Silvia och Madeleine tillsammans på gala i Washington

Silvia och Madeleine tillsammans på gala i Washington
Annons

Drottning Silvia och prinsessan Madeleine hade en trevlig kväll tillsammans på The Mentor Foundations galakväll i Washington.

Under torsdagskvällen amerikansk tid gick drottning Silvia och prinsessan Madeleine på en galamiddag för The Mentor Foundation USA International Gala som hölls på lyxiga Four Seasons Hotel i Washington.

Prins från Saudiarabien

På bilden här ovan ser ni drottning Silvia och prinsessan Madeleine tillsammans med den saudiska prinsen Abdul Aziz Bin Talal bin Abdul Aziz Al Saud och prinsessan Sora Bent Saud Bin abdul Sa’ad al Saud.

Risotto

Det var runt 300 gäster som fick chansen att hälsa på drottningen och prinsessan Madeleine som kommit direkt till galan från New York. Middagen de åt bestod av bland annat getost och päron, havsabborre med risotto och till dessert en Mille Feuille med citron och hallon.

Rörande tal

Det visades också film om Mentor Foundations arbete under kvällen, drottning Silvia höll även ett rörande tal som hon fick stående ovationer efter.

Auktion

Därefter hölls en auktion av tavlor samt en resa med SAS till ishotellet inklusive minkpäls från Roberto Cavalli. Allt till förmån för The Mentor Foundation som hjälper utsatta barn och ungdomar.

Ingen Chris

En som dock inte fanns på plats under kvällen var prinsessan Madeleines pojkvän Chris O’Neill, inte heller hans mamma var där. Galan avslutades med musik av elever från en skola, en liten tjej sjöng akapella mycket imponernade.

Besökt skola

Tidigare under dagen hade drottning Silvia besökt Cesar Chavez skolan samt Skanska som är två projekt som Mentor Foundation jobbar med.

Annons

Av Catarina Lundgren Astrom
Foto: Catarina Lundgren Astrom

Läs även:

 

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

118 kommentarer till “Silvia och Madeleine tillsammans på gala i Washington”

  1. Sofie Lindberg skriver: 21 september, 2012

    Hoppas att NI hade en trevlig kväll =)


  2. sebastian skriver: 21 september, 2012

    sjukt snygg drottningen är i vit kläning:P synd hon inte bar ett diadem. skulle vara sjukt fint


  3. Kristine, Oslo skriver: 21 september, 2012

    Alt for mye decolletage etter min smak. Hollywood og Croisetten i Cannes. Men kanskje trenger den saudiske prinsen en aldri så liten provokasjon.


  4. Lollo skriver: 21 september, 2012

    Finns det en närbild på Silvias halsband?
    Kan detta vara ett av Sibyllas halsband?


  5. pia skriver: 21 september, 2012

    Dessa evinnerliga galor.


  6. kim skriver: 21 september, 2012

    Gala med saudisk prins och maximal ringning !!! ???


  7. lisa larsson skriver: 21 september, 2012

    Har Madeleine klippkort över Atlanten. Vem betalar 3dygn i Sweden, inte jag ? hoppas jag.


  8. Birgitta skriver: 21 september, 2012

    Intressant om man fick en sån saudisk prins som bordskavaljer,- ja skål då prins Abdul Aziz m m …..


  9. caterine skriver: 21 september, 2012

    Mycket snygg Silvia, snygg klänning för en gångs skull.


  10. birgitta skriver: 21 september, 2012

    Vänta lite nu, Saudiska prinsar, som i Saudiarabien? Eller har jag fattat fel?
    Och minkpälsar? Hur otidsenligt är inte det?
    Förklara för mig…


  11. Birgitta skriver: 21 september, 2012

    Vi skall vara stolta över vår vackra drottning o prinsessa. På galor är det klädkod som gäller! (till er som klagar) Syftet med galan var gott! Kommer de utsatta barnen till gagn! När vi i sverige har någon av alla dessa galor på TV. sägs det inget att de “kändisar” som är programledare är uppklädd enl. “kod”.


  12. nina skriver: 21 september, 2012

    Oj så många “hårförlängningar” M har. Ser inte naturligt ut, -men det behöver det ju inte heller göra.


  13. Sthlm skriver: 21 september, 2012

    Att de här två kvinnorna ofta deltar i “Hollywoodgalor” utomlands är väl inget som intresserar svenska folket, såvida det inte är våra skattepengar som de spenderar. Varför en så djup urringning på en 70-åring. Madeleine ser ut att konkurrera med sin blivande svägerska.


  14. Lisa skriver: 21 september, 2012

    Vilken vacker drottning vi har, klänningen är så tjusig på henne, Madeleines klänning ok.


  15. Fortfarande Midnattsol skriver: 21 september, 2012

    Herregud, vilken smaklös urringning på Madde.. Se på den saudiska kvinnan bredvid, så oerhört stilfullt och elegant hon är i sin praktfulla klänning!.. Maddes klänning känns väldigt tacky i sammanhanget.. Medan den saudiska kvinnan ser exklusiv ut. Very expensive..


  16. Lollo skriver: 21 september, 2012

    Madeleine återanvänder sina klänningar är detta fjärde gången? en fin färg på henne


  17. Doris skriver: 21 september, 2012

    Vilken vacker drottning vi har…


  18. Susanne skriver: 21 september, 2012

    Flottere repræsentanter for sit land kan ingen ønske sig !!!


  19. Anitra skriver: 21 september, 2012

    Drottningen är urtjusig i sin klänning och bär den snygga ringningen bra. Varför sätta åldersgräns, # 13 Sthlm, på när man får bära urringat?


  20. Eva M skriver: 21 september, 2012

    Drottningen och prinsessan Madeleine gör en utmärkt insats i sitt arbete för Childhood . Vi skulle kunna ha sådana galor i Sverige också med inbjudna gäster, men då skulle det väl gnällas om det också. Sverige ska ju vara så tråkigt lagom. Det behövs tyvärr att det görs insamlingar till behövande i Sverige också men då ska det ju hellst inte synas. Jag tycker vårt kungahus gör sitt bästa för Sverige.


