Prinsessan Estelle på kälktur i snön

Annons

estelle-ibl

Även prinsessan Estelle fick följa med på resan. Kronprinsessan Victoria och prins Daniel tog med sig dottern till Umeå som fick åka kälke i snöyran.

Inte bara kronprinsessparet utan även deras söta dotter prinsessan Estelle närvarande under lördagen vid invigningen av Umeå 2014, Europas kulturhuvudstad.

daniel-victoria-estelle-ibl

Lördagen inleddes med ett besök på Umeå Universitets konstnärliga campus, det vill säga Arkitekthögskolan, Designhögskolan, Konsthögskolan, Bildmuseet och Humlab-X. Rektor Lena Gustafsson stod värd för besöket. Det konstnärliga centrumet ligger i en byggnad ritad av den danska byrån Henning Larsen Architects i samarbete med White arkitekter.

estelle-2-ibl

Därefter besökte kronprinsessan Victoria och prins Daniel Arkitekthögskolan där de togs emot av Julia Ternström som är studierektor. Därefter fick de lyssna till en föreläsning av professor Roemer van Toorn.

victoria-estelle-ibl

Efter lunchen, som hölls inne i Konstateljén på Designhögskolan, besökte kronprinsessparet och prinsessan Estelle centrala Umeå för att se en del av alla de upplevelser som är öppna för alla invånare och besökare i Umeå.

estelle-ste

Prinsessan Estelle i närbild.

estelle-daniel-victoria-ibl

Prins Daniel, kronprinsessan Victoria och prinsessan Estelle.

estelle-ibl

Prinsessan Estelle var varmt klädd i kylan.

estelle-victoria-ibl

victoria-hovet

Kronprinsessan i samspråk med författaren PO Enquist i samband med fredagens middag på residenset.

Annons

Av Agneta Nisbeth
Fotio: IBL, Stella Pictures och Kungahuset.se

Se en film från dagen här:

httpv://vimeo.com/85602347

 

 

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

79 kommentarer till “Prinsessan Estelle på kälktur i snön”

  1. ATL skriver: 1 februari, 2014

    Saw her on the web. What a special little princess. Nothing seems to face her. What a joy she must be for her parents and the people of Sweden. Hope she does not get all the awful, mean comments the rest of her family has been exposed toby some people on this site. She is truly wonderful. Seems to be at home in all situations. Kudos to her parents. At her young age she still seems to be secure – good parenting. On top of it all she has a terrifice personality. Every time I see a phot of her, it brings a smile to my lips. Cutie.


  2. ATL skriver: 1 februari, 2014

    Sorry for the spelling errors. My keyboard sticks, need to buy a new one.


  3. ATL skriver: 1 februari, 2014

    We are all lucky to see so many photos of Princess Estelle. The British prince George only two photos and he is by now 6 months old. I remember when there were demands from people that there were not enough photos of Estelle. "It is our right" was the mantra.


  4. Maria skriver: 1 februari, 2014

    Pigg liten jänta, men det käraste man har bör nog ha hjälm vid kälkåkning. Umeå är en fin stad, med en mysig familj på besök. Hoppas foten läker snart, tufft av prinsessan att hoppa med kryckor.


  5. patrick trägårdhumebild.se skriver: 1 februari, 2014

    Absolut den unika lilla söta sessan Estelle, vil ni köpa bilder kan ni maila mig eller höra av er till IBL, Tack för en underbar dag med familjen Victoria i Umeå

    [email protected]


  6. Monica skriver: 1 februari, 2014

    Vi kan vara stolta över Victoria och Daniel. När de befann sig i folkmassan var de hur naturliga som helst. Hälsade på människorna på ett underbart sätt, när jag träffade Jonas sa han, vet du att prinsessan hälsat på mig. Ögonen lyste på honom. Vilken upplevelse för honom, jag njöt av hans tindrande ögon. Sedan var det dags för kälkåkning för lilla Estelle, jag förstår mamma och pappa som vill hon ska vara med. De vill ge Estelle den bästa trygghet de kan. Jag kan bara säga vi människor får verkligen ta del av familjen. De är ett föredöme, med sin närvaro.


  7. Henriette skriver: 2 februari, 2014

    Estelle er simpelthen såå kær og dejlig…..

