Silvia talar ut om den första svåra tiden

Annons

silvia-2

Drottning Silvia berättar nu öppenhjärtigt om sin första svåra tid som nybliven drottning. Hon kände sig överkörd av hovet och fick inte mycket till hjälp.

Nu närmar sig bröllopet med stormsteg för drottningens äldsta dotter kronprinsessan Victoria och hennes Daniel. Drottning Silvia själv hade det inte så lätt den första tiden efter sitt bröllop, avslöjar hon nu.  I tv-programmet “Familjen Bernadotte” talar hon ut om hur tufft det var att kämpa både med språket och med att finna sin plats som nybliven drottning.

Den första tiden efter bröllopet var tuff för drottningen.

Den första tiden efter bröllopet var tuff för drottningen.

Överkörd

Drottningen kände sig ofta överkörd av hovet.
– Jag försökte göra det bästa jag kunde, säger hon i programmet. Det var nya frågor hela tiden. Många gånger frågade jag om råd och då var det väldigt ofta att man sa: “som drottningen önskar”. Och det var ju inte mycket till hjälp…
Silvias närmaste hovdam på den tiden, Alice Trolle-Wachtmeister, minns hur respektlöst drottningen blev behandlad av hovet:
– Det var ett oerhört manligt hov. Man bestämde över huvudet på henne och tog inte den hänsyn jag ansåg man skulle ta till en fru och en drottning.

Drottning Ingrid ett stöd

Annons

Elisabeth Tarras-Wahlberg, som intervjuades i morgonens Nyhetsmorgon, menar att drottningen istället fick förlita sig mycket på sin make kung Carl Gustafs råd. Ett annat stort stöd var Danmarks dåvarande drottning Ingrid, som ju själv hade rötter i Sverige.
– Med detsamma märkte man en stor ansvarskänsla hos henne, säger drottning Margrethe, Ingrids dotter, om Silvia. Och det  var detsamma som min mor märkte när hon träffade Silvia.

“Familjen Bernadotte” sänds ikväll klockan 20.05 på TV4.

Av An-Sofie Lundin
Foto: Stella Pictures



Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

76 kommentarer till “Silvia talar ut om den första svåra tiden”

  1. Anna skriver: 6 maj, 2010

    Tack för påminnelsen om programmet.


  2. Håkan AlmgrenHåkan skriver: 6 maj, 2010

    Silvia klarade sig fint. Hon är en underbar person och en monarkistisk skatt. Det är bra, att hon är öppen.


  3. Marguerithe skriver: 6 maj, 2010

    Silvia är en enastående person som vi ska vara stolta för.Hon är öppen och uppriktig, har inga attityder. Hon skulle kunna lära många människor mycket om vad värdlighet innebär.


  4. Marguerithe skriver: 6 maj, 2010

    Ursäkta, värdighet ska det stå.


  5. Tina skriver: 6 maj, 2010

    Suverän TV4-serie om Kungafamiljjen!
    Tänk att inte SVT kunde producerat något lika bra..deras amatörmässiga Bröllopet är ju så dåligt att det blir pinsam,t att se.


  6. I.MartinssonSvenskDamtidning skriver: 6 maj, 2010

    #3 Absolut!


  7. Karin skriver: 6 maj, 2010

    Uten Silvia hadde ikke Carl Gustav vært konge idag.


  8. Axel skriver: 6 maj, 2010

    Har inte sett programmet, men min spontana åsikt är att en människa med lite klass beklagar sig inte offentligt.
    Ska nu också medlemmar av Kungahuset sälla sig till den lågpannade gnällkören?


  9. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 6 maj, 2010

    Konstig fråga Axel.
    Varför skulle medlemmarna i kungahuset börja gnälla? Hittills har dom inte gnällt eller ens fredat sig mot angrepp.


  10. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 6 maj, 2010

    Ja Håkan Almgren.
    Silvia är bra och till viss del öppen, som du uttrycker det. Men hon är också mycket mediatränad och slipad vad det gäller intervjuer. Och du ska inte tro att frågorna var nya för henne. Dom har hon fått innan och planerat sina svar noga.


  11. Axel skriver: 6 maj, 2010

    Demba.
    Läs artikeln som är upphov till tråden så kanske du fattar vad jag menar. Eller kräver jag kanske för mycket av dig?


