Drottning Silvia ses i ny film – Berättelsen om Walter Sommerlath

Annons

På hovets hemsida kan man nu se en film med drottning Silvia där hon berättar om arbetet bakom ”De glömda dokumenten – berättelsen om Walther Sommerlath och Efim Wechsler”.

Drottning Silvia tar nu själv upp ämnet om hennes far Walther Sommerlath och Efim Wechsler. På hovets hemsida kan ni se en unik och nyinspelad film där drottningen berättar om om sin far. Ni kan också läsa boken “De glömda dokumenten – berättelsen om Walther Sommerlath och Efim Wechsler”.
– Sökandet har krävt en tillbakablick i min familjs historia, säger drottningen i filmen.

Av Agneta Nisbeth
Foto: Kungahuset.se

Läs även:

 

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

102 kommentarer till “Drottning Silvia ses i ny film – Berättelsen om Walter Sommerlath”

  1. Tina skriver: 20 december, 2012

    Silvia har ingen som helst orsak att försvara sin pappa..!
    Precis som miljoner tyskar kunde han inte själv stoppa WW2..!
    Som tur flydde han..liksom massor av andra o räddade på så sätt sin familj..!
    Exakt samma sak hade vi alla gjort..ja vi som är humanister ..!
    Silvia är en suverän drottning..!
    That´s all that matters..!


  2. Grace skriver: 20 december, 2012

    Jag får nästan tårar i ögonen när jag lyssnar till detta. Stor vördnad inför vår Drottning som fått bära så mycket smärta de senaste åren, och fått stå till svars för sina föräldrar – något inget barn rimligtvis ska behöva göra. Vad hennes far gjort eller inte går inte att ändra på men jag hoppas att ingen ifrågasätter hennes känslor eller ståndpunkt i ärendet någonsin igen. Speciellt inte i syfte att sälja löpsedlar.


  3. Midnattsol skriver: 20 december, 2012

    1. Tina
    Jag åller faktiskt med dig, Tina!
    Detta är i grund och botten bara ett sätt att komma åt kungahuset. Jag tror aldrig att en politiker i regeringen skulle behöva stå till svars för vad en förälder gjort… Drevet emot kungahuset och framförallt emot vår fina drottning som alltid har skött sitt uppdrag med bravur, börjar bli osmakligt… Drottningen känner sig tvingad att stå till svars, men det tycker inte jag att hon behöver göra.


  4. […] reading here: Drottning Silvia ses i ny film – Berättelsen om Walter Sommerlath This entry was posted in Nyheter and tagged drottning silvia, film, kungligt, news, tal, video, […]


  5. Marguerithe skriver: 20 december, 2012

    “1” Tina,
    Helt sant. Det är så sorgligt att se vår fina Drottning ifrågasättas på det sätt som gjorts av ljusskygga journalister, och detta bara för att krossa henne som person. Sin barndom och uppväxt har hon kunnnat “vila i” när livet i Sverige varit svårt.
    Måtte hon kunna “släppa det” med tiden. Detta har tagit henne hårdast av allt.
    Drottningen är ju så samvetsgrann, men jag tycker inte att hon ska behöv förklara något mer överhuvudtaget. Den kritiska granskningen är avslutad för all framtid.


  6. Anna skriver: 20 december, 2012

    Ingen har sagt att hon ska behöva stå till svars för faderns missgärningar. Dock bör hon stå för dem, istället för att se handlingarna med rosa glasögon. Att nu hon, i mitt tycke, försöker förvanska historien, gör att hon är ute på mycket hal is och för Silvia själv mycket allvarligare än faderns omoraliska beteende.
    Givetvis kan man dividera om vad som är sanning i det här. Man bör då komma ihåg att Kalla Faktas granskning är oberoende till skillnad från hovets granskning som ledes av Daniels privatlärare Dick Harrisson.


  7. snickarjohn skriver: 20 december, 2012

    Ville man ge denna “undersökning” tyngd och relevans
    hade man gjort bäst i att inte låta kabinettskammarherre
    Erik Norberg sköta den.
    Det finns ett flertal goda arkivarier i Sverige utan koppling till –
    eller som får sin försörjning från kungahuset.


  8. Tina skriver: 20 december, 2012

    6. “Kalla faktas granskning är oberoende”..!?
    Tror du på troll också..?

