Populärt: Drottning SilviaKronprinsessan VictoriaPrins DanielPrinsessan MadeleinePrinsessan Sofia

SVT tvingar Carina Berg att sluta – knappt en månad innan Melodifestivalen

15 jan, 2024, 09:34 
Carina Berg i Melodifestivalen
SVT har satt ner foten – nu tvingar de programledaren Carina Berg att sluta.
Annons

Efter alla spekulationer stod det till slut klart: det blir Carina Berg som programleder Melodifestivalen 2024. Ett ypperligt val, tycker de flesta.

Men det innebär också en övergång för Carina. Hon är van vid att göra kommersiell tv, vilket ofta kommer med större arvoden än vad public service erbjuder.

Gunilla Persson avslöjar sanningen – därför ställer hon upp i MelodifestivalenBrand logo
Gunilla Persson avslöjar sanningen – därför ställer hon upp i Melodifestivalen

Melodifestivalen: SVT tvingar Carina Berg att sluta

Carina har alltså tvingats gå ner i lön för att ta uppdraget – som motiverar henne av helt andra skäl.

Carina Berg i Melodifestivalen
Carina får inte fortsätta!

– Det här gör jag för min skull och pengarna var inte det första jag tänkte på. Att få en sådan här förfrågan, alltså jag vet inte hur många gånger i livet man får en sådan. Jag kände att jag bara måste göra det här, säger Carina till Expressen.

Annons

Att synas i public service kommer också med vissa förpliktelser. SVT har som bekant väldigt tydliga regler kring reklam. Deras profiler får inte ägna sig åt otillbörligt gynnande av företag och varumärken.

Därför brukar programledare och dylikt få pausa den delen av sina verksamheter i samband med att de syns i SVT. Så fick Pernilla Wahlgren göra när hon tog över Allsång på Skansen.

SVT:s order: "Kommer inte kunna"

Carina har ägnat sig åt reklam i podcasten som hon har med vännen Carolina Gynning. Det är en podcast som plockar in sponsorer, och Carina och Carolina brukar gemensamt läsa upp reklaminnehållet.

Men nu har Carina fått tydliga direktiv av SVT att detta måste sluta.

– Podden fortsätter med den skillnaden att jag inte kommer kunna ägna mig åt några kommersiella samarbeten under den här perioden. Men innehållsmässigt blir det ingen skillnad i podden, säger Carina.

Expressens reporter pressar Carina och frågar om inte hon också får ta del av reklamintäkterna, även om det är Carolina som sköter själva säljbiten i podcasten.

– Jag kommer inte vara avsändare för några kommersiella samarbeten, svarar Carina.

Annons