Populärt: Drottning SilviaKronprinsessan VictoriaPrins DanielPrinsessan MadeleinePrinsessan Sofia

Amanda Schulman i stor konflikt – rasar efter upptäckten: "Fruktansvärt"

05 jun, 2023, 10:00 
Vendela Lönnqvist
Bråket mellan poddsystrarna och företaget fortsätter.
Bråket mellan poddsystrarna och företaget fortsätter.

Konflikten mellan vinföretaget och den populära podd-duon Amanda Schulman och Hannah Widell har blommat upp efter att systarna riktar stark kritik mot den forna samarbetspartnern i deras senaste avsnitt.

Annons
Hannah och Amandas karriärstips – så boostar du dig självBrand logo
Hannah och Amandas karriärstips – så boostar du dig själv

Medieimperiet "Perfect day", som entreprenörerna tillika systrarna Hannah Widell, 48, och Amanda Schulman, 42, står bakom är ingenting annat än en succéhistoria.

Systrarna lanserade vin med företaget Contemporary Wines

Med ett flertal podcasts i famnen har de lyckats bygga upp ett varumärke känt för de allra flesta. Podd-duon, som står bakom den omåttligt populära "Fredagspodden", har även lanserat ett vinmärke tillsammans med vinföretaget Contemporary Wines.

Konflikt mellan podd-duon och vinföretaget

Däremot har samarbetet nu mynnat ut i en konflikt. Detta efter att poddsystrarna anser att vinföretaget snyltar på deras egna varumärke efter det att samarbetet avslutades.

– Dagligen får jag bilder från er gullisar när ni tar bilder när ni dricker Perfect day och jag fattar att ni tror att det är vårt vin, men vi har tyvärr inget med det att göra, säger Hannah Widell och får medhåll från Amanda Schulman:

Annons

– Det är inte vårt vin och det är så fruktansvärt.

"Det här har ju varit en sorg för oss"

Det forna samarbetet har lett till att Contemporary Wines står kvar på rättigheterna för vinet "Perfect day", som de fortfarande säljer.

– Det här har ju varit en sorg för oss och det är fortfarande ett sår, säger Amanda Schulman och berättar om deras version av samarbetet.

Bröt mot alkohollagen

Enligt systrarna ska de ha ingått ett samarbete med vinföretaget tidigt under deras start med "Perfect day". Det gjorde att Contemporary Wine tog rodret.

Det skulle sedan visa sig att marknadsföringen av vinet, som skedde i sociala medier och via podcasten, skulle bryta mot alkohollagen. Kort efter haglade stämningarna in.

Annons

Flera viten senare och systrarna tog en marknadsföringspaus, som de själva kallar det.

– Sen så lugnar det ner sig. Vi tar ett möte med dem och säger att vi nu vet mer regler och kan vara med igen. Och då säger de att ”Nej, vi äger det här vinet och vi vill inte ha med er på tåget”.

Företaget vill inte kommentera

Widell och Schulman bad företaget byta namn på vinet. Det slutade med att vinföretaget tog bort systrarnas namn på etiketten, men "Perfect day" står kvar.

I en kommentar till Expressen skriver Contemporary Wines vd Philip Sane att de inte vill kommentera tidigare eller nuvarande avtal, "men funderar ändå på vilka åtgärder vi ska vidta".

Annons