Skandalen i SVT:s sändning – träder fram efter utskällda bilderna: "Katastrof"

Nu kommenterar sportikonen själv SVT:s stora miss på Idrottsgalan.

Slå på ljud

Under Idrottsgalan gjorde SVT en rejäl miss när man skulle hedra de idrottspersonligheter som avlidit under 2021.

När man skulle visa en bild på travikonen Bo William Takter, som avled under 2021, visade man istället en bild på travlegendaren Thomas Nilsson, som lever.

– Det är bara tråkigt för kretsen kring Bo William Takter, att man sjabblar bort det på det sättet, säger Thomas Nilsson om händelsen till Svensk Dam.

– Bo William Takter är ju värd den uppmärksamhet som han skulle fått om rätt bild hade visats.

Thomas Nilssons ord efter haveriet: "SVT prioriterar inte travsporten"

Thomas menar att travsporten inte är särskilt högt prioriterad hos SVT, och att det är en anledning till att detta kunde ske.

– De tar ju travsporten med en klackspark, så det är väl förmodligen av det skälet som en sådan här sak händer.

– Det finns inget intresse för travsporten på sportredaktionen på SVT och då kan sådant här hända. Det är den enda förklaringen, hade detta rört sig om en sport som hade intresserat SVT så hade det ju aldrig hänt. Det är ett sjabbel, och det får stå för dem.

Bo William Takters nära vän: "Katastrof"

Hans G Lindskog, även han travikon och nära vän till Bo William Takter, kommenterar missen i en intervju med Expressen.

– Nej, nej, nej, nej, aj, aj, aj. Jag blir ju bedrövad av att höra det såklart och det visar återigen att public service-företagen nonchalerar och inte om en av Sveriges största sporter, travsporten, säger han och fortsätter:

– Det är ju katastrof när man ska hylla Bo William som var min gode vän och vapendragare under den korta tiden som han fick vara med i matchen. Att sedan Thomas Nilsson är en ytterst god vän som jag fått äran att jobba med som kommentator ett par år det är ju en helt annan sak. Men det är ju väldigt tråkigt att höra. Det är ju katastrof.

SVT: "Inte vår avsikt"

Idrottsgalans arrangör, Stephan Rimér, säger till Expressen att det var ett misstag och ber om ursäkt.

– Vi kan bekräfta att vi uppenbarligen har använt fel bild. Det är uppenbart att det är fel, säger han och fortsätter:

– Vi beklagar verkligen. Det har inte varit vår avsikt att göra ett sånt fel.