Varningen till Daniel: "Är mycket mindre skyddad"

Prins Daniel har blivit folklig på egen hand.

Prins Daniel och prinsessan Sofia är varumärken helt på egen hand.Det menar experten Niklas Olovzon Turner.

Prinsessan Diana. Sara “Fergie” Ferguson. Grevinnan Alexandra. Historien rymmer gott om personer som skilt sig från kungligheter – och ändå förblivit både folkkära och vida omskrivna.

Det verkar som att det kungliga skimret även efter att kärleken somnat in. Svensk Dam har talat med varumärkesexperten Niklas Olovzon Turner, grundare av PR-byrån Passion Lab, om hur detta komma sig.

“Doppad i blått blod”

Prins Daniel har blivit folklig på egen hand.

Prins Daniel har blivit folklig på egen hand.

– Om man har gift sig med en kunglighet, då har man på något sätt blivit doppad i blått blod. Det är den magin vi vill tro på, säger Niklas.

– Intresset hålls vid liv, eftersom vi bär på myten att man måste ha något speciellt för att ta sig in i kungahuset. Därför, om du är prins eller prinsessa, så är det en titel du egentligen aldrig förlorar.

– Kollar man på till exempel prins Daniel och prinsessan Sofia, så är de ju otroligt populära. Det är de som vi kan identifiera oss med. De har de starkaste folkliga varumärken.

“Då är du mycket mindre skyddad”

Samtidigt kommer detta med en risk, om man som någon som ingift i kungahuset, väljer att lämna kronans hägn. Man blir mer utsatt.

– Om du hör till ett kungahus i Europa är du mer skyddad om du begår klavertramp. Då är du mycket mindre skyddad om du skulle lämna det, säger Niklas.

Niklas kommer sedan med en djärv teori. Många kungligheter håller ihop just för att, i förlängningen, måna om sina varumärken.

– Det är bara att kolla på statistiken. Jämför skilsmässostatistiken bland Europas kungligheter med den bland resten av befolkningen. Procenten är betydligt lägre. Det pekar ju på att man vill hålla fast vid bilden av det enade kungahuset, säger Niklas.

– Och då kan man också säga att det krävs ett stort mod för att gå skilda vägar.