  21. tantenDisqus skriver: 21 september, 2012

    Vi kan vara stolta över vår drottning i både gärning och outfit! Tyvärr var M´s ursnygga klänning för mkt uringad vid ett sådant tillfälle.
    Vore intressant att ha fått inf om innehållet av talet


  22. Tina skriver: 21 september, 2012

    silvia o Madde klär sig enligt den amerikanska klädkoden..helt korrekt..!


  23. PBoo skriver: 21 september, 2012

    Urtjusiga båda två – Drottningens klänning är helt underbar och Prinsessan Madeleines passar i färg perfekt till hennes nya hårfärg (klänningen har hon som Lollo skriver använt flera gånger tidigare). Att P M eller Drottningen ska ta hänsyn till människor från Saudiarabien i USA är väl lite väl sjukligt anpassande! Däremot kan man – gäller alla – ta hänsyn till den kultur i landet som man besöker. Detta gjorde inte exv. Duchess Catherine som vid ena tillfället hade en alldeles för urringad klänning där hon besökte ett land där kvinnor måste täcka sig, det såg fel och lustigt ut. Liksom besökarna från SA här i USA – men ingen klagar på dem! Hmmm!


  24. Eliana skriver: 21 september, 2012

    Madeleine har fattat syftet med galan och återanvänder klänningar, vilket inte hennes mamma gjort som kommer i en ny blåsa vid varje tillfälle.


  25. kim skriver: 21 september, 2012

    Hade varit betydligt trevligare om Silvia ville lägga lika mycket tid på själva innehållet än att alltid bara prioritera sitt utseende.
    Vid 70 borde man insett att livet har andra värden!


  26. Humaniora skriver: 21 september, 2012

    Silvias engagemang för utsatta barn och ungdomar i vår värld, är en hedersam uppgift. Det finns alldeles för många barn/ungdomar idag som på olika sätt tvingas utstå ett lidande som inte är värdigt någon rättsstat. Närmast tänker jag på barnen i Syrien som, enligt uppgifter, under nuvarande krigstillstånd, är hårt utsatta för våld och andra övergrepp. Krig och terror genererar monstruösa handlingsmönster som likt masspsykoser driver människor bortom vett och sans. Det är varje lands uppgift att med diplomatiska medel försöka förhindra att t ex krig uppstår. Det som oftast brister i sammanhanget är staters/människors oförmåga till en förutsättningslös kommunikation. Prestige, mentala och kulturella låsningar skapar hinder för fredliga lösningar, vilket orsakar onödigt mänskligt lidande, inte minst för världens barn.


  27. Maja skriver: 21 september, 2012

    #25, kim – lägg av, du är patetisk. Klaga för klagandets skull. Vad vet du hur mycket drottningen lägger tid för själva ‘innehållet’? Inside information? Silvia är ursnygg i denna kreation, och jag är ganska så säker på att innehållet är lika snyggt.


  28. matilda skriver: 21 september, 2012

    #12, håller med. Båda har onaturligt mycket löshår, ser bara konstigt ut. Det måste vara ansträngande att gå på alla dessa galor.


  29. magggan skriver: 21 september, 2012

    Snygg klänning Silvia. Madeleines tycker inte jag om.


  30. Monica skriver: 21 september, 2012

    Jag hör inte till de personer som kan närvara vid dessa tillfällen. Är inte ledsen för det. Jag själv ger till till kyrkans arbete, där kan alla vara med och ge den slant man har råd till. Jag missunnar inte deltagarna ha flotta fester, jag hoppas deltagarna betalar för att få vara med. Hur mycket av det arbete utgör Drottningen för våra barn i Sverige. Här finns massor av drogproblem vi frivillig föreningar har mycket lite pengar. Vi betalar många gånger ur egen ficka samt vår tid. Vi kan aldrig anordna en sådan fest, kanske därför vi inte får så mycket pengar. Jag gör det av kärlek för människor som behöver oss.


  31. Ann-Christine frisk berglund skriver: 21 september, 2012

    Å vilka vackra klänningar mor o dotter hade.


  32. anders skriver: 21 september, 2012

    Är det bara jag som tycker att Prinsessan Madeleine var snyggare som blond? Det här mörk färgade håret ser ut som en billig Buttericks peruk tycker jag…Drottningen vrålsnygg som vanligt, vilken “puma”!


  33. Aino Samuelsson skriver: 21 september, 2012

    Kim, vad vet du om hur mycket tid drottningen lägger på innehållet? Jag blev illa berörd av ditt påstående! Hon ömmar verkligen för utsatta barn, och jag är övertygad om att hon skänker pengar till nämnda ändamål. Men som du kanske vet: det sker i det tysta .


  34. kim skriver: 21 september, 2012

    #27
    Det kan knappast anses som patetiskt att ställa krav.
    Vad sysslar de med, vilka mål arbetar de för, vilka parametrar kan vi få ta del av?
    Varför ligger huvudkontoret i New York?
    Varför måste de ha galakvällar varje gång?
    Inga andra hjälporganisationer verkar i hemlighet!
    Ternert säger att de inte kan informera eftersom det är så utsatta barn.
    Vi vill inte ha namnen på barnen vi vill ha en verksamhetsbeskrivning.


  35. Svar till 6. kim, September 21, 2012 10:09 skriver: 21 september, 2012

    Svar till 6. kim, September 21, 2012 10:09
    “Gala med saudisk prins och maximal ringning !!! ???”(citat)

    Det finns ingen anledning att andra gäster ska anpassa sig efter vad någon enstaka gäst eventuellt har för synpunkter på hur damer ska klä sig.

    /Svea Lind


  36. Titti W skriver: 21 september, 2012

    #25#

    Det ena utesluter inte det andra när det gäller drottning Silvia, hon är kompetent att både klara av sitt uppdrag och sitt utseende.


