Nytt porträtt på den danska kungafamiljen

Nytt porträtt på den danska kungafamiljen
Annons

ste_danska-kungafam

På det danska hovets hemsida kan man nu se detta härliga porträtt på den danska kungafamiljen, av Thomas Kluge.

För någon dag sedan offentliggjordes detta nya porträtt av den kungliga familjen i Danmark av  Thomas Kluges. Deta skedde i samband med att utställningen “Kongelige Portrætter” på Amalienborgmuseet öppnade.

joachim-marie-ste

En närbild på prins Joachim och prinsessan Marie med sitt yngsta barn.

mary-frederik-ste

Kronprins Frederik och kronprinsessan Mary med sina barn.

nikolai-felix-ste

Prins Felix och prins Nikolai samt prins Henrik jr.

ste_margrethe-henrik

Av Agneta Nisbeth
Foto: Stella Pictures/Thomas Kluge

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

112 kommentarer till “Nytt porträtt på den danska kungafamiljen”

  1. snickarjohn skriver: 18 november, 2013
  2. Humaniora skriver: 18 november, 2013

    Är Christian en garant för det danska kungahusets framtid……..det ansvaret tycks, enligt detta foto, han redan förväntas bära på sina spröda axlar….!!


  3. Sthlm skriver: 18 november, 2013

    Nej, här är det något som är fel. Att sätta en liten kille i centrum på det här sättet verkar ju inte klokt. Har drottningen helt tappat taget.


  4. Matilda skriver: 18 november, 2013

    Spooky!


  5. Argus skriver: 18 november, 2013

    3. Sthlm
    Det är ju Danmarks blivande kung en gång i framtiden så det passar ju att sätta honom i centrum. Symbolik ! C?


  6. Maggi skriver: 18 november, 2013

    Ja det er et meget spooky maleri/porträtt.
    Kunstneren har selv forklaret at han ville sætte Christian i fokus på den måde, fordi det er ham kongehusets fremtid står og falder med.
    Der er stor afstand/avstånd mellem medlemmerne, og det er der også mange/många der mener er en grund/orsak til, da der også er stor afstand imellem dem i virkeligheden og deres liv.


  7. ATL skriver: 18 november, 2013

    Brings to mind the Adams Family Portrait.


  8. farrahsvenskdamtidning skriver: 18 november, 2013

    Underbart porträtt, hoppas verkligen att vi får se vår svenska kungafamilj avporträtterad på liknande sätt nu när det snart kommer finnas fler barn i familjen sen förra porträttet målades då kungabarnen var små.


  9. Hanna skriver: 18 november, 2013

    Jag tycker det påminner om ett collage, hopklippta bilder sammansatta till en tavla.


  10. Tina skriver: 18 november, 2013

    Ren goja..!


  11. Cornelia skriver: 18 november, 2013

    Gruslig!


  12. Brinck skriver: 18 november, 2013

    Her kan man se detaljer af maleriet og Thomas Kluges egne kommentarer til maleriet. Som han begyndte på allerede i 2010
    og til hans "rædsel" kom der flere børn til… først tvillingerne og
    så var der 13 (!) personer. Og det tal var TK ikke glad for, men så
    kom heldigvis lille Athena og så bestod Kongehuset af 14 personer.
    http://www.bt.dk/royale/se-alle-detaljerne-det-foerste-royale-familieportraet-i-over-100-aar


  13. Anna skriver: 18 november, 2013

    Döläckert


  14. Prinsessan av Världen skriver: 18 november, 2013

    #7 ATL, ha ha ha, yes!


  15. Gunnel skriver: 18 november, 2013

    Modernt grepp, men jag tycker att det är nästan sorligt att Christian får framstå så ensam… Men att de vågar, heder åt dem för det!


  16. Humaniora skriver: 18 november, 2013

    6. Mycket intressant med konstnärens känsla för symbolik. Man kan nog få en hel del information ifall man studerar tavlan mer ingående. Skulle önska att vi fick se en liknande målning
    som föreställer våra politiker och deras allierade till vänster och höger….!!


  17. Zilva skriver: 18 november, 2013

    En humorpoäng till Tina!!! Håller helt med!!! Usch och fy ! Ett fint familjefoto hade varit bättre….!


  18. Titti W skriver: 18 november, 2013

    #6
    "Kunstneren har selv forklaret at han ville sætte Christian i fokus på den måde, fordi det er ham kongehusets fremtid står og falder med."

    Jag förstår inte vad konstnären menar med ovanstående förklaring.
    Skulle Christian av någon anledning inte vilja/kunna bli kung så har han ju tre syskon som står på tur och kan ta vid.

    Kungahusets framtid kan väl ändå inte stå och falla med Christian.


