Populärt: Drottning SilviaKronprinsessan VictoriaPrins DanielPrinsessan MadeleinePrinsessan Sofia

Okända kärleksmotivet bakom Let's Dance-stormningen: "Jag gjorde det för henne"

05 jun, 2023, 11:30 
Charlotte Kalla i Let's Dance
Mannen som stormade Let's Dance har gjort ett märkligt utspel om Charlotte Kalla.
Annons

Det blev Let's Dance-säsongens största skandal. Kuppen som skedde när Charlotte Kalla och Tobias Karlsson var mitt inne i sitt första dansnummer för kvällen. Två aktivister sprang in på dansgolvet och vecklade upp en stor banderoll med budskapet "Återställ våtmarker". De kastade också ut ett gult pulver på golvet.

Allt var en del av en aktion, där målet är att tvinga fram "återställandet av Sveriges utdikade våtmarker". Aktionen fick ett snöpligt slut när en av aktivisterna fälldes av en stenhård tackling från en av kamerakranarna.

Tony Irving: ”Aldrig mer Let's dance”Brand logo
Tony Irving: ”Aldrig mer Let's dance”

Kärleksmotiv bakom miljökuppen i Let's Dance

Charlotte Kalla i Let's Dance
Charlotte fick sig en chock!

Denne någon heter Otis Geijer och är arton år gammal. Han blev nyligen intervjuad i TV4-programmet Efter Fem om kuppen.

Annons

– Jag tycker att det känns absurt att huvudfokuset varit på den här kameraincidenten snarare än på klimatkatastrofen som vi faktiskt befinner oss i nu och själva budskapet vi vill få fram. Men samtidigt har det lett till enorm spridning, säger Otis i Efter Fem.

Programledaren Tilde de Paula Eby var hård mot Otis. Hon frågade om han hade reflekterat kring att Charlotte Kalla är gravid och därför extra sårbar.

"Gör det för henne"

Men Otis hade ett svar. Han drivs av en kärlek till mänskligheten.

– Vi gör det här för Charlotte Kallas ofödda barn, för att hennes barn ska få en framtid, för att hela den unga generationen ska få en framtid. Och det vi gör är helt rättfärdigat och proportionerligt till den katastrof vi står inför och makthavarnas oförmåga att agera när läget är som värst, säger han.

Otis menar att den här typen av aktioner, där man riktar in sig just på stora tv-händelser, är en effektiv taktik för miljökämparna. Det krävs rabalder för att nå ut i mediebruset.

– Klimatrörelsen har försökt i decennier med fredliga och lagliga demonstrationer, namninsamlingar etcetera, men de får inte spridning och effekt och det rapporteras inte om av medier i samma grad som de här aktionerna vi gör, säger Otis.

Annons