  37. Sara skriver: 21 september, 2012
  38. Marco skriver: 21 september, 2012

    Madeleine looks very beautiful.


  39. helene skriver: 21 september, 2012

    #25 kim
    The swedish queen Sylvia is engaged in many social commitments. I think, you and other critics would be the first ones, who will write a comment, if Sylvia wears something old fashioned. And do you know something about her speech and her work behind the stage?

    For her age she has got a very good figure, therefore she is able to wear those dresses – no envy please.


  40. kerstin campanafrankrike skriver: 21 september, 2012

    Var och en är klädd enligt sitt lands koder! Drottningen och Madeleine är MYCKET till sin fördel!


  41. SA skriver: 21 september, 2012

    Nu repræsenterer prinsesse Sora den tildækkede muslimske klædestil inkl. tørklæde – jeg troede faktisk at alt håret skulle skjules – men man vil vel ikke have Silvia og Madeleine skal klæde sig efter muslimske normer under en gallamiddag i New York … eller hur?
    Den flotteste frisure dronning Silvia har haft i år, var den hun havde under besøget i Sydkorea, den klædte hende fantastisk; synes denne virker lidt tung.
    #24 Eliana
    Det er noget sludder, at Silvia ikke genanvender sine klänningar, det gør hun ofte, blot aldrig den samme til årets Nobelfest.


  42. Malou skriver: 21 september, 2012

    Att Silvia och Madeleine klär upp sig och går på galor för utsatta barn i USA. Hur skulle det vara om dom höll sig i Sverige och gjorde något för svenska utsatta barn. Nej det glänser väl inte lika mycket.


  43. Eva skriver: 22 september, 2012

    Både Silvia och Madeleine är kvinnor med stil och klass, klart är att de inte vill ha en svärdotter/svägerska som har “utvikningsmodell” på sitt CV. Madeleine behöver inte konkurrera med någon, allra minst Hellqvist.

    Det är snart slut mellan C-P och Hellqvist och alla som har promotat för den alliansen, såsom Enhbom och Svensk Damtidning, kommer inte att ses med bliga ögon av kungafamiljen, som enbart har hållit god min för C-P:s skull inför allmänheten.


  44. Hilde skriver: 22 september, 2012

    Kim
    Denne saudiarabiske prinsen er i USA og må godta kleskoden i den vestlige verden. Hvorfor skal vestlige kvinner – i Vesten- ta hensyn og ikke trampe saudiaraberen på føttene?

    Fint at Madeleine gjenbruker sine kjoler.
    Både hun og Silvia var fine og absolutt ikke for utringet.


  45. Hilde skriver: 22 september, 2012

    #20 Eva M
    Her i Norge prøvde en kjendiskvinne,med mange års opphold i USA, seg med å arrangere en slik galla til inntekt for et sykehjem for mange år siden. Det ble med den ene gangen. Kritikken i media og ikke minst fra vanlige folk var enorm. Her forventer vi at det er kommunens oppgave å sørge for gode sykehjem. Donere penger kan man gjerne gjøre men ikke ved å gå på galla-middag.


  46. allegra skriver: 22 september, 2012

    Varför ska en svensk drottning hålla på med välgörenhetsgalor i New York??
    Varför duger inte Sverige som inramning för Silvias tjusiga sätt att få tiden att gå.
    Stenrika människor har inga problem ta flyget även till Stockholm och det är ju bara dom som ska vara med på välgörenhetskalasen.


  47. nea skriver: 22 september, 2012

    Eva, Carl-Philip hör också till kungafamiljen och då är det väl bara naturligt att SvD skriver om honom och hans flickvän..?


  48. magggan skriver: 22 september, 2012

    Det finns så otroligt mycket problem bland barn i Sverige. Fint att dom gör något för världens barn. Men dom borde engagera sig i sitt eget lands problem bland barn.


  49. Eva M skriver: 22 september, 2012

    Vid denna gala var drottningen och prinsessan inbjudna gäster. Det var Mentor Foundation som anordnade denna gala. Huvudkontoret ligger väl i Stockholm när det gäller Childhood NY är väl en filial. Innan ni fortsätter gnälla gå in på hovets hemsida så får ni sevad kungafamiljen engagerar sig i när det gäller barn och ungdom i Sverige. Man kan faktiskt göra mycket utan att gå ut på gatan och skrika hurra vad jag är bra. Betr. Childhood går det att läsa vad dom gör redovisningar hur medlen används mm. Ta reda på fakta innan ni skriver era ibland nedsättande ord om drottningen och prinsessan Madeleine.


  50. Maggie M skriver: 22 september, 2012

    44 Hilde

    Instämmer helt med dig!


  51. Maj-Britt skriver: 22 september, 2012

    # 33
    Ömmar för utsatta barn? Gör man det när man iklädd klänning som kostat många tusenlappar, besöker lyxiga tillställningar.
    Samtidigt från en annan del av världen får man se bilder av utmärglade barn. Det vore betydligt bättre om dessa lyxlirare tog på enklare kläder, inhandlade mat för klädpengarna, och åkte till ställen där nöden är skriande. Då hade de varit mer trovärdiga.


  52. Lilla My skriver: 22 september, 2012

    #48. I synnerhet som det är svenska skattebetalare som betalar apanaget.


  53. Mary K skriver: 22 september, 2012

    # 5 pia.
    Det må utrolig mange “galor” til for å betale husleie, elektrisitet, lønn, reiser osv. før Childhood kan gi av overskuddet til verdig trengende! Men hvor? I USA – for å avlaste det amerikanske sosialbudsjettet?


  54. Mary K skriver: 22 september, 2012

    # 26 Humanioria:
    Ja, det er jo nettopp i slike områder som Syria og desslike hvor de virkelig utsatte barna lever! All heder til deg for å gi oss litt innsikt i hvor barnehjelpen først og fremst trengs. USA burde klare sin omsorg for egne barn uten hjelp fra det svenske kongehuset!


