Sessornas mediesuccé – så blev de riktiga PR-prinsessor

Sessornas mediesuccé - så blev de riktiga PR-prinsessor
”Vårt kungahus – i ny tappning!” Så säger pr-proffset om kungafamiljens nya giv. De senaste veckorna har prinsessorna charmat alla genom att både bjuda på unika bilder – och på sig själva.
Annons

MadeleineSofia

Den senaste tiden har verkligen varit gyllene för det svenska kungahuset. Förlovningar, bröllop och barn har avlöst varandra – och dessutom har man lyckats förbättra sin pr-strategi rejält. Klumpiga uttalanden och misslyckade presskonferenser är ett minne blott. Nu är det pr-succé efter pr-succé som gäller.
Hemligheten? Det handlar om nya grepp – och nya sätt att kommunicera. Så här gick det till när Victoria, Madeleine och Sofia blev riktiga pr-prinsessor.
Pr-experten Jeanette Fors-Andrée som arbetar som krishanterare, medietränare och medierådgivare, menar att kungafamiljen historiskt sett inte har haft den bästa mediehanteringen.

Kungafamiljen
Men nu har något alltså hänt. Och det beror, förstås, på medieträning.
– Hovets informationschef Margareta Thorgren är både engagerad och delaktig, precis enligt konstens alla regler i en professionell organisation.
– De senaste åren har kungahusets kommunikation och relation med media upplevts som tillgänglig och modern.
– Jag tror att pr-strategin idag utgår från ett traditionellt kungahus i ny tappning; modernt, öppet och tillgängligt. Det tar sig också uttryck i konkreta situationer där familjemedlemmarna bjuder in media för intervjuer och bilder, för att sedan kunna bli lämnade ifred och slippa fotografer som gömmer sig i buskarna. Det är en bra pr-strategi!
– Prins Carl Philip och prinsessan Madeleine har också gjort medieframträdanden med stor framgång. Och att använda sociala medier som en del i pr-strategin, och själv styra en del av medierapporteringens innehåll, ligger helt rätt i tiden.

MaddeSofia

Personerna som hjälpt kungafamiljen till pr-succén
• Margareta Thorgren, informationschef vid hovet.
• Christina Saliba, pr-proffs och vd för pr-byrån Mindmakers.
• Karolin A Johansson, hovmarskalk och chef över kronprinsessans hovstat.

Madeleine

Hovets senaste pr-succéer
• Daniel på skidor
Prinsen åkte skidor, bjöd på sig själv och berättade att han är den i familjen som är sämst på att åka längdskidor.
– Victoria är bäst, sen Estelle och sen jag!
• Småsessornas födelsedagar
Bilderna från småsessorna födelsedagar var helt fantastiska.
• Sagokalaset
Prinsessan Madeleine och Min Stora Dag bjöd in till sagokalas på Kungliga Slottet tillsammans med välgörenhetsorganisationen Min Stora Dag som uppfyller svårt sjuka barns önskningar. 12 barn fick dricka saft och äta bullar med prinsessan Madeleine, som hade tagit på sig tiaran och Nobelklänningen från Fadi el Khoury. Bredvid skuttade prinsessan Leonore, klädd i rosa prinsessklänning.
– Idén kom upp i ett samtal mellan vår generalsekreterare Hélène Benno och prinsessan Madeleine själv. Hon var själv involverad i mycket av arbetet, berättar Jim Hofverberg, kommunikationsansvarig på Min Stora Dag.
• De nya frimärkena
Samma vecka blev PostNords nya frimärken på kungafamiljen officiella – och vi på Svensk Damtidning kunde visa de unika bilderna först av alla. De uppmärksammar kung Carl Gustafs 70-årsdag och Silvias 40 år som drottning, samt tronföljden med kungen, kronprinsessan Victoria och prinsessan Estelle.
• Prins Oscars födelse
Till skillnad från förra gången, då det läckte ut i media att kronprinsessan åkt till BB för att föda, gick mediestrategin denna gång helt enligt hovets plan. Det var de som skickade ut ett pressmeddelande och utlyste en presskonferens först EFTER att prins Oscar hade kommit till världen. Det enda negativa var att vi journalister bara fick 50 minuter på oss att hinna till Karolinska innan pressmötet började.

Daniel

Av Johanna Lejon

Foto: Stella Pictures

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

16 kommentarer till “Sessornas mediesuccé – så blev de riktiga PR-prinsessor”

  1. My skriver: 2 april, 2016

    http://www.expressen.se/nyheter/sa-kampade-chris-morfar-mot-nazisterna/

    Spännande att se om man kan få läsa något positivt om familjen O’Neills här som omväxling.