  19. Violet skriver: 18 november, 2013

    Glæder mig rigtig meget til at se det i virkeligheden. Kluges billeder er ret fantastiske. Det er et billede, der er svært at kapere i én mundfuld, men jeg kan lide det mere, jo mere jeg ser på det.

    Og så synes jeg, det er helt fantastisk, at der overhovedet bliver lavet den her slags i vore dage. Så tak til den anonyme giver af dronningens forsinkede 70 års fødselsdagsgave!


  20. Emma1 skriver: 18 november, 2013

    Spooky!


  21. Henriette skriver: 18 november, 2013

    Jeg synes allermest det minder om et kongehus’ endeligt. En splittet familie og en gammel institution, som ligger i ruiner.
    Jeg tror ikke, der bliver et historisk maleri at male om 100 år.


  22. Margueritesvenskdam.se skriver: 18 november, 2013

    Ja, nog verkar konstnären ha sneglat på Goya, som ju var hovmålare och brukade måla sina motiv med en "twist" … Tavlan verkar ganska ödesmättat, och skildrar kungafamiljen i en samtid då dess vara eller icke vara är mer aktuell än någonsin.

    Det är ingen vacker tavla, men väl en intressant tavla!


  23. anivid skriver: 18 november, 2013

    Sorry, tanken gaar til horror-movie 🙂
    Hoppas inte det danska kungahuset överlever Margrethe.
    Socialdemokratiet har haft planer for aartier …..
    Time will show 🙂


  24. Lydia skriver: 18 november, 2013

    Håller med Mathilda och Maggi.


  25. Gigi skriver: 18 november, 2013

    Ingen fin tavla.


  26. Matilda skriver: 18 november, 2013

    #7, Tänkte samma tanke.
    #9. Uppenbarligen. min första tanke var Photoshop. Eller avmålade fotografier från olika sammanhang. Knappast troligt att samtliga poserat för konstnären för detta "porträtt". Det ser ut som olika ihopfogade pusselbitar. Hur tänkte man kring ruinerna i bakgrunden och kring mörkret undrar jag. Belysningen underifrån ger ett spöklikt, domedagsaktigt intryck


  27. Pia skriver: 18 november, 2013

    Mer konstigt än konstnärligt i mitt tycke.


  28. Anna skriver: 19 november, 2013

    Gräsligt porträtt….


  29. ZAG skriver: 19 november, 2013

    Tristesse…


  30. Gitte skriver: 19 november, 2013

    Hvis man ikke har noget kendskab til det danske kongehus, skulle man mere tro, det var en italiensk storfamilie; der er ikke den mindste antydning af noget dansk i det maleri. Kluge er tydeligt inspireret af italiensk renæssance og ikke mindst Caravaggios lys og mørke.
    Maleriet illustrerer også fint den splittelse/opløsning man længe har fornemmet, jeg vover at skrive siden 2004, der er i familien ved at placere dem samlet i hver sin side og langt fra hinanden.
    Et fuldendt familieportræt… jeg er vild med det, godt gået Thomas Kluge!


  31. Lotta skriver: 19 november, 2013

    Första intrycket Vilken fin tavla. Som jag ser det kommer familjens personligheter i stort fram. Se bara på Prins Henrik. Kan det sägas bättre ? Mitt i prick på Isabelle, men Maries värme kommer inte fram och Mary tolkas totalt fel.


  32. camilla skriver: 19 november, 2013

    Spændende og med megen symbolik. Glæder mig også til at se udstillingen på Amalienborg, men maleriet er jo kæmpestort, jeg funderer lidt over, hvordan de har fået det ind gennem dørerne – og det må gå fra gulv til loft. Rummene på Amalienborg forekommer små sammenlignet med dem på Frederiksborg Slot.
    Der har jeg lige været og den moderne malerisamling var lukket frem til engang i maj 2014. Så jeg håber, at se de fleste nyere kongelige portrætter på Amalienborg-udstillingen.


  33. Tina skriver: 19 november, 2013

    17 Tack Zilva..!
    Smarta one-liners is my bag..!


  34. Arne von Giebel Löfström skriver: 19 november, 2013

    Fantastisk konstnär. Men ändock blir mitt betyg tummen ner.
    Det blir en upplevelse som för tanken till dålig reklambild för
    Findus eller GB-Glass.


  35. signe skriver: 19 november, 2013

    Tråkigt porträtt ! Familjen ser så splittrad ut ! Men det kanske visar verkligheten !! Ingen glädje eller naturlighet ! Sura familjen ??


  36. Titti W skriver: 19 november, 2013

    Om man inte visste vilka dessa människor är skulle mina tankar gå till en TV-serie om en familj och dess relationer och intriger. Tavlan ger mig obehagliga associationer.