    Jeg håber bygningen i Umeå er en mere æstetisk oplevelse end Henning Larsens "Operaen" udefra. Han har tegnet mange flotte bygninger, som er opført rundt omkring i verden, men til dem hører ikke operaen i København, IMO … den ligger "lukket" og klodset lige ned til havnefronten med udsigt til Amalienborg.


  8. Humaniora skriver: 2 februari, 2014

    Ett bedårande barn av sin tid………och en kopia av mor och far!!


  9. signe skriver: 2 februari, 2014

    Estelle är helt underbar ! Ett tryggt och älskat barn. Det är verkligen roligt att Victoria och Daniel är föräldrar i tiden och tar med sig dottern när det passar och går bra ! Det gör ju alla föräldrar ! Ibland måste man ju ha barnvakt naturligtvis . Det är ju också ett sätt för föräldrarna att låta Svenska folket ta del av sessans utvecklig i naturliga miljöer. Man ser ju hur stela alla barn blir när de ska ställa upp framför en fotograf och tvinga le och se glad ut !! Victoria och Daniel är det bästa föredömet vi har i Kungahuset. Men vill ändå inte att Victoria ska ta över rodret ännu utan att hon ska få vara mamma i många år till !


  10. Marguerithe skriver: 2 februari, 2014

    Estelle är en underbar liten flicka, som verkar ha ett lugn inom sig. Det är skönt att se. Alltför många svenska barn idag är stressade och mår inte bra. Mantrat "rör inte barnens barndom" har man inte lyssnat på.
    Victoria och Daniel följer Astrid Lindgrens råd om hur barn ska må bra.


  11. Pia skriver: 2 februari, 2014

    Inte ett ord om samerna, deras kläder och vad de bjöd lilla Estelle på.


  12. Louise skriver: 2 februari, 2014

    En bedårende sød lille prinsesse, der virker helt upåvirket
    af alle de mennesker, der naturligvis omgiver hende, når hun er
    med mor og far på job.
    Og hvor betænksomt af Victoria og Daniel, at tage hende med
    rundt i landet, når det er muligt. Stockholm er langt væk for
    mange.
    Jeg har læst sammen med en fra Skåne (Ystad), som aldrig har
    været i Stockholm!


  13. Sandra skriver: 2 februari, 2014

    Underbara bilder!


  14. Marguerithe skriver: 2 februari, 2014

    "9"
    Bra skrivet Signe. Du är en äkta barnens vän, vilket jag själv tycker är det viktigaste uppdraget vi har i världen, att måna om våra små barn för att de ska kunna bli kapabla vuxna.


  15. Eva H. skriver: 2 februari, 2014

    #4 Maria, ungen sitter på en kälke som dras i knappt gångfart varför i hela fridens da´r ska hon ha en hjälm ?? Säkerhet för barn är bra men inte till överdrift. Lite måste barn få slå sig, hur ska de annars lära känna var de har sin kropp och hur den ska hanteras. Upplysningsvis kan jag tala upp att jag är sjukgymnast och talar utifrån den erfarenheten.


  16. Ingrid skriver: 2 februari, 2014

    Stackars lilla barn ska hon bidraga till att förstärka föräldrarnas image?
    Låt barn vara barn, ho kommer ändå aldrig att bli drottning.

    Låt henne vara barn och leka med andra barn, detta är inte kejsaren av Kina.


  17. Realisten. skriver: 2 februari, 2014

    @10: Det finns ju skäl till att Estelle ej är ett stressat barn, medan andra barn kan vara det. Förutsättningarna är ju helt annorlunda för våra "vanliga" barn av folket.


  18. Eva H. skriver: 2 februari, 2014

    Ursäkta, – tala om – ska det naturligtvis vara. Har tydligen inte vaknat riktigt än.!


  19. amj skriver: 2 februari, 2014

    Betr. frågan monarki/republik: Jag tycker det är fel att denna lilla flicka ska tvingas ha en särställning nu och i framtiden.


  20. Birgitta skriver: 2 februari, 2014

    Varför har Estelle inte hjälm i pulkabacken? Härlig familj!


  21. Mona skriver: 2 februari, 2014

    Hjälm behövs väl inte om du bara åker på plan mark
    inne i Umeå. I backen är det hjälm på.


