Sofia och Carl Philips beslut för barnen – går ut med problemet: “Helt avgörande”
Prinsessan Sofia och prins Carl Philip har idag fyra barn, tack vare tillskottet prinsessan Ines som efterlängtat kom till världen tidigare i år.
Barnen har alltid varit deras största fokus även innan deras första son prins Alexander föddes. Det är för dem, Sveriges alla barn och unga de båda arbetar.
Nu har Sofia och Carl Philip tagit ett nytt beslut i sitt arbete och väljer att berätta om det problem de hoppas på att kunna lösa.
Sofia och Carl Philips beslut för barnen: "Helt avgörande"
Under måndagen såg prinsessan Sofia och prins Carl Philip till att uppmärksamma vad det var för dag, nämligen den internationella läskunnighetsdagen.
Via sin gemensamma stiftelses Instagramkonto berättar de om dagen och hur gör det som är ett av deras mål med stiftelsen, att sprida kunskap om diagnosen dyslexi.
"Den 8 september uppmärksammar @unesco vikten av läskunnighet som en mänsklig rättighet och grund för ett demokratiskt samhälle. De menar att kunna läsa är avgörande för att förstå och kunna utöva sina demokratiska rättigheter.", berättar dem och fortsätter:
"Världen över finns det ca 780 miljoner människor som inte är läs- och skrivkunniga – det vill säga ungefär 16 % av världens befolkning. Även i Sverige ser vi att läskunnigheten sjunker och brister i den evidensbaserade läsundervisningen gör att allt fler utvecklar läs- och skrivsvårigheter."
Det var i samband med deras bröllop 2015 som Sofia och Carl Philip tog beslutet att starta sin stiftelse. Deras mål med stiftelsen: Att unga ska känna sig trygga på nätet och sprida kunskap om dyslexi.
"Helt avgörande"
– Sofias fokusområde och Carl Philips brinnande engagemang för att sprida kunskapen om dyslexi går hand i hand med en tydlig inriktning på barn och ungas välmående. Ett viktigt arbete som fortsätter att inspirera andra till att engagera sig, säger Svensk Damtidnings Ellen Myrgård Lindén.
I slutet av prinsparets stiftelses Instagram inlägg kommer Sofia och Carl Philip med sin syn på vad som behöver göras för att öka läskunnigheten i Sverige och världen – evidensbaserad läsundervisning.
"För elever med dyslexi är evidensbaserad läsundervisning och rätt stöd i skolan helt avgörande.Vi måste säkerställa att varje elev får möjlighet att utveckla sin läsförmåga, oavsett förutsättningar, för att skapa ett demokratiskt samhälle som alla kan ta del av."
Foto: TT