    Familjen är delad i två lag, Margrethes och Henrics. Ett stort avstånd mellan bröderna och deras familjer. Och så Christian i mitten som lämnar de andra bakom sig och går vidare.
    Vad man än tycker om tavlan så ger den mycket att fundera över och väcker känslor. Vore jag Margrethe skulle jag inte vilja att denna tavla lämnades till eftervärlden, Konstnären har i alla fall lyckats för det är väl en konstnärs mening att en tavla skall beröra.


  37. Dorthe skriver: 19 november, 2013

    Thomas Kluge selv har man ofte set på fotografier med en hue/lue/mösse, jeg ved ikke hvad man skal kalde den og en kappe sådan i stil med Rembrandt. Lidt af et renaissancemenneske virker han som, er også optaget af religiøse motiver… og i øvrigt gift med en folkekirkepræst.
    Jeg havde nærstuderet maleriet – inden jeg læste hans egen fortolkning og de var ikke helt identiske. 😉
    Isabella sidder lidt isoleret, kan det tænkes, at Margrethes gravhund/tax skulle have siddet der imellem, som nr. 14, før Athena blev det nummer ? Prins Henrik er den eneste, der ser stolt og nærværende ud, men nu er alle jo også blevet af "Huset Monpezat" !


  38. Marguerithe skriver: 19 november, 2013

    Kuslig bild, men allt i drottning Margrethes smak. Hon är svag för surrealistisk scenografi.


  39. itallioj skriver: 19 november, 2013

    Artisten Kluges meddelande verkar nog glasklart..


  40. itallioj skriver: 19 november, 2013

    Vem är den lille ryttaren längst ned?


  41. itallioj skriver: 19 november, 2013

    Jag tycker inte att ett konstverk är till för att endast beröra. Det skall även uttrycka skönhet och inspirera. Här känner man endast obehag, och lust att inte titta mer..


  42. Ia skriver: 19 november, 2013

    Det här borde man inte ens hänga upp.


  43. Pallesen skriver: 19 november, 2013

    Titti W: …"inte vilja att denna tavla lämnades till eftervärlden".
    Du mener, man symbolsk skal forskønne virkelighedens historie for eftertiden ellers skal den destrueres ?
    Tja, der findes også danske royalister på denne SD-site, som benægter virkelighedens fakta og beskylder andre, der ikke deler en blind urealistisk beundring, for at være løgnagtige og lede, en af de flittigste, ja, hun dukker nok op senere i dag!
    Dronning Margrethe ved, at TK ikke fejer noget ind under mattan, når han maler. Han har malet hende før og ikke én rynke blev udeladt.


  44. Pia skriver: 19 november, 2013

    John-Erik Franzéns 80-talsporträtt på vår kungafamilj ligger inte långt efter. Särskilt Victoria är uselt och konstlat skildrad.


  45. signe skriver: 19 november, 2013

    "36" Mycket bra beskrivning ! Man kan ju bara hoppas Christian drar vidare senare i livet så han slipper den här cirkusen !!!


  46. Fia skriver: 19 november, 2013

    Synd att alla barnen ser ut att kunna spela med i filmen Poltergeist!!!!


  47. Maryou skriver: 19 november, 2013

    ATL, ha-ha! Precis vad jag tänkte. Addams Family i dansk tappning med en gosse längst fram som redan nu vet sin position här i livet. Härligt kuslig bild!


  48. Scarlet O'Hara skriver: 19 november, 2013

    Paminner om Madame Tussaud’s chamber of horrors


  49. Kiana skriver: 19 november, 2013

    Kronprinsparet ser minst 20 år eldre ut enn hva de egentlig er, kan ikke tenke meg at det passer Mary å bli malt som mye eldre enn hun er. Dette var et fryktelig maleri av hele gjengen.


  50. Humaniora skriver: 19 november, 2013

    Egentligen är det något direkt kusligt över detta porträtt, vad gäller ansiktsuttrycken, färgsättningen, skuggorna. Kungafamiljen utstrålar
    inte någon godhet, väcker inte sympati – tvärtom andas en form av
    "ondska" och hotfullhet! – Är det ett politiskt budskap konstnären vill förmedla…att monarkin är "av ondo", en destruktiv institution som är tärande på samhället i övrigt..?? Skulle definitivt kunna vara så!!


  51. Aurora skriver: 19 november, 2013

    Man gör vad som helst för att få uppmärksamhet. Och denna gång är det Kluge som vill vara i fokus.


  52. Rickard Strömgren skriver: 19 november, 2013

    The court of Chucky…


  53. Matilda skriver: 19 november, 2013

    Intressant analys av målningen finns här:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17866981.ab


  54. Prinsessan av Världen skriver: 19 november, 2013

    Stark symbolik. Ljuset verkar utgå från Margrethe. Ta en titt på Maries hand -minst sagt läskig, ser inte mänsklig ut precis –!