  12. mats skriver: 6 maj, 2010

    Jag såg faktiskt Drottningen med nya ögon-hon har gjort och gör ett bra jobb.


  13. Anna skriver: 6 maj, 2010

    Bra att man tog upp faderns medlemskap i Nazistpartiet.
    Och att drottningen svarade på det.
    Nu är det väl slutsnackat.
    Jag tycker inte det är nåt att prata om..
    Ingen kunde veta hur Hitler skulle bli..

    Men det var opersonligt att drottningen kallade kungen för kungen,
    inte min man..


  14. Axel skriver: 6 maj, 2010

    Anna.
    Drottningen är väluppfostrad och har alltid kallat Kungen för Kungen.
    När Drottningen är i tv är hon Drottningen.
    Vad Drottningen kallar Kungen hemma har vi inte med att göra.
    Så enkelt är det!


  15. Alexandra skriver: 6 maj, 2010

    Jag kan förstå att drottningen inte säger allt om sitt privat liv, framförallt inte i media. Tänk er vad jobbigt det måste vara att bli synad för allt man säger och gör av allt och alla. Drottningen blev indragen i det hela enbart för att hon blev kär i vår kung och det kan ju inte vara lätt. Man kan inte göra annat än att beundra henne, för att hon har stått ut med denna mediala granskning.


  16. Anna skriver: 6 maj, 2010

    Det var nåt nytt att drottningen tyckte det var svårt att vara tyska.
    Det var också svårt för kungens tyska mor att vara tyska.


  17. Anna skriver: 6 maj, 2010

    Det var heller inte lätt för holländska drottningens man att vara tysk.
    Det var inte poppis att Beatrix gifte sig med tysk.


  18. Axel skriver: 6 maj, 2010

    Anna.
    Du verkar lida av en svår tyskfobi. Har du sökt för denna åkomma? Den går säkert att bota.


  19. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 6 maj, 2010

    Nej Axel.
    Du kräver inte för mycket. Jag är ungefär normalbegåvad i skallen. Och jag såg programmet, du har bara läst några rader här. Ingen beklagade sig över något i programmet. Var inte så kaxig när du yttrar dig över något du inte har sett.


  20. Anna skriver: 7 maj, 2010

    Axel
    Jag lider snarare av svår monarkifobi..


  21. Camilla skriver: 7 maj, 2010

    Jag tyckte Silvia påminde lite om Jokern (i Batman-serierna). Samma stelopererade leende.


  22. sofia skriver: 7 maj, 2010

    Ja vår drottning var riktigt sympatisk och rättfram i programmet. Jag tyckte också att det var på tiden att hennes fars medlemskap nu också “erkändes”. Jag vet dock från säker källa att drottningen privat inte alltid framstår som lika sympatisk.


  23. Gittan skriver: 7 maj, 2010

    JO, Silvia är mediatränad och hon är en STOR tillgång för landet..

    Men handen på hjärtat..Någtot nytt framkom ju inte…Allt det här, med undantag av att hon kommenterade sin far, har vi ju hört förr…Det är alltid samma episoder och händelser som nämns…
    Jag hade uppskattat om hon och Christina hade släppt på det lite mera spontant lättsamma i sina kommentarer… Trolle -Wachtmeister får helt godkänt…. Hon har glimten i ögat.


  24. helena A skriver: 7 maj, 2010

    Jag tycker vår drottning är fantastisk. Hon ska ha stor respekt från alla ,även republikanerna, då det gäller hennes arbete för de utsatta barnen och hennes arbete med Silvia systrarna. Även om hon är opererad i ansiktet är hon fortfarande vacker.


  25. Pia skriver: 7 maj, 2010

    #23 Gittan
    Også i ” Familjen Bernadotte” er det en journalist dronning Silvia sidder overfor – og udtaler sig til…. derved er der jo ingen forskel på så mange andre interviews, hun har givet.

    Det er præcis det samme i vores serie ” Kongehuset indefra”, hvor især kronprinsesse Mary aldrig er spontan, alt virker nøje
    indstuderet. Det er kun situationerne udenfor, der ikke virker så instrueret. Som fx kronprins Frederiks sammen med børnene.
    Men det ser man måske ikke så tydeligt udenfor landets grænser?

