Sofia som barn – så såg hon ut

Sofia som barn - så såg hon ut
Annons

sofia-hellqvist

Hovet har även gett oss ett par bilder på Sofia Hellqvist som barn – ni kan se dem här.

Via hovets hemsida och deras nya bröllopssajt får vi nu veta lite mer om prins Carl Philips flickvän Sofia. De berättar att Sofia Kristina Hellqvist föddes den 6 december 1984 på Danderyds sjukhus. Familjen flyttade från Täby till Älvdalen 1991. Föräldrar är Erik och Marie Hellqvist.

sofia-hellqvist-hovet

Sofia döptes i Tibble kyrka den 26 maj 1985. Sofia Hellqvist har en äldre syster, Lina, och en yngre syster, Sara. Sofia bor på Djurgården i Stockholm tillsammans med prins Carl Philip.

sofia-hellqvist-skidor

Sofia har alltid gillat att åka skidor.

Sofia_farfarUnder rubriken utbildning och arbete får vi veta att Sofia Hellqvist gick i grundskolan i Älvdalens Montessoriskola och Älvdalsskolan.
Hon gick estetiskt program med musikalinriktning på Vansbro Utbildningscenter.
På bilden här intill ser vi Sofia och farfar Stig Hellqvist, fotot taget i januari 1988.

Jobbat i en plastfabrik

Sofia har haft flera olika sommarjobb, bland annat i en sportbutik, som servitris och i en plastfabrik. Hon har sedan tonåren besökt och arbetat som volontär och biståndsarbetare i Sydafrika, Senegal och Ghana.

Yogalärare

År 2005 började Sofia Hellqvist studera redovisning med inriktning på affärsutveckling på New York Institute of English and Business. Sofia är även certifierad yoga-lärare, vilket hon också blev i New York. Hon arbetade som yoga-instruktör på Yoga to the People, New York.

 Fristående kurser

Sofia har även studerat fristående kurser på Stockholms universitet; Global etik, Barn-och ungdomsvetenskap, FN:s konvention om barnens rättigheter i teori och svensk praktik samt Genus och internationella relationer, på totalt 22,5 högskolepoäng.

sofia-playground

Project Playground

2010 grundade Sofia Hellqvist Project Playground tillsammans med Frida Vesterberg och arbetade där som generalsekreterare fram till april 2015. Sedan april 2015 är Sofia aktiv hedersordförande i Project Playground.

Intressen

Yoga, hälsa och träning är några av de intressen som ligger Sofia Hellqvist varmt om hjärtat. Även barn- och ungdomsfrågor är ett starkt intresse för henne.

Carl-Philip-Sofia-Hellqvist.-Foto+Erika+Gerdemark+kungahuset

Foto: Mattias Edwall och Kungahuset.se samt privat och Erika Gerdemark

 

Se knepen bakom prinsessornas Nobeldiadem

Dela på:

155 kommentarer till “Sofia som barn – så såg hon ut”

  1. Nattsköterska Ekbacka skriver: 11 maj, 2015

    Vad söt hon var den blivande prinsessan!


  2. Marguerithe skriver: 11 maj, 2015

    Jag har sett skolbilder också på henne, jättesöt flicka med stort engagemang. Hon ordnade ensam stora grupper mot mobbing och hjälpte alla.


  3. lwi skriver: 11 maj, 2015

    Verkar som dom glömt hennes fotokarriär och hennes medverkan i tv program


  4. Katarina? skriver: 11 maj, 2015

    Heja Sofia! Du är den sötaste i kungahuset och nu blir du prinsessa. Hurra!


  5. Kristiina från Turku skriver: 11 maj, 2015

    "2010 grundade Sofia Hellqvist Project Playground". Stackars Frida Vesterberg, hon är helt bortglömd. CV:n inte berätta alls när Sofia tog studenten. Har hon tagit den?


  6. Anna skriver: 11 maj, 2015

    #1
    Hon är fusk-brunett.


  7. lisa larsson skriver: 11 maj, 2015

    Sofia ser lika nöjd och glad ut som barn, som hon gör idag ! Hon och Prins Daniel är en stor tillgång för konungahuset Sverige. ""iwi" verkar som du också glömt din ungdom ???


  8. My skriver: 11 maj, 2015

    Charlene gör att för att likna en ung Grace, Sofia gör allt för att likna en ung Silvia…


  9. Solstrålen skriver: 11 maj, 2015

    Ja, man kan väl säga att detta är ett tillrättalagt CV!


  10. lisa larsson skriver: 11 maj, 2015

    ""6 Anna""" Jag är också fuskbrunett, men lika glad för de. Studenten !!! alla som gått ur gymnasiet ,har "tagit studenten". Mitt yngsta barnbarn tar "studenten " i år, trots att hon "bara" gått en kreativ praktisk linje….


  11. Anna skriver: 11 maj, 2015

    Sofias pappa är visst född i Danmark.


  12. lwi skriver: 11 maj, 2015

    Lisa Larsson vad menar du med att jag glömt min ungdom? Jag började jobba som 17 åring på ett jobb där man inte vek ut sig!! Men du kanske gjorde det i din ungdom 🙂


  13. gudrun skriver: 11 maj, 2015

    Det gäller att puffa på så mycket man hinner innan bröllopet, för att få bakgrunden lite bättre. Hon är jättesöt och säkert ett stöd för den osäkre prinsen..


  14. Eliza skriver: 11 maj, 2015

    Var det verkligen Sofia som grundade PP och var det i så fall 2010?
    Då stämmer det inte alls det som Drottningen sade.


  15. lwi skriver: 11 maj, 2015

    Eliza när man gör ett cv fint så är det nog lite svårt att hålla reda på allt 🙂


  16. MWMW skriver: 11 maj, 2015

    Herre gud vilken tur att man inte blev gift med kungen för då hade alla ni moraltanter satt kaffet i vrångstrupen. Fasen alla har vi väl gjort lite grejer, det har säkert ni också gjort som nu skall vara så präktiga. Sluta gnälla och gläds istället för ett par som är mycket lyckliga.


  17. Emelie skriver: 11 maj, 2015

    Snälla tanterna/nättrollen, acceptera nu att de ska gifta sig och sluta haka upp er på hennes bakgrund. Slaget är över, oavsett vad ni än tycker så kommer de gifta sig. Vad jag minns så är Mette-Marits bakgrund ett ännu värre exempel med droger och sällskap/kontakter i Norges kriminella gäng än vad Sofias bakgrund är och hon har blivit "förlåten" av norska folket och älskad som kronprinsessa. Nu ska inte Sofia bli kronprinsessa så det borde kanske inte vara svårare att försöka släppa Sofias bakgrund då.


  18. Anna skriver: 11 maj, 2015

    #13 Gudrun
    Såklart att dyslexin kan göra prinsen osäker!


  19. Anna C skriver: 11 maj, 2015

    # 3 du har så rätt!


  20. Anna skriver: 11 maj, 2015

    #17 Emelie
    Om jag minns rätt var norska kungahuset minst poppis i Norden.
    Man sa att MM var orsaken.
    Danska kungahuset mest poppis.


  21. Elisabeth Aronsson skriver: 11 maj, 2015

    Snälla Turkku, Vansbro utbildningscenter är ju gymnasiet och hon gick estetiska programmet, vill du veta betygen i alla ämnen också`?


