Svensk Damtidning nominerad till Årets tidskrift populärpress! Johan T Lindwall: "Vilken resa vi har gjort"

Svensk Damtidning nominerad till Årets tidsskrift populärpress

Svensk Damtidnings är nominerad till Årets tidskrift populärpress.
– Jag är mäkta stolt. Vilken enorm resa vi har gjort, säger chefredaktör Johan T Lindwall.

Tack!

Utan er hade detta aldrig varit möjligt. Efter vi slitit dygnet runt med att göra Svensk Damtidning till den absolut bästa tidningen och absolut bästa sajten i Sverige kommer belöningen: Vi kan vinna Årets tidskrift populärpress. Det är lika stort som att bli årets Victoriastipendiat!

För er som inte vet kan jag enkelt förklara:
När film- eller musikbranschen har sina prisgalor varje år har vi som arbetat dagligen med tidningar och sajter också vår motsvarande prisgala. Det är den årliga Tidskriftgalan och det mest prestigefyllda priset är utan tvekan Årets tidskrift populärpress.

Svensk Damtidning nominerad till Årets tidskrift populärpress

Förr skilde man på tidning och sajt. I dag är det sammanslaget och priset går till ett varumärke som har lyckats på båda plattformarna. Gissa då om jag är mäkta stolt när jag nås av beskedet att Svensk Damtidning är en av de få som kan ta hem förstapriset. Lite som årets kvinnliga huvudroll, om jag ska göra en jämförelse. Eller ta det i en kunglig värld: Vi kan bli årets Victoriastipendiat!

– När något händer i den kungliga världen ska vi vara de som levererar de mest initierade rapporterna, säger Johan T Lindwall.

Jonas Ekstrmer/Kungl.Hovstaterna

Det är nu i december fem år sedan som jag kom till Svensk Damtidning och varje dag imponeras jag av mina medarbetare. Utan dem skulle den här prestigefyllda nomineringen aldrig varit möjlig. Svensk Damtidning har de senaste åren gjort en enorm resa.

Från att vara en renodlad papperstidning finns vi i dag på alla plattformar, men absolut starkast är vi ju med tidningen och sajten. Men vi finns numera också på så många flera ställen.

Före pandemin hade vi skapat en stor succé med våra kungliga resor. Två veckor före Sverige stängde ner så hade vi slutit avtal om att ha en hel egen Finlandsfärja för att låta er läsare kryssa under ett dygn med oss och träffa alla våra profiler och experter.

Johan T Lindwalls löfte för framtiden

Nu öppnar Sverige upp igen och jag lovar er att resorna och eventen kommer bli ännu fler än någonsin tidigare. Men tillbaka till vår nominering. Vad är det vi har gjort som är så unikt?

Jo, det ska jag kort berätta:
Vi har lyckats göra vår fina papperstidning ännu mer exklusiv och varje vecka fyller vi 80 sidor med artiklar och bilder som du inte kan hitta någon annanstans.

Samtidigt har de senaste åren lyckats skapa Sveriges i särklass mest initierade och underhållande kungliga sajt. Nyheterna, långläsningen och experterna finns hos oss när det händer något i den kungliga världen.

När kvällstidningarna effektivt har monterat ner hela sin kungliga bevakning har vi gått åt andra hållet: Vi har ökat!

Jag har från början sagt att när något händer i den kungliga världen ska vi vara de som levererar de mest initierade rapporterna. Det är hos oss all information ska finnas och vi ska dessutom vara först.

Förr var det naturligt att surfa in på en kvällstidning när en kunglig händelse hade ägt rum. Förr var det naturligt att köpa kvällstidningen eller morgontidningen i tidningsstället när en kunglig händelse hade ägt rum. I dag är det en annan spelplan. I dag är det Svensk Damtidning som ger er de kungliga nyheterna och även så klart de mest kittlande nyheterna från nöjes- och kändisvärlden.

Jag säger en sak:
Att vi kan vinna Årets tidskrift populärpress visar på att vi har valt rätt väg. Utan er hade detta aldrig varit möjligt. Tack för ert förtroende.

Här är mitt löfte: Nu ökar vi ännu mer.

Juryns motivering:

Kan en 130 år gammal dam verkligen vara digital, modern och relevant? Svaret är ja – åtminstone när det kommer till Svensk Damtidning. Med en mix av förstklassigt kungligt skvaller och nyheter, kombinerat med fördjupande journalistik, har Svensk Damtidning lyckats bjuda på glitter och glam i en tid då vardagen varit gråare än på länge. Man har dessutom lyckats växa digitalt och nått ut till fler – utan att tappa sin trogna målgrupp på vägen.

Foto: Johan Söderlund