  55. Scarlet O'Hara skriver: 19 november, 2013

    54: Ja handen ar grotesk (‘handen som gungar vaggan’..)och Joakims ansikte malad som vore han ett kadaver, en zombie.
    Inte snaellt av konstnaren. Men kanske laeser jag in for mycket. – Vill inte taenka pa vad samma konstnaer skulle gora av var kungafamilj!
    Kan inte se annat i bilden an att familjen star for foerfall – undantaget ar kanske prins Christian i mitten av detta spoekscenario.


  56. Lina skriver: 19 november, 2013

    Som en läskig familj! Fel stämning i målningen.


  57. Arne von Giebel Löfström skriver: 19 november, 2013

    Tavlan är för mig som en soppa som skurit sig !
    Eller ett pussel med 5000 bitar.

    Jag får upplevelsen att konstnären använt projektor som ger honom möjlighet att i olja omvandla projektor bilden.


  58. Kommentar skriver: 19 november, 2013

    Hemsk, och detta från ett kungahus!


  59. Gigi skriver: 19 november, 2013

    Konstnären med fru finns med i bakrunden.Fy så dyster tavla:-Horror Movie.


  60. Sanne C skriver: 19 november, 2013

    Bjørn Nørgårds gobeliner i Riddersalen på Christiansborg Slot, som var en gave til dronning Margrethe, da hun fyldte 50 år, vakte også ret så delte meninger. Mange fandt dem gyselige, tegneserie-agtige og for kulørte. Fx er Joachim grøn i hovedet, som en hentydning til, at han var landmand.
    Men dette maleri vil nok altid "genere" royalister, fordi der, synes jeg også, er noget "kongerigets fald" over det, personerne ser opgivende ud og stirrer tomt lige ud i luften… og nej, jeg tror ikke Christian kan redde det.


  61. Anna skriver: 20 november, 2013

    #7 Hade inte kunnat säga det bättre själv visst får man associationer till The Adams family……. ett så fullkomligt misslyckat porträtt…synd


  62. Rosa skriver: 20 november, 2013

    Der er noget af symbolikken, der er nem at aflæse, for mig mest prins Christian, som kongehuset fremtid, Marie som en Madonna med barnet, prinsgemalen Henrik som nærmest kinesisk klædt, han er jo vokset op i Østen, Nikolaj og Felix som samler/bygger tårnet op, men hvorfor Isabella har fået et så ondt blik, nærmest som i "Rosemarys baby", forstår jeg ikke meningen med, derimod at Frederik har skægstubbe og står med en forkølet Vincent, Frederik har jo altid virket ret afslappet i stilen, han kunne parparrene have den anden hånd i lommen, Joachim ligner en statue i voks…… hos dronning Margrethe og Mary kan jeg ikke rigtig finde symbolikken. Heller ikke hvor et italiensk ruin/bylandskab passer ind i en dansk kongefamilie ?


  63. Rosa skriver: 20 november, 2013

    Der skal stå om Frederik:…han kunne sagtens…… ikke "parparrene", det er et nonsens ord, der har sneget sig ind, beklager!


  64. Irena skriver: 20 november, 2013

    This is beyond creepy…en klart dystopisk bild av monarkins långsamma undergång.
    Jag ger er: Margrethe som omänskligfierats av sin långa tid på tronen, den stackars maken som tittar efter en bättre värld.
    Förtärd av tronföljaravund, sliter min favoritprinsessa Isabella huvudet av sin docka, samtidigt som hon spänner ögonen i sin storebror Christian.
    Tronföljaravunden går igen i Joakims uttorkade blick, som suktade även han efter huvudrollen i monarkins ständiga danse macabre, ondsint stirrande ut på den trötte tronföljaren i centrum av bilden.
    Ruiner betyder att de lämnat en bättre värld bakom sig och nu existerar i något som påminner om en mörk medeltid.
    Mary ser vänligt bort, medan Marie nekas en blick ö.h.t. Och skall prins Henrik d.y. nå den lilla ryttaren i förgrunden, en leksakslådans CharleMagne… Kanske blir Henrik kung till slut?


  65. Irena skriver: 20 november, 2013

    Och! Lägg märke till hur Henriks elegant erotiska kryckhandtag i sterling silver pekar bort från Margrethe och ut ur bilden…


  66. Anne Sofie skriver: 20 november, 2013

    # 55 Scarlet O’Hara m.fl.
    I kunne jo starte med at læse kunstnerens egen fortolkning til personerne og ikonografien i tavlan.
    Det står at læse ved hvert detaljefoto afbilledet i BT-linken i #12 Brinck.
    Selv synes jeg hans tavla meget godt viser et kongehus i tiden og at fremtidens usikkerhed for dynastiet klart fremgår af personernes udtryk. Intet skønmaleri, det overlader han til alle de photoshoppede fotos, vi har vænnet os til at se af kongelige.