  22. Emma1 skriver: 2 februari, 2014

    #11 Man hade valt ett samiskt tema till invigningen av kulturhuvudstadsåret. På dagen höll kronprinsessparet till på det snöiga Rådhustorget. Estelle fick en smakbit av rökt renkött. Senare mot kvällen hölls själva invigningsceremonin på Umeälvens is där. Victoria förklarade kulturhuvudstadsåret öppnat. Man beräknade att ungefär 55.000 människor fanns i centrum av Umeå.


  23. Maja skriver: 2 februari, 2014

    Hoppas föräldrarna snart skänker sin bedårande dotter ett syskon.


  24. Hilde skriver: 2 februari, 2014

    #4 Maria
    Hjelm?
    På en kjelke på flat mark?
    Du mener vel også da at barn skal ha på hjelm når de klatrer i trær,når de sklir på sklie på lekeplassen?


  25. karin skriver: 2 februari, 2014

    Alla barn är MINST lika söta som Estelle, oavsett vilka föräldrarna är. Vi har tre barnbarn som i våra ögon är MYCKET SÖTARE ÄN VAD ESTELLE NÅGONSIN KAN BLI!


  26. Thessa skriver: 2 februari, 2014

    Vackra Estelle, så stadigt hon sitter på kälken!


  27. fia.andersson skriver: 2 februari, 2014

    Förstår ej varför Estelle skall följa med till Umeå. Vad har hon för glädje av det?? Tror nog att barnpassningen är väl tillgodisedd på Haga.
    Mkt bra att hon får lära sig engelska så tidigt, men varför anställa barnflicka med australiensisk accent????


  28. karin skriver: 2 februari, 2014

    Vackra Estelle, så stadigt hon sitter på kälken! Är det bara för att hon har en mamma som heter Viktoria????


  29. point skriver: 2 februari, 2014

    Vilka kommentarer. Vackra Estelle!!! Jösses flickan ser ju inte märkvärdigare ut än vilken normal tvååring som helst. Någon måtta på det hängivna dyrkandet av dessa galjonsfigurer vore önskvärt.


  30. ATL skriver: 2 februari, 2014

    Karin – Jag ar ganska sa saker pa att all vill ga med pa att Du tycker Dina barnbarn ar de sotaste som finns, det tycker all foraldrar och mor/farforaldrar.

    Nu laser och skriver vi om den lilla prinsessan, inte Dina barnbarn.. Hon, prinsessan Estelle, ar faktiskt valdigt sot och charmig och tycks ha ett stort sjalvfortroende och tycks finna sig i nya situationer, mycket tack vara fina foraldrar. Din sista kommentar #28 ar lojlig enligt min mening. Det ar inte fel att beromma andras barn. Hennes ankomst till Umea tycks a uppskattats av manga.


  31. Kristiina från Turku skriver: 2 februari, 2014

    Det är lätt att förstå att Victoria och Daniel tog Estelle till Umeå. De hade precis varit på en tvådagarsresa till Tyskland utan henne. Och i Umeå Estelle kunde njuta av den verkliga svenska vintern. Hon är en lugn barn som såg väldigt avslappnad och hade kul på torget. Victoria och Daniel hade ett par timmars rast under dagen och de kunde tillbringa den med Estelle. Det är bra att se en kunglig familj som fungerar som en vanlig familj och inte döljer sitt barn till slottet så att hon skriker av skräck när hon ser folk och fotografer. Med Victoria och Daniel kungafamiljen har en framtid. Utan dem de säkert inte skulle ha det.


  32. ATL skriver: 2 februari, 2014

    #29 point – your comment is pointless.


  33. signe skriver: 2 februari, 2014

    # 25 karin…..löjlig kommentar ! naturligvis är väl de flesta ungar gulliga och spec. när det gäller våra egna barnbarn . det tycker jag också om mina att de är goast !! Men nu är det så att varken dina eller mina barnbarn är kända och offentliga Estelle är ju det barn som är mest känd i Sverige . Jag tycker att Victoria och Daniel balanserar detta väldigt bra !! Då är det väl inte fel att tycka Sessan är söt och gullig ! Hon är ju verkligen ett litet charmtroll !!


  34. Pia skriver: 2 februari, 2014

    22 "Emma1" Tack för att du berättar. Gulligt av dig. Lilla prinsessan är söt men här saknade jag några ord om det viktiga sammanhanget. Må så gott, Emma.