    God Jul Silvia..!


  9. Anna skriver: 20 december, 2012

    Mer oberoende kanske det skulle ha stått! Och det är den ju- hovets granskning har ju skötts av hovet själva!


  10. Marguerithe skriver: 20 december, 2012

    “6” Anna,
    Har du hört talas om att prinsessan Sibylla, vars far var en av Hilers närmaste män och dömdes för krigsbrott, någonsin fick stå för svenska folket och förklara sig. Många krig utspelas varje dag för våra ögon och har gjort sedan 1000-tals år, med allehanda massmördare som krigsherrar.
    Varför ska just Drottning Silvia stå till svars för hela Hitlerregimen och för allt annat också, verkar det som. Som jag ser det nu hade Silvia Sommerlath stor otur när hon gifte sig med Sveriges kung.
    Lyssan på filmen en gång till, så kanske du förstår hennes sorg.


  11. Matilda skriver: 20 december, 2012

    #1. Man kan fly undan ondskan eller stanna kvar och försöka bekämpa den. Det fanns många modiga i motståndsrörelsen som riskerade allt för att rädda fler liv än sina egna.


  12. abbaabba skriver: 20 december, 2012

    Den som tror att Kalla Faktas granskning är oberoende, tror säkert på tomtar och troll också


  13. lisa larsson skriver: 20 december, 2012

    INGEN , inte dr. Silvia , inte jag eller någon annan,står till svars för vad våra föräldrar gjort och inte gjort. Kalla Fakta =Blaha blaha.


  14. Eva M skriver: 20 december, 2012

    Jag beundrar drottning Silvia i detta fallet . Om man nu ska vara kritisk så var kungens morfar känd som nazistvän om detta har det inte talats mycket. Såg för något år sedan en film om prinsen som var son till drottning Viktoria men valdessom efterträdare i furstendömet då det inte fanns någon manlig arvtagare i Tyskland.På peka gärna om jag kommer ihåg något fel. Mvh Eva M


  15. Anita skriver: 20 december, 2012

    Silvia, du har min beundran på det sätt Du tagit Dig an uppgiften att försvara din pappa. Trots att jag är antimonarkist så beundrar jag Dig som människa och dotter till Din far.

    En riktigt God Jul önskar jag Dig!


  16. Inkan skriver: 20 december, 2012

    #8 Tina. Tror du på tomten också……?


  17. Kerstin Bergström skriver: 20 december, 2012

    #1 Tina #Grace Det kan inte skrivas bättre.Nu får det ändå vara slut på anklagelser.Vi ska vara stolta över vår Drottning Silvia.
    GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR TILL HELA KUNGAFAMIJEN


  18. Mona skriver: 20 december, 2012

    Jag tror inte att kalla fakta alltid talar sanning, man vinklar historien dit man vill ha den. Kalla fakta sänds i ett privat TV företag. Utan krav på att vara neutrala.
    Drottning är född 23 dec 1943 och kan rimligen inte ha några egna minnen av andra världs kriget.


  19. kim skriver: 20 december, 2012

    Med anledning av att filmen fått så internationell genomslagskraft och dessutom erhållit presigefullt pris, så är det väl på sin plats att hon ändrar sig.
    Hon kan be om ursäkt för sin fars agerande och tala om att detta är handlingar under en tid som hon absolut inte stödjer.
    Be offren om ursäkt helt enkelt.


  20. Annela skriver: 20 december, 2012

    Vår fina drottning.Jag kan inte alls tycka att detta var nödvändigt.Hon ser så ledsen ut.


  21. Tinalill skriver: 20 december, 2012

    Håller med Snickarjohn angående undersökningen !
    Men det viktigaste av allt BARN SKA ALDRIG BEHÖVA STÅ TILL SVARS FÖR VAD FÖRÄLDRARNA GJORT !