    For øvrigt var kongeparrets ” fortælling” om Kongens første møde med dronning Silvias brasilianske familie….fantastisk morsom!
    Ser virkelig frem til næste del med kronprinsesse Victoria. 🙂


  26. Tv-tittare skriver: 7 maj, 2010

    Jag tyckte att det är lite för lite fokus på själva Silvia. Visst förstår jag att de vill visa hennes bakgrund men det var väldigt lite nutid. Programmet om Kungen var bättre.
    Ser med spänning fram emot att se nästa vecka med Victoria!


  27. Grevinnanchintohs.blogspot.com skriver: 7 maj, 2010

    Säger bara, att om Silvias far var inskriven och hade medlemskap som nazist , kan man inte skylla Silvia för det .Hon var bara barn och barn kan inte belaastas för var föräldrarna gör.Gjorde.


  28. Marguerithe skriver: 7 maj, 2010

    Vill bara lägga till, att om man på 30-talet hade ett företag i Tyskland med anställda hade man piskan på ryggen att ha partibok, antingen man ville eller ej. Alternativet hade varit att familjen hade blivit avrättad. Att komma 75 år senare och dra in en då ännu inte född person är verkligen typiskt svensk okunnig media.

    I övrigt vill jag hålla med tidigare kommentator att fru Trolle-Wachtmeister är tuff. Hon har girlpower och har nog kunnat hjälpa drottning Silvia i det stela hovet.


  29. Sollan skriver: 7 maj, 2010

    #7
    Helt av samma åsikt , Karin. Hon har också fostrat en fin blivande drottning.


  30. Håkan AlmgrenHåkan skriver: 7 maj, 2010

    Vad är det för fel med tyska? Allt gott och ont kommer från Tyskland.


  31. Anna skriver: 7 maj, 2010

    Inför programmen ställde kungafamiljen krav på att det skulle vara reklamfri, få frågorna i förväg tror jag och inga frågor om
    Lundsberg osv till Carl Philip.

    Det liknar en diktatur..


  32. Anna skriver: 7 maj, 2010

    Dessutom var Victoria sötare i tv än på bilder..
    Det var en markant skillnad..


  33. Anna skriver: 7 maj, 2010

    Jag har alltid gillat drottningen, men efter att ha sett programmet inser jag att jag underskattat henne. Vilken människa – vilken fantastisk utstrålning och kapacitet! Hon är värd all beundran för sitt engagemang för barn, missbrukare och demenssjuka. Tyvärr tycker jag att media många gånger ger en alltför ensidig och vinklad bild av kungafamiljen – de fokuserar på kläder och fester och glömmer bort allt hårt arbete de lägger ner. När drottningen mot slutet sa “Vi är människor vi också” slog det mig att det ofta glöms bort – det skrivs allt möjligt ofördelaktigt och rent av lögner om kungafamiljen, utan minsta tanke på deras känslor eller integritet.

    Om de nu begärt att få se frågorna i förväg – kungafamiljen består av offentliga personer som alltid måste tänka på sin framtoning. Då är det inte så konstigt om de vill få en uppfattning om vilka frågor som kommer att ställas. Jag tror nog att även andra offentliga, icke-kungliga personer begär samma sak inför intervjuer.


  34. Pia skriver: 7 maj, 2010

    Drottning Silvia skyllde på att hon var 32 år när hon kom till Sverige och därför inte talar så bra svenska. Den danska Alexandra var 31 år, Mary och Marie var båda 32 när de gifte sig med danska prinsar. Alla tre talar/talade de utmärkt danska efter förvånansvärt kort tid. Det är därför dags att sluta med ursäkerna när det gäller drottningens stapplande tal. Hon kan inte bättre och det rår hon inte för, men erkänn det då. Dessutom vet alla som har närmare insyn i familjen Bernadotte vem det är som egentligen styr från kulisserna. Inte var det kungen, som efter att ha uppmanat svenskarna att köpa svensk, såg till att det nya svenska köket på Drottningholm plötsligt åkte ut och ersattes med ett tyskt(!) Poggenpohl-dito. Det döljer sig en järnvilja bakom drottningens ständiga leende. I och för sig skönt att Victoria fått lite av den viljan så att hon nu efter lång kamp får gifta sig med en rejäl “gästrikepojk”. Det är redan alldeles för mycket tyskprägel i kungafamiljen. Morfar Gustaf Adolf och mormor Sibylla talar man tyst om och det är kanske bäst. Kolla upp Coburg på nätet och läs om nazisternas fäste där, den som är intresserad. Har ofta funderat över varför kung Gustaf VI Adolf valde båda sina fruar från Storbritannien. En märklig parentes och välgörande parentes. Man minns honom också oftast klädd i den kritstrecksrandiga kostymen i stället för uniform och kraschaner. Bildad och med ett gott förstånd. Nu ser vi fram emot Victoria, som med sitt livliga intresse för allt omkring henne påminner om “gamle kungen”. Hon och hennes Daniel kommer att bli ett strålande regentpar en dag. Leve de!!