  67. Hanna skriver: 20 november, 2013

    #64 Irena,
    en av de mer intressanta analyserna här måste jag säga! Vilket språk och vilken symbolik du visar.


  68. Marguerithe skriver: 20 november, 2013

    Får man använda barn som brickor i ett spel som man gör här med prins Christian? Alla Marys barn är avbildade på ett inte speciellt sympatiskt sätt, medan Joachims barn är porträttlika och ser ut som de barn de är.


  69. CHR skriver: 20 november, 2013

    Maleriet er malet udfra fotos taget af hver enkelt, så hvordan
    de kongelige ser ud, har de jo selv haft indflydelse på, at
    Kluge så har lagt sin fortolkning oveni, kommer nok ikke
    bag på dem.
    Til gengæld tror jeg gerne, man ville være foruden
    Kunstnergruppen Surrenders satiriske sexplakat, som
    stadigvæk ligger på internettet. Jeg tror ikke et
    linkhenvisning til den vil slippe igennem her, men man
    kan jo selv google.
    Man kan spørge, hvor går grænsen mellem den kunstneriske
    frihed og æreskrænkelse?


  70. Neta skriver: 20 november, 2013

    #64,65 Irena BRAVO !! 😀


  71. ♥ Moder Svea ♥ skriver: 20 november, 2013

    Jag förstår inte heller grejen, men konstnären vill tydligen framställa kungafamiljen som fula eller något. Skum målning iallafall.


  72. Heléne Olsson skriver: 20 november, 2013

    Den danska kungafamiljen med Drottning Margrete i spetsen,
    är mycket kunniga i konst.
    Detta är ett mycket sofistikerat och modernt sätt att porträttera en kungafamilj. Samtidigt målar denna konstnär som man porträtterade "fint folk" under renaissance-tiden. Margretes öppna händer symboliserar att hon har makten och är den handlingskraftiga.
    Denna mix av renaissancemåleri och porträtt av människor i vår tid är en fullträff.


  73. Irena skriver: 20 november, 2013

    Tack, Självaste Neta 🙂 !


  74. margaretha lindblom skriver: 20 november, 2013

    Ser ut som familjen Addams. Bedrövligt.


  75. Annette skriver: 21 november, 2013

    Prinsgemalen har været stærkt utilfreds med, at han ikke
    fik titlen konge, men på dette historiske maleri af Kluge, er
    han jo næsten blevet det… 🙂 …. i hvert fald den eneste, der
    ser lidt kongelig ud og stokken med sølvhåndtag kunne jo
    symbolsk næsten være et scepter. Alle andre ser ret så
    borgerlige og hverdagsagtige ud, IMO.
    Har Kluge ikke også malet enten prins Charles eller The
    Queen ? (Jeg kunne dog ikke lige finde noget om det på internettet).


  76. Gerd Pettersson skriver: 21 november, 2013

    Det finns bara ett ord – GRÄSLIGT.


  77. Anita skriver: 21 november, 2013

    Selvom Christian står i forgrunden, synes jeg. det er prins Henrik , der i grøn fløjskåbe mest tiltrækker sig øjets opmærksomhed, det er ham mere end dronning Margrethe: HAN er familien Monpezats overhoved.
    Jeg glæder mig til at se udstillingen, jeg synes også maleriet vinder, når man ser det i detaljer, det virker så sammenklemt på fotos af hele maleriet, som om proportionerne bliver forkerte.


  78. Birthe Vejrum skriver: 21 november, 2013

    # 66 Anne Sofie – enig.

    Men maleriet skal SES i sin helhed og fulde størrelse.


  79. Birthe Vejrum skriver: 21 november, 2013

    Jeg kan se at mange undrer sig over ruinerne i baggrunden.
    De – ruinerne – er kopieret fra Fabris’ ruinlandskab, der hænger i Havesalen på Fredensborg Slot.
    Det er en kunsthistorisk tradition, at kunstneren har indsat sig selv + fruen som baggrundsfigurer.


  80. Birthe Vejrum skriver: 22 november, 2013

    # 40 itallioj: Den lille rytter ved Christians fødder er Gorm den Gamle. Hvem? Anfaderen til den danske kongefamilie i lige/rak linje, altså 1100 bagud. Det var hans søn – Harald Blåtand (Bluetooth)- som rejste Jellinge-stenene.


  81. karen skriver: 23 november, 2013

    Åh jösses -önskar att jag aldrig hade tittat på bilden.Snarare en filmreklam av värsta zombies med en pojke i huvudrollen som står för all onska.Hur har konstnären(?) tänkt eller snarae inte tänkt.Barnförbjuden bild helt klart! Stackars barn att få se sig själva på detta viset!!!