  22. Humaniora skriver: 20 december, 2012

    Tänk om våra journalister kunde ha ett så moraliskt mod att de vågade granska våra folkvalda politiker. Är övertygad om att det finns en hel del som inte tål se dagens ljus!! – Men vågar man ta sig an den uppgiften??
    Journalister sluta krypa för den politiska makten – var istället den oberoende granskande “tredje statsmakt” …som egentligen är ert uppdrag!! Känns som om det finns ett osunt beroendeskap mellan “makten” och den “granskande” journalistiken!!
    Dödsfallet i Sagerska har inte kommenterats el ifrågasatts huruvida det handlade om självmord el något annat.!!
    Hade liknande händelse ägt rum på Stockholms slott, så hade det nog “stötts och blötts” under åtskillig tid!


  23. Susanna AnderssonSvenskdamtidning skriver: 20 december, 2012

    Jag tror på Kalla faktas granskning. God Jul Silvia!


  24. Mary skriver: 20 december, 2012

    Sverige och svenskarna var inte indragna i WWII och borde för anständighetens skull sluta förfölja drottningen.
    Det är grymt att en person som föddes i slutet av kriget krävs ta ansvar för sin far.
    Har Svenska medier infört arvsynd ?


  25. pia skriver: 20 december, 2012

    6 o 7 “Anna” och “snickarjohn”. Jag är på samma linje som ni två. Den oerhört fåfänge och “tunne”Dick Harrison (född: Harrysson) är i mina ögon ingen auktoritet vad gäller denna fråga. “Tina” är heller ingen man bör sätta alltför stor tilltro till. Den oberoende TV-kanalen är det bästa vi har om man vill ha en saklig utredning av det som hände under Hitlers regim. Ingen har sagt att Silvia ska sota för pappans “affärer”, men hade hon från början sagt att hon älskade sin far, men tog avstånd från hans eventuellt oetiska agerande, så hade ingen sagt ett ord mer om saken. Hennes nitälskan för att göra om “svart till vitt”, har orsakat rabalder. Oklokt.


  26. Uta skriver: 20 december, 2012

    jag fattar inte hur svenskarna tänker.


  27. Gustavo skriver: 20 december, 2012

    Silva paid a high price when she married the Swedish king and ended up in Sweden.


  28. Maja skriver: 20 december, 2012

    # 26, Uta: Ankdamm och skyddad verkstad.


  29. Mara skriver: 20 december, 2012

    # 26 Jag fattar inte heller. Bytes affären mellan Sommerlath och Efin gjorde att den sist nämnda inte fick samma öde som miljoner judar.


  30. Svea Lind skriver: 20 december, 2012

    Helt galet att lägga skuld på drottning Silvia för vad en annan person har gjort – oavsett att det handlar om hennes far.
    Hon kunde väl inte hindra sin far i vad han ev. ägnat sig åt, och dessutom var Silvia inte född när de påstådda händelserna ägde rum – eller i vilket fall hon var född så var hon ett väldigt litet barn.

    Fy för att ställa till med mediadrev mot en oskyldig!


  31. Maryou skriver: 20 december, 2012

    Det förvånar mig att hon inte klart och tydligt passar på att ta avstånd från nazisternas illdåd, nu när hennes fars affärer kommer på tal. För övrigt är det ingen som anklagar henne för vad hennes far gjort.


  32. Uta skriver: 20 december, 2012

    jag instämmer fullkommligt!
    Vad vore Sverige utan Drottningen- kanske
    en paralel till Englands
    kung Edvard……
    Svenskarna – glöm inte Sveriges tiggare under andra värlsdkriget


  33. kim skriver: 20 december, 2012

    Det ENDA hon behöver göra är att ta avstånd och be om ursäkt å sin fars vägnar.
    Det är INGEN som anklagat Sivia för att vara nazist, så av den anledningen är det enkelt.
    Han var ju defacto medlem i nazistpartiet.

    Ni andra som säger att Kalla fakta alltid far med osanning och att n..modellen alltid har kläderna på sig, god jul och lycka till 2013.


  34. Tina skriver: 20 december, 2012

    Silvia har inte haft något att göra med nazismen..!
    Inte heller hennes pappa..!
    Vad Fyran har på sin agenda det fattar vi..!
    Efter Sommerlath kom Kamprad o nu sist Persson.. vem blir nästa offer för förtalet..?
    Tänk vad framgång kan skapa avundsjuka..!


  35. christinavideotron.ca skriver: 20 december, 2012

    Jag tycket att det är alldeles hemskt att sätta Silvia igenom det här.Hon var ju inte ens född när hennes far gick med i partiet.
    Det hela är skamlöst och skamlöst är det också att hennes man tillåter att hon plågas så här. Han har ingen ryggrad att säga stopp.Han är en mes.