    1. T skriver: 4 april, 2016

      Nå vet jag icke om det var ett aprilskämt .
      Eller om det är ett beställningsjobb ,tänker på Sibylla och Silvia .
      Varför blev han då kastat ut av Tjec . till Tyskland direkt efter krigen utan någonting . Tror nog han tog gott betalt för intyg och att levde gott under krigen ,han var väl en dubbelnatur som många andra .


    2. Stefan skriver: 4 april, 2016

      Det är dock inte lika smickrande att läsa om Michael von Faulhaber i samma släktgren!


    3. Marguerithe skriver: 4 april, 2016

      Har Drottning Silvias morbror som stred mot nazisterna i Italien fått något omnämnande? Det tror jag inte. Man anklagar vissa som var med på den tiden och tror att man förstår något. Emerich Roth menar att det är bara de som var med på den tiden som kan förstå, ingen annan. Vi borde lägga ner vår högljudda ton. När Sverige var civiliserat på 60-talet talade vi aldrig högt om den tiden. Alla visste. Vi höll tyst av respekt för de som drabbats så nära oss. Det är det enda vi kan göra i vår tid.


  2. demokrati skriver: 2 april, 2016

    Sv Dam rubrik. “Sessornas mediesuccé PR-prinsessor”. Det är uppenbart att Kungahuset inte skulle klara sig utan alla dessa rådgivare. En faktiskt ganska ytlig bild av vad deras uppdrag egentligen är, intrycket är att göra reklam för sig och Kungahuset. Det är en PR-strategi, där de väljer att visa en fasad utåt till folket. Det är tydligt också med tanke på alla anställda inom hovet att Kungahuset är beroende av olika experter för att få verksamheten att fungera.


  3. Stefan skriver: 2 april, 2016

    Ja detta kungahus är en märklig skapelse, som bara blivit alltmer märklig genom åren. Alla resurser och skattemedel sätts tydligen nu in på att göra PR – för dem själva!
    Vore det inte bättre om dessa resurser istället användes för att göra PR för Sverige?


  4. Mari skriver: 2 april, 2016

    Underbara Victoria och Madeleine, fint prins Daniel!


  5. demokrati skriver: 2 april, 2016

    Det är inte samma mediefokusering för Regering och Riksdag ansvarsfulla arbete i Sverige. Där är inte ministrarna genomstylade. De utför sina uppdrag, uppgifter ändå utan en fokusering på att göra reklam, PR för sitt arbete i media.

    (Med detta inlägg menas inte valkampanjer där självklart viktig info. måste nå ut till befolkningen).


  6. demokrati skriver: 4 april, 2016

    Kungahuset, kungafamiljen har tillgång till professionell personal, resurser, hjälp inom alla områden, ex. mediehantering, styling, kläder, accessoarer mm. för att se fina och representativa ut. Det är en PR-strategi där man kan se en pr-förvandling som ex. Daniel och Sofia har gjort. En av dem har placerats i ett helt annat fack än det hon var i tidigare, efter kontakt med Kungahuset. Det verkar vara lätt att vara en ingift prins el. prinsessa efter inskolning i Kungahuset.


  7. CVM skriver: 4 april, 2016

    Stackars människor som måste betala dyra pengar (skattePengar) till PR konsulter för att bli
    accepterade av deras undersåtare!
    Dags att lägga ner Monarkin och vända blad mot demokratin!
    CVM


    1. Cecilia skriver: 4 april, 2016

      Sannerligen!


    2. prinsessan Gredeline skriver: 4 april, 2016

      Amen!


    3. helene skriver: 4 april, 2016

      CVM.

      Undersåte??? Aldrig i livet! Inte jag!!

      PS. Skillnaden mellan dumhet och genialitet är att genialiteten har sina begränsningar./kram “vågen”/helene


    4. demokrati skriver: 5 april, 2016

      Helene 17:55 Ja, ibland undrar man över deras människosyn faktiskt, har de någon inblick överhuvudtaget i hur vi alla andra människor (på denna planet) i samhället har det. Kungligheterna ger en bild av att vara i en sagobok bland slott och tjänstefolk, inte riktigt i linje med verkligheten, i dagens tid på 2000-talet i Sverige.


  8. prinsessan Gredeline skriver: 4 april, 2016

    Högheterna behöver nog den mest massiva PR som kan uppbringas, annars kan de inte fortsätta som de gör, utan dimper ner på låghets-nivå hos oss övriga.


  9. CVM skriver: 5 april, 2016

    Helene
    Tack klart jag förstod att varken ni eller jag tillhör undersåtarna!
    Att sänka sig till den nivån får Rojalistiska Föreningens medlemmar gör!
    Kram/Claes


Annons

Laddar