  82. Hanne J skriver: 23 november, 2013

    Sikkert ikke en god idé at tage ind og se den i weekend, så jeg venter til en hverdag. Ved ikke hvor mange man lukker ind og hvor stor interessen er, men jeg og familien måtte stå i kø til Vikinge-udstillingen på Nationalmuseet… og det orker jeg ikke.
    Forøvrigt bliver det også spændende, om dronning Margrethe har held til at samle familien til jul, det virker ikke som "kommunikationen" er den bedste mellem Schackenborg og parret i Frederik den 8. Palæ, heller ikke i virkeligheden.
    Jeg lurer lidt på, om det helt fra start har været meningen, at Christian skulle stå der stor helt forrest, eller være placeret lige foran dronning Margrethe? Så havde Frederik, Margrethe og Christian ligesom dannet en symbiose. Der mangler noget omkring Isabella. Der er kommet tre børn til, som skulle med siden 2010, hvor skitserne blev lavet og maleriet påbegyndt.


  83. Lop Nor skriver: 23 november, 2013

    Snett till höger bakom Marys huvud är där ormar som slingrar sig upp ur en urna. En symbolik som nog inte kan tokas särskilt snällt!


  84. Lop Nor skriver: 23 november, 2013

    Inte tokas….tolkas, naturligtvis.

    Konstnären och hans fru i bakgrunden, ser nästan ut att vara i startposition för att dansa menuett – eller dansar de på det danska kungahusets grav?

    Legotornet tolkar jag inte som att Joakims söner bygger upp något nytt, de knallröda färgen och formen för mer tankarna till Asien, ett asiatiskt (kommersiellt) eller ett torn som hotar att rasa, ett Babels torn där de förmätna människorna straffas. Alexandra var visserligen extremt duktig på danska men varken Henric eller Mary kan man säga samma sak om, de två kan verkligen förknippas med ett Babelstorn.

    Men jag är fortfarande mest förundrad över ormarna som är så nära Marys huvud – Medea symbolik?


  85. Sally skriver: 24 november, 2013

    # 80 Birthe Vejrum
    Naturligvis måtte Gorm den Gamle også med, tak for din oplysning.
    Og det forklarer egentlig også lille Henriks blik og bevægelse …… i 2010 var han yngste efterkommer af Gorm den Gamle.
    # 81 Lop Nor
    Ikke ubekendt for de fleste, at det er Mary som har skabt splid i kongehuset…… sikkert heller ikke for TK! Så smart og symbolsk at placere Mary der!!!


  86. Anna-Lisa skriver: 24 november, 2013

    Spökligt, kusligt. Kalla kårar, Adams family osv.


  87. Nicole skriver: 25 november, 2013

    Crown Princess Mary, the snake in the garden of Eden?


  88. Birthe Vejrum skriver: 25 november, 2013

    # 83 Lop Nor – der er fantastiske og fantasifulde fortolkninger af maleriet her på tråden. Dine ormar = slanger på dansk er mere sandsynligt en død plante. Ser man nærmere på maleriet, kan man jo se, at der vokser træer og andre planter på toppen af ruinerne.


  89. Eva Anderssonsvenskdamtidning skriver: 26 november, 2013

    Är detta Familjen Adams från Danmark? Vilket skräp.


  90. CHR skriver: 27 november, 2013

    # 78, 88 Birthe Vejrum
    Først lader du som om du har set det, senere ser man så, at det har du ikke – ellers ville du vide, om det er en slange, der smyger sig over Marys hoved.
    Havde troet du vil være den første til at spurte ind, når porten blev åbnet og sikre dig et katalog til bogreolen. 🙂
    Nu kommer andre fx Henri måske før dig, lidt synd du med din iver, har overtaget hans fortælleplads.


  91. Birthe Vejrum skriver: 27 november, 2013

    # 90 CHR. – Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet, at jeg har SET maleriet, og er ej heller på noget tidspunkt kommet med nogen fortolkninger overhovedet, MEN jeg har opfordret til, at man SER maleriet i sin helhed INDEN man fortolker.
    Jeg har læst Kluges egne udtalelser og set de bedst mulige GENGIVELSER af maleriet – og det er ikke Svenskdams!
    Nu bor jeg ikke i København, så det bliver ikke før tidligst til februar jeg får et ærinde til hovedstaden og mulighed for at se maleriet.


  92. Lop Nor skriver: 27 november, 2013

    # 88 Birthe Vejrum – det är mycket enkelt att förstora upp tavlan på datorskärmen och klart se att det som sllngrar sig upp ur den svarta urnan till höger om Marys huvud INTE är en "död plante". simpelthen ikke! Det är ormar/slanger komposition på de slingrande varelserna är klassisk när det gäller att avbilda ormar som dekorelement.
    Men, konstnärens val av ormar så nära kronprinsessans huvud är förbryllande. Vad vill han säga?
    Är det en Medusa-symbolik?