  22. Stilissima skriver: 11 maj, 2015

    Prins Carl Philip har funnit sin soulmate!
    Samma estiska intresse o dessutom har Sofia en Montessori-bakgund vilken skapar fria, kreativa humanister.
    They tick all the marriage boxes!


  23. bofinken skriver: 11 maj, 2015

    Mette Marit älskad i Norge??!! hahaha


  24. Susanne skriver: 11 maj, 2015

    Sød og fin på sin dåbsdag og med samme frisure som gårsdagens dåbsbørn Gabriella og Jacques.
    Og ligeså sød i dag, som dengang! Snyggt par.


  25. Pensionär skriver: 11 maj, 2015

    Iwi
    Den bakgrunden har ju både du och flera andra upplyst oss om. Det är väl då kul att läsa att hon även har gjort andra saker. Eller sticker det dej i ögonen.


  26. Mona skriver: 11 maj, 2015

    Ett fotoreportage och ett par avsnitt i en dokusåpa är inget
    att ha i ett CV. Har ni skrivit upp alla fototillfällen i era CV.
    Man kan tro att denna sidas kommentatorer lever på 1800 talet
    utan kontakt med nutiden.


  27. Stilissima skriver: 11 maj, 2015

    26 Spot on Mona!


  28. Eva skriver: 11 maj, 2015

    Undrar om hovets CV redigerare finns tillgängliga för oss vanliga medborgare – skulle behöva glorifiera mitt CV också!


  29. Ulrika skriver: 11 maj, 2015

    Kungens systrars män fick inte några titlar så varför i hela fridens dar ska vi ge kronprinsessans svägerska en titel (Chris hade ju den goda smaken att tacka nej). Prins Sigvard fick inte tillbaka sin titel. Om jag inte minns fel var kungen benhård. Sofia är nog söt och rar och blir en perfekt maka till prinsen men varför måste hon ha en titel? Är det titeln eller killen hon ska gifta sig med?


  30. Marleah skriver: 11 maj, 2015

    Gi Sofia en sjanse. Jeg synes faktisk at det MM gjorde i sin ungdom er hakket verre, men hun har da fått vise hva hun står for som voksen og som kronprinsesse. Heldigvis utvikler vi oss gjennom årene, og Sofia ville heller ikke tatt disse valgene hvis hun hadde fått dem nå. Til alle som mener at MM er så høyt elsket vil jeg anbefale å lese MinMote sidene i VG…..det er absolutt delte meninger om henne i Norge også.


  31. konsttanten skriver: 11 maj, 2015

    Alla som skriver sin cv, har bara med utbildning och praktik, inget annat! Vänta bara och se efter några år i vad Sofia har presterat!
    Det är nu och framåt som gäller.
    Ang Norge, så har Sonja varit mindre populär pga att hon ej var kunglig. Mette Marit har blivit mer och mer omtyckt, utom hos vissa äldre konservativa tanter.


  32. mini skriver: 11 maj, 2015

    Herre min sk Gud vad det skrivs här … fuskbrunett, Sofia är ju mörk på alla bilder!!!
    Jag är fuskblondie då jag tycker det är trist att det ev gråa kommer fram (kallas fåfänga)
    Här finns SÅ mycket hat, så mycket sk-t så jag finner nästan inte ord att skriva! Sällan JAG får tryt på orden 🙂
    Pappa=dansk, so what! Silvias far var tysk. Min far föddes i Gävle.
    LEV NU kära ni som skriver – lev i nuet!
    OCH – klanka INTE ner på C-P:s dyslexi, (det kan kallas förtal) vissa av er skribenter är för bedrövligt elaka!


  33. Stefan skriver: 11 maj, 2015

    Svensk Dams censur har nu tagit nya former.
    Får man nu inte ens hylla hennes prisbelönta modellbakgrund?
    Har Svensk Dam lika stor moralpanik som många andra i frågan?


  34. Magdalena skriver: 11 maj, 2015

    Selvsagt ble det prinsesse Sofia! Hun blir uten tvil den vakreste i den svenske kongefamilien, – men også den som kler seg best.
    Synes Sofis enkle og sobre stil kan minne litt om Letizia`s, – som jeg anser være stildronningen av alle.
    Ingen av dem henger på seg smykker, skjerf o.a. staffasje, – men vet å fremheve sine egne egenskaper på en ytterst elegant måte…
    Sofia … ny stilprinsesse !!!


  35. mini skriver: 11 maj, 2015

    # 29# Ulrika

    Checka av lite mer innan du skriver!
    Carl-Philip är prins, han står som nummer 3 i tronföljden!
    Vad kan då hans blivande fru bli om inte prinsessa.
    Kungaparet kan inte degradera sin son enligt lag till att hamna utanför, ska då småflickorna träda in som ev. tronföljare om något händer Victoria.
    Min skapare – många här måste nog tänka till innan era fingrar når tangentbordet!!!


  36. Mari skriver: 11 maj, 2015

    So lovely!! Hoppas att hon får tittelin "prinsessan" det kommer att bli så Kul att följa Kungafamiljen Svesson!


  37. Sthlm skriver: 11 maj, 2015

    Intressant att lyssna på radion i eftermiddag. DÄR skräder de inte orden som Svensk Damtidning gör. Prins Daniel Westling och nu prinsessan Sofia Hellqvist – visst börjar det likna slöseri med våra skattepengar. Nog hade vår statsminister kunnat stoppa den senaste prinsesstiteln om nu inte kungen förstår allvaret.


  38. mini skriver: 11 maj, 2015

    # 36 # Mari

    Jag hänger inte med här (tror jag) 🙂

    Vilken familj är "Kungafamiljen Svesson"

    Gäller det dyslexi så antar jag att du inte hänger på andra skribenter här på SvD.


  39. Ewa Lovgren skriver: 11 maj, 2015

    #37

    Vilket radioprogram hänsyftar du till? Det vore intressant att få lyssna.

    Ewa


  40. Anna skriver: 11 maj, 2015

    #32 Mini
    Jag klankar absolut inte ner på prinsens dyslexi.
    En kvinna skrev att prinsen var ‘osäker’. Så jag tror att kvinnan blandade ihop det med hans dyslexi.
    Inte konstigt om dyslexi gjorde honom osäker menade jag. Man kan vara självsäker person men bli osäker när man är tvungen att läsa upp nåt. Jag har sett bild på blond Sofia när hon var i tonåren.


  41. gudrun skriver: 11 maj, 2015

    Nog kan man väl hålla med om att vi har kungafamiljen Svensson, deras upphov är ju redan då en kungafamilj Svensson, varför man en gång valde Bernadotte till kung är ju en saga i sig. Men nu börjar det nästan bli lite löjligt. Jag har inte någonting emot Sofia eller någon annan som gifter in sig i kungafamiljen men varför i alla världen ska dom behöva upphöjas till prinsessor. Jag tycker kungen var ful som inte gav prinsarna Sigvard m fl deras prinstitlar åter, det var småaktigt och elakt.


  42. Tobbe Persson skriver: 11 maj, 2015

    En fin familjeflicka är Sofia!


  43. ♥ Moder Svea ♥ - Republik nästa? skriver: 11 maj, 2015

    Är det inte på tiden att vår Konung går ut med och talar om för det svenska folket om vad SH kommer att få för titel?

    Nu är det ju bara veckor kvar till bröllopet. Vad väntar de på?


