Pengabråket kring Madeleine – nya krav på kungen: Ge henne mer
På lördag kommer prinsessan Madeleine till butiken Lyko på Drottninggatan i Stockholm för att lansera sitt hudvårdsmärke Minlen för en svensk publik.
– Det är nog fler svenskar som känner till Madeleine Bernadotte än Lyko och vi är väldigt glada vi får göra lanseringen av Minlen hos oss, skriver Lykos kommunikations- och IR-chef Tom Thörnblom i ett mejl till sajten Breakit.
Kravet på kungen – ge prinsessan Madeleine apanage
Att Tom väljer att kalla henne för Madeleine Bernadotte och inte prinsessan Madeleine är ingen slump. Madeleine och hovet har tryckt på att Minlen inte lanseras under ett kungligt paraply. Det är Madeleines personliga projekt, säger man.
Men Ann-Charlotte Marteus, ledarskribent på Expressen, köper inte resonemanget. Även om Madeleine Bernadotte är namnet som förekommer i allt publicitetsmaterial.
– Men Madeleine slår förstås mynt av sin titel så det klirrar om det. Hon gick ut med nyheten om sitt intåg i skönhetsbranschen på sitt Instagramkonto, där hon kallar sig princess_madeleine_of_sweden. En väl tilltagen ledtråd. Instagraminlägget var pinsamt av flera skäl, skriver Ann-Charlotte i en kolumn i Expressen.
Kritiken mot Madeleine: "Mina skattepengar"
Breakit avslöjade tidigare i veckan att trots att hovet inte är officiellt inblandat i Minlen, så har de ändå skött säkerhetsarbetet kring evenemanget på lördag. Det erkände Lyko, som har haft kontakt med hovet.
Det får Ann-Charlotte gå i taket. Nu vill hon att kungen kliver in och ser till att Madeleine får en bit av apanagekakan.
– Mina skattepengar går alltså till att finansiera PR-jippon för Madeleines barnfientliga hudvårdsprodukter? Jag skulle föredra att hon började ta emot apanage, igen, så att hon kan ägna sig åt mer produktiva ting – som att klippa band, skriver Ann-Charlotte.