  93. Karin skriver: 28 november, 2013

    Ja


  94. MargarethaMargaretha skriver: 28 november, 2013

    Surrealistisk.Trist tavla som ger obehags känsla,rysningar.Att den
    danska kungafamiljen vill framstå så makaber på tavla är tråkigt.
    Skräpmålning,som så mycket annat på 2010talet.Kan nästan skrämma småbarnen…
    Litet naturligt måleri att vila ögonen på hade varit fint.


  95. H. Jensen skriver: 29 november, 2013

    #91 Birthe Vejrum
    Og det tror du så ikke at andre har! Det ligger i stort format på kongehusets hjemmeside og BT (tidning) har mange med detaljer. Men selvfølgelig må du så tvivl om andres fortolkning , når det nu er Mary, der har slangen over hovedet. En noget ensidig royal fan … tror ikke mange vil købe, at Joachim skulle være din favorit.
    Man skal ikke tro folk på, hvad de siger, men på deres handlinger… det er et godt gammelt ordsprog. 😉


  96. Eva skriver: 29 november, 2013

    Den är så o-vacker att den inte ens är intressant. för min smak. Ja, spooky, det kan man gott säga.


  97. Sarah skriver: 29 november, 2013

    # 95 Viv
    Insider-viden, hahaha!!!
    Hvem har det og det behøver man heller ikke, alle bladene har skrevet om det, selv BB. Naturligvis afviser man det, men "situationerne" taler for sig selv. Margrethe forsøger i hærdigt at dække over det, ved at kræve at alle møder op til familiefotograferingen på Gråsten. Og det gør man så, men se på billederne, også der er det to familier, ikke en samlet.


  98. MargarethaMargaretha skriver: 29 november, 2013

    Bättre hade varit att skänka pengarna till välgörenhet till världens svältande,bostadslösa än att köpa en ruggigt obehaglig tavla.Ur led är tiden!


  99. Charlotte skriver: 2 december, 2013

    Det bliver faktisk spændende at se, om Margrethe og Henrik kan få samlet familien til juleaften i år eller vi fremover må nøjes med den til lejligheden sammenkaldte familiefotografering på Gråsten Slot …… og selvfølgelig dette familiebillede til eftertiden! 😉
    Og om vi får en ny juletradition med kalkun — i stedet for gås, and og flæskesteg på Amalienborg. Mary rules !


  100. Siw Törnström skriver: 2 december, 2013

    Rena skräckfilmen, HUR kan de vilja ha denna tavla!????


  101. Renee Christiansen skriver: 3 december, 2013

    Man saknar faktskt ANDERS ZORN. Han hade gjort ett underbart familje porträtt.


  102. Violet skriver: 3 december, 2013

    #100 Har du siddet med ved bordet, da maden blev planlagt? Det har da altid heddet sig i medierne, at prins Henrik havde det store ord mht. menuvalg i den familie. Og deres julemiddag er da vist også allerede franskinspireret. Måske Henrik og Marie rules? Men ellers god ide med kalkun juleaften – det bruger vi også. Jeg troede bare ikke, at australierne havde samme tradition for varm kalkun til jul, fordi de holder jul, når det nærmest er allervarmest.

    #101 De har ikke valgt maleriet. Det er en fødselsdagsgave til dronningens 70 års fødselsdag fra en anonym giver. Dronningen har vist bare accepteret gaven/godkendt arbejdet, som det skred frem.


  103. My skriver: 3 december, 2013

    Familjen Addams i modern tappning.


  104. Annette skriver: 3 december, 2013

    # 103 Violet: Man tror ikke noget, går dine øjne og ører forbi, når det gælder Mary, men juleafterne de sidste to år, må have gjort det! 😉 For de sidste to år har Mary og Frederik holdt jul i Frederik d. VIIIs palæ med bl.a. veninden Amber Petty og andre fra Australien.
    Regentparret hos Marie og Joachim på Schackenborg. Og det var en ung kok fra Schackenborg Kro, som stegte julegåsen.
    Julemiddagen på Marselisborg har alle årerne været først risengrød, derefter gås og tilsidst engelsk julekage! Det stammer tilbage fra dronning Ingrids tid.
    Orienterer dig bedre, inden du som sædvanlig går ud og angriber andre, som skriver noget, der ikke passer dig om Mary !!!