  44. VenlaVenla skriver: 11 maj, 2015

    Sofias tid som fotomodell finns inte heller i CV. Hennes modelljobb har gett henne mest uppmärksamhet.


  45. Elisabet skriver: 11 maj, 2015

    Tack #4 Katarina med flera som tar fram det positiva! Se framåt, inte bakåt! Alla gör vi våra misstag men det är förändringen till det bättre som räknas!!


  46. Mona skriver: 11 maj, 2015

    Stefan du får skriva vad du vill men personangrepp hör inte hemma
    här.Varför ska du skriva en karriär som var ett reportage.
    I en sedan länge nedlagd tidning.
    Gå in på vilken blaska som helst så hittar du modeller mer eller
    mindre klädlösa.


  47. Lisa skriver: 11 maj, 2015

    Sophia är vacker som en dag och behöver inte en massa smycken för att framhäva sin skönhet som en del andra i kungafamiljen.Inte undra på att prinsen föll för hennes charm o skönhet.


  48. Ulrika skriver: 11 maj, 2015

    #mini
    Menar du att fröken Sofia är tvungen att ta emot titeln prinsessa? Kronprins Charles fru Camilla fick inte (eller ville inte) bli prinsessa så varför skulle prinsens fru bli prinsessa? Dags istället att förbjuda kronprinsessan och Estelle att färdats i/på samma fordon (bil, flyg etc).


  49. Michael Englund skriver: 11 maj, 2015

    Jag såg på löpsedlarna att Sofia blir prinsessa, hela svenska folket gläds med henne!


  50. Gunilla skriver: 11 maj, 2015

    Är trött på alla spydiga kommentarer av sura gamla tanter. Vad de än gör är det inte bra. Var stolt över vårt fina kungahus!!


  51. Mari skriver: 11 maj, 2015

    Mini: sorry, borde läsa vad man skiver innan man skickar den vidare. Titteln prinsessan och Kungafamiljen Svensson menade jag. Tycker att nutiden familjen Bernadotte är så "jordnära" att Svensson passar bra. Det är bara vänta vad händer..


  52. My skriver: 11 maj, 2015

    #37 så sant….


  53. Ingrid i Årsta skriver: 11 maj, 2015

    Hurra, Sverige får en ny prinsessa i sommar!


  54. Pia skriver: 11 maj, 2015

    Som jag trodde:inte ett ont ord om den som kungahuset skyddar. Då kommer "suddagumman" och raderar. Vilken demokrati vi lever i.


  55. Monica Nordin skriver: 11 maj, 2015

    Jag blir rörd till tårar av denna moderna romantiska askungesaga! Flickan av folket får sin prins, alla vi som älskar kärlek och romantik ser fram emot bröllopet!


  56. papaveran skriver: 11 maj, 2015

    Förstår inte hur någon kan vilja " bli prinsessa " i dessa tider – så förlegat !


  57. Antisoffi skriver: 11 maj, 2015

    Håll det kommande bröllopet på Paradis hotell eller i det slutna rummet i Big Brother. Där blir ju allt filmat live ochSVT behöver inte betala en krona. Jag tror att hon har sin flesta vänner där. Eller är de bjudna till bröllopet? Alla Europas kungligheter skrattar åt oss. Stor skandal att en tatuerad utvikningsbrutta skall in i vårt kungahus.
    Utbildning eller ej, allt kan man lära sig på KomVux.
    Ingen titel till Sofia


  58. Grötchen skriver: 11 maj, 2015

    CV betyder "livsberättelse" och innehåller inte enbart utbildningar och anställningar. Den innefattar också förtroendeuppdrag och ideella arbeten, något som arbetsgivare brukar värdera ganska högt.
    I Sofias livsberättelse är hennes "karriär" inom media synnerligen framträdande och den som är enklast att verifiera. I händelse av att Sofia skulle sökt ett vanligt lönearbete skulle denna "karriär" inte vara något som värderas som positivt. Den skulle snarare krävt att hon bytt namn och försökt minimera risken att bli hittad på internet. Internet glömmer ju aldrig.
    Det är heller inte hennes eventuella 22,5 universitetspoäng som bidragit till att hon nu kommer att representera Sverige både nationellt och internationellt.


  59. Britt skriver: 11 maj, 2015

    Jag är inte imponerad av hennes s k CV som Hovet försökt tillrättalägga så det ska se bra ut.
    Att läsa 22,5 poäng utspritt på flera kurser är en termin sammanlagt.
    Det är inte mycket att imponeras av.
    Hon "började" läsa i New York, ja, och av det blev det inget mer.
    Hon är 30 år fyllda och verkar ha "hoppat runt" med än det ena än det andra istället för att skaffa sig en ordentlig utbildning.
    Hon är säkert en snäll tjej och förhoppningsvis älskar hon CP och att hon har en bra inverkan på honom är helt klart.
    Har aldrig sett CP så lugn o harmonisk som nu (ja, förutom när han kör av racerbanan stup i kvarten förstås).
    Jag önskar dom lycka till i livet och hoppas att dom blir lyckliga med varandra.


  60. Solstrålen skriver: 11 maj, 2015

    Tycker att det är väldigt anmärkningsvärt att hovet tillrättalägger hennes historia och PP på det här viset. Helt öppet dessutom, vi vet väl hur historian var från början och nu är hon helt plötsligt ensam grundare av PP. De säger också att hon besökt och arbetat som volontär i Afrika sedan tonåren. Det enda volontärarbete som varit känt är ju i Ghana på ett barnhem 2 mån 2009. Hade då då redan träffat CP och var då 25 år gammal! Hon hade 1 v introduktionskurs enl sin egen blogg


  61. Linnea skriver: 11 maj, 2015

    Fina,rara Sofia.Är på väg till Stockholm för att fira lysningshelgen.
    38 Fina Mini! Tack för att Du finns!Kärlek och styrka!Kramar från
    Linnea.


  62. liana skriver: 11 maj, 2015

    Nr 12. Tänk, jag som trodde du var mitt i ungdomens vår utan förmåga att roa dig.


  63. Svea-Li skriver: 11 maj, 2015

    Rena hysterin.
    Otroligt att en helt ointressant person, kan få så mycket utrymme.
    Något prinsessämne är hon inte, men hon har nått sitt mål.
    Republikanernas skara växer nu.


  64. solan skriver: 11 maj, 2015

    Det måste väl gå att ta reda på vem som egentligen startade Project Playground. Jag tror att det inte är Sofia och då ska hon heller inte ha credit för det. Orättvist mot Frida Vesterberg!


  65. Nita skriver: 11 maj, 2015

    Sofia och Carl-Philip! Bry er inte om den negativa kritiken. Bara svensk avundsjuka. Från första stunden (bilden) på er två, så SÅG jag att det blir ni två. Jag. Kan avläsa kärlek nämligen. Är jättelycklig för att ni till slut får varandra. Ni är som skapta för varandra. Om ni är er själva, så kommer det att bli SUPER!!! Lycka till!


  66. Anitra skriver: 11 maj, 2015

    8 My
    Har det aldrig slagit dig, att män ofta gifter sig med någon som liknar deras mamma? Visst finns det likheter mellan svala Grace och dito Charlene, liksom mellan en ung Silvia och dito Sofia men det är inget som kvinnorna skapat för vem vill likna sin svärmor? 🙂


  67. Ingrid Arnell skriver: 11 maj, 2015

    Vilka bra kurse Sofia har läst på universitet!