  36. caterine skriver: 20 december, 2012

    Drottningen ska inte behöva ta något ansvar för vad hennes far gjorde på 40-talet, det är väl alla överens om. Ska man börja gräva i vad medlemmar i Sveriges kungahus gjorde under kriget så kommer många lik fram, och många s k höjdare och societetspersoner var nazister och höll på Hitler ända tills det började gå sämre i kriget. Sluta nu och klanka på drottningen, gjort är gjort och hon har gjort det hon kunnat för att få fram sanningen.


  37. Uta skriver: 20 december, 2012

    till Catrine,
    tack för det du skrev


  38. Ansan skriver: 20 december, 2012

    Vilken fantastisk Drottning vi har,önskar henne en riktigt god jul. Till alla er andra som skriver en massa skit här, kan ju börja med att be om ursäkt för de ståndpunkter som era anförvanter hade under andra världskriget trots att de inte var indragna i kriget.Det vi klart vet i detta fall är att Efim Wechsle klarade livet i behåll vilket miljontals judiska människor inte gjorde. Att påstå tv 4 är Sveriges sanningsvittne är en mycket mycket stor överdrift. Men nu vet vi andra att genom drottningens prejudikat så är arvssynden införd i Sverige och den ska då gälla ALLA. God Jul på Er!


  39. silvia skriver: 20 december, 2012

    Klart att Silvia inte ska bera ansvar for sin pappas handlingar. Men det kenns merkligt att Silvia har svarat att kende inte till att familjen hade kaffe plantage do hon sjelv skrivit i sin biografi att uppvext po kaffeplantaget och som barn lekte bland kaffebonorna.


  40. Uta skriver: 20 december, 2012

    till Catrine,
    tack för det du skrev. jag är själv född 1943 och kommer sedan 1989 till Sverige och alltid fans det – varje veckan i tidningarna om Nayu-Tyskland. Slutar nu med hat, det finns idag i hela världen så fruktansvärte saker! Tack


  41. silvia skriver: 20 december, 2012

    klart att Silvia ska inte bera ansvar for sin pappas handlingar. Men det kenns merkligt att Silvia skrivit att kende inte till familjens kaffe plantaget do hon sjelv i sin biografi skrivit att uppvext po kaffe plantaget och som barn lekte bland kaffebonorna.


  42. Anki skriver: 20 december, 2012

    God Jul Drottning Silvia! Ha det så skönt och gå din väg, livet är för kort för att ta ansvar för vad andra människor gör!


  43. johanna pohjanen hollsten skriver: 20 december, 2012

    Vad spelar det för roll nu? De flesta är döda nu o Silvia borde inte behöva bry sej det minsta om vad hennes far gjorde för 60 är sedan! Grattis på födelsedagen drottning Silvia!


  44. Eva M skriver: 20 december, 2012

    38 Ansan tack för din kommentar. Vi tycker ofta lika när det gäller vår kungafamilj. Jag önskar dig en God Jul. Eva M


  45. Matilda skriver: 20 december, 2012

    Objektiivitet och opartiskhet är hederssak för de allra flesta seriösa svenska journalister som har förmånen att verka i ett land med en av världens starkaste tryckfrihetsförordning. En grundlag som vi borde vara stolta över. Kalla Fakta agerar inte av något egenintresse eller i illvilja utan utför sitt uppdrag, att granska makten och makthavarna.
    Att påstå, som #22 gör, att journalister inte granskar folkvalda politiker är befängt. Hänvisar till Expressens senaste avslöjande om SD. Vidare till hur media granskat Mona Sahlin, Gudrun Schyman, Håkan Juholt, Carl Bildts förehavanden med Lundin Oil mm mm.


  46. Inkan skriver: 20 december, 2012

    Det är INGEN SOM ANKLAGAT SILVIA, vad hennes far har gjort. Däremot anser jag henne oärlig. Kalla Fakta fortsätt med era granskningar. Ni lyfter fram VERKLIGHETEN, utan dimridåer. Det behövs fler av denna kaliber.