  35. Ann skriver: 7 maj, 2010

    Och jag som tänkte när jag såg programmet att drottningens svenska numera är mycket bättre än den var för bara några år sedan…nu var det ingenting speciellt jag reagerade över.


  36. caterine skriver: 7 maj, 2010

    Drottningen har en järnvilja det har många i närheten vittnat om, och kungen har nog inte alltid så roligt, det ser man på när de är tillsammans. Men när det gäller nazismen kan hon inte klandras för att pappan var nazist. Hur var det med det svenska kungahuset? Inte klandrar man kungen för att Gustav V, Sibylla m fl hade nazistsympatier, kolla Sibyllas bröllop. Utåt sett ser Silvia trevlig och rar ut, men hon vet att föra sig. En annan sak:hon borde gå upp ett par kilo, klippa håret lite modernare och sluta botoxa sig utan åldras med stil och värdighet. Se på Sonja av Norge och Margrethe av Danmark, stiligare och kungligare drottning finns ej.


  37. Sickan skriver: 7 maj, 2010

    Att ni bara orka hålla på!!


  38. Anna skriver: 7 maj, 2010

    #34
    Är övertygad om att Sonja har opererat sig, annars skulle man inte se så bra ut i 70-årsåldern som hon gör..


  39. Pia skriver: 7 maj, 2010

    Sickan! Det vore kanske bra om fler “orkade” bry sig om de personer vi skattebetalare försörjer. Jag tycker bara att man ska tala sanning. Se journalisten och författaren Bosse Schöns artikel i Dagens Nyheter (på nätet). Han kan berätta att herr Sommerlath skrev in sig i nazistiska partiet redan medan han bodde i Brasilien. Läs och döm själv. Eller pusta över att somliga av oss har synpunkter på PR-programmen om Bernadotterna.


  40. Sickan skriver: 7 maj, 2010

    Pia..då kanske du ska skriva om samhall också,för du försörjer dem också genom skattemedel…

    Jag bry mig också..men jag sitter inte och syna dem i sömmarna.


  41. Anna skriver: 7 maj, 2010

    #38 Sickan

    Bättre att folk jobbar på Samhall än inget..


  42. Sickan skriver: 7 maj, 2010

    Det jag menar Anna är att vi försörjer dem som jobbar där med våra skattemedel…inte bara kungahuset vi försörjer.


  43. fantrat skriver: 7 maj, 2010

    Sickan o Anna
    att ni bara orka hålla på!!


  44. I.MartinssonSvenskDamtidning skriver: 7 maj, 2010

    Om vi nu skall prata om Drottning Silvias pappa angående (nazistsympatier) Det fanns faktiskt personer i Sverige som också
    hade det under krigsåren.Och fortfarande i lilla Sverige.


  45. rätt ska det vara skriver: 7 maj, 2010
  46. Charlotte Asplund skriver: 8 maj, 2010

    Bättre drottning av Sverige har jag svårt att se.
    Ett superproffs, värdig, ödmjuk och vilken utstrålning !
    När jag läste min mammas “Svensk Damtidning på -70 och 80-talet var hon garanterat världens vackraste drottning. Blir tårögd när jag tänker på det.


  47. Netaadika.bloggspace.se skriver: 8 maj, 2010

    #42. . Visst var Silvia ljuvlig som ung. Men blir Du tårögd ???? 🙂 Då är man lättrörd….


  48. EA skriver: 8 maj, 2010

    Silvia jobbar på, kolla hennes kalender. Hon gör ett bra jobb för Sverige.
    Det är en vacker och parant kvinna.