  68. grema56 skriver: 11 maj, 2015

    Vad är det med ER…alla ni som vecka in och vecka ut inte ger er med elaka, nedsättande kommentarer om Sofia. Jag skulle vilja säga er vad jag tycker om er! Ni är onda och verka bära på en usel självkänsla. Det finns ett ordspråk som lyder så här; "Lyckan är relativ" och iom att alla ni elaka, kloka, välutbildade, med ett toppen CV och ett perfekt felfritt liv från födseln och till dags dato vet säkert vad det betyder.

    Väntar med spänning på många svar här i kommentarfeltet!!


  69. Mi skriver: 11 maj, 2015

    När Sigvard Bernadotte gifte sig gjorde han det mot den då gällande lagen att han inte fick gifta sig med en "vanlig" svensk flicka. Sedan skilde han sig, vilket inte sågs med blida ögon, och gifte om sig med en "vanlig" okunglig kvinna. Den lagen gällde länge. Att kungens svågrar inte blev svenska prinsar var också mot gällande lag. Den ende svågern som är kunglig höghet och prins är prinsessan Birgittas make. Efter att gamle kungen dog och senare arvsföljden ändrades, ändrades också lagen och då kunde äntligen Prins Bertil gifta sig och Lilian kunde bli prinsessa.


  70. Mia skriver: 11 maj, 2015

    Undrar om SH skulle lagt in en stöt på CP om han inte vore känd och förmögen, utan i stället vore t.ex. en lågavlönad arbetare eller arbetslös kille från någon liten mellansvensk ort? Detta att bilder måst raderats bort från i-net, CV friserats och delvis ändrats, tatueringar tagits bort etc. säger ju en hel del om lämpligheten och hovets acceptans (eller icke) av SHs bakgrund.


  71. C skriver: 11 maj, 2015

    Sofia grundade PP när hon började träffa PC. Inget har kommit ut direkt men det fixades så att hon kunde vara tillsammans med PC och sudda ut sitt förflutna.


  72. Kallmora skriver: 12 maj, 2015

    Sofia Hellqvist började studera "redovisning med inriktning på affärsutveckling" i New York 2005. Men blev det någon examen eller "började" hon endast ? Och varför nämns inte Frida Vesterberg när det gäller Project Playground ? Ihåligt CV ! Men det räckte tydligen för att få representera Sverige…


  73. Rose skriver: 12 maj, 2015

    …forts…. Om sagda sessa to be Tillför något till kungahuset är det ju def. inte henne det är Fel på…Snarare det minimalistiska tänkandet hos rådande regent…..


  74. Marita Sandberg- skriver: 12 maj, 2015

    Oj vilken fin prinsessa Carl Philip och Sverige får! Det får vi vara stolta över! Jag önskar Sofia och Carl-Philip lycka till!


  75. surre skriver: 12 maj, 2015

    Ett antal kurser sammanlagt 22 hp det är mindre än en termins studier fördelat på flera kurser. Dvs översiktskurser som är ägnade som komplement till övriga studier. Jaja det kanske är allt som behövs.


  76. Stilissima skriver: 12 maj, 2015

    Sweetest revenge ever – dessutom den vackraste!
    Fullständig kunglig seger för prinsessan Sofia!
    Självklart till mindre framgångsrika stackares stora förtret.
    Ger en extra twist åt prinsessan Sofia o prins Carl-Philips bröllop!
    Utan The Bernadottes vore Sverige rena Finland.


  77. A1Fia skriver: 12 maj, 2015

    Tog hon någon examen…
    Yogalärare…..vilken utbildning…. Var

    Visst har hon lyckats…


  78. surre skriver: 12 maj, 2015

    Med de meriterna förstår man ju att hon omedelbart får ett jobb i hovstaten. Det är oförskämt mot alla de andra som jobbar där!


  79. Marguerithe skriver: 12 maj, 2015

    "76" Stilissima,
    Håller med dig. Utan bernadotterna vore vi ingen nation längre.


  80. Rubin skriver: 12 maj, 2015

    Hvis man oplyser, at hun har haft fritidsjob som servitrice og på fabrik, så er det urkomisk ikke at skrive, hun også har arbejdet som model og medvirket i en reality-serie ind i mellem hendes mange studier/kurser, det er vel det, der har givet hende råd til også at studere?
    Og det er SÅ småligt af Kongen og hans rådgivere ved hovet ikke at medtage Frida Vesterberg!!!…… kunne have skrevet: Sofia dannede/grundlagde PP sammen med (hendes titel/uddannelse) FV !
    Det burde Sofia selv sørge for blev tilføjet!


  81. Christina Kari Helsinki skriver: 12 maj, 2015

    79 Marguerithe

    Så svaga tror jag inte att svenskarna är. Duktiga, internationella, talar språk men vad du håller med om i Tinas kommentar att Sverige skulle vara Finland, you tell.


  82. Stefan skriver: 12 maj, 2015

    # 46 Mona
    Nu är du i vanlig ordning ute och cyklar.
    Varför skall hon behöva skämmas över sina modelljobb?
    Jag ser inget fel i detta!


  83. BFhttp skriver: 12 maj, 2015

    Att Sofia har en bra inverkan på prinsen men att hon tagit 22 poäng stämmer inte snarare är det 15 då en kommentator skrev i en tidigare tråd att hon hade tillgång till uppgifter på universitetet. En kurs avslutade hon aldrig därför blev det endast 15 poäng. Varför Frida W inte tas med verkar besynnerligt.


  84. Stefan skriver: 12 maj, 2015

    # 79 Marguerithe
    Sverige har som exempel klarat sig alldeles utmärkt utan både ätten Holstein-Gottorp och ätten Pfalz.
    Jag tror nog vi överlever även utan ätten Bernadotte på tronen.


  85. mini skriver: 12 maj, 2015

    Curriculum vitae =CV.=Sammanställning av kunskaper, erfarenheter och färdigheter
    Har någon här skrivit ett CV och hur har det sett ut.
    Har ni skrivit om ev. fyllor, fester, när ni (ev) gjort bort er, ev. aborter mm mm – nops!
    De allra flesta "friserar" sina CV! Jag har haft så många CV på mitt skrivbord (då jag anställde människor) och jag tvivlade på många! Då gick jag istället på personlighet, dagens personlighet, den kan skilja sig mycket från det en person var tonåring till vuxen.
    NU gäller!!! NU gäller! Ex.vis: Mette-Marits story, kanske inte är helt glömd men det hon gör NU är det som räknas!


  86. Beata skriver: 12 maj, 2015

    41. gudrun
    Ja, precis, det verkar så.


  87. ingalisa skriver: 12 maj, 2015

    #74 Tala för dig själv! Jag och många andra kommer inte att vara stolta!


  88. Marguerithe skriver: 12 maj, 2015

    "81" Christina Kari,
    Ursäkta mig, min kommentar gällde verkligen inte Finland, men att vi inte kommer att vara någon nation utan Kungahuset är sant. Vi är numera också ett transitland, tyvärr.


  89. Maja skriver: 12 maj, 2015

    Bilden på Sofia i en v-ringad ljus klänning passar inte in i bakgrunden. Sofia klär bättre i rundade sk prinsesskärningar och ringningar.