  35. Cara skriver: 3 februari, 2014

    Visst finns det stressade barn, men vi vet tyvärr inte hur stressad Estelle kommer eller inte kommer att bli när hon förstår lite mera och börjar förstå att hon inte är vem som helst. Kommer ihåg att kungen själv sade i en intervju på 80-talet att Victoria var medveten om sin blivande roll och hade ett stort tryck på sig när hon fortfarande var ett barn. Men visst gör alla kärleksfulla föräldrar så bra dom bara kan för att skapa sina barn en trygg miljö – det spelar ingen roll om dom är kungliga eller "vanliga döende". Även barnets temperament spelar en stor roll, vissa barn stressar mera och andra mindre.


  36. Dorthe skriver: 3 februari, 2014

    Fuldstændig uimodståelig og jättesöt er hun…


  37. Hm skriver: 3 februari, 2014

    Varför skulle hon ha hjälm? Att bli dragen på kälke på slät mark är väl det mest ofarliga man kan utsättas för, det handlar ju inte om off pist-åkning i alperna precis.


  38. Sophie skriver: 3 februari, 2014

    Det är ett barn. Vilket som helst. Inte mer märkvärdig än något annat barn. Lägg ner detta gastande över hur vacker/fin/söt/perfekt hon är, hur man ser att hon redan "vet" att hon är något "speciellt".

    Snacka om att exkludera, snacka om att påvisa att alla är inte lika speciell som Estelle. Det blir otroligt tröttsamt och banalt och tillslut bara extremt pinsamt.


  39. DesiréeSvenskDam skriver: 3 februari, 2014

    #6 Monica …"vara stolta" över att V och D är normala? Det är väl deras föräldrar som ska vara stolta!
    Stackars Jonas! Skulle de här personerna vara mer speciella än han själv?
    #10 Marguerite. Alla barn skulle nog vara lugna och glada om de levde lyxliv som Estelle med föräldrar som för det mesta är hemma och har personal (cirka 15 stycken) som sköter allt; städning, matlagning, trädgård mm så att föäräldrarna kan ägna sig åt barnet som inte behöver väckas i ottan och dras iväg till dagis med.


  40. Pboo skriver: 3 februari, 2014

    Minns hur spännande det var att som barn få följa med sina föräldrar till deras arbetsplatser! Det o så mycket annat som ett barn får uppleva som inte tillhör "vardagen" utgör en grogrund för minnen man bär med sig hela livet o ger även möjlighet att väcka intressen som kan bli bestående, som första teaterbesöket m.m., liksom att andra än föräldrarna också tog en med på lite annorlunda o spännande äventyr osv. Dessa äventyr behöver inte vara storslagna el extravaganta, tror att majoriteten barn av dagens generation – trots allt – inte har blivit så ‘bortskämda’ med utlandssemestrar, barnkalas på äventyrsbad, lekland, hamburger/pizzerior osv., att de inte också kan uppskatta små, enkla billiga äventyr! Föräldrarna idag som oftast skapar ‘för mkt’!


  41. Pboo skriver: 3 februari, 2014

    Alla barn är söta och charmiga och speciella – just utifrån att de är barn! MEN nu handlar just det här om P Estelle (el. ngt annat kungligt el. kändisbarn på dessa sidor, på FB handlar det om ‘alla andra’)! Ni som klagar och t.o.m. angriper ett litet barn – i det här fallet P Estelle – hur kan ni agera så fult och lågt och göra rent övertramp angående barnens rätt i samhället, mänskliga rättigheter osv.?! Tänk om det var era barn, barnbarn, syskonbarn, kusinbarn, vänners barn osv. som det skrevs/ni skrev likadant om – skulle ni tycka om och acceptera det?! Tror verkligen inte det! Behandla o respektera alla barn väl, vilket inkluderar exv. P Estelle!


  42. signe skriver: 3 februari, 2014

    #38 Sophie dum och elak kommentar !! Sånt snack skulle göra det tryggaste barn oroligt och nervöst !!! Nu kan ju inte Estelle läsa ännu …tack och lov !! Men varför kan inte du och dina kompanjoner på bloggen låta oss få skriva att vi tycker Sessan är söt och gullig utan era dumma och elaka kommentarer !! Det är så barnsligt och ni verkar ligga på en väldig låg nivå !!! Man kan väl inte skriva att en unge är ful eller som någon skrev här på bloggen att mina barnbarn är sötare än Estelle !! ALLA barn har sin charm !


