Populärt: Drottning SilviaKronprinsessan VictoriaPrins DanielPrinsessan MadeleinePrinsessan Sofia

Johanna Engberg: ”Svenska kungahuset är världens bäst klädda”

03 apr, 2019, 16:00 
AvJohanna Lejon
Barnklädesexperten Johanna Engberg
Entreprenören och barnklädesexperten Johanna Engberg lämnade Stockholm och slog sig ner i Torekov. Nu är hon aktuell med ett nytt varumärke: Petite Olivia, som gör exklusiva handgjorda hårrosetter – i precis den stil som de kungliga småttingarna älskar!
Annons

I nästan tio år drev Johanna Engberg barnklädesaffären ByEngberg på Östermalm i Stockholm. Här handlade prinsessvänner och societetsfamiljer, kändisar och influencers. Butiken var unik i sitt sortiment, med plagg från internationella varumärken som Marie-Chantal och Hucklebones London.

När Johanna hade fått sitt andra barn, bestämde hon sig dock för att lämna storstaden och istället flytta till Torekov.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev och få kungliga nyheter från hela världen!

Få nyhetsbrev med massor av tips på rolig läsning, spännande nyheter inom kungligt och nöje, repotage och mycket mer till din e-post varje vecka. Nyhetsbrevet är helt gratis!

Ja tack. Jag vill ta emot marknadsföring från Aller Media i form av nyhetsbrev och specifika erbjudanden baserade på profilering. För mer information se Aller Medias integritetspolicy.

– Som ensamstående mamma till två barn, formade jag livet utifrån oss som familj. Jag lämnade Östermalm för att flytta till Torekov, en plats där jag kunde driva ByEngberg och en sommarbutik, vid sidan av webshoppen. I Torekov och Båstad finns en slutkund som är samma som den som är i Stockholm, berättar Johanna Engberg.

ByEngberg utsattes för ett inbrott

Ett inbrott förändrade dock allt. I januari 2018 tömde några tjuvar hela lagret och kläder för miljontals kronor försvann.

– Försäkringsbolaget valde att vända oss ryggen och det hela blev en långdragen process som varade till oktober 2018, då jag satte ByEngberg i konkurs. Men som den Pippi Långstrump jag är, valde jag att direkt börja om och starta mitt egna varumärke Petite Olivia.

Annons

Petite Olivia är ett exklusivt svenskt varumärke med kunder från världens alla hörn. Märkets ”core”, själva kärnan, är exklusivt handgjorda hårrosetter som sålts i 10 000-tals exemplar. Rosetten känns igen från kungligheter, bloggare och kändisar. Med ett sortiment på 165 hårrosettvarianter, finns ett brett urval som passar de flesta. I november 2018 invigde man sin första butik, i Båstad.

Rosett från Petite Olivia
Rosett från Petite Olivia.

Idén bakom nya märket Petite Olivia

– Petite Olivia är särskilt stolt över sitt samarbete med World Childhood Foundation. Märket vill lära barn att göra skillnad, att vi tillsammans kan förändra världen för andra barn. Genom att bära våra hårrosetter, hjälper barnen till att skapa en trygg plats för barn som inte har det lika bra. När man köper Petite Olivias Childhoodset, skänks 100 kr till Childhood.

Annons

Men hur fick Johanna idén till att göra dessa rosetter?

– I ByEngberg-butiken sålde jag enormt många hårrosetter. Jag fick en känsla att om jag skapar ett varumärke med enbart hårrosetter och fokuserar på världen som spelfält, så kan jag göra något som ingen annan gjort. Det är inte bara rosetten som gör det, våra lyxiga presentförpackningar skapar en helhet som sticker ut. I vår fokuserar jag på att stärka varumärkets sortiment, med fler förpackningar. Jag vill skapa ett slags svenskt Ladurée – men med hårrosetter!

Prinsessan Estelle 2013
En av bilderna som startade rosett-trenden! Prinsessan Estelle 1,5 år gammal.

Drömkunden är prinsessan Charlotte

Drömkunden då? Ja, det är brittiska lillsessan Charlotte. Också prinsessan Estelle, prinsessan Leonore och prinsessan Adrienne har synts med de klassiska rosetterna, i samma stil som Petite Olivias, i håret.

Annons

– I dag räcker det inte med en färg, man ska helst äga alla rosetter, i alla kulörer. Även i barnrummen ser vi hur rosetterna blivit en inredningsdetalj.

Och på tal om kungligheter… Vad är det då som gäller, i klädväg, för Europas små sessor och prinsar?

– Det är den klassiska stilen vi ser. Kappor, klänningar och ballerinaskor…

Finns det några kungliga barn som inspirerar lite extra – i Sverige eller utomlands?

– Det finns sex kungliga barn som sticker ut. I Sverige är det prinsessan Estelle och prinsessan Leonore som inspirerar mest. I England är det prins George och prinsessan Charlotte. Sedan är det Monacos kronprins Jacques och prinsessan Gabriella.

Prinsessan Leonore fyller 3 år.
Prinsessan Leonore iförd rosett på sin 3-årsdag.

Vad kännetecknar de svenska småkungligheternas stil, skulle du säga?

– När det gäller fest och officiella sammanhang ser vi de kungliga svenska småttingarna bära klassiska, exklusiva, festmärken som Bonpoint, Patachou, Tartine et Choholate, Livly, Marie-Chantal och Ralph Lauren. De är välklädda och matchar ofta outfits med sina syskon. Det svenska kungahuset är verkligen världens bäst klädda kungahus! När det gäller privatlivet, alltså bakom kulisserna, så bär de kungliga småttingarna samma kläder som vilka barn som helst. Prins Carl Philips och kronprinsessan Victorias familjer väljer funktion och slitstarka plagg, och vi ser dem bära vanliga vardagsmärken, som svenska Polarn & Pyret, Ebbe och Fjällräven. Prinsessan Madeleine är ju, ända sedan tonåren, Sveriges modedrottning och hennes barn är klädda i en högre modegrad även privat. Man ser att prinsessan Madeleine älskar kläder och hennes barn bär, också till vardags, lyxiga varumärken som Moncler och Jacadi.

Läs mer:

Foto: Privat, TT, Kungliga Hovstaterna

Annons