  90. Pia skriver: 12 maj, 2015

    I Storbritannien är inte ens tronarvingens hustru prinsessa. Hon har titeln "hertiginnan av Cambridge". Det skulle alltså ha gått alldeles utmärkt att ge Sofia en grevinnetitel i stället.
    Jag tycker att vi kunde göra som i Norge: kungapar, kronprinspar och deras barn försörjs av apanage, resten av familjen försörjer sig själva genom eget arbete. Då behövs inge prins/prinsesstitlar.


  91. surre skriver: 12 maj, 2015

    #35 Ja precis det händer. Estelle är före CP i tronföljden. Om något händer Viktoria så blir hon kronprinsessa. Men troligare är att Sverige i så fall upphör att vara monarki. Även ärvda titlar måste upprätthållas med någon form av engagemang och värdighet annars är risken stor att de försvinner. Just nu är det mycket som tyder på att de försvinner om inte kungafamiljen blir i takt med tiden och klarar en roll där skattebetalarna kan respektera dem och deras arbete.


  92. Stina Hell skriver: 12 maj, 2015

    Sofias jobb efter giftermålet med CP kommer att vara husfru på slottet efter AliceTrolle -Wachtmeister som är till åren kommen.
    Då får hon fast lön och inget apanage som svenska folket kan reta upp sig på.


  93. mini skriver: 12 maj, 2015

    # 48 # Ulrika
    Ja, jag tror att Sofia måste tacka ja till att bli prinsessa.
    Varför, enkelt svar: Prins Carl-Philip är den som är närmast Victoria i tronföljden och OM något elände händer så är det C-P som träder in, då tiderna för barndrottningar är förbi, så Estelle kan inte bli drottning på många år.
    Ganska enkelt alltså: OM C-P måste träda "upp" så tror jag att han måste ha en prinsessa vid sin sida, han kan nog inte, som st f kung ha en fru B vid sin sida.
    Jag tror alltså, vet icke!


  94. mini skriver: 12 maj, 2015

    # 92 # Stina Hell

    Tack för det, har du inside information eller är det vad DU tror.


  95. mini skriver: 12 maj, 2015

    Innan livet = IRL kallar på mig vill jag skriva:

    Det som sker i Danmark-Norge-UK m fl länder får nog stå för deras lagar/lagstiftningar.
    Vi kan inte här sitta och jämföra äpplen och päron.
    Vi har olika lagar, vi har olika traditioner och här i Sverige gäller VÅRA lagar!!!


  96. Marguerithe skriver: 12 maj, 2015

    Kronor och ören verkar vara allt detta handlar om.
    Jag hoppas ingen vill förstöra parets bröllopsdag. Jag tycker tonen här är hotfull.


  97. Mona skriver: 12 maj, 2015

    Prinsessan Märta Louise valde själv att avstå titeln kunglig höghet
    för att kunna få betalt för sina olika jobb med änglar och annat.


  98. mini skriver: 12 maj, 2015

    VAD har andra länders lagar och inställning till vårt kommande prinsbröllop här i Sverige att göra,
    Be SvD om att de lägger ut en tråd där alla kan skriva om hur andra länder har det med sina kungahus etc.
    Här gäller det som sker HÄR, att Prins C-P gifter sig med vår nya prinsessa Sofia.
    # 96 # Marguerithe – jag håller med dig!
    Varför ska det för många vara så svårt att läsa rubriker o se vad detta handlar om! Vår nya prinsessa och vår prins och deras kärlek! Låt oss hålla oss till tråden. Jojo, skulle Sofia tro på änglar, vilka skriverier:)


  99. mini skriver: 12 maj, 2015

    Lite fel av mig : det ska vara:
    Jojo, skulle Sofia tro på änglar, vilka skriverier det skulle bli 🙂


  100. ToreStockholm skriver: 12 maj, 2015

    # 97 Mona
    Fel, fel , fel igen , NORGE delar icke ut titlar till kreti o pleti sådan som Sverige gör .
    Märtha Louise valde icke själv , regler , regler , regler för gift prinsessa med icke kunglig person .
    Men det är löjligt med alla dessa prinsar o prinsessor i vår moderna tid .
    Men perfekt för den kulörta pressen . För det är väl nå pressen kan skriva om Sofias tidigare liv med bilder o text . Det är väl icke många ungdomar som har så många bilder på sig som Sofia .


  101. Marianne, Båstad skriver: 12 maj, 2015

    Det räcker att se på alla bilder hur lyckliga Carl Philip och Sofia är!
    Att han hittat "den rätta" och hon likaså det märks. Tror de blir ett
    ett bra team att representera kungahuset i olika sammanhang.
    LYCKA TILL inför framtiden!!


  102. mini skriver: 12 maj, 2015

    # 100 # Tore
    Fel! Det vimlar av bilder från alla dessa TV-program/såpor.
    Carolina Gynning, Linda Rosing/Thelenius, finns massor som har sina bilder på nätet, jag minns inte alla, men jag vet att det är många som har "värre bilder" ute än vad Sofia har!
    Sofia är känd för att ha varit "tråkig" då hon inte krökade, inte hade sex i TV. Vi får alldeles säkert en Prinsessa som har sämre rykte än hon är värd. Kanske bör många skribenter här tänka lite mer än vissa/många gör!!! Att SÅ många "damer" sitter och kollar nakenbilder gör mig förvånad!!!


  103. G skriver: 12 maj, 2015

    #100 Tore det er ikke en regel, mer en tradisjon som kongen ville videreføre at når de giftet seg gikk de mer over i en privat rolle, og ML faktisk var enig i siden hun også ville tjene sine egne penger. Som kongen siden har videreført også til å gjelde Sverre Magnus.


  104. S.P.H. skriver: 12 maj, 2015

    Jeg synes, det er okay Sofia bliver HKH prinsesse… og en af grundene er, at CP oprindelig var tronfølgeren til den svenske trone!
    Det er ikke hans skyld, at man IKKE ændrede tronfølgerloven på FLERE punkter end man gjorde dengang omkring 1981/82 !!! Og heller ikke kongens.
    Ville socialdemokraterne ikke afskaffe monarkiet, så kunne man have moderniseret det, i stedet for at beholde en tronfølgelov, der hører til Europas mest Umoderne!
    Men der er åbenbart ingen medlemmer i den svenske Riksdagen, der synes, at det er helt utidssvarende, at fx Leonore er HKH og vel dermed også berettiget til at få apanage, som voksen?
    Vores "system" er dog lidt mere "i tiden".
    Joachims børn har arveret, men er ikke kongelige (kun deres højheder) og ikke berettiget til at få apanage for uppdrag … og prinsetitlen mister de, når de gifter sig.
    Der er mange republikanere i Sverige, siges der, men det eneste de tilsyneladende gør, er, at "brokke" sig her! 😀 😀


  105. ToreStockholm skriver: 12 maj, 2015

    #103 G
    Ja, det vet du nog bättre än jag . Hi ,hi
    Men vad säger loven ?


  106. A1Fia skriver: 12 maj, 2015

    Sen när kan man arbeta i USA officiellt under ett besök…

    Om man är inskriven på ett Universit får man arbeta på Universitetet men inte utanför.. Referensen som yogalärare kanske man skall vara försiktig med….


  107. Kerstin Bergström skriver: 12 maj, 2015

    #41 gudrun Nog trodde jag dig om bättre.Det har skrivits km spalt vis om Sigvard.LÄS inlägg 69 får du än en gång förklaring.Tycker ämnet är uttömt.