  43. Sthlm skriver: 3 februari, 2014

    Ungen är ju helt bedårande!


  44. Gneta skriver: 3 februari, 2014

    #39 Nej du, det är inte "ett lyxigt hem" som skapar trygga barn, eller barn där föräldrar har en massa personal som fixar allt. Det är barn som blir seda av sina föräldrar.
    Jag såg två utställningar på fotografiska för några år sedan. Den ena med en ung kvinna som skar sig. Hon levde i en eonomiskt bra miljö, men ändå, blicken tom och hon skadade sig själv.
    Längre upp en utställning från Jordbävningen i Japan, men glada barn med glänsande ögon som skapade lek av det som fanns.


  45. Marguerithe skriver: 3 februari, 2014

    "39" Desirée,
    Enligt min uppfattning är det en myt att barn behöver dras upp i ottan och lämnas in på dagis innan 3 års ålder. Detta om det finns två arbetande föräldrar. Är man ensamstående är det en viss skillnad såklart.
    Jag var själv hemma i 3 år, min man jobbade och det gick alldeles utmärkt att klara det ekonomiskt.


  46. signe skriver: 3 februari, 2014

    "45 Marguerithe…….håller med dig till 100% Har också varit hemma medan barnen varit små och det gick alldeles utmärkt ! Ingen behövde börja i barngrupp före 3-årsålder. När jag började jobbade skaffade vi städhjälp och det var verkligen skönt med den avlastningen och värd varenda öre. Något jag rekar stressade småbarnsföräldrar.


  47. Maryou skriver: 3 februari, 2014

    Kanske småbarnsföräldrar idag inte lämnar sina barn tidigt på dagis, men det har min man och jag gjort och det fungerade bra. Det gick också bra att sköta hushållet, om inte annat så på helgerna. Idag vill många föräldrar leva som om dom inte hade några barn. Man vill gå på gym, golf, resa o s v.


  48. Anita skriver: 3 februari, 2014

    Estelle älskar att "jobba" liksom mamma och pappa 🙂


  49. Titti W skriver: 3 februari, 2014

    #25 Karin

    Nu handlar ju detta reportage om Estelle och hennes föräldrar, att du tycker att dina barnbarn är söta är fullständigt ointressant i detta sammanhang!


  50. caterineg skriver: 3 februari, 2014

    Ja du Signe har haft det mycket bra, gift med en karl som tjänar så mycket att du kan vara hemma i 3 år och sedan ha städhjälp. Se dig omkring och se alla mammor och pappor som jagar upp sina barn i ottan och åker långa vägar till dagis, hämtar dem och jäktar hem och lagar mat, lägger barnen och stupar i soffan. Gissa hur många somhar det så? Åtta av tio småbarnsföräldrar.


  51. Karin Nilsson skriver: 3 februari, 2014

    # 38 Sophie och #39 Desirèe, bra skrivet.
    # 45 Marguerithe. En lågavlönad småbarnsförälder klarar inte i dagens läge av att försörja en hemmaman eller -fru och sina barn på en lön. I många familjer måste båda föräldrarna arbeta om de vill eller inte. Och # 46 signe, det är ingen självklarhet att lågavlönande småbarnsföräldrar har råd att betala för städhjälp!
    Känns lite gammalmodigt med att mamma är hemma i tre år och pappa är den som skall försörja familjen.


  52. Kerstin Bergström skriver: 4 februari, 2014

    Femte kortet uppifrån där står ensam och har riktigt röda kinder och ögonen speglar glädje.Vilken liten smällkaramell hon är.Alla barn har sin tjusning.


  53. ATL skriver: 4 februari, 2014

    #52 I agree, this little "jewel" is precious. All you malcontents, let her grow up and be able to assume her responsibilities without hateful comments.


  54. DesiréeSvenskDam skriver: 4 februari, 2014

    #44 Jag påstod inte att ett lyxigt hem i sig ger trygga barn Det jag skrev var att Estelles föräldrar på grund av det lyxliv som de lever har möjlighet att vara med sitt barn väldigt, väldigt mycket, och till och med ta med det till jobbet, och då menar jag självklart även att se barnet, som du skrev, det ingår i begreppet.
    #45 Vilken värld lever du i??


