Ica-reklamen fälld efter klippet på Jerry: "Röker en cigarett"

Ica-ensamblen och Ica-Jerry som röker
Foto: Jon Hertov, Skärmdump
Här är klippet som anmälts – och fällts.

Den populära Ica-reklamen har fällts av Reklamombudsmannen, kan Svensk Damtidning nu avslöja.

I klippet syns karaktären Ica-Jerry röka en cigarett – vilket fick en tittare att anmäla klippet, som nu alltså fällts.

6 saker du inte visste om Ica-reklamen

Brand logo
6 saker du inte visste om Ica-reklamen

Ica-reklamen fälls – här är bilden som anmäldes

I början av året sände Ica sin 1000:e reklamfilm, och är således världens längst visade reklamkoncept.

Men nu har en av höstens reklamer fällts av Reklamombudsmannen, vars opinionsnämnd menar att "reklamen är utformad utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar."

– Den strider därmed mot artikel 1 i Internationella Handelskammarens reglerförreklam och marknadskommunikation, skriver man vidare i beslutet.

I reklamfilmen syns Ica-Jerry (Mats Melin), som i en del av den 30 sekunder långa filmen är utklädd till en fransman. I filmen rimmas det på priset "50 spänn", och i slutet av klippet syns Jerry med randig tröja, basker, och en cigarett i munnen.

– På varor som känns très bien (mycket bra, Reds. amn.)– 50 spänn, 50 spänn, säger Jerry, och ska således föreställa en fransman.

Ica-Jerry med basker och cigarett
Här är en skärmdump från reklamen – och scenen som blev anmäld.Foto: Skärmdump, bilaga från anmälan

Anmälaren har dock reagerat på det faktum att Jerry i reklamen röker en cigarett.

– Idag finns förbud mot rökning, och en så stor aktör borde inte tillåta rökning i sin reklam, står det i anmälan.

Ica försvarar anmälda reklamen

I sitt yttrande beklagar Ica att anmälaren reagerat på cigaretten, men menar att scenen inte strider mot artikel 1 andra stycket i ICC:s marknadsföringskod. Denna innefattar att reklamen ska utformas med vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar och vara förenlig med vad som inom näringslivet allmänt uppfattas som god affärssed.

– Scenen varken förmedlar eller ger intryck av att Jerry är en rökare och inte heller att annonsören uppmuntrar till rökning. Scenen är tvärtom satirisk och parodisk och syftar inte till att romantisera eller främja tobaksbruk, utan snarare till att förstärka den ”franska” atmosfären i samspelet med sången och rimmet. Detta är en uppenbart konstnärlig rekvisita, inte en uppmaning till konsumtion. Karaktären Jerry är dessutom välkänd av tittaren och framställs på ett sådant sätt att det står klart att det inte är en verklighetstrogen bild av en fransman eller av rökning på ett café, lyder ett utdrag.

Vidare skriver Ica att reklamen utformats noga för att vara ansvarsfull och underhållande – och att det faktum att den är uppenbart satirisk och humoristisk gör att den inte borde strida mot god marknadsföringssed.

Beslutet: Ica-reklamen fälls

Men Reklamombudsmannens opinionsnämnd har fattat ett enhälligt beslut – reklamen fälls.

– Nämnden konstaterar att reklamen visar karaktären Jerry som röker en cigarett klädd i basker, scarf och svartvitrandig tröja. Enligt nämnden bidrar reklamen, genom att visa en person som röker, till en normalisering av rökning. Att konsumenter i allmänhet sannolikt uppfattar annonsörens humoristiska ansats att framställa en karikatyrartad stereotyp av en fransman, gör inte framställningen försvarlig, skriver man i beslutet och avslutar:

– Reklamen är därför utformad utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar och strider därmed mot artikel 1 i ICC:s marknadsföringskod.

Ica-ensemblen
Foto: Jon Hertov

Foto: TT

Vi baserar våra artiklar på verifierade källor, officiella uttalanden samt egna intervjuer. Svensk Dam följer de pressetiska reglerna. Krönikor och analyser uttrycker skribentens egna åsikter. Läs mer här.