Populärt: Drottning SilviaKronprinsessan VictoriaPrins DanielPrinsessan MadeleinePrinsessan Sofia

TikTok-kungen Emils mamma vill inte synas med honom

25 feb, 2023, 01:00 
Lars Johansson
Emil Henrohns karriär har gått spikrakt uppåt. Han har en roll i musikalen "Hair", blivit utsedd till den mest inflytelserika på TikTok och nu är det dags för Melodifestivalen.
Emil Henrohn, 25, har gjort succé på scenen, blivit landets mest inflytelserika på sociala medier-plattformen TikTok och fått en plats i Melodifestivalen.
Men om hans mamma vill figurera i de här sammanhangen med honom?
– Hon vill inte synas eller höras, berättar artisten för SvD.
Annons

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev och få kungliga nyheter från hela världen!

Få nyhetsbrev med massor av tips på rolig läsning, spännande nyheter inom kungligt och nöje, repotage och mycket mer till din e-post varje vecka. Nyhetsbrevet är helt gratis!

Ja tack. Jag vill ta emot marknadsföring från Aller Media i form av nyhetsbrev och specifika erbjudanden baserade på profilering. För mer information se Aller Medias integritetspolicy.

Emil Henrohn, bördig från Småland, inledde sin karriär genom att som femtonåring bli medlem i gruppen A*Base, ett hyllningsband till de svenska internationella stjärnorna Ace of Base.

Sprickan mellan Farah och Jesper – SVT tvingades ändraBrand logo
Sprickan mellan Farah och Jesper – SVT tvingades ändra

Men det var först 2022 som det små till ordentligt.

Han spelade, under pandemin, i ett klipp med mobilen och la upp det på Tiktok.

När filmsnutten snabbt fick många visningar bestämde Emil Henrohn sig för att ta med sin iPad och en högtalare ner till mataffären och spela in en låt.

Klippet med den egenskrivna ”Jag är mamma” blev superviralt.

–Texten var inte bestämd och jag tänkte att det blir ju jättepinsamt om någon kommer fram här, så jag bara jobbade fram vad jag skulle säga. Jag postade inlägget typ klockan 11 på morgonen och på kvällen hade klippet nästan en miljon visningar, har Emil Henrohn sagt till SvD.

Emil Henrohns mamma vill inte synas i de sammanhang som lett till sonens framgångar. Foto: SVT

Emil Henrohns mamma vill inte synas

Sedan dess har det rullat på.

Idag har Emil Henrohn 500 000 följare på TikTok och på Spotify har "Jag är mamma" hela 2,7 miljoner visningar.

Annons

– Många barn har visat sina föräldrar och sagt: ”Det här är verkligen du.” Så det har blivit en grej att hela familjen kan skratta åt klippen. Sedan fastnar beatet hos folk. Jag tror att det är lite hatkärlek, många hatar låter samtidigt som de tycker att det är kul, har han sagt till SvD.

I slutet av förra året utsågs Emil Henrohn till mäktigast av alla på svenska TikTok. Han har fått rollen som Woof i musikalen "Hair" på Göta Lejon i Stockholm och nu väntar alltså Melodifestivalen.

– När jag står där och tevekamerorna är igång och jag hör nedräkningen i öronsnäckan, kommer jag bara att tänka, nu kör vi, har Erik Henrohn sagt till SVT.

Tävlingsbidraget "Mera mera mera" beskriver han så här för Aftonbladet:

– Jag kan förvänta dig schlager fast 2023.

Men en person vill inte figurera i de offentliga sammanhang som lett till Erik Henrohns framgångar. Hans mamma. Underhållaren berättar för SvD om hennes reaktion på TikTok-succén:

–I början tyckte hon att det var lite så där ”dumt kul”, men det är inte hennes favoritkaraktär. (Emils mamma gillar mest karaktären Monika Ljung). Min mamma är inte alls lik mamma-karaktären. Hon vill inte synas eller höras.

Annons