  55. Agge skriver: 4 februari, 2014

    Fullkomligt obegripligt att vissa av dessa kommentarer är så fyllda av avund m.m.! Varför läser ni Svensk Damtidning, när ni tycks må så dåligt: Vi har en härlig och öppen kungafamilj, som genom press bjuder in oss att deltaga i deras arbete av diverse slag. Var glada och tacksamma istället.


  56. Marguerithe skriver: 4 februari, 2014

    "55" Agge,
    Ja det är fullständigt motsägelsefullt här. Man påtalar ibland detta om avundsjuka och får då svar som "jag är lycklig med man och barn, stor familj, massor med vänner".
    Trots detta är tonerna hårda här och girigheten vet inga gränser. Jag håller med dig och tycker att vi ska vara tacksamma för vår fina Kungafamilj som värnar om sunda värderingar och hälsosam livsstil.


  57. allegra skriver: 4 februari, 2014

    Haha ser att PO Enquist i salongsfähig mörk kostym hälsar på kronprinsessan. När fan blir gammal så… minns hur han dök upp på premiärerna på Dramaten införd trendiga gummistövlar och tröja.

    I övrigt varför har folk barn om de lever som #50# Caterineg påstår. Vilket erbarmligt liv. Varför ska folk ha en sån lyx om man inte har bättre råd?


  58. realist skriver: 4 februari, 2014

    vi behöver ingen kungafamilj. de är dyra i drift och gör föga nytta för landet


  59. signe skriver: 5 februari, 2014

    "50 caterineg…..handlar inte alls om att man har en kista att gräva ur ! Det handlar om prioriteringar !! Ställ dig en stund och kolla vad barnföräldrar handlar så förstår du. Varukorgarna fulla med "skräpmat" färdigmat godis, chips, läsk, mm . Man tjänar tusenlappar på att laga mat själv från grunden. Skippa cigaretterna som är så farliga och sparar du också en massa ! Då kan man unna sig städhjälp 2 gånger i månaden som jag gjorde !!!


  60. Marguerithe skriver: 5 februari, 2014

    "59" signe,
    Bra skrivet. Det handlar bara om prioriteringar. Vi kan unna oss vardagslyx som en ansiktsbehandling eller städhjälp om vi sparar på rätt sätt, och som du säger, lagar all mat från grunden, alltid.

    "57" allegra,
    Jättebra skrivet. Varför ska man skaffa sig en sådan lyx att ha barn om dessa får det så eländigt under barndom och uppväxt?


  61. caterineg skriver: 5 februari, 2014

    Jo Signe visst tjänar man på att laga mat från grunden och låta bli skräpmat och chips, men många är tvungna att ta med barnen till affären och har bråttom hem och laga till något. Alla har inte råd och tid. Om man nu tänker sig att din man som tjänar pengarna skulle hitta någon attraktiv kvinna på jobbet och skilja sig, vad skulle du leva på då? Om du nu har haft ett toppenjobb och är borta från det i 3 år kanske du har blivit omsprungen och har svårt att hänga med i konkurrensen. Jag tycker visst att om man kan så ska man vara hemma med barnen i 3 år, men vissa har inte råd och möjlighet, men som sagt, du är avundsvärd. Just nu i alla fall.


  62. caterineg skriver: 5 februari, 2014

    Och allegra som tycker att bara dom som har gott ställt ska ha barn, vilken skymf åt alla lågavlönade föräldrar! Vilka menar du då ska jobba och betala skatt så alla fina fruar kan vara hemma. Helt enkelt oförskämt. Även fattiga människor tycker om barn.


  63. Malin skriver: 5 februari, 2014

    #58 realist….Jasså minsann? så dyra i drift säger du? Du får gärna ta fram lite kostnader för republiker! Hur mycket kostar Italiens president? Usa? Frankrike? Finland? Är de republikerna sååå mycket billigare än Sveriges monarki?
    Och sen kommer någon annan republikan och säger att det kvittar om de är dyra eller billiga i drift, utan det är principen som räknas!
    Men varför i he*v*t*e tar då republikaner alltid upp ekonomi argumentet?
    Ni värvar inga genom att gnälla,sura,gapa och skrika här i kommentarsfälten dag in och dag ut!


