Vi svenskar gillar vårt kungahus – och vår kungafamilj. Det visar Medieakademiens förtroendebarometer 2020 som publicerades tidigare i år.

Hela den kungliga storfamiljen. Årets undersökning ägde rum i februari och är baserad på cirka 1200 webbintervjuer med allmänheten över 16 år, skriver Mediebarometern på sin hemsida.
Av Mediebarometerns undersökning, som är gjord av Kantar Sifo, kan man utläsa att förtroendet för kungahuset har varit stadigt ökande sedan dippen 2011, då det rasade till 35%, från 50% året före. Men sedan har det gått raka vägen uppåt, och nu är förtroendet uppe på stabila 50% igen.
Victoria och Daniel-effekten

Victoria och Daniel på fältsjukhuset i Älvsjö i mars 2020.
Bakom de här siffrorna står kungafamiljens förstås, och kanske särskilt kronprinsessan Victoria och hennes familj. Kronprinsessan och prins Daniel går ju från klarhet till klarhet med sin värme, sin klokhet och sin pondus. De har en förmåga att verkligen utstråla att de arbetar ”För Sverige i tiden”, för att citera kungens valspråk.

Kronprinsessfamiljen 2020.
Men för framgången står också det svenska hovet, som precis som Europas övriga kungahus har en framgångsrik mediestrategi, och som också har satsat på att stärka sin popularitet med hjälp av sociala medier.

Hovets informationschef Margareta Thorgren.

Kärntruppen i kungahuset – sedan kungen renodlade i höstas.
Foto: Jessica Gow/TT, Anna-Lena Ahlström/Kungl. Hovstaterna, Rosie Alm/Kungl. Hovstaterna.