  49. I.MartinssonSvenskDamtidning skriver: 8 maj, 2010

    #44Neta! Du menar nog kommentar #43.


  50. Michaela skriver: 8 maj, 2010

    Jag förstår uppriktigt sagt inte denna diskussion om drottningens pappa och hans partitillhörighet. Han gick med i nationalsocialistiska partiets utlandsavdelning i Brasilien redan på 30-talet, ett tiotal år innan drottningen ens föddes. Och oavsett hur pass aktiv eller passiv han var som medlem, är det ingenting som drottningen vare sig kan lastas för eller uttala sig om idag. Hur skulle hon kunna veta någonting om sin fars medlemskap i ett parti som förbjöds när hon var två år gammal? Jag förstår uppriktigt sagt inte hur hennes sedan 20 år tillbaka avlidne fars politiska åsikter och ev verksamhet skulle kunna ha någon relevans idag? Har inte Silvia gång på gång visat vilken genomgod människa hon är? Har hon inte gjort fantastiska insatser för barn, sjuka och funktionshindrade? Man kan lugnt säga att hon sonat sin fars EVENTUELLA synder för länge sedan!

    De som hävdar att detta är relevant pga kungafamiljens ställning som förebild och symbol för Sverige borde i så fall ha tagit upp detta till diskussion FÖRE bröllopet 1976, inte 20 år efter Sommerlaths död och 34 år efter kungabröllopet!


  51. Sickan skriver: 8 maj, 2010

    Du har så rätt i det du säger Michaela :))


  52. Nina d'Este skriver: 8 maj, 2010

    Michaela, #45

    “det” försöktes ta upp före bröllopet -76 av Ulf Nilsson, Expressen. I en intervju hävdade Walther Sommerlath att han ej varit medlem av NSDAP.
    OM det har ngn betydelse idag….knappast i Sverige kan jag tänka mig….i Tyskland vore det en helt annan sak….som “tysk drottning” hade det ej gaatt….

    Svenska Drottningen berättar nog vad hon vuxit upp med för skildringar i sin familj. Man skall veta att det gaar ej indela i svart eller vitt hur det var i den tidens Tyskland….o för att gaa vidare i livet efter kriget, modellerade maanga familjer sin version o försökte göra det bästa av sin situation.

    Drottningens far gick med i nämnda parti frivilligt i Brasilien före kriget, han aatervände till Tyskland med barn när nazisterna byggde upp sin makt – visst, det är säkert inte “trevligt” för Drottningen ha detta med i hennes familj –
    o visst är man tacksam själv idag, när ens egna anfäder gjorde uppror o fick fly till Schweiz o USA jagade av Gestapo för sina aasikter….
    För en sak skall man tänka paa i den svenska Drottningens fall,
    vi väljer inte vaar familj eller historia….vi är en del av den hela livet, paa gott o ont….


  53. Håkan AlmgrenHåkan skriver: 8 maj, 2010

    Utan Silvia skulle den kungliga skutan ha sjunkit. All heder åt vår enastående Drottning!


  54. Netaadika.bloggspace.se skriver: 8 maj, 2010

    #48. Börjar det inte bli lite för många upprepningar bland kommentarerna här ? Ungefär samma saker skrivs gång på gång.
    Iofs är ämnet rätt begränsat mais tout de même….


  55. Kristine, Oslo skriver: 8 maj, 2010

    Nina 47
    Jeg tror ikke det hadde gått i Norge heller. Ikke så kort tid etter krigen som da Harald og Sonja giftet seg i hvert fall (1968). Sverige og Norge har meget ulik historie.


  56. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 8 maj, 2010

    Så kan du inte skriva Neta, för då får du snart bannor för att du utnämnt dig till bloggpolis.

    Sign/ en med erfarenhet. 🙂


  57. Nina d'Este skriver: 8 maj, 2010

    Kristine, #50

    Stämmer i det Du säger….


  58. Sanne skriver: 8 maj, 2010

    Det er også meget morsomt at se “Kongehuset indefra”.

    Jeg kan særligt relatere mig til Mary og Frederik – de er simpelthen så typiske for deres alder og deres uddannelse.

    De har jo begge omtrent samme uddannelse – Mary er cand jur og Frederik er cand scient pol.