  55. Mary K skriver: 22 september, 2012

    Hvis nå klær er så viktige i denne sammenheng – så er det jo ingen tvil om at Silvia overstråler sin datter på flere måter! Skulle ikke tro det var 40 års aldersforskjell på damene. De ligner ikke hverandre – M ligner mer og mer på sin farmor Sibylla….
    Silvia ser mer ut som en 50-åring enn som den 70-ring hun er. Hun har vært verdigfull for videreføringen av det svenske monarkiet, som virkelig var på gyngende grunn før Silvia kom. I flere land ser det ut til at det er de borgerlig, inngifte prinsessene/dronningene som har tilført monarkiene nytt blod, kunnskap og vitalitet – og kanskje også styrker monarkienes overlevelsesevne….


  56. PBoo skriver: 22 september, 2012

    Mentor finns i bl.a. Sverige! Intervju med D S i Aftonbladet, utdrag; ”Just nu befinner sig Silvia i USA för att marknadsföra Mentor – organisationen som hon grundade för att hjälpa utsatta barn…hjälpa eleverna och förhindra att de hamnar i missbruk. En fråga som drottningen har brunnit för i snart tjugo år.”
    ”– Jag är väldigt glad och stolt över att Madeleine har det här intresset. Hon har studerat olika ämnen på universitet när det gäller barn och de problem som finns. Men nu ska hon koncentrera sig på Childhood. Så jag hoppas att någon annan i familjen kan engagera sig i Mentor, säger Silvia.”

    http://www.aftonbladet.se/incoming/article15479014.ab

    http://www.mentorfoundation.org/

    http://www.mentorfoundation.org/about_mentor.php?nav=3

    http://www.mentorfoundation.org/sweden


  57. Mary K skriver: 22 september, 2012

    All ære til Silvia for hennes engasjement, men det hadde gitt ennå mer troverdighet til hennes prosjekt om hennes hjelpeorganisasjon var lokalisert til et land eller verdensdel der hjelpen trengs aller mest!


  58. carlos skriver: 22 september, 2012

    Jag tror uppriktigt att vissa saker tas ur svar på ett sätt som olyckligt. Madde flytt Sverige för något som knappast någon är beredd, svek och förräderi. Många människor vet att det även gjort Jonas att delta äktenskapsrådgivning. Det är också uppenbart att du gör detta i New York är en verklighetsflykt, eftersom deras korthus: super vacker prinsessa som lockade allas ögon, med företagsam ung pojkvän, osv. Allt detta utan några drömmar var verklighet. Det som kallas fantasi. Det är nu för att vara med denna typ som säger att han är en miljonär… För allt detta och mycket mer har tänkt kungar satte sina fötter på marken och säga att det räcker?


  59. Mary K skriver: 22 september, 2012

    # 45 Hilde.
    Den norske sosietetskvinnen som hadde vært gift med arvingen til milliarder i USA, kom hjem og trodde Norge var et u-land, hvor folket led,- trodde at hun skulle redde det norske helsevesen ved å arrangere et sosietetsball på Grand Hotell i Oslo. Hun fikk et bilfirma til å gi bort en bil og så skulle alle gallamiddagsgjestene, skipsredere og desslike – som betalte for maten selv, by på denne i en auksjon. Og det LATTERLIGE VAR: Hun fikk inn mindre ved auksjonen enn det bilen kostet. Så hun ville fått inn mer hvis bilfirmaet på vanlig måte hadde solgt bilen – og gitt pengene til et godt formål! Det var resultatet av den tidligere modellens strev for å heve hinansieringen av det norske sykehjemsvesen!!!!!!!!!!!!!!! Nei, vi må nok stole på det offentliges innsats for å fordele goder til befolkningen i de land hvor velferden har nådd et så høyt nivå og koster så enormt mye, som i Norden, selv om det finnes brister også her, Men DET OFFENTLIGE OG VÅRE SKATTEPENGER ER RYGGRADEN I VÅRT VELFERDSSAMFUNN, om vi liker det eller ikke!!


  60. Fortfarande Midnattsol skriver: 22 september, 2012

    43 Eva
    Jag hoppas innerligt att du har rätt!


  61. Cecilia K skriver: 22 september, 2012

    “Därefter hölls en auktion av tavlor samt en resa med SAS till ishotellet inklusive minkpäls från Roberto Cavalli.”

    Det är anmärkningsvärt och rent
    bedrövligt att ha en minkpäls som pris, med tanke på hur minkuppfödningen går till. Här skulle Silvia verkligen kunna slå ett slag för världens djurhållning också. Men det är klart, då kan hon, för skams skull, inte visa sig i sina egna pälsar…..


  62. Cecilia K skriver: 22 september, 2012

    Det finns, som sagt var, barn som har det svårt även här i Sverige!
    Jag har en önskan:
    Tänk om alla som skriver här, skulle skriva på de protestlistor som nu finns överallt MOT Migrationsverkets barbariska beslut att utvisa en liten ensam, svårt misshandlad tvååring till Frankrike, där hon ska förvaras på ett barnhem… Det är så man spyr!


  63. solstålen skriver: 22 september, 2012

    Madeleine verkar bara “orka med” när det är galor och middagar. Läser man Lindwalls bok så verkar det gå som en röd tråd genom hennes liv att hon ställer in.
    Första inställningen var när hon var 15 år och det kom ut att Victoria hade anorexi, då drogs Madeleines få uppdrag in.
    Varför skulle Madeleine ställa in? Victoria gjorde ju inte det.


  64. Anitra skriver: 22 september, 2012

    Men snälla nån, #48 maggan och tidigare inlägg, tillhör inte svenska barn världen? Childhood verkar “worldwide”, dvs även i Sverige. Att de har sin bas i New York beror sannolikt på att kulturen beträffande välgörenhet ser annorlunda ut i USA än på många andra platser, inkl Sverige.