  47. Kerstin Bergström skriver: 20 december, 2012

    #19 kim # Maryou Varför inte titta och lyssna på drottningsvideo innan ni sänger er över tangentbordet??Lyssna på vad hon säger.Ni kräver att hon ska be om ursäkt och att hon ska ta avstånd från vad som hänt.DET ÄR PRECIS VAD HON GÖR I VIDEON.Det är bara att rusa iväg och ge sig på andra människor som vanligt.


  48. Doris skriver: 20 december, 2012

    #1 Tina #Grace Håller med om det ni skriver till fullo.

    Vad vore Sverige utan våran vackra Drottning Silvia.


  49. Karin Nilsson skriver: 20 december, 2012

    Tina # 1. Ta reda på fakta innan du uttalar dig.
    Familjen flyttade till Tyskland från Brasilien 1938 och bodde där
    under hela kriget ända till det tyska nederlaget 1945. 1947-1957 bodde fam. i Brasilien för att sen återvända till Tyskland.
    Ansan Efim Wechsle och många andra judar tvingades att överlåta sina egedomar till nazimedlemmar för att rädda sina familjer och sig själva från döden.
    Självklart behöver Silvia inte stå till svars för vad hennes far gjorde under kriget. Ingen av oss skall anklagas för vad våra föräldrar gjort. Men i stället för att känna sig kränkt och neka till alla anklagelser borde hon ha gjort utredningen innan hon anklagade journalisterna.


  50. Marguerithe skriver: 20 december, 2012

    “38” Ansan,
    Bra skrivet!
    Jag tror personligen att Walther Sommerlath var en hjälte. Han räddade en judisk man från döden, men fick själv vara kvar och driva dennes fabrik till krigets slut, för att han och familjen inte skulle mördas. Så fungerade det i Tyskland under kriget.

    TV4 har väl grävt sin egen grav nu, hoppas jag.


  51. Marguerithe skriver: 20 december, 2012

    “22” Humaniora,
    Ja det kunde man önska att journalisterna vågade bryta sig loss och inte vara så oändligt fega.
    Jag skriver i politiska fora, men kommer man sanningen för nära, tas inläggen bort direkt.
    Du nämner mordet på Sagerska som helt mörkats. Här borde granskning vara på sin plats. Många har ju misstankar om detta.


  52. rasmus skriver: 20 december, 2012

    INGEN människa har beskyllt Silvia Bernadotte för något eler stå till svrs för sin fars omoraliska handlande under krigsåren och att han gick med i nazistpartiet MÅNGA år innan Hitler kom till makten -& på andra sidan jordklotet.

    Att Silvia med dåliga rådgivare, kanhända Dick H ? drar detta i långbänk är INGEN bra reklam för Sverige som Silvia indirekt representerar i egenskap som Kungens hustru!

    Silvia kan hylla sin far tusenfalt som far men hans livsval kan man inte hedra! Att Sibyllas far och bror var nazister och dömdes fick hon verkligen känna på, något Silvia aldrig kommit i närheten av!


  53. Marguerithe skriver: 20 december, 2012

    “35” christina,
    Jag har också tyckt många gånger att Kungen borde gått ut och försvarat sin hustru. Hon har ju lidit oerhört och gör det fortfarande. Hur kan man se sådant utan att agera?


  54. Gigi skriver: 21 december, 2012

    Mycket bra att se denna film,som visar en djupt sorgsen bild av Drottningens efterforskningar och visar vilken fin människa hon är.
    Hon har verklig värdighet.Tack kära Drottning Silvia.Lägg detta bakom Er och gläds åt lilla Estelle och Madelaines bröllop 2013!
    Gott Nytt År !


  55. Lisa skriver: 21 december, 2012

    Förstår inte varför hon ska behöva försvara sin far gång på gång.Hur många svenska kvinnor födda 1943 tror vi skulle ”behöva”försvara vad deras fäder hade för sig under kriget? Speciellt vid gränsen mot Norge!!Lärardöttrar,prästdöttrar ,landsfiskalsdöttrar etc.DET vore intressant att veta.Nej,öppna STASI-arkiven i stället.DÅ skulle det riktiga livet i luckan vara på plats! Varför tror ni de arkiven är förseglade…?Trodde för övrigt att arvssynden var avskaffad i det moderna Sverige.