  59. Sanne skriver: 8 maj, 2010

    Det er vanskeligt for mig at sige om Silvia taler godt svensk. Det skal man nok være svensker for at afgøre.

    Alexandra taler jo fantastisk godt dansk – men hun er vist også et geni. Desuden taler hun tysk og det skulle være en fordel når man skal lære at tale dansk.

    Mary har en anelse accent men imponerer meget med sine intelligente betragtninger.

    Marie har ikke sagt så meget endnu – i “Kongehuset indefra” sagde hun kun en sætning. Men som prins Henrik har hun det problem at fransktalende har meget svært ved at tale et dansk som er forståeligt. Prins Henrik skulle efter sigende have et glimrende ordforråd – men den franske accent gør det danske meget anderledes.


  60. Sickan skriver: 8 maj, 2010

    Våran drottning kan tala teckenspråket..kan någon drottning i Danmark eller Norge det!!!???


  61. Netaadika.bloggspace.se skriver: 8 maj, 2010

    55. Kan dom kanske inte…. men vår drottning kan, vet ju alla. Heder åt henne…vad det nu skall vara bra för ? Oj, så klart att det är bra, nu får jag inte snubbla här igen…. men det finns ju andra som kan det där…..hade varit bättre om Drottningen lärt sig svenska talspråket…
    Disagree anyone ????


  62. Kristine, Oslo skriver: 8 maj, 2010

    Hvorfor har hun ikke sørget for at hennes barn har lært tysk? Man får det gratis om man får et annet språk inn som barn. Det koster litt anstrengelser fra foreldrene, den av dem som har det andre språket må konsekvent tale dette språket når man henvender seg til barnet. Men denne kompetansen synes man skal gi sitt barn. I hvert fall håper jeg at min datter vil gi sitt spanske barn den kompetansen. Så vil barnet ikke bare lære spansk, men også et nordisk, germansk, språk fra barnsben.


  63. Dembarubin.bloggspace.se skriver: 8 maj, 2010

    Eller så kan dom det…. NÅGON drottningf i Danmark eller Norge??? Undrar vilken dansk eller norsk drottning i så fall kan det? Någon som vet?


  64. Britt Persson, Lund skriver: 8 maj, 2010

    Håller helt med dem som skriver att drottningen inte kunde hjälpa vad hennes pappa gjorde. Men varför tar man upp detta nu efter 75 år. Jo därför att det finns människor som till varje pris försöker få bort kungahuset. Angelägnare borde det vara att eftersom det i september är val att poängtera att vi eventuellt kan få en gammal kommunist i regeringen, även om han har gjort s.k. avbön för syns skull,


  65. Anna skriver: 8 maj, 2010

    #55 Sickan

    Tala teckenspråk..Haha..
    Hon har säkert glömt teckenspråk nu..


  66. Irena skriver: 8 maj, 2010

    Snart dyker Lövis, och Moomintrollet, upp 😀 spöktimmen närmar sig… men då sitter kanhända de flesta gastar i Riche´s skilsmässodike??


  67. Grunne skriver: 8 maj, 2010

    Jag tycker att ni i Sverige har ett mycket fint kungapar som jobbar mycket och gör bra PR för Sverige. Drottning Silvia är en mycket intelligent och fin person, så var stålt över ert kungahus, och inte alltid så negativa. Allt kan inte mätas i pengar. Hälsningar från en finlandssvensk


  68. Kiana, Norge skriver: 9 maj, 2010

    # 36 Anna

    Dronning Sonja av Norge har faktisk ikke tatt plastiske operasjoner i sitt ansikt slik mange tror. Hun har sine rynker, og de er tydelige. Men hun er også velsignet med gode gener pluss at hun ikke røyker, så hun aldres uten å bli som et rynkete skrukketroll.

    Dronning Silvia av Sverige virker å være en veldig varm, intelligent og vakker kvinne, Det er godt at det lages dokumentarer om de kongelige disse tider, når “alt og alle” skal mene noe om hvordan de er som personer uten å kjenne dem, mene noe om hvordan de gjør jobben sin, og i det hele tatt kritisere at det er kongehus i flere land i Skandinavia. Det er faktisk noe vi bør være stolt av, og ikke kritisere nord og ned.


