Sju månader efter avhoppet från
ICA-reklamen – så lever Loa Falkman i dag

Här går Loa Falkman på ICA:s butiksgolv som en vanlig man. Hur är livet sju månader efter att han hängt av sig matvarurocken för gott?

Beskedet slog ner som en bomb i nöjes-Sverige – efter sex år som ICA-Stig valde Loa Falkman att hänga in butiksrocken i garderoben.
Så lever den omtyckte skådespelaren och operasångaren idag sju månader efter beslutet.
– Man vet inte vad det ska bli, och ovetskapen är väldigt tärande, har han sagt till Expressen.

Lagom till nyårsafton 2020 kom nyheten som skakade om nöjes-Sverige och som ledde till stora rubriker.

Loa Falkman hade beslutat sig för att efter sex år som den omtyckte ICA-Stig lämna dagligvarukedjans reklamfilmer.

– Jag har hållit på med det här i sex år och jag känner kanske att det är dags att lämna över den här kavajen. Ut med det gamla, in med det nya skulle man kanske kunna säga, förklarade skådespelaren i ett av de sista inslag som sändes med honom som medverkande.

Hemlighetsmakeriet hade varit stor, inte ens Loa Falkmans söner hade känt till pappas planer. Till Aftonbladet utvecklade han efteråt:

– Snacka om att tiden gått fort. Jag skulle göra det där i ett år var det tänkt. Nu blev det sex. Det gick som en nysning.

– Jag känner att var sak har sin tid. Jag gör så mycket olika andra grejer hela tiden så jag kände att det var lite läge.

Loa Falkmans avhopp från ICA-reklamen upprörde. I början höjdes en rad kritiska röster mot ersättarna Suzanne Reuter och Björn Kjellman.

Loa Falkmans avhopp upprörde publiken

Engagemanget från publiken blev enormt, och när Björn Kjellman och Suzanne Reuter presenterades som nya ICA-Stig respektive ICA-Stina sjöd nätet först av missnöje. Att ersätta Loa Falkman i en av Sveriges mest folkliga långkörare var ingenting man gjorde hur som helst.

– Jag gör mitt jobb så gott jag kan. Förhoppningsvis tycker folk om det eller också är de mindre roade. Men det är en vansinnig genomslagskraft med Stig som man aldrig skulle kunna drömma om, har operasångaren sagt till Expressen.

Han har även berättat om det hårda jobb som låg bakom hans framgångar som ICA-Stig:

– Det är inte som en vanlig inspelning, utan oerhört strikt med tiden. Det är 36 sekunder, och inte en nanosekund till. Några konstpauser eller utsvävningar är det aldrig tal om. Plus att det rent tekniskt är komplicerat att hålla upp en vara. Dels ska spelet vara trovärdigt eller gripande, dels ska produkten vara perfekt i bild. När allt är toppen kanske man måste göra om det för att förpackningen blänker. Det är faktiskt inte så lätt. Jag har lärt mig jättemycket, och framför allt fått vara del av ett fantastiskt gäng under de här åren.

När Loa Falkman fick frågan om att spela ICA-Stig var det långt ifrån självklart för honom att tacka ja. FOTO: IBL

Inte självklart för Loa Falkman att tacka ja till rollen som ICA-Stig

Från början var det långt ifrån självklart att Loa Falkman skulle tacka ja till rollen som ICA-Stig:

– Man måste tänka igenom vad som är konsekvensen av att visa sitt nylle i tv varje dag. Blir man diskvalificerad för andra roller? Men sen kom vi (Loa med hustru Rosy) fram till att jag varit med i branschen sen 1971 med både tv, film, radio och inspelningar, och hade rätt stabil grund att stå på, har han sagt till Expressen.

Erbjudandet, som innehöll ett förmånligt gage, kom precis när Loa Falkman blivit av med sitt livs besparingar. Hans revisor lurade honom på stora summor pengar.

– Absolut kom det lägligt, men det var inget som påverkade mitt beslut, utan jag tyckte att rollen var tilltalande.

Allt föll samman under pandemin

Loa Falkmans uttåg ur ICA-reklamen skedde när pandemin rasade som värst. Då hade artisten en rad föreställningar han inte visste hur det skulle gå med. Kunde de genomföras eller ej? Bland annat "Chess" och ”Orpheus i underjorden”.

– Det är rätt tråkigt att inte jobba. Inte för att det är särskilt synd om mig, och jag gläder mig åt att kunna jobba som ambassadör för och synliggöra organisationen Musikbojen, som hjälper traumatiserade barn och ungdomar genom musikterapi. Men det är ju något annat än om man är van vid ett påtagligt adrenalinyrke, att ha konsert och vara bäst, och sen är plötsligt ens största dagliga problem att hitta en bra kålrot till rotmoset man ska göra på kvällen… berättade Loa Falkman för Expressen.

Hustrun Rosy är Loa Falkmans stora stöd och kompass. Samt manager också givetvis.

Hustrun Rosy är Loa Falkmans stora stöd och manager

Han lever sedan 47 år tillsammans med hustrun Rosy. Hon är inte bara gift med operasångaren, utan och hans manager och koordinator. Paret är enligt egen utsago i princip aldrig oense.

– Hon tänker åt mig, och har ett mycket gott omdöme – och det är väldigt skönt. Framför allt är hon bra eftersom jag får hundraprocentig konstruktivitet på det jag gör, har Loa Falkman berättat för Expressen.

Han har sedan avslutet som ICA-Stig bland annat gjort bejublat framträdande hos "Lotta på Liseberg".

Och.

Återvänt till reklamfilmsserien han lämnade. Om än bara för en episod.

I juni i år kunde man se Loa Falkman spatsera omkring i butiken, spelandes sig själv. De övriga karaktärerna försöker komma på vart de känner igenom honom från. På frågan om det är hans första besök i butiken blir svaret en blinkning till det som varit:

– Nej, det kan man inte påstå.

Loa Falkman lär fortsätta underhålla och roa svenska folket framöver. Även om det inte sker i buriksrock.

– Jag är väldigt mycket i nuet och det är så jag lever också. Jag tar bollen på uppstuds.

Loa Falkman tog över rollen som ICA-Stig i februari 2015 efter Hans Mosesson, som gjorde rollen i totalt 13 år.