bolagen men får inte vara VD eller sitta i styrelsen.Jobbet med bolagen får inte vara på heltid.
    Detta enl.kungligt på Aftonbladet.


    1. Helene skriver: 29 november, 2018

      Mona, dessutom visar Carl Philips eget bolag röda siffror–samt även Sofias bolag visar röda siffror. (Trots :Far Hellqvist ock syster i styrelsen), sittandes på HKH. Konungens ekonomiska hovstat.


    2. Saga skriver: 29 november, 2018
  15. G.u.i.d.v.v.O.Skaffa dig ett liv, Gredeline! skriver: 29 november, 2018

    Helene
    Du har säkert rätt; ” Måste Madeleine skilja sig för att alla ska bli nöjda? ”
    Men varför måste hon och barnen resa tur/retur till Sverige just under Nobelprisutdelningen? Vore det inte bättre (och miljövänligare) om de stannade och bodde här under en längre period igen?!
    Det är väl krav på att de ska bo en viss tid/år i Sverige. M. och barnen bodde ju här ända från vår till sensommar sist.
    Barnen kan inte avsäga sig sina titlar före 18-årsdagen.
    Tänk om CP hade hamnat i samma familjesituation, hade han fått höra att han borde avsäga sig titlar då? Knappast. Helt andra regler gäller för honom.


    1. Serena MacDowell skriver: 29 november, 2018

      Tack for bra tankar!
      Samtidigt tanker jag att om Madeleine & barnen ar i Sverige lang tid under sommaren & sedan lang tid under vintern sa splittras familjen iaf.

      Nu var hela familjen i Sverige for Adriennes dop. Samtidigt passade Madeleine pa att gora flera uppdrag. De kanske ocksa sagt upp sin bostad i London & passade pa att stanna lite langre innan det var tid att flytta till Florida. (Chris har ju sedan tidigare manga affarskontakter dar.) Kanske planerar de 1 langledighet i Sverige varje ar de bor utomlands?

      Madeleine har fortfarande ratt till samma barnledighet som ovriga syskon har. Kanske planerar de aven for ytterligare barn. Vem vet?


    2. Saga skriver: 30 november, 2018

      Det finns ett tydligt regelverk att förhålla sig till som utflyttad svensk. Det reglerar bl.a. permanentbostad, vistelsetid och hur frekvent man får besöka Sverige för att anses sakna väsentlig anknytning till landet. (skattemässigt) Skatteverket.se


    3. Serena MacDowell skriver: 30 november, 2018

      Saga
      Du har sa ratt! Men om jag forstar det ratt sa skattar Madeleine i Sverige.


    4. Saga skriver: 30 november, 2018

      Serena, är man som M inte folkbokförd i Sverige betalas SINKskatt 25% på de inkomster man erhåller från Sv. Det berör inte M då apanaget är skattefritt. Dock skattar hon för kapitalinkomster; räntor,aktieutdelningar, kapitalvinst
      Den skattesatsen är ca 10-20% för utlandsvenskar beroende på vilket skatteavtal länderna ingått. Endast pensionerade utlandsboende som lyfter allmän pension fr Sverige åtnjuter sjukvård på samma villkor som om man vore skriven i landet.
      Skatteverket.se forsakringskassan.se

      ”Information inför H.K.H. Prinsessan Madeleines väntade nedkomst – Sveriges Kungahus
      https://www.kungahuset.se/press/pressmeddelanden/2018pressmeddelanden/informationinforhkhprinsessanmadeleinesvantadenedkomst.5.3d99037b160d54f7102777c.html


    5. Serena MacDowell skriver: 1 december, 2018

      Tack Saga.
      Jag bor inte i Sverige & har aldrig gjort det men min mor ar Svenska sa jag har fortfarande slakt dar & ar dar ibland. Men det gor att jag har inte full koll pa skatteregler. Jag ska titta narmare pa lanken.