  69. Sickan skriver: 9 maj, 2010

    #59 Anna

    Det är inget att skratta åt.
    Teckenspråket glömmer man aldrig 🙂


  70. Hariett skriver: 9 maj, 2010

    Silvia är en ok drottning för Sverige. Dock borde hon vara lika spontan som hon var i början av äktenskapet med kungen. Då hade förmodligen kungahuset varit än mer populärt än idag. Har också hört att kungen är ganska trött på hennes tjatande om både det ena och det andra. Fast det är kanske normalt, de har ju när allt kommer omkring varit gifta länge.


  71. Dikte skriver: 9 maj, 2010

    Jeg så en udsendelse om det svenske kongehus som handlede om hvad de har foretaget sig i 2009.

    Det slog mig at kongen har en herlig underfundig humor.


  72. Sollan skriver: 9 maj, 2010

    Ett gott råd till alla ofödda barn -välj noga era föräldrar-! Sådana med rätt politisk bakgrund, med goda gener, så man alltid ser ung och vacker ut och sådana med god hälsa och vacker kropp.
    Tänk också på att dom inte har gjort några misstag i livet eller annars bara dummat sig.


  73. Sickan skriver: 9 maj, 2010

    #65 Sollan

    Hur ska de ofödda barnen kunna läsa detta!!??


  74. Lövis skriver: 9 maj, 2010

    Om drottningen vill bli trodd, får hon börja tala sanning. Det finns stora tvivel om ärlighet gällande hennes egeet CV, hennes karriär, hennes far som nazist.

    Min Fru kom till Sverige ungefär samtidigt med Drottningen. Vi är med i Tyska föreningar o.s.v. INGEN har upplevt problem med att vara Tysk i Sverige. O.K. man kan få acceptera att hon kallas Tyskan eller jag Tysken. men det behöver inte tolkas negativt.


  75. doris skriver: 9 maj, 2010

    Alla länder har sin historia, Sveriges historia är Monarki med Kungar och Drottningar boende i slott och avlönade av staten, som också hjälper till att underhålla, till slotten hör jordbruk som också finansierar det hela. Skulle Sverige få Republik med President, skulle Sverige förlora sin historia. En President skulle inte kunna resa runt och representera som Kungafamiljen, en President skulle inte hinna med alla invigningar och sätta lite fest runt det hela. Sverige skulle bli ett trist land. Tror absolut inte att en President i Sverige skulle bli billigare för Skattebetalarna och Svenskarna varken lönemässigt eller bostadsmässigt.
    Vem skulle vara lämplig som President i Sverige? Vi har ju Stadsminister det duger bra. Regeringen skall sköta politiken, Kungafamiljen representationerna och lite pompa och ståt behövs för att pigga upp bl.a. 6 juni och Veckotidningarna, och dessutom får tidningarna något att skriva om, bl.a. alla kommentarer om Kungafamiljens privata bekymmer. Vi får också ta del av deras glädjeämnen b,l.a. ska vi äntligen få se Kronprinsessan Victoria stå brud med sin älskade Daniel.
    Är 100 % övertygad om att de kommer att fortsätta göra ett mycket gott jobb för Sverige. Vi har en mycket fin Kungafamilj här i Sverige som vi kan vara stolta över. Med President blir det bara politik och annat sorts skvaller.


  76. Ann skriver: 10 maj, 2010

    Håller med Doris #66 till 100% procent! Bra skrivet! Vi får inte glömma bort den historiska aspekten av monarkin. Och att tro att en president med familj skulle kosta mindre i underhåll och drift bara för att han/hon är folkvald är löjligt. En president måste också bo och resa ståndsmässigt och ständigt omges av livvakter. Och jag tror inte att t.ex. Michelle Obamas eller Carla Sarkozys klädkonton är mindre än drottning Silvias eller kronprinsessan Victorias…

    Med några få undantag äger kungafamiljen inte slotten, utan de ägs och förvaltas av staten och är en del av vår historia och vårt kulturarv (jag tror att det är Stenhammars slott som kungen ärvt och själv äger). Kungafamiljen disponerar bara några av slotten, men jag antar att det är hårt reglerat vad de får och inte får göra när det gäller renovering osv. Det skulle inte förvåna mig om de har mindre frihet än de flesta medborgare att inreda sina hem som de själva vill.


Annons

Laddar