Populärt: Drottning SilviaKronprinsessan VictoriaPrins DanielPrinsessan MadeleinePrinsessan Sofia

Magdalena Graafs ilska efter SVT:s censur: "Så PK"

10 aug, 2023, 17:00 
Magdalena Graaf

Magdalena Graaf har starka åsikter om SVT:s censur.

Annons

Magdalena Graaf är en riktig tv-räv. Hon har synts i riktigt stora produktioner, som Let's Dance och Postkodslotteriet.

Men hon har också figurerat i SVT flera gånger – och då tydligen irriterat sig på kanalens strikta regler kring "otillbörligt gynnande". Så här skriver nämligen Magdalena på sin blogg.

5 saker om Magdalena Graaf som du kanske inte vissteBrand logo
5 saker om Magdalena Graaf som du kanske inte visste

Magdalena Graaf ifrågasätter SVT: "Så PK"

Magdalena Graaf
Magdalena Graaf ställer frågor!

"TITTAR PÅ SVT Uppdrag Granskning… Det ska vara SÅ pk, SVT har jag jobbat med många gånger under mina 30 år i tjänsten. ALLT jag har haft på mig i 'märken', 'loggor' ska 'blurras'. Hur kommer det sig att hela Marbella-programmet på UG är fullspäckat av reklam?Har man ändrat reglerna? Är jag efter? Får man visa reklam på SVT nu (ödmjukt nyfiken)?", skriver Magdalena.

Annons

En mycket intressant frågeställning. Magdalena bifogar flera bilder ur programmet, där flera reklamskyltar och företagsnamn skymtar i bild.

Så hur svarar SVT på kritiken? Följande kan man läsa på public service-jättens hemsida.

"Det finns två anledningar. Den ena anledningen kan vara när vi inte styr över miljön vi befinner oss i. Många av våra reportage eller program utspelar sig uti i samhället och där finns logotyper och varumärken som vi inte kan styra över. Det som är av vikt är att vi inte får visa upp dessa på ett sätt som otillbörligt gynnar företaget i fråga. I våra egna miljöer ställs högre krav på restriktivitet med exponering av varumärken eller logotyper", skriver SVT.

"Det är fullt möjligt"

Och när Uppdrag Granskning besöker Marbella får man säga att de saknar kontroll över miljön. Så här fortsätter texten på SVT:s hemsida.

"Den andra anledningen är en visning av logotypen som är motiverad. En grund är att 'ett gynnande av kommersiellt intresse kan accepteras om det är motiverat av informations- eller underhållningsintresse'. Det är alltså fullt möjligt för SVT att gynna ett kommersiellt intresse om det har ett informationsvärde, exempelvis berätta om ett företag i ett reportage. Det är det otillbörliga gynnandet som inte är tillåtet."

Annons