  108. gudrun skriver: 12 maj, 2015

    Om både kungen och Victoria skulle gå bort, så blir Estelle drottning, och får i så fall en förmyndre i likhet med var vår kung fick. Om alla dessa skulle gå bort så blir Carl Ph bli kung,men det är ruskigt att spekulera i detta. sofia kommer aldrig att bli drottning.


  109. Kerstin Bergström skriver: 12 maj, 2015

    #102 mini Alla dina imlägg under denna artikel har varit toppen.Tack,för dem! Skulle vara trevligt att fika med dig en dag i Gävle.Tror vi har ungefär lika långt dit.


  110. Kerstin Bergström skriver: 12 maj, 2015

    #68 gremar56 Kan inget annat än hålla med dig.Jag har undrat i flera år på vad det är för fel.När det står i lagen att man ej får mobba eller förtala.Det är otäckt när man tänker på att barnbarnen ska behöva växa upp i ett så elakt och negativt land .Har ett barnbarn 14 år som försöker att få slut på mobbning i skolan.Hon blev tvungen att gå ur fb.


  111. Ingrid skriver: 12 maj, 2015

    Grattis Sverige,

    Till Europas vackraste och mest kompetenta kungahus !


  112. G skriver: 13 maj, 2015

    #105 Det hadde du også hadde du fulgt med, dette fortalte både ML og kongen i intervju i forbindelse med ML bryllup 😉


  113. G skriver: 13 maj, 2015

    #105 Glemte å si det eneste norsk lov sier om kongelige giftemål er at de ikke har lov å gifte seg uten kongens tillatelse. Ingen regler ellers 😉


  114. allegra skriver: 13 maj, 2015

    Hur kan någon ha svårt för prinsesstiteln till Sofia – prins Bertils Lilian hade ju inte precis den sk rätta bakgrunden och inte ett pip när hon blev prinsessa. Däremot är det dumt och förolämpande att den otroligt aktiva och kloka Marianne Bernadotte, änka efter kungens farbror Sigvard, inte är prinsessa. Det är henne väl unt att hon alltid tilltalas som prinsessa utomlands.


  115. mini skriver: 13 maj, 2015

    # 109 # Kerstin Bergström

    Tack för dina ord! Är du och jag i Gävle-krokarna så, gärna en fika!!!
    Jag har inte så långt att åka, några mil norrut så är jag där.


  116. Pensionär skriver: 13 maj, 2015

    #106 A1Fia
    Där har du nig fel. Hur tror du studenterna klarar sig ekonomiskt om dom inte jobbar. Har flera familjemedlemmar som studerat där och jobbat vid sidan om – utanför universitetsområdet


  117. Kristiina från Turku skriver: 13 maj, 2015

    Hovet har slutligen fixat sitt misstag, nu de skriver i Sofias CV att hon grundade PP tillsammans med Frida Vesterberg. Kanske de läser dessa kommentarer? Men det finns en hel del luckor i Sofias CV.


  118. mini skriver: 14 maj, 2015

    När Sofia blir prinsessa, blir hon då per automatik HKH.
    Kungens syrror är prinsessor men ej HKH, det är väl enbart Birgitta som är HKH då hon är gift, iofs särbo med en tysk prins.
    För mig spelar det ingen roll mer än att jag tycker det är helt rätt att Sofia blir prinsessa av Sverige.
    Jag är inte så kunnig på detta så det är nyfikenhet – HKH eller kan någon bli prinsessa/prins utan att bli HKH.


  119. Ingela söderström skriver: 14 maj, 2015

    117 Kristina från Turku ska man vara petig så startade Frida PP själv och sedan dök mentor BB upp med Sofia och hon kom med. Men Sofia hade redan träffat CarlPhilip då.

    Så har jag läst i en tidn som intervjuat Frida och varför skulle hon ljuga?


  120. Kerstin Bergström skriver: 14 maj, 2015

    #115 mini 5,5 mil öster ut ,men vi har vår specialist vård där.Det händer lite då och då att vi är där inne.Skulle vara kul .Ej stor åldersskillnad heller.


  121. mini skriver: 14 maj, 2015

    Ber om ursäkt här: Daniel har faktiskt ytterligare 7,5 poäng i fysiologi, fysisk aktivitet och hälsa.
    Han genomgick ju en "specialkurs" med utsedda/utvalda lärare i alla ämnen.


  122. Hanna H skriver: 14 maj, 2015

    #33 Stefan, Så sant! De undrar ja me.
    #5 Kristiina från Turku å #14 Eliza å #60 Solstrålen, Fia va volontär i Ghana 2 mån 2009 precis som du skriver. Sen va hon volontär nån månad på PP i Syd-Afrika 2010 å på hösten 2010 teamade Frida upp henne: http://www.icakuriren.se/Kropp-Sjal/Valgorenhet/Mot-tre-svenskor-som-gor-skillnad-i-varlden/
    Så visst va hon redan ihop me Calle då! Å 1 v introduktionskurs e alldeles för lite för å kunna representera fullt ut. Hon skulle fått samma utbildning som Danne!
    #58 Grötchen, Tack! De kunde inte säjas bättre!
    #106 A1Fia, Man kan inte jobba på ett turistvisum men ändå påstår hon att de e de som hon gjort. Lagbrott isf. Sen den där yogautbildningen fick hon bevisligen av en ickecertifierad yogainstruktör så man kan fråga hur mycke den e värd.
    #116 Pensionär, A1Fia har faktiskt rätt. I USA kan man inte jobba när man har turistvisum som hon själv skrev att hon hade.


  123. emma_h skriver: 14 maj, 2015

    GUDRUN108… Bertil va aldrig bona fidae statschef officiellt… Såsom O-myndig blir EJ kronsessa per automatik Drottning – med-utan förmyndare… Något ämbete som offentlig person får ingen under18! Skulle Daniel bli änkling förblir HAN sin dotters förmyndare juridiskt sett… Vs syskon avancerar då UPP ETT STEG å yrkets vägnar tills vidare – Sofia avancerar upp jämte sin make och skulle CP hamna på tronen gör S det likaså – därmed BLIR S Drottning med självklarhet Unge CGs problem va att CG va o-myndig+ SAKNADE reserv dvs 1 bror (apropå MANLIG TRF) fick 1 stand-in/mentor enligt ö.k m Sve´s styrande för att hindra riksdagsförslag att avskaffa monarkin – B va CGs farbror/yngre son till äldre kung, icke arvtagare i rakt NEDstigande led a la Kung-Son1-Kung osv. Då som nu kan bara äldsta ättling från föregående kung "ta över" CGs far död i förtid va äldsta kungason men hann avla 1 efterträdare… I modern tid kan alla i tronföljd av fri vilja tacka Nej fortsätta sin yrkesroll – 1 frivilligt beslut snarare än bara dödsfall o oavsett köplatsnr. Är S godkänd att bli Sessa finns 0 hinder för S att i teorin bli Drottning enligt lag+titelregler


  124. A1Fia skriver: 14 maj, 2015

    116

    Nej, uppgifterna är fakta……
    Då har de dina inte följt de regler som har gällt och gäller fortfarande…om du personligen vill följa upp, kontakta immigrationsmyndighetetna i USA….så får du allt bekräftat….
    Om de kommer på den som inte följer eller ha följt reglerna, så har det konsekvenser som kan bli besvärliga för framtida planerade besök…
    Hur mycket tror du att de omedvetna tjänar om de jobbar utan för reglerna……
    Det är bra att bli understödd av andra som ogift och gift…..