  64. Karin Nilsson skriver: 5 februari, 2014

    # 56 Marguerithe. Antar det är mig du syftar på. Det faktum att jag är emot monarkin har ingenting med avundsjuka att göra. Inte heller med girighet. Jag har sagt det förut men måste tydligen upprepa mig, jag kritiserar inte personerna i kungahuset utan monarki som statsskick. Och vem är du som inte känner mig att ifrågasätta mitt privatliv? Är det du som skall bestämma om jag får vara till freds med mitt liv?
    # 59 signe. Jag har inte som du för vana att stå och kolla på vad vare sig barnfamiljer eller andra kunder har i sina varukorgar.
    Det finns ansvarsfulla småbarnsföräldrar, med låga inkomster, som hur de än drar in på sina inköp aldrig har råd till städhjälp eller chips och läsk. Det finns också småbarnsföräldrar med höga inkomster som har rätt att köpa vad de vill utan ditt samtycke.


  65. Mona skriver: 5 februari, 2014

    Om man som småbarnsförälder får pengar över så länger man pengarna på annat än köpt städhjälp.
    De flesta som får RUT avdrag bor i de rikaste delarna av Stockholm som Danderyd.


  66. Marguerithe skriver: 6 februari, 2014

    "64" Karin Nilsson,
    Jag har inte skrivit min kommentar till dig, men många här som är emot monarkin argumenterar på det sätt jag menar. Jag förstår nog inte hur man kan vara emot ett statsskick som fungerar bra. Det är precis som med människor som röstar på samma parti som deras föräldrar alltid gjorde. En gång moderat, alltid moderat. En gång socialist, alltid socialist. Detta oavsett hur politikerna hanterar alla skattepengar. Själv har jag bytt politiskt parti många gånger. Nu ser det däremot mörkt ut för politiken. Kanske därför Kungahuset är så spännande foch engagerar så många.


  67. Marguerithe skriver: 6 februari, 2014

    "66" rättelse.
    "och" ska det stå i sista meningen.


  68. gulli skriver: 6 februari, 2014

    Estelle är väl söt såsom de flesta barn är i den åldern, – inte märkvärdigare än så. Men all denna beundran över hur enormt duktiga Victoria och Daniel är, varför? Dessa två är ju verkligen priviligerade med all tänkbar hjälp och stöd, inga tidiga mornar iväg i ottan till dagis och jobb, inga ekonomiska problem, slippa städning o tvätt, tillgång till tjänstefolk, dygnet-runt-barnpassning, lyxboende, rekreationsresor, mm. mm…
    Tror däremot att dom båda är hur hyggliga och trevliga som helst!


  69. Karin Nilsson skriver: 7 februari, 2014

    # 66,du kopierade min text ord för ord som ett exempel på avundsjuka och giriga kommentarer och nu vill du skylla på alla andra än dig själv?
    Jag har lyckan att ha föräldrar som aldrig med ett enda ord påtvingat mig vare sig deras politiska eller religiösa livsval.
    För mig känns det helt främmande att som vuxen individ leva med mina föräldrars val som regel för mitt liv.
    Och enligt mig är inte ett statsskick med en maktlös statschefs privilegier som inkluderar hela hans familj inte värdigt "i tiden"!


  70. Marguerithe skriver: 7 februari, 2014

    "69"
    Jag respekterar din åsikt om statsskick om du respekterar min.


  71. LBDorren skriver: 7 februari, 2014

    Nu är ju Estelle en kändis och kommenteras därför.Hon är både söt och verkar lugn och säker. Många barn i denna ålder vill inte hälsa på främmande utan gömmer sig bakom mamma eller pappa.
    Visserligen har hon, till skillnad från många barn, många skötare. Kanske bidrar?


  72. Karin Nilsson skriver: 8 februari, 2014

    # 70. Om du verkligen respekterar min och många andras åsikt om statsskicket kan du lägga av med att kritisera våra åsikter som mobbning, girighet och elakhet! Jag har aldrig ifrågasatt din åsikt, till skillnad från dig har jag bara försvarat min åsikt utan att nedvärdera mina motståndare.


  73. Britt PerssonPrinsessanEstelle skriver: 9 februari, 2014

    En jättegullig liten prinsessa och visst verkar Daniel och Victoria vara fina föräldrar!
    Men varför måste vissa personer skriva så ofta om sina antimonarkistiska åsikter här, det är en tidning som kallas Kungliga veckotidningen! Är det för att försöka värva nya medlemmar till er förening? Det börjar bli lite tjatigt, de flesta som skriver här tillhör inte Republikanska föreningen!


