Tittarna ursinniga över förändringen i TV4-klassikern – kanalen öppnar för tvärvändning

Tittarna ursinniga över förändringen i TV4-klassikern – kanalen öppnar för tvärvändning

Alex Ljungdahl/EXP/TT

Många tittare är förtvivlade och besvikna över den stora förändringen i programmet.

8 kända TV4-profiler: Så mycket pengar tjänar de!
0:54

Efter reklamen: 8 kända TV4-profiler: Så mycket pengar tjänar de!

(0:54)

Slå på ljud

Bonde söker fru hade premiär i TV4 år 2006 och har sedan dess blivit en stor tittarfavorit.

Programmet, som går ut på att bönder över hela Sverige äntligen ska få hitta kärleken, bjuder både på känslor, drama och spänning.

Trots det vinnande konceptet har kanalen nu valt att göra en stor förändring i programmet – vilket inte har uppskattats av tittarna.

Tittarna rasar mot ändringen i Bonde söker fru

I årets säsong, vilket är den sjuttonde säsongen av programmet, har TV4 nämligen valt att ta bort ett segment helt.

Det handlar om den välkända brevöppningen som alltid varje säsong alltid inleds med. Den delen av programmet där bönderna får öppna alla de brev som de har fått skickade till sig från människor som vill komma till gården och lära känna dem.

Men i årets säsong har man helt valt att ta bort brevöppningen, och hoppar direkt till mötet mellan bönderna och brevskrivarna.

Denna ändring av programmet har väckt starka känslor av besvikelse hos tittarna, berättar programledaren Linda Lindorff på sin blogg, vilket även Expressen rapporterat om.

"Vissa tittare skrev att de kände sig blåsta på ett helt avsnitt", skriver hon bland annat.

Linda Lindorff skriver att hon förstår tittarnas besvikelse.

Foto: BYRMO CAROLINA/Aftonbladet/TT

Linda Lindorff bemöter kritiken mot Bonde söker fru

På bloggen berättar Linda om anledningen bakom beslutet att ta bort brevöppningen från programmet.

"Anledningen är att tagit bort brevutdelningen är att man vill gå snabbare in på själva mötet mellan bönder och brevskrivare. Rappa på allt som händer och snabbare komma ut på gårdarna", förklarar hon.

Linda understryker samtidigt att målet alltid är att tittarna ska vara nöjda, och att man kommer utvärdera det hela.

"Så om det nu visar sig när man gör en ny undersökning att majoriteten vill ha tillbaka brevutdelningen, ja då kanske den i viss mån kommer tillbaka", skriver hon.