  65. Svar till 48. maggan skriver: 22 september, 2012

    @ 48. magggan

    Svenska barn är väl omhändertagna av samhället. I Sverige behöver inga barn leva på gatan eller vara hungriga, och alla har rätt att få utbildning.

    Gärna källhänvisning till ditt påstående att “det finns så otroligt mycket problem bland barn i Sverige”!


  66. Medeachintohs.blogspot.se skriver: 22 september, 2012

    Japp.Hade tänkt säga att Prinsessan Madelaines trasa har jag sett förut.
    Och nu tycker jag att drottningen bör engagera sig i lilla 2åriga Hadil som ska utvisas till ett land som hon inte har någon!
    Läs Aftonbladet kära ni!


  67. Medeachintohs.blogspot.se skriver: 22 september, 2012

    Lilla Hadil som är 2 år ska utvisas till ett land där hon inte har någon!Hon tillhör väl världens barn?


  68. Mary skriver: 22 september, 2012

    Mentor startades i Sverige 1994 och många svenska barn har fått hjälp. Fin intervju med drottningen som kan ge information om att hon inte bara går på middag och klär upp sig.

    http://www.expressen.se/nyheter/silvia-de-har-barnen-ar-forebilder/


  69. mona skriver: 22 september, 2012

    Besök Childhoods och Mentors hemsidor där kan ni ta del av en verksamhets beskrivning Childhoods huvudkontor finns i Stockholm filial i New york med två anställda plus madeleine som arbetar ideellt.Madeleine får betalt för sina resor i tjänsten som alla andra som jobbar får
    Childhood har flera projekt i Sverige se deras hemsida.


  70. birthe skriver: 22 september, 2012

    Nej, nej Tina – de burde jo have præsenteret fin svensk mode og ikke klæder der var en demi-monde værdig. Det kan godt være du hævder du er “såkaldt” stylist – men du har en umådelig dårlig smag, hvad angår tøjstil. Og hvis du kunne nøjes med at kommentere på tøjstilen og ikke personerne ville det være at foretrække – for helt ærligt du har ikke forstand på nogen af delene


  71. plus skriver: 23 september, 2012

    ge pengarna direkt till de utsatta barnen. varför gå omvägen via galor? är galorna till för deltagarnas tidsfördriv och att få visa upp ännu en ensemble, outfit eller vad det heter? varför kan inte kläder kallas kläder numera?


  72. Margueritesvenskdam.se skriver: 23 september, 2012

    Det finns mycket kritik mot kungafamiljen här tycker jag. Att den ibland inte kan vara perfekt är väl mänskligt, är vi perfekta kanske? Tycker mig ofta känna en avundsjuka här, och rent av missbedömning av det arbete de utför. Tror drottningens insida är lika vacker som hennes utsida, och P Madeleine går med hull och hår in för sitt arbete för Childhood. Och varför det gäller världens barn är väl inte så konstigt, även om det också finns barn som far illa i Sverige är det nog inget att jämföra med vad barn runt om i fattiga delar av världen får stå ut med …. så var inte så snäversynta! Dessutom finns det trots allt ett visst socialskydd här i landet som man alls inte har i många andra länder.


  73. Pia skriver: 23 september, 2012

    Tænker på om Madeleine har fået opholds- og arbejdstilladelse i USA, for efter sigende har hun jo flyttet adresse/udvandret til Manhattan.
    Men jeg forstår ikke helt svenskernes negative holdning til Childhood og dennes hjælp til børn i den tredie verden. De hjælpeorganisationer, som danske kongelige er protektorer for, arbejder/hjælper også børn i ulande og bekæmpelse af syg- og fattigdom der, fx Red Barnet, Unicef og Røde Kors. De har blot afdelinger i de nordiske lande, hvad de faktisk ikke behøver i en digital-tidsalder, der kunne man centralisere det mere.


  74. Pia skriver: 23 september, 2012

    fortsættelse…
    Med afdelinger, mener jeg store flotte kontorer med mange ansatte. Fx havde Dansk Røde Kors en hel ejendom, kaldet “Lille Amalienborg” som afdeling. De er dog flyttet til noget mindre eksklusivt, da bygningen stod overfor en dyr renovering.


  75. Beata skriver: 23 september, 2012

    Menar förstås att sådana urringningar ser man nog inte i Saudiarabien! Hoppas redaktören vill rätta detta. Tack!


  76. Beata skriver: 23 september, 2012

    46. allegra
    Sverige tillhör vardagen, New York lyx och glamour! 😉


  77. AFia skriver: 23 september, 2012

    48

    Du har så rätt.
    Att det inte retar fler att SB privata inititativ med CHF anses vara en aktivitet som skall betalas av Sverige.


  78. Mari skriver: 23 september, 2012

    HM drottningen är SÅ vackert! Prinsessan ok.


  79. Evanka skriver: 23 september, 2012

    Mary K, bliver du aldrig træt af at kritisere alt ved andre kongehus ? Childhood “bor” i NY, men det er ikke børn i USA, der hjælpes men i lande, hvor der ingen omsorg er fx udsatte gadebørn.
    Du kritiserer bare alt, når det ikke er norsk, for hvad gør de norske kongelige egentlig udover, at MM har engageret sig i Aids-problemet? Det når i hvert fald ikke frem til danske medier !!!
    Ingen kan have et højere repræsentationbudget end FN’s Aids-program. MM flyver jævnligt frem og tilbage over Atlanten men Aidsproblemet er ikke størst i USA og i stedet for alle de flyrejser kunne hun sende pengene til Afrikas aidssyge, som mangler den dyre medicin, for den når nemlig ikke frem. Hvor havner Bill Gates penge?


  80. Chris skriver: 23 september, 2012

    Alla ni som gnäller över kungahuset och ondgör er över hur bl à Drottningen och Prinsessan Madeleine klär sig, varför läser ni då en tidning där ni vet att det alltid kommer reportage om kungahuset. Jo jag antar att ni ändå vill gotta er åt flärd och skvaller. Men jag tycker uppriktigt synd om er gnällspikar, ni verkar vara så olyckliga och missunnsamma. Ta tag i era egna liv innantill blir alltför bittra.