  74. Gunilla skriver: 14 februari, 2014

    Håller fullständigt med "55" och "64".Varför skriver så många otrevligheter här och varför är ni inne på den här sajten överhuvudtaget??? Era otrevliga och elaka kommentarer kan ni lufta någon annanstans. Här visas ju vad kungafamiljen utför i sitt arbete och dessa elaka kommentarer här är ju så urdumt och visar bara hur avundsjukan och missunnsamheten lyser igenom. Så håll till någon annanstans. Man kan ju kommentera fast man inte gillar kungafamiljen men gör det då på ett konstruktivt sätt!


  75. ATL skriver: 14 februari, 2014

    Jag har sagt det forut och sager det igen. All dessa hemska kommentarer reflecterar inte pa de kungliga, men pa Er sjalva. Det ar nagra som tyckes spendera mycket tid pa att fa tag i nagot som are negative for kungafamiljen snickarjohn och sthlm come to mind. Den har spalter ar om en sot liten prinsessa – och vad skriver Ni – elakheter och sedan sa skaller Ni pa varandra for an det ena an det andra. Era tankar ar inte sa lasvarda, manga verkar vara skrivna for att fa ihop en mob. Var glada att NI har en fin och oppen kungafamilj, som utfor sina jobb met ett leende – mer an vad manga har skulle kunna astadkomma. A smile and a kind word astadkommer mer an alla dessa lojliga pahopp.


  76. Victoria Mannberg skriver: 15 februari, 2014

    #50,74
    Ett skäl att titta in och läsa andras reaktioner kan vara djup respekt och försök att förstå, inte bara avfärda! Det som slår mig -som övergivit monarkin- är att detta förtjusande barn är mindre kungligt än t.ex. Husebyfröken som var kung Gustaf VI Adolfs dotter och hånades för att hon ville vara med sin kungliga släkt. Hon var född före abortpillren ingick i männens egen utrustning och innan hon erhöll legitima barns rättigheter, men i sak med en bakgrund som väl hade dugt som ytterst kunglig i dagens Sverige.. Vanligt folk kan som ni ser från detta både föra sig och göra sig bra på bild. Älskade? Eller bara tankeväckande??


  77. Victoria Mannberg skriver: 15 februari, 2014

    Hoppsan! Jag googlade på Husebyfröken för att få fram namnet, Florence Stephens, död i april 1979. Då visade det sig att det var en annan kung, Oscar II som nu tillskrivs äran, men som jag minns det från ett veckotidningsnummers omslag har jag skrivit här ovan. "Nu kan det sägas HON VAR KUNGENS DOTTER" skrek omslaget ut. Hänt i veckan, troligen. Vår monark har sig själv att skylla för oklarheter i saken. Han har förlängt sekretessen på de privata breven till 2035 (ytterligare ett skäl att leva vidare!) Tösen berikade testamentariskt Bernadotterna ordentligt och som lagen stipulerar tillskrevs faderskapet den äkta mannen Joseph S.


  78. Victoria Mannberg skriver: 15 februari, 2014

    Naturligtvis måste det ha rört sig om Oscar II. Det visar födelsetalen och korrespondensen med Oscar II, breven vi får vänta på. Med tanke på att bomben släpptes när Florence dog 1979 och "kungen" dog 1973 kopplade jag det alltså felaktigt till amanuensen på tronen GIIA
    fast jag förundrades över saken. Han föreföll museal, men var ju också änkeman i tre år..


  79. Victoria Mannberg skriver: 15 februari, 2014

    Naturligtvis måste det ha rört sig om Oscar II. Det visar födelsetalen och korrespondensen med Oscar II, breven vi får vänta på. Med tanke på att bomben släpptes när Florence dog 1979 och "kungen" dog 1973 kopplade jag det alltså felaktigt till amanuensen på tronen GIIA
    fast jag förundrades över saken. Han föreföll museal, men var ju också änkeman i tre år..
    Hur som helst ett barn med det mest tjockflytande svenska kungablodet i sina ådror. Utsugen och omyndigförklarad. Republikskäl så gott som något.


Annons

Laddar