Madeleine bryter tystnaden: “Vi måste prata om det”

Madeleine bryter tystnaden:
Uppmärksammar Childhoods nya kampanj.
Annons

Prinsessan Madeleine är en aktiv Facebook-användare och publicerar ofta privata bilder, tankar och synpunker. Nyligen uppmärksammade hon organisationen Childhoods kampanj #BRYTTYSTNADEN, som handlar just om att bryta tystnaden kring sexuella övergrepp mot barn.

Annons

“Ett av fem barn i Sverige utsätts för sexuella övergrepp – hur kommer det sig att det är så tyst om något som drabbar så många?” skriver hon i inlägget.

“Vi kan förhindra många av övergreppen genom att göra just det – tala. Med varandra, men framför allt med barnen!” uppmanar hon.

Foto: IBL

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

51 kommentarer till “Madeleine bryter tystnaden: “Vi måste prata om det””

  1. KMS skriver: 21 november, 2017

    Jättefint Madeleine! Glöm inte barnen nu när metoo-kampanjen pågår.


  2. Marguerithe skriver: 21 november, 2017

    Jag håller med om att övergrepp mot barn uppmärksammas mycket mindre än vuxna människors oförmåga att tolka signaler och vara tydlig. Är det just detta som oroar Madeleine? I så fall kan man bara uppskatta hennes lyhördhet.


    1. Helene skriver: 21 november, 2017

      Hänvisar till boken: Vilda säger Nej!–Utges av Childhood, främst till förskolor, samt annan pedagogisk personal för barn. -Finns för allmänheten att köpa genom Childhood. En mycket pedagogisk lättsamt skriven bok som barn kan ta till sig. Rekommenderas.


    2. m skriver: 21 november, 2017

      Helene, tack för tipset. Childhood gör skillnad….


  3. Lotta Capper skriver: 21 november, 2017

    Bra helt rätt man måste prata om det absolut .


  4. Stefan skriver: 21 november, 2017

    Kampanjer liknande #BRYTTYSTNADEN har länge uppmanat katolska kyrkan att lägga korten på bordet. Men likväl så tiger man i Vatikanen och skyddar förövarna, i första hand genom mörkläggning och i sista hand genom att ta hem dem innanför murarna och vägra utlämning till annan stat. Endast en handfull har kunnat åtalas.
    Vad gör världssamfundet i denna fråga där man faktisk har makt att kunna göra något via diplomatiska påtryckningar? Svar: ingenting!


    1. Truuls skriver: 21 november, 2017

      Jag finner det inte längre mödan värd att än en gång ta diskussionen om katolska kyrkan och pedofila präster med dig Stefan.
      Min erfarenhet så här långt är densamma som en annan kommentator (Anna?) skrev härom dagen, den att du sluggar vilt utan att för egen del bekymra dig det allra minsta om att ha ryggen fri när det kommer till sådant du kräver av andra.
      Jag passar därför och hänvisar intresserade till katolska kyrkans skrivningar i frågan.


    2. Stefan skriver: 21 november, 2017

      Käre Bror!
      Katolska kyrkans internutredningar är som du borde veta inget annat än en hög med papper. Säg mig då varför ingenting händer, och varför det är vanligt att pedofilerna istället för att avskedas placeras om till länder med svagare rättsväsende?
      Vad beträffar “Anna” så hade det varit hövligt om du först läst mitt svar till henne.


  5. m skriver: 21 november, 2017

    Kloka ord från en klok prinsessa.


  6. Humaniora skriver: 21 november, 2017

    Helt rätt Madeleine,vi måste både våga se och prata!jag efterlyser därför en efterföljelse av #metoo,där barn börjar berätta och vågar stå upp för sin rätt till integritet och respekt för den egna kroppen! Det modet måste vi vuxna stimulera och lära dem.Vi kan inte svika barnen nu, när kvinnorna får uppmärksamhet gm sina berättelser om trakasserier och övergrepp.Uppmana barn att berätta om vad de är utsatta för OCH att de INTE ska skydda personer i nära relationer!!


  7. Stefan skriver: 21 november, 2017

    Så blev då även Svenska Akademins “motsvarighet till Noppe” avslöjad i MeToo-kampanjen. Och gift med en akademiledamot är han också. I 20 år sägs övergreppen pågått utan att kulturetablissemanget gjort något.
    Där sjunk Akademins värdegrund ned i lervällingen. Nu lär huvudena med all rätt rulla.


  8. Humaniora skriver: 21 november, 2017

    Mmm..16:44 mycket bra inlägg Stefan..!!


  9. Gilla skriver: 21 november, 2017

    Stefan
    Det förekommer i alla samhällsklasser.

    Inte enbart nära relationer utan överallt där vuxna möter barn.Skola, dagis,idrottsrörelsen.
    Personal ska anmäla om de ser någonting, men få vågar anmäla för de blir många gånger ifrågasatta.


    1. Stefan skriver: 22 november, 2017

      Gilla!
      Ja så torde det vara, att det förekommer överallt. Men omfattningen är
      B E T Y D L I G T större på sina håll, och nästan systematisk. Och vad hjälper det om barn anmäler när sedan ingenting händer, när barn tystas och förövarna skyddas, när allt fortsätter trots desperata rop på hjälp?
      https://www.theguardian.com/australia-news/2017/feb/06/4444-victims-extent-of-abuse-in-catholic-church-in-australia-revealed


  10. Xenia skriver: 21 november, 2017

    prata är de bra på. blir det någon verkstad denna gång då?


  11. Christina skriver: 21 november, 2017

    Bra gjort Madeleine. När det gäller alla barn som råkar ut för sexuella övergrepp, undrar jag också varför me to inte tar upp det?


  12. Tulla skriver: 22 november, 2017

    Prinsesse Madeleine (og dronning Silvia) og Childhoods arbejde for overgreb på børn er ikke dukket op i kølvandet på #metoo ……… De har været fremme og været børnenes “stemme” længe og talt højt i medierne! Det har været og er så vigtigt, børnene kan ikke, forstår ikke, at sige fra!!!!
    Må tilstå, at flere af de chikane-sager, der er kommet frem i #metoo fra flere kvinder og som ligger mere end 20 år tilbage, og er et enkeltstående “klap bagi” virker lidt, som om man gerne vil have lidt opmærksomhed og være med i rampelyset igen! Men der er ved gud også så mange uhyrligheder, som er kommet frem og det er godt !!!! Men at den slags mandlig “magtmisbrug” har foregået i film- tv -og modebranchen har altid været en offentlig hemmelighed !


    1. Marguerithe skriver: 22 november, 2017

      Tulla,
      Tack för din kommentar! Den är sann och verklighetsanpassad.


  13. ellinor blomquist skriver: 22 november, 2017

    Madeleine är den av de 3 syskonen som arbetar mest seriöst !


  14. Kickan skriver: 22 november, 2017

    Tack för Prinsessans & Drottningens seriösa arbete för utsatta & sexuellt trakasserade BARN. Mycket viktigt då BARN (OCH UTSATTA PLÅGADE DJUR!) inte kan ryta till och försvara sig på samma sätt såsom man tycker att vuxna kvinnor borde kunna göra…anno 2017.


    1. Marguerithe skriver: 22 november, 2017

      Kickan,
      Mycket bra kommentar!


  15. Birger skriver: 22 november, 2017

    Men det hindrar inte de kungliga damerna att buga och bocka för påven, kanske de skulle ha tagit upp de här frågorna vid deras besök.


    1. G.u.i.d.v.v.O.Skaffa dig ett liv, Gredeline! skriver: 22 november, 2017

      Ja, det är riktigt skrämmande!
      Sedan vill han väl bli kysst på hand, Hans “Helighet” -Guds ställföreträdare på Jorden……


  16. Jim Adler skriver: 22 november, 2017

    Ett av fem barn..det är en skrämmande hög
    siffra !! Många barn som drabbas.det gäller att vara lyhörd och uppmärksamma ,fånga upp dessa barn.


  17. Truuls skriver: 22 november, 2017

    Det är alltid bra om den vänstra handen vet vad den högra gör.
    Att under de ljusa timmarna tona fram som förkämpe för barns rätt till en uppväxt fri från sexuell exploatering, för att när mörkret faller återfinnas i miljöer där unga och mer eller mindre avklädda kvinnor dansar till gästernas förnöjelse är att sätta sin trovärdighet på spel.


    1. Stefan skriver: 22 november, 2017

      Truuls/Bror!
      Är det nu miljöerna innanför murarna i Rom du åsyftar?
      Ja min vän, dessa är nog än mer förskräckliga än vad både du och jag ens kan tänka oss.


  18. Mari skriver: 22 november, 2017

    Mycket viktig sak. Bra, att Madeleine är engagerad och sätter fokus på saken.


  19. Humaniora skriver: 22 november, 2017

    …Gredeline, ja så fånigt det låter…”Guds ställföreträdare på jorden”,”Hans helighet”…
    har funderat mycket på religiösa epitet,vilket de facto är påfund av människor för att passa in i givna hierarkiska system..Tänk att människor än idag 2017 inte genomskådat mycket av det som är förljuget och dominant/förtryckande inom de religiösa sfärerna.För att inte tala om all dubbelmoral…


  20. Stefan skriver: 22 november, 2017

    Gredeline och Humaniora!
    Ja detta är inget annat än blasfemi.


  21. Marguerithe skriver: 22 november, 2017

    Jag tycker att katolska kyrkan och andra religiösa samfund som islam snarast borde arbeta aktivt för barnbegränsning i vår överbefolkade värld. Människor sitter med 10 barn och kan inte försörja något av dem. Andra länder som kommit lite längre i tänkandet får ta hand om allt detta. Hur ska världen klara detta? Jag ser det som det enskilt största problemet nu. Om våra invandrade till Sverige hade haft 2 barn i familjerna hade vi klarat detta på ett så mycket bättre sätt naturligtvis.


    1. Truuls skriver: 22 november, 2017

      Detta bör också sägas:
      1. Religion, kyrka, samfund är inte meningsidentiska.
      2. Barnkullarna i de områden du refererar till är det traditionella sättet för familjen att försörja sig, även på ålderns höst.
      3. Det finns i samma områden ett kulturellt statusvärde i att ha många barn/stor familj.
      4. Det största svenska problemet är inte de invandrade familjernas “stora” barnkullar, utan de attityder du här ger uttryck för.
      En stor ung befolkning är nationalekonomiskt värdefull.


    2. Kickan skriver: 22 november, 2017

      @Marguerithe
      Amen to that!
      De västerländska (oftast mer välutbildade) kvinnornas max 2-3 barn är ett föredöme. Det har jag skrivit om länge…
      Världen ÄR överbefolkad och tyvärr utrotar vi – dessutom – en massa fina djur-och växarter.


    3. Stefan skriver: 23 november, 2017

      Truuls/Bror!
      Din avslutning överensstämmer med den mindre lyckade Reinfeldts uppfattning. Vad ni både tycks ha “glömt” är dock att en stor ung befolkning efter ett antal decennium leder till en ännu större äldre befolkning – som kräver ännu fler yngre personer för att hålla välfärden igång. Hela resonemanget bygger på inget annat än ett pyramidspel.


    4. Truuls skriver: 23 november, 2017

      Bäste Stefan (09:01)
      Här “glömmer” du flera led i det resonemang som leder fram till min slutsats att en stor ung befolkning, där en icke obetydlig andel dessutom har sina första år utanför vårt land, är en nationalekonomisk konkurrensfördel som mycket snart kommer att visa sig i nationalräkenskaperna.
      Det är bara bland de lågpannade i sd, FN, AfD och UKIP man tror att etniskt rätt födda barn är “gratis” fram till yrkesverksam ålder.


    5. Stefan skriver: 23 november, 2017

      Truuls/Bror!
      Jag glömde ingenting, eftersom varken du eller Reinfeldt redovisat dessa era “magiska led”.
      Mitt resonemang är dessutom oberoende av om alla dessa barn föds inom eller utom riket. Om allt fler barn måste till för att försörja en åldrande befolkning, så måste ännu fler barn till i framtiden för att försörja de som tidigare var barn o s v. Detta är inget annat än ett klassiskt pyramidspel som förr eller senare kommer krascha med förödande resultat.


    6. Truuls skriver: 23 november, 2017

      Stefan (11:51)
      OK! Jag får helt enkelt sätta samman några enkla räkneövningar så blir det förhoppningsvis klarare. Den “osynliga handen” är dock inte en av variablerna, nota bene!
      Tills dess kan ju du och övriga intresserade översiktligt räkna på vad en förstaklassare “kostar” på årsbasis.
      Än intressantare blir det om man också väger in vad knodden “kostat” fram till skolstarten. Fortfarande på överslagsvis kan dessa siffror så ställas mot “åldringskostnaden” för dem som kommit hit i tonåren.


  22. betty skriver: 23 november, 2017

    Jag undrar vem Stefan syftar på?


    1. Stefan skriver: 23 november, 2017

      Hej Betty!
      Jag syftar på denne man: http://d.ibtimes.co.uk/en/full/1419540/pope-francis-philippines.jpg
      Bror kanske vill ha vänlighet att förklara vad det är för tecken han gör?


    2. Kickan skriver: 23 november, 2017

      @betty
      En man, känd genom sitt givna alias ”Klådan”, bland Stockholms kulturvärld och som är gift med en akademiledamot, samt som vår Kulturminister Alice Bah Kunke är mäkta förgrymmad på, to put it mildly, att hon undersökt möjligheten att ta tillbaka Nordstjärneorden, som givits honom 2014, samt på FB t.o.m. kallat honom för ett ”äckel”.

      You do the rest of the math…


    3. Stefan skriver: 23 november, 2017

      Sorry!
      Jag missuppfattade vilket inlägg Betty menade att jag skulle förtydliga.
      Kickan har rätt, och i tillägg kan nämnas att Nobelstiftelsen inte haft några som helst problem att tidigare bjuda in denne man till Nobelbanketten. Mycket märkligt då dessa ju säger sig ha en såå fin värdegrund.
      I år blev dock hans inbjudan, under galgen, indragen. Återstår att se om hans mycket upphöjda fru dyker upp.


    4. Truuls skriver: 23 november, 2017

      betty och Stefan!
      Heavy Metal kids are also God’s children, sa han nog och skrattade stort.
      Sådan är han, vår käre påve!


    5. Jean Kladd skriver: 23 november, 2017

      Nordestjärneordern fick han 2015.
      Rätt ska vara rätt


    6. Stefan skriver: 23 november, 2017

      Käre Truuls/Bror!
      Ja, det var ju en märkligt svar må jag säga. Så du menar då att påven av alla inte vet tecknets innebörd?
      I ämnet om pyramidspelet ovan så passerade mitt svar icke nålsögat, så du får ursäkta.
      Trevlig kväll!


    7. Truuls skriver: 23 november, 2017

      Stefan (16:00)
      Jag fastnade också. Men då handlade det om Nobelbanketten och vem som har det fläckfria skjortbröstet.
      Påven är vänligt smart och gör gott av ont. Krångligare än så är det inte.
      Jag förstår dina pyramidspelsinvändningar om först till kvarn och det långa perspektivet osv. Du förstår nog min poäng också vill jag gärna tro. Merkel gör det i alla fall.
      Fixar man bara tröskeleffekterna så…


  23. Marguerithe skriver: 23 november, 2017

    forts Kickan,
    I min generation hade man vuxit upp i stora familjer och ville inte ha det så själva. Alla jag kände då hade 2 barn, varken mer eller mindre och man får säga att föräldrar (läs män) tog sitt ansvar. Det går heller inte att hänvisa till Gud eller Allah i denna fråga.


    1. Marguerithe skriver: 23 november, 2017

      Kickan,
      Första delen av min kommentar har inte kommit med men jag har nog fått fram mitt budskap med metoo-uppropet innan hoppas jag.


  24. Humaniora skriver: 23 november, 2017

    Ännu ett uppror..#tystiklassen..BRA!!inte ovanligt att sexhungriga lärare kallar in kvinnliga elever för “samtal”..raffinerad teknik som det gäller att genomskåda OCH stå emot!!


  25. Olga skriver: 23 november, 2017

    Marguerithe (kl. 14:55 ) – Det är sorgligt att detta ämnet är så tabubelagt.
    Det är få specialister och inga politiker som vågar prata om att jorden överbefolkat, mark och hav redan hård överexploaterade och naturresurser (inkl. vatten,luft med mera) begränsade faktiskt. Människor behöver ta hand om jorden på ett ansvarsfullt sätt istället att producerade nya hungriga hundratalsmiljoner på löpande band och låta de dö i krig,sjukdomar,svält osv lika snabbt…


    1. Marguerithe skriver: 23 november, 2017

      Olga
      Jag instämmer helt i din kommentar. Man talar så mycket om miljön i andra sammanhang men glömmer eller vill inte tala om detta. Man kan inte i längden låta folk ha 10 barn som ändå bara får lida av undernäring och sjukdomar. Om man generellt lugnade sig med 2 barn per familj skulle det göra en enorm skillnad. Det är stor tragik att man inte kommit längre i tänkandet i världen.


    2. Kickan skriver: 23 november, 2017

      @Marguerithe & Olga
      Instämmer i era bådas kloka & så viktiga inlägg.
      Kina var åtminstone ett föregångsland förut i överbefolkade Asien som insåg allvaret med sitt egna lands överbefolkning. Numera får man åtminstone föda TVÅ barn, vilket är mer humant. Förut då bara ETT barn var tillåtet aborterade ju (framförallt landsbygdens) folk bort alla stackars flickbebisar och det blev sedermera överskott av ensamma män i Kina, utan några inhemska kinesiskor att gifta sig med.


    3. Truuls skriver: 23 november, 2017

      Käraste Marguerithe (14:06)
      Inte tror du väl att “10 barn per familj” har uppstått ur det gamla talesättet “att göra barn är det roligaste de fattiga kan göra”? Det talesättet gäller lika lite hos oss, på den afrikanska kontinenten, i det östra medelhavsområdet som för den delen någon annanstans på det här fantastiska klotet.
      Du skulle bara veta vilka välkalibrerade socio-biologiska krafter som styr familjebildning och barnafödande. Men vädret rår de inte på. Inte människors dumhet heller.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Annons

Laddar