  81. AFia skriver: 23 september, 2012

    69 Öppenheten fattas fortfarande för detta privata initiativ…….
    som inte skall blandas ihop på något sött med officiella Sverige intressen… som betalas av Sverige….

    Du bör observera att CHF inte ger direkt till behövande utan till andra organisationer som är aktiva…
    Vad hände efter MM besök till Kina….

    Varför i USA av alla “fattiga ” länder…..
    Varför inte t.ex. Bangladesh eller andra fattiga länder. Varför har man inte huvudorganisationen och basen för aktiviteterna i hemmlandet Sverige?


  82. L skriver: 23 september, 2012

    När Madde inte går på välgörenhetsgalor shoppar hon och umgås mycket med Chris. Rena lyxlivet. När hon väl besöker Afrika mfl bor hon väl på lyxhotell?
    Bara kritisk inget illa ment.


  83. Inkan skriver: 23 september, 2012

    Varför inte förgylla tillvaron och bjuda in dem som insamlingarna avser. Alla dessa exklusiva galor börjar se aningen smaklösa ut, när pengarna så väl behövs till dess ändamål. Det känns lite som bekostnad för de drabbade. M klänning ser ut som ett nattlinne med strutar à la Madonna. Silvia verkar desperat att behålla sin “ungdomlighet”, när man passerat en viss ålder måste man nog inse faktum, efter det ser det enbart befängt ut. Det är inte vackert längre.
    För övrigt finns det inte någon som helst insyn i dessa stiftelser, det är skrämmande.


  84. Pensionär skriver: 23 september, 2012

    #43
    Du som vet allt kan du också säga vilken dag Carl Philip gör slut med Sofia. När berättade drottning Silvia för dej att familjen bara håller god min för CP:s skull. Jag är väldigt intresserad av vad du får din information från. Tyvärr jag tror inte att du kommer att svara på dessa frågor men jag frågar ändå.


  85. PBoo skriver: 23 september, 2012

    # 57 Mary K

    Du kritiserar precis allt som den svenska Drottningen gör, de organisationer hon startat m.m. Är det för att drottning Sonja inte gjort detta, utan helst sysslar med fin konst, eller varför?! Jag har snart miljoner gånger länkat till http://www.childhood.se. Där finns all information du behöver, där ser du att organisationen finns i flera länder. Detta gäller även http://www.mentorfoundation.org/.


  86. PBoo skriver: 23 september, 2012

    # Alla ni som fortfarande vägrar ta in att olika länder har olika kulturer, där den amerikanska inte sällan anordnar stora galor och på så vis samlar in pengar, medan man i exv. Sverige oftast inte gör detta utan istället samarbetar med olika företag, organisationer och individer. Om ni far så illa av kulturen i USA, bojkotta amerikanska varor, demonstrera osv.- det är ju så inne! Men sluta klaga på att Kungafamiljen tar seden dit de kommer – något fler borde göra utifrån respekt för det land man besöker eller flyttar till! P M dagliga arbete vid Childhood är förlagt till kontoret eller besök hos utsatta, media är inte med där. Men ni vill ha paparazzi-foton?!


  87. Thessa skriver: 23 september, 2012

    Ursäkta min okunnighet,men vem är den där mörka skönheten i turban är det hon som är prinsessan Sora Bent Saud ??? Mycket vacker tjej iaf.


  88. Eva skriver: 23 september, 2012

    # 43 Eva
    Vi får hoppas du har rätt, att det snart tar slut mellan CP och hans girlfriend.

    # 77 AFia
    Jag håller med. Det är så upprörande att Silvia hela tiden engagerar sig i Brasilien, Tyskland och USA. Jag vet inte hur många gånger både hon och Madeleine har rest över Atlanten på senare tid.

    Jag undrar hur mycket det kostar, men viktigast är och om de klimatkompenserar för alla sina flygresor.


  89. plus skriver: 24 september, 2012

    nr 80
    är du maddes chris?


  90. Eva skriver: 24 september, 2012

    # 67. Medea

    Visst, men om man sätter det i perspektiv att Haddiles mamma är fransk medborgare och Frankrike är väl inte ett sämre land än Sverige, på att ta hand om sina medborgare. Chansen att hon och hennes biologiska mor kan återförenas där, är större än här.

    Haddiles familjehemsplacering kostar oss skattebetalare ca 60 000 kr i månaden i familjehemsersättning och visst är det behjärtansvärt, jag önskar inte den lilla flickan annat än gott i livet. Men sätt det i propotion till vad personal i äldreomsorgen kostar. Våra gamla som har byggt upp det här landet och säg till derm: – Tyvärr vi måste ta hand om Haddile först och främst och därmed dra in ett antal personal på ert boende så att ni får mindre hjälp. Tyvärr det är den krassa verkligheten.


  91. ultra nivea skriver: 24 september, 2012

    Jag tror att det skulle vara mkt svårt för Silvia att engagera sig i sverige utan att ´det skulle betraktas som politiska ställningstagande som kungahuset inte får göra alls. Det skulle ses som kritik till vår riksdag och regering att säga att dom inte klarar den sociala välfärden här i landet . Finns inte en chans att det skulle tillåtas.


  92. miayahoo.se skriver: 24 september, 2012

    Kallar mig gammaldags men jag tycker inte Madeleines vackra klänningen med denna synnerligen framhävande urringning passar i denna offentliga sammanhang.


