Svägerskor – och prinsessor. Men Victoria och Sofia har mer gemensamt än så. Vad? Läs vidare!
Det finns ett svenskt modemärke som både prinsessan Sofia och kronprinsessan Victoria gärna bär. Ett märke som gör klassiska plagg som håller säsong efter säsong. Vilket vi talar om? Svenska Stenströms.
7 saker du inte visste om prinsessan Birgitta
Efter reklamen: 7 saker du inte visste om prinsessan Birgitta
1899 startade skräddaren August Stenström i Helsingborg en skjortfabrik där han tillverkade skjortor åt den tidens affärsmän, skeppsredare och välbärgade män. Ryktet om att han gjorde de bästa och mest moderiktiga skjortorna spred sig snabbt och den tidens eleganta herrar ville alla ha en Stenströmsskjorta. Idag, mer än 120 år senare har Stenströms fortfarande sin bas i Helsingborg och vi är en av världens främsta tillverkare av kvalitetsskjortor och blusar med distribution över hela världen. Blustillverkningen tog fart i början av 1940-talet, säkert för att kvinnorna kom ut i arbetslivet pga andra världskriget, när männen låg inkallade. Blusen blev då ett bra kontorsplagg.
Victoria i blus från Stenströms och kjol från Andiata.
Stenströms chefsdesigner, Alexandra Ekwall, berättar för Svensk Damtidning:
– Stenströms gör kläder för kvinnan som vill satsa på hållbarhet snarare än ”fast fashion”. Vi använder oss av tyger i hög kvalitet som håller länge. Vi är ett välrenommerat skjortföretag och man kan hitta allt från den klassiska vita skjortan, skjorta i linne med färgglatt mönster men även en sofistikerad sidenblus. Vi har även utökat vårt sortiment med klänningar och stickade produkter.
Victoria har burit Stenströms fina plagg vid ett flertal tillfällen, bland annat på Victoriadagen 2019. Det absoluta favoritplagget är dock en knytblus i vitt.
Även Sofia har burit Stenströms. Under ett firande i Norge för några år sedan dök hon upp i en stickad poncho från märket.
Sofia i poncho från Stenströms och byxor i vitt från Marville Road.
– Stenströms är kunglig hovleverantör och vi har levererat skjortor till nuvarande kungahuset sedan 1973. Det känns fantastiskt kul att nästa generation vill fortsätta använda våra plagg och att de både värnar om svenska varumärken och uppskattar vår design och kvalitet, berättar Alexandra Ekwall.