  16. Serena MacDowell skriver: 29 november, 2018

    Tack till er som svarat pa min forsta fraga! Tack ocksa till dig Saga som paminde mig om Kungen & Stenhammar dar Svenska folket fick betala en stor summa for hans stora renovering trots att det var hans personliga ansvar.

    I viss man ser jag fortfarande en ologisk skillnad men kanske inte fullt lika stor.

    Den andra fragan undrar jag fortfarande over.


  17. Eva M skriver: 29 november, 2018

    Drottning Maxima är sjukskriven. Hennes kalender är tömd. Hon har en svår magåkomma som utreds.


  18. Katten (FIN) skriver: 30 november, 2018

    Jag ar bosatt i England. Kan nagon beratta for mig om jag kan se Nobelfestligheterna pa “laptop” direktsant?

    Har alltid tidigare foljt med dessa festligheter, eftersom vi inget liknande har i Finland. De har atminstone tidigare sants direkt i Finsk TV, men nu har jag inte mojlighet att se detta.

    Skulle garna se festligheterna och lyssna pa prisvinnarnas tal. 🙁


  19. CVM skriver: 30 november, 2018

    Katten (FIN)
    Självklart kan ni göra det http://www.svtplay.se
    CVM


  20. G.u.i.d.v.v.O.Skaffa dig ett liv, Gredeline! skriver: 30 november, 2018

    Serena MacDowell 29 november, 2018
    Ja du, det där är synnerligen intressant!
    Madeleine har tydligen inte några som helst rättigheter – ens att vara mammaledig – men, alla de andra har.
    Det heter ständigt att Sofia “bryter” mammaledigheten, Victoria “vill ta ut föräldraledighet” etc.
    Madeleine utförde uppdrag för Childhood här i Sverige när Adrienne var blott 1 månad. När sonen var 2 månader flög hon till Sverige från England, för att närvara vid Riksdagens öppnande…
    De övrigas föräldraledigheter verkar vara oändliga.


    1. Serena MacDowell skriver: 30 november, 2018

      G.u.i.d.v.v.O.Skaffa dig ett liv, Gredeline! 30 november, 2018

      Tack for din kommentar & for att jag inte ar ensam om att undra & tycka det ar orattvist!
      Emellanat har ju bada foraldrarna varit lediga samtidigt under bade 1 & 2 manader & det har ansetts vara sjalvklar rattighet men aldrig nar det galler Madeleine.


  21. Daga skriver: 30 november, 2018

    När det gäller något om fina prinsessan Sofia finns ett par som kan liknas vid Bill och Bull i Pelle Svanslös. Lite roande tycker jag.Själv är hon säkert van numera och kan se det lite från åvan.Samma evighetsklank. Mvh Daga


  22. Serena MacDowell skriver: 30 november, 2018

    Dorte

    Ar du medveten om skillnaden i flygtid?
    Miami-NY tar drygt 2 tim
    Miami-Stockholm tar 9 tim


  23. PernillaA skriver: 30 november, 2018

    Daga, det var veckans kommentar !
    Kram Pernilla


  24. Eva M skriver: 3 december, 2018

    Nu är det så att kungahuset har en medlem till nämligen prinsessan Birgitta. Hur mycket har hon gjort sedan hon gifte sig och flyttade till Tyskland och senare Mallorca? Inte mycket. Men prinsessan Madeleine ska kunna kritiseras vad hon än gör.


  25. MarieS. skriver: 4 december, 2018

    Saga 30 nov,
    Sjukvårdsbestämmelsen gäller endast bosatta inom EU.


    1. Saga skriver: 5 december, 2018

      MarieS,
      Ber om ursäkt om jag var otydlig i mitt inlägg. Jag länkade pressmeddelandet om betalning av förlossning i Sv som folkbokförd i England(EU-land) och min avsikt var att förklara/förtydliga hur det kom sig
      Att utlandsvenskar utanför EU inte omfattas av dessa regler utgick jag ifrån att alla känner till.


Annons

Laddar