  93. Sisse skriver: 24 september, 2012

    Mentor Foundation arbejder jo også i Sverige med unge, som har narko/drog problemer og det ved hjælp af frivillige, som jeg har forstået det, så når man både bruger og forstår ordet “snæversynet” i begge vore lande (#72), så vil jeg bruge det her om de synspunkter mange har på dronning Silvias store indsats for at hjælpe børn og unge.
    Det er såå snæversynet at mene, at man kun skal hjælpe indenfor egne grænser, ja egoistisk. Vi har alle en pligt til at anmelde til de sociale myndigheder, hvis børn i vore lande lider overlast eller udsættes for sociale svigt, som vi er bekendte med. Der er det os, der svigter, men det hjælper måske at kaste bolden videre og derved frafalde eget ansvar????….


  94. Sussie skriver: 24 september, 2012

    @plus 71 , Syftet med galamiddagarna är ju att samla in pengar till barnen !


  95. allegra skriver: 24 september, 2012

    Ett lyxigt välgörenhetsliv på båda sidor Atlanten som uppgift för en svensk drottning – jaha. Men att Stockholm inte räcker för Silvia
    kan knappast befästa monarkin i Sverige.


  96. kim skriver: 24 september, 2012

    Kan ni tänka er någon annan europeisk drottning som skulle genomföra detta?
    Kanske drottning Margerethe av Danmark?


  97. plus skriver: 24 september, 2012

    nr 94
    varför får då inte representanter för dessa barn vara med vid galamiddagarna. finns ingen barnmeny eller har de ingen outfit fin nog att visa upp?


  98. miayahoo.se skriver: 24 september, 2012

    #43 Du har rätt. SH skulle inte saknas av någon i familjen om det tog slut till skillnad från Emma som var mycket omtyckt.SH är en outsider i deras kretsar och har inte nätverket eller gemensamma vänner ingenting.Därför har hon ingen lust att umgås med C-Ps vänner alls men det får bli hennes vänner istället. Hon vet vad C-Ps vänner tycker om henne egentligen.Det behöver man inte vara Einstein för att räkna ut.


  99. Sussie skriver: 24 september, 2012

    plus 97

    Människor som blir hjälpta av välgörenhetsinsamlingar har nog andra saker på sin “önskelista” än att betala en mycket stor “kuvert” avgift för att äta middag med kungligheter/ förmögna människor .Detta är min åsikt men det är givetvis inte det samma som att jag har “rätt”, din åsikt står för vad du tycker !


  100. Solstrålen skriver: 24 september, 2012

    #81AFia:
    Kontoret i USA är nog till för att hålla Madeleine under sk “giltiga former”, sysselsatt. Hon vill ju inte tillbringa tid i Sverige. Hon känner ju sig kvävd här. Det är ju också en anledning för Silvia att kunna resa dit.
    Mentor kommer väl att bli en sysselsättning för Sofia Hellqvist så att det kan ges sken av att hon uträttar ngt.


  101. La Principessa skriver: 24 september, 2012

    #90, Haddiles biologiska mamma övergav sin dotter efter att ha utsatt henne, då ett litet spädbarn, för vanvård och misshandel. Tycker du verkligen det är den bästa lösningen att återge henne vårdnaden då?! Att tala om skattemedel i detta läget är bara osmakligt, men om det kan lugna dig så vill fosterfamiljen adoptera flickan. Försörjningen blir då deras ensak – problemet löst. Kungaparet nämnde för övrigt för Aftonbladet att “de följer fallet”. Bra!


  102. Eva M skriver: 24 september, 2012

    Nu går jag bort från kungligt. Idag har det tagits beslut att lilla Habbile får stanna . Blev så glad. Mamman försvann när hon var nyfödd hon kom till sjukhus med styvpappa undernärd eventuellt misshandlad. Mamman hört av sig för 1 år sedan till Algeriska ambassaden sedan inteett ljud. Ingen vet var hon finns inte ens om hon är i Frankrike. Fosterfamiljen vill adoptera flickan så då kostar hon inte samhället något. Det vore väl bra eller hur 90 Eva. Jag blev upprörd över din okänsliga kommentar om Habbile.


  103. magggan skriver: 24 september, 2012

    Ja det är ju bra att childhood arbetar för barn i Sverige också. Att drottningen och Madeleine inte är med på några galor här och säljer dyra kuvert där pengarna går till utsatta barn.


  104. Eva skriver: 24 september, 2012

    Frankrike är ett land som mycket väl är kapabelt att ta hand om Haddile som ju är fransk medborgare. Det är ju inte så att hon blir utvisad till en osäker framtid i ett U-land. En familjehemsplacering kostar flera tusen kronor per dygn och någonstans ifrån ska pengarna komma. Satsar man på det, så får man dra in på något annat i kommunen.

    Mamman försvann efter födseln och Haddile togs om hand av sin styvfar som inte skötte om henne som han skulle. Om man kan hitta mamman så kanske hon kan få hjälp och stöd i Frankrike att återförenas med sin dotter. Kanske kan någon av Drottnings Silvias mentorer vara till hjälp.


  105. Sthlm skriver: 24 september, 2012

    #101
    Det är förskräckligt när föräldrar överger ett barn, men varför är det aktuella barnet överhuvudtaget familjehemsplacerat i Sverige under så lång tid. Sköter Migrationsverket verkligen sitt jobb. Om barnet är fransk medborgare och ingen av de biologiska föräldrarna bor här borde det väl vara en självklarhet att de franska myndigheterna tar hand om och bekostar familjehemsplaceringen. Fosterfamiljen i Sverige, som givetvis har haft en god inkomst under placeringen, har till synes gjort ett bra jobb, men nog verkar Migrationsverkets beslut vara det enda rätta. Frankrike är inget U-land. Det är väl inte så enkelt att plötsligt adoptera ett fosterbarn.


  106. Lars skriver: 24 september, 2012

    #70 (Birthe)
    Du har ikke fattet meningen i Tinas kommentar, du svarer helt hen i vejret og er tilmed fræk. 😀
    Måske skal vi lige tage forklaringen en gang til for Dikte:
    Silvia og Madeleine klæder sig i henhold til svensk -amerikansk dresscode, fordi de ER i Amerika og ikke i ditto muslimsk, blot fordi der er en saudiarabisk sheik til stede!
    Havde du forstået det, havde du ikke behøvet at hælde galde ud, men det var måske det, der var dit ærinde?


