Skandalen kring kungabilden – reklamkampanj fick stoppas

Kungen och drottning Silvia
TT
Fortums reklamkampanj fick stoppas efter klagomål från kungafotografen.

Silvias hemliga budskap i Kanada • Charlenes showstopper förvånar • Grevinnans festkväll med ABBA-ikonen – 3 kungliga snackisar vecka 47!

Brand logo
Silvias hemliga budskap i Kanada • Charlenes showstopper förvånar • Grevinnans festkväll med ABBA-ikonen – 3 kungliga snackisar vecka 47!

Fotografen Bruno Ehrs porträtt på kungen från 2002 är något av en modern klassiker. Som konstkritikern Hanna Brager skriver i en text för Expressen Kultur:

– Kungen halvligger blundande på en trappavsats vid Strömmen medan en svan glider förbi. Så lös och ledig. Makten har blivit mänsklig.

Skandalen kring kungabilden – reklamkampanj fick stoppas

Många uppskattar Brunos foto. Däribland reklambyrån Occasion, som gjorde sin egen version av bilden i en reklamkampanj för elbolaget Fortum.

På Occasions bild är motivet i precis densamma: trappan ner mot vattnet i Skeppsholmen, en person i en avslappnad pose, en svan mot bakgrunden. Enda skillnaden är att kungen är utbytt mot en kvinna.

Bruno uppskattade inte draget.

– Det är genant för mig. Det är väldigt besvärande. Jag förstår inte varför de har gjort så här. Det är ett mysterium, säger Bruno i en intervju med Resumé.

– Jag tror inte att det är olagligt, men det är gravt olyckligt att man får göra på det sättet. Det är ju mitt tänkande, min komposition och samma detaljer som de har snott och själva tagit betalt för. Man skulle kunna kalla det för renomméstöld.

Ursäkten till kungafotografen: "Inte meningen att göra honom upprörd"

Fortum svarade med att dra in bilden och be om ursäkt till Bruno. Även Occassion föll in.

– Det var inte meningen göra honom upprörd utan att göra en hommage i samma anda som hans bild. Det var olyckligt att vi inte kontaktade honom innan, säger Richard Farman, creative director på Occasion.

Vi baserar våra artiklar på verifierade källor, officiella uttalanden samt egna intervjuer. Svensk Dam följer de pressetiska reglerna. Krönikor och analyser uttrycker skribentens egna åsikter. Läs mer här.