  125. A1Fia skriver: 14 maj, 2015

    111

    Jomenvisst har vi svenskar inte fantastiska krav på de som de som skall representera oss…
    Krav på utbildning, skönhet, erfarenhet, kunnighet, driftighet, riktiga CVn, referenser……..
    En enastående kvalificerad nivå som vi är stolta över….


  126. Kallmora skriver: 15 maj, 2015

    # 106 Helt rätt !


  127. emma_h skriver: 15 maj, 2015

    ulrika-citat_Kungens systrars män fick inte några titlar så varför i hela fridens dar ska vi ge kronprinsessans svägerska en titel (Chris hade ju den goda smaken att tacka nej). Prins Sigvard fick inte tillbaka sin titel. Om jag inte minns fel var kungen benhård.

    CGs svågrar gifte sig med kvinna obetitlad utan rang då dessa2 fråntogs dem vid giftermål=ofrånkomligt då fruarna EJ VA S.K TRONFÖLJARE + makarna var av ICKE-HKHBÖRD Tre syrrorna är ej längre "av Sve" o enbart adliga m frustatus utanför vårt Khus Deras plåsterpåsåret-titlar existerar bara livet ut -icke ärvbar
    Sagda "kronprinsessans svägerska" gifter sig in i Khus/Kfamilj och blir Tronföljarhustru/HKHmedarbetare på livstid


  128. emma_h skriver: 15 maj, 2015

    Dags att sluta ämnet Sigvard. Hans bröder "drabbades" på EXAKT samma sätt SB grävde sin grop själv och gifte sig FEL TVÅ GGR med TOTAL förhandsinsyn i vilka följder det skulle få för Ss per automatik enligt egna inverkan på HKHinkomst + fortsatt TRONARVSRÄTT varav just HKHrang + Titel Kfamiljstillhörighet var sammanhängande beståndsdelar
    Han klev frivilligt av – Lagen (samma) reglerade vad nån med YRKESROLL TRONFÖLJARE kunde/fick göra…precis som idag – enda skillnaden =idag enas unga tronföljare IHOP med Reg.chef + Kung… Sigvard hade fått avstå designkarriär enligt KHUS-REGLER SÅ HAN GJORDE 2 FRIVILLIGA VAL livsstil/yrkesval!!
    …SÅ ATT SKYLLA PÅ KUNG ÄR FELAKTIGT/ORÄTTVISTav er som tror att titel är nån personlig tillhörighet livet ut


  129. emma_h skriver: 15 maj, 2015

    90
    Sessatilltal har egentligen bara infödda sessor (Bea+syrran)
    enligt juridiskt dok då WK stämde fransk tabloid f smygtagna bilder angavs K som sessa av uk+irland (liksom hon redan är prinsessan william of …sen 2011s vigsel)
    som ingift + svärdotter till dagens kronprins kallas K inte sessa förrns K BLIR sessa av wales då make avancerar uppåt 1 steg


  130. Christina Kari Helsinki skriver: 15 maj, 2015

    117 Kristiina från Turku

    Jag vet redan att de enda som duger i din tankevärld är Victoria och Daniel. Jag som finländare har ingenting mer att tillägga om Daniels CV, han är prins och that´s it.
    Samma kommer att gälla Sofia, hon blir prinsessa och hennes CV är godkänd av självaste Kungen, om Sveriges regering har någonting med den saken att göra vet jag inte.
    Så varken du eller jag kan påverka isynnerhet som vi är finländare men fastän vi skulle vara svenskar så måste vi säga; Hans Majestät Konungen Carl XVI Gustaf har sagt sitt.
    Men glöm i framtiden Daniels ekonomi.


  131. Stefan skriver: 15 maj, 2015

    # 128 emma_h
    Blanda inte ihop tronföljd och grundlagar med titeln prins!
    Professor emeritus Gunnar Bramstång är expert på monark- och fursterätt:
    "Det var ett juridiskt fel som begicks 1934 av kungens farfarsfar. Sedan har detta fel konserverats genom att Sigvard trots upprepade framställningar inte fått ett positivt svar på begäran att få tillbaka sin prinstitel."


  132. Anna Nilsson131 skriver: 15 maj, 2015

    Alla ni som skriver negativa saker om Sofia,är ni så perfekta själva då
    kan man undra?


  133. Christina Kari Helsinki skriver: 15 maj, 2015

    132 Anna Nilsson

    Endel av oss är lika perfekta, mer perfekta och mindre perfekta. Men jag har för mig att ingen här skall representera Sverige, ja fast vad vet jag. Talar vi inte om Sveriges statschefs familj?


  134. kim skriver: 15 maj, 2015

    Skulle inte bli det minsta förvånad om Kungen gick gav Sofia titeln
    "Sveriges Kejsarinna!"


  135. mini skriver: 16 maj, 2015

    emma_h

    Jag har fortfarande lite svårt läsa dina kommentarer p gr av alla förkortningar etc.
    Jag önskar att du kunde få en tråd (skriven av dig) då du verkar mycket insatt i allt som rör kungahus, (kunglig)historia mm.
    Jag tror att jag skulle kunna lära mig mycket av det, du verkar, trots dina förkortningar mm, mycket kunnig och jag är ganska rudis på detta!
    Jag håller kanske inte alltid med dig, men läser/tragglar mig genom dina kommentarer och förhoppningsvis lär jag mig något.


  136. mini skriver: 16 maj, 2015

    # 134# Kim

    Hur tänker du här! Jag önskar du ville ge en mer informativ redogörelse för hur du tänker med denna kommentar.


  137. Prinsessan av Världen skriver: 16 maj, 2015

    # 134!
    Hi hi, ja det skulle väl passa alldeles utmärkt som titel!
    Det som just nu utspelar sig framför allas ögon är ju skådespelet "Kejsarinnans Nya (Fromma) Kläder!!!


  138. Hanna skriver: 18 maj, 2015

    Hoppas bara att hon klipper av lite på håret ser lite trassligt ut men annars fin


  139. emma_h skriver: 18 maj, 2015

    Stefan
    Sigvard föddes med Tronarvsrätt – det var just den som i vuxen o giftasmogen ålder fråntogs honom, ihop med alla privilegier som tillkommer medlemmar av vårt Khus dvs garanterad inkomst fri bostad etc Titeln i sig dvs Kunglig Prins är sammankopplad med sagda tronarvsrätt som berättigar denne att ingå i Khus + ha HKHrang dock förutsatt o villkorat av att X uppfyller/respekterar villkoren kopplat till yrkesrollen Tronföljare som stadgas av sve grundlag Successionsordningen sen 1810. En bror som gick likartat öde till mötes efter i Khusets o Statens ögon olämpligt hustruval hade tur att få konstruerad belgisk a-d-l-i-g prinstitel på livstid dock ej ärvbar – Sigvard +övriga ute i kylan erhöll enbart grevetitel från regentkollega i NL då dessa CGfarbröders otillåtna självvalda beteende lett till omedelbar uteslutning ur Sv Khuset såväl som Sve Kungafamiljen ENLIGT LAG/HOVREGLER
    En subjektiv tolkning av advokat väger lätt i sammanhanget


  140. emma_h skriver: 18 maj, 2015

    92 CITAT_Sofias jobb efter giftermålet med CP kommer att vara husfru på slottet efter Alice Trolle -Wachtmeister som är till åren kommen.
    94 Mini CITAT_Stina Hell Tack för det, har du inside information eller är det vad DU tror?