  107. marianne skriver: 24 september, 2012

    Madde var snyggare som blond och jag hoppas det är slut med Chris


  108. Aasa skriver: 25 september, 2012

    Jag läste en kommentar här på någon som svarade på en annan kommentar om drottningens kropp , varför hon kan ha gammal klänningar är för att hon har samma midjemått som när hon kom till Sverige 🙂

    detta sa drottningen i dokumentär på svt som handlade om hennes klänningar i samband med Kronprinsessans bröllop


  109. Eva K skriver: 25 september, 2012

    #107 marianne
    Chris var ikke med til gallamiddagen, men til gengæld har han og Madeleine været inde og få neglemanicure, inden de gik videre på food-indkøb i NY den 22. sep…… billeder derfra kan ses på newmyroyals.com


  110. allegra skriver: 25 september, 2012

    #105#
    Hadille är född i Sverige och borde enligt lagar i alla andra länder därmed automatiskt vara svensk.
    Men i Sverige råder ett föråldrat system som gör att hon blir
    fransk fast hon är född i Sverige eftersom hennes försvunna mamma är fransk. Var övertygad om att det blir ett himla liv i franska medier -och i andra länders medier också- om Hadille dumpas hos franska sociala myndigheter genom föråldrade svenska medborgarskapslagar.
    Dom tänker inte Frankrike ta nåt ansvar för. Med all rätt.


  111. Eva M skriver: 25 september, 2012

    110 Allegra tack för din komentar. Det har kommit fram att sociala myndigheter inte “vågat” leta efter mamman då hon hade ett hot från sin familj över sig, så man vet ju inte ens om mamman lever. Familjen vill väl knappast ta hand om denna lilla tjej. Fosterfamiljen vill ju också gärna adoptera flickan så hon får då ett tryggt hem, där det finns en snäll kung och drottning snälla prinsar och prinsessor i landet.


  112. py skriver: 25 september, 2012

    Skärp till dig Eva 43# sluta att hoppas att det tar slut mellan Carl philip och Sofia. det gör det inte.fatta det!!!!! så lägg av med att gnälla och kritisera några ni inte känner!! hoppas och vet att kärleken vinner till slut!!! så då får ni gnäll mostrar något att äta. upp!!! sanna mina ord!!!! ta och svälj det om ni.kan!! trevlig tisdag alla! py.


  113. PBoo skriver: 25 september, 2012

    # 110 Allegra

    Hur blir man något bara för att man råkar födas där? Om svenska föräldrar föder ett barn i Japan, Kina, är denne då japan, kines?

    Sverige hade till relativt nyligen bestämmelserna att man bara kunde ha 1 medborgarskap. Man hade dubbelt till man blev myndig, och fick sen välja. Detta är självklart det enda rätta, då du aldrig kan känna helt identitet, ansvar m.m. gentemot mer än ett land. Om det blir krig, vilket ska du välja? Medborgarskap är inte en rättighet, det innebär också ansvar och skyldigheter, relaterade till sociala skyddsnät osv. Om man urvattnar begreppet, finns inget kitt kvar som längre håller samman landet och folket som bor där.


  114. marianne skriver: 25 september, 2012

    Visst, men om man sätter det i perspektiv att Haddiles mamma är fransk medborgare och Frankrike är väl inte ett sämre land än Sverige, på att ta hand om sina medborgare. Chansen att hon och hennes biologiska mor kan återförenas där, är större än här.

    Haddiles familjehemsplacering kostar oss skattebetalare ca 60 000 kr i månaden i familjehemsersättning och visst är det behjärtansvärt, jag önskar inte den lilla flickan annat än gott i livet. Men sätt det i propotion till vad personal i äldreomsorgen kostar. Våra gamla som har byggt upp det här landet och säg till derm: – Tyvärr vi måste ta hand om Haddile först och främst och därmed dra in ett antal personal på ert boende så att ni får mindre hjälp. Tyvärr det är den krassa verkligheten.
    DEN BÄSTA kommentaren


  115. Christina K skriver: 25 september, 2012

    Om ett barn föds i U.S.A får det automatiskt amerikanskt medborgarskap. Oavsett vilket medborgarskap föräldrarna har.


  116. Marguerithe skriver: 1 oktober, 2012

    Vilken fantastisk Kungafamilj vi har, som ar ute i varlden och gor vart land kant. Hemma sitter alla bittra mannıskor och fortsatter skriva sina obildade inlagg. Ar just nu i ett land dar man inte ar sa lyckligt lottade som i Sverige, om man sager sa.


  117. Mary K skriver: 5 oktober, 2012

    # 45 Hilde:
    Det var kanskje måten det ble gjort på som irriterte mest. En bilhandler ga bort en splitter ny bil som ble auksjonert på dette kjendis- og rikmannstette ballet – og tilslaget lød på en sum som var langt under salgspris for bilen. Bilhandleren kommenterte etterpå at det hadde vært bedre om han selv hadde solgt bilen til en hvermandsen og det ville gitt mer penger til veldedigheten om han da hadde gitt bort salgssummen. Ballene skal vel gi et inntrykk av hjelpevirksomhet og aktivitet. Nei, vi får være fornøyde som er så heldige som lever i de nordiske velferdssamfunn hvor milliarder bevilges til vår felles velferd – med hvermandsen som den største bidragsyter=skattyter og dermed ryggrad i vårt samfunn….


  118. Mary K skriver: 5 oktober, 2012

    # 42 Malou:
    Hva hvis den amerikanske presidentfruen med datter kom til Sverige for å redde utsatte barn i Sverige ved hjelp av fundraising i form av kjendisball? Jeg hadde blitt dødsflau hvis hun kom til mitt land som oppfattes å ha et velferdssystem!


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Annons

Laddar