  56. UllaZ skriver: 21 december, 2012

    Vi har kulturchef på stor svensk tidning, som stoltserar över att vara kommunist.
    Tyvärr har inte Sverige samma inställning till kommunismens mördande och man hör sällan avståndstagande.
    Jag tror inte på arvssynden och drottning Silvia har inget att be om ursäkt för!
    Happy Holidays!


  57. TINA skriver: 21 december, 2012

    Varför dessa videofilmer, varför inte låta de journalister som har något att fråga få ställa sina frågor!
    Det är ännu många frågetecken tycker jag.


  58. snickarjohn skriver: 21 december, 2012

    rasmus 52,
    Den här gången är jag helt enig med Dig.

    Hon TVINGAS inte att “försvara” sin far som en del här antyder.
    Det är det faktum att hon gör det helt frivilligt som är upprörande.


  59. Tina skriver: 21 december, 2012

    Måste kännas pyrt för Sherman o Co att inte kunna rubba kungahusets enorma popularitet hos oss svenskar..!
    Ej heller kan de få oss att annat än älska Kamprad..och Perssons..!
    Måste vara såå frustrerande för Bonnier att känna sig totalt maktlösa..!
    Länge leve vår svenska monarki..!
    God Jul Sivia o Co..!


  60. Humaniora skriver: 21 december, 2012

    45 – ja man granskar till viss del under en tid, men – det stannar oftast därvid! Man vågar däremot inte ta ställning och kräva vissa skandalomsusade politikers avgång t ex. – Det blir som sagt “lite skriverier” och det genererar läsare, det vet man! Har funnits många frågetecken kring många politiker – men de har
    “gått vidare” antingen som generaldirektörer el landshövdingar. Drevet mot SD är populistiskt korrekt – tror man, men det är fegt, simpelt och orättvist att enbart våga attackera och ifrågasätta på sådana grunder! Vill påpeka att jag inte tillhör SD utan är politiskt oberoende.
    Till sist tror jag att det finns många journalister som vill göra ett
    “bra jobb” med kvalitet – men kanske stoppas de på vägen!!??


  61. kim skriver: 21 december, 2012

    50
    Jag beklagar djupt dina missuppfattningar och hoppas att någon vill hjälpa dig till rätt information.


  62. Tina skriver: 21 december, 2012

    50. Instämmer helt Marguerithe..!
    God Jul..!


  63. Marguerithe skriver: 21 december, 2012

    “59” Tina,
    Jag tror också att det är frustrerande för Bonniers just nu. Ingenting går deras väg. Folk generellt i samhället är ju inte riktigt hjärntvättade ännu, vilket gör att alla försök att “gå på”” de människor som gjort så mycket för landet, är lönlösa, tack och lov. Man kan ju inte strypa det fria internet heller, än så länge.
    I övrigt hoppas jag att vår fina Kungafamilj blir större, med fler bröllop och nya prinsar och prinsessor. Sverige är och förblir ett “Kungarike”.


  64. snickarjohn skriver: 21 december, 2012

    Marguerithe,
    Jag är dotter till en överlevare.
    Jag är naturligtvis präglad av det.
    Men ändå, menar Du vad Du skriver i Ditt inlägg # 50?


  65. Desiréesvenskdam skriver: 21 december, 2012

    VEM har beskyllt Silvia för vad hennes far gjorde? Och kräver att hon ska stå till svars för dem?
    #52 och 58 mfl har alldeles rätt!


  66. Marguerithe skriver: 21 december, 2012

    “61” kim,
    Rätt info från TV4?


  67. Marguerithe skriver: 21 december, 2012

    “64” Snickarjohn,
    Ja, jag menar vad jag skrivit.
    Som jag har uppfattat situationen hjälpte Walther Sommerlath Efim Wechsler att överleva och att börja ett nytt liv i Brasilien. Detta i bästa Raol Wallenberg-anda. Hur många tyskar hjälpte judiska personer på den tiden överhuvudtaget? TV4 och Bonniers skall skämmas över det man gjort mot Drottning Silvia.
    För Drottningen har ju detta också varit en oerhörd personlig sorg att få stå till svars för sin barndom och uppväxt. Hennes ursprungsfamilj har varit hennes överlevnad mot alla svårigheter i Sverige.


  68. kim skriver: 21 