    "Husfru" har Trolle-Wachtmeister aldrig varit – utan Statsfru i16år t.o.m 1993 just den tjänsten är tillsatt redan 2 ggr sen dess http://sv.wikipedia.org/wiki/Statsfru Därefter utsågs Alice T-W till Kungens+Hovets Överhovmästarinna (nr 2 inom hovet under Riksmarskalken – bara inkallad vid speciella tillfällen) http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96verhovm%C3%A4starinna http://www.dn.se/arkiv/nyheter/statsfrun-som-pendlar-fran-slott-till-slott


  141. surre skriver: 19 maj, 2015

    Visst är det så att Charles svägerskor inte är prinsessor trots att de är gifta med prinsar


  142. stina larsson skriver: 19 maj, 2015

    Sofia är underbart söt och C-P är upp över öronen förälskad i henne.
    Låt dem vara ifred!


  143. Pia skriver: 20 maj, 2015

    132 "Anna Nilsson". Nej, Anna ,inte perfekta, men vi aspirerar heller inte på en kunglig titel. Kan du se skillnaden?


  144. Arne Löfström skriver: 20 maj, 2015

    Jag är frågande till många CV i kungahuset.

    Lillian träffade prins Bertil på en nöjeslokal i SOHO London. Frågan är om hon då var skild eller ej.Under kriget arbetade hon som frivilligt sjukbiträde på sjukhus. I ett tidigare CV omnämns hennes yrke modell.
    Prinsessan Madeleine har i sitt CV två högskolekurser på heltid samtidigt ? Om jag lägger studieuppgifter bredvid hennes kalender.
    Kronprinsessan har examen från Yale. Men enligt Yale läste hon inte in någon examen.
    Samma sak med en fransk högskola.
    Gällande drottningen har hon tagit studentexamen ( på tyska abitur ) Louisen Gymnasiet som var internatskola i D¨sseldorf enligt CV. Louisen gymnasium har aldrig varit gymnasium ?
    Dessutom skulle hon klarat av studentexamen 10 år på sex år ??


  145. emma_h skriver: 20 maj, 2015

    Surre141
    Visst är de prinsessor dock inte "in their own right" utan Princess William … osv Deras tilltalstitel är istället ngt annat en gemensam titel som de delar GEMENSAMT
    På senaste dokumentet uppvisat i media Princessan Charlottes födelse dok angavs K som Prinsessa av UK/Great Britain+Irland
    Utåt sett är hon Hertiginna av Cambridge
    HKHinfödda sessor anges som Prinsessa+förnamn i media


  146. Cath skriver: 20 maj, 2015

    144 Arne Löfström
    Det har jag också undrat över. Mycket har sopats under mattan av kungafamiljen. De faller så att säga på eget grepp.


  147. emma_h skriver: 20 maj, 2015

    AnnaN_132
    Att döma och b-e-d-ö-m-a är 2 vitt skilda saker…
    Synpunkterna du tolkar som perfektionssträvan ANNA.N utgör andra individers uppfattade bedömning av Info/uppgifter ur ett faktiskt CV visavi en faktisk yrkesroll jämte bedömarnas upplevda åsikt om sagda prinsessa2be’s kommande trovärdighetsnivå som HKHmedarbetare å Sve’s vägnar – alltså Grad av lämplighet för dylik yrkesroll Inget inlägg tycks ha 100%ig perfektion i fokus över huvudtaget. Att som DU ifrågasätta tyckarna själva är märkligt – ingen av dem aspirerar väl på just att bli HKHmedarbetare? ATT de tycker till beror väl på att de representeras av sagda Khus/Kfamilj tillika är dess avlönande arbetsgivare – och många jämför nog sagda CV m övriga ingifta prinsesskollegors CV


  148. Carl Ivar S skriver: 21 maj, 2015

    @57 Bra skrivet!
    @106 A1Fia, Man kan inte jobba på ett turistvisum men ändå påstår hon att de e de som hon gjort. Lagbrott isf. Sen den där yogautbildningen fick hon bevisligen av en ickecertifierad yogainstruktör så man kan fråga hur mycke den e värd.
    @116 Pensionär, A1Fia har faktiskt rätt. I USA kan man inte jobba när man har turistvisum som hon själv skrev att hon hade!! Skam!


  149. My skriver: 23 maj, 2015

    En evig skam att kungen inte gav tillbaka Sigvard sin rättmätiga prinstitel nu när han strör titlar omkring sig som konfetti på en nyårsafton….


  150. A1Fia skriver: 24 maj, 2015

    Borde inte mentorn för S känna till vad som gäller och vad man skall säga och skriva….kanske hålla tyst med….


  151. snickarjohn skriver: 24 maj, 2015

    Pensionär 116,
    A1Fia har alldeles rätt.
    Du kan på studievisum arbeta inom campus.
    Där kan Du arbeta i servering, bibliotek, idrottsanläggning el.dyl.
    Har Dina släktingar på studievisum arbetat off-campus
    har de arbetat svart.
    Det är inte att rekommendera.


  152. emma_h skriver: 25 maj, 2015

    MY149_Eftersom SIGVARD BRÖT MOT SVENSK GRUNDLAG hade han skapat sin sits själv för all framtid (vad som sker vid regel-ignorans står tydligt att tronarvsrätten/khustillhörighet OCH GIVETVIS TITEL fråntas en PER OMGÅENDE!!!!!!
    Det var för övrigt TRONARVSRÄTTEN som fråntogs honom då han sparkades från sin tronföljarroll – CG "strör" EJ titlar omkring sig heller – nyfödda FÖDS med HKHrang o Prins/esstiel. CG bara kompletterar med Hertig/innetiel…inget annat. Inhämtas godkännande för sitt hjärtas val blir denna,denne per automatik berättigad kunglig tillvaro, försörjning hkhrang +TITEL livet ut
    Sigvard gifte sig utan informera stat o statschef(kung) före frieri Alltså samma regler för CGs barn som för Sigvard/CGfarbröder


  153. A1Fia skriver: 25 maj, 2015

    Som sagt visst har jag rätt…
    Har döttrar som har gått på Universitet och tagit riktiga examens i USA….och fått sina riktiga degrees…


  154. Linnea skriver: 25 maj, 2015

    Dopkortet.Vilken liten söt flicka, Sofia , med pigg o glad o nyfiken blick.Allmogebandet runt den lilla kroppen lite originellt mot det annars klassiska blått eller rosa.En vacker rosa ros på hennes vänstra sida fint och talande för en liten skön" prinsessa ".De utvalda barndomsfotona på skridsko och skidor säger en del om vår alerta och sportiga blivande representant för Sverige.Jag har rosat hela vägen,och det fortsätter jag med ett tag till.Sofia Hellqvist en fin ros bland många andra i guds örtagård.


  155. Pia skriver: 25 maj, 2015

    152 "emma_h". Jag ställer mig tveksam till om C-P och Sofia informerade vare sig stat eller statschef innan de förlovade sig. Drottningen lär själv ha sagt att "De togs på sängen" av förlovningen. Det var i så fall en fräck kupp, som förvånade nog lyckades. Den tjejen vet hur en slipsten ska dras. Ingen vid hovet hade alltså mage att säga ifrån och låta paret stå sitt kast. Snacka om den svenska flatheten.


Annons

Laddar