  105. Violet skriver: 3 december, 2013

    #105 Skulle du ikke prøve at få dine hedeture under kontrol, før du med hovedet under armen kaster dig ud i et frontalangreb? Prøv lige at læse indenad først (eller få nogen til at læse højt).
    Men du mener altså, at fordi Frederik og Mary har gæster fra Australien til juleaften, så er det et etableret faktum, at de spiser kalkun?? Det var sådan set et spørgsmål fra min side, om australierne spiser det. Men det gik vel – også – hen over hovedet på dig.
    Dejlig at høre, at du bruger al din fritid på at følge Joachim og Marie og følger dem intenst med din fanlignende beundring. Du ved endda, hvad de spiser 🙂 🙂 Det er da sødt. De virker også som søde mennesker, så jeg kan kun bifalde din næsegruse beundring.
    Og jeg mener stadig at have læst om en fransk dessert, som prins Henrik har indført – buche de noël eller noget i den stil, som de bruger som alternativ til Ingrids engelske julekage (du kan evt. åbne en tråd med kritik af de ting fra udlandet, som Ingrid introducerede i den danske kongefamilie, hvis du føler for det??).


  106. Birthe Vejrum skriver: 3 december, 2013

    # 106 Violet: Annette har ret med hensyn til julemiddagen, den er fast tradition.

    Men Annette har ikke ret i, at Frederik og Mary ikke har været på Marselisborg de senere år. Julen 2012 holdt de på Amalienborg sammen med Marys familie og venner fra Australien. 2011 var de på Marselisborg. 2010 blev de på Amalienborg fordi Mary var højgravid og holdt sig tæt ved Rigshospitalet.
    Men ellers synes jeg, at Mary selvfølgelig skal kunne fejre jul med sin australske familie og venner, hvert andet år, det er vel bare naturligt.
    Så alle samles på Marselisborg 2013, men Joachims store drenge er måske ikke med i år.


  107. realist skriver: 4 december, 2013

    blir det en motsvarande tavla med de svenska "kungliga"?


  108. Annette skriver: 4 december, 2013

    #106 Violet, 50+: Det må være dig, der er i den alder ! Du kan end ikke beherske dig til kun at bruge omkring 10 linjer! Jeg har ikke skrevet ET ord om, hvad M&F spiste juleaften hjemme på Amalienborg, men at kongefamilien havde holdt jul hver for sig de sidste to juleaftener. Og åh, såå barnligt, at skrive at jeg bruger fritiden på Marie og Joachim… du går jo helt i panik bare man skriver nogle fakta, som har stået i BB vedr., at det var en kok, der lavede julemiddagene på Schackenborg. Hvor må Mary være stolt over at have en beundrer, der er en så "behagelig og klog person". Nu må du snart fortælle hvilken akademisk uddannelse du har, for du har jo tidligere skrevet, at du giver andre her baghjul, du kan evt. skrive titlen bag dit navn, så alle kan se den… lol.


  109. Jojo skriver: 4 december, 2013

    #106 Violet
    Uden at gå yderligere ind i julemaddebatten, så spiser man jo kalkun til Thanksgiving i USA … det har jeg selv gjort (også til jul) og det i op til 30-35 graders varme i Californien. Og pga., at det er så magert kød, langt at foretrække i varmen, fremfor den fede and.
    Nu har Mary skotske forældre, så måske spiste de faktisk også kalkun! 😉


  110. Lene skriver: 4 december, 2013

    #106 Violet
    – Hvis det kniber med at tælle til 10 linjer, så prøv med at tælle til 10 for dig selv, før du sender en sådan utiltalende kommentar!
    Det ER et faktum, at Dronningen og Prinsgemalen har holdt jul i Møgeltønder hos Marie og Joachim de 2 sidste år, og at fortælle det berettiger dig ikke til så hånlige udtalelser, som at en person har hedeture og det er dejligt en person bruger al fritid til at følge Marie og Joachim intens, på en idoldyrkende måde. Hvad vedkommer det sagen, jeg undrer mig !!! Forøvrigt hørte jeg Mary sige i et tv-interview, at børnene skal lære, hvorfra deres moder kommer, om forskelligheden i kultur, fauna og flora. Hvorfor "trikker" ordet kalkun dig sådan ?


  111. Ulla skriver: 4 december, 2013

    Margrethe bestemmer: Familien skal holde fælles jul…… har jeg netop set på forsiden af et af de nye ugeblade, på vej hjem fra arbejde…… så må vi se om det holder stik, men det plejer, at blive oplyst i god tid. Og nu er der jo ikke længere baby’er i familierne, så kan Margrethe sikkert holde ud at have alle 8 børn i julen!


  112. Birthe Vejrum skriver: 5 december, 2013

    # 112 Ulla – Dronningen kan sikkert sagtens holde alle ungerne ud, dels bor Mary og Frederik i sidebygningen til Marselisborg og de 2 små fra Schackenborg har vel et legeværelse til en del af tiden, og så er der også en stor offentlig legeplads tæt på Marselisborg.


Annons

Laddar