Populärt: Drottning SilviaKronprinsessan VictoriaPrins DanielPrinsessan MadeleinePrinsessan Sofia

Prinsessans dotter indragen i skandal – kan ha brutit mot lagen

23 nov, 2022, 16:00 
Prinsessan Märtha Louises dotter har ofrivilligt blivit indragen i en stor skandal. Här är vändorna kring situationen.
Annons
Har du koll på norska tronföljden?Brand logo
Har du koll på norska tronföljden?

Leah Isadora Behn, 17, är inte bara dotter till en prinsessa – hon har också blivit en stor influencer.

På Instagram har hon sammanlagt över 180 000 följare och nu kan hon även lägga till "realityprofil" på CV:t.

I höstas tog hon nämligen plats i "Powerwomen Norge" där man får följa Leah och andra framgångsrika kvinnor.

Men nu har programmet som Leah blivit så förknippad med lett till en stor skandal – här är alla vändor.

Skandalen kring prinsessan Märtha Louises dotter

I sista avsnittet av Viaplay-serien får tittarna se Leahs programkollega Isabelle Ringnes, 34, lansera sitt vin.

Men är det verkligen lagligt att visa upp en alkoholhaltig dryck i tv på det här viset?

Trond Blindheim, professor i marknadskommunikation och konsumentbeteende vid Högskolan Kristiania, är tveksam:

Annons

– Hon får lov att marknadsföra sitt eget varumärke och presentera det för alla tittare. Det är nog många som både importerar och gör eget vin som önskar få marknadsföra sin produkt på TV, förklarar han för norska Se och Hör.

– Det hade varit bättre att anonymisera vinmärket och hellre berätta historien om hur hon fick sin nya hobby. Du behöver inte visa upp varumärket, då blir det branding för henne och hennes produkter. Att det inte finns några affärsambitioner bakom... Jag har mina tvivel.

Blindheim lyfter även att det kan gå i strid med regelverket för tv-sändningar, men betonar att ansvaret ligger på Viaplay, inte Ringnes.

Powerwomen Norge
Leah Isadora Behn bredvid Isabelle Ringnes (till höger) på premiären av Powerwomen Norge.

Tvingas försvara sig

Programredaktör för Viaplay, Jonas Møller, lutar sig mot den redaktionella friheten som gäller för bland annat tv, som indirekt skyddas av grundlagen om tryckfrihet:

– Powerwomen Norge följer fem starka kvinnors liv i både vardag och arbete. När en av våra deltagare lanserar sitt eget vin är det i allra högsta grad en relevant historia att följa, säger han till norska Se och Hör.

– Som tittarna säkert har märkt visar vi aldrig flaskan och uppmuntrar aldrig till ett köp. Viaplay har använt sin redaktionella frihet till att nämna att en kändis lanserar ett vin, som många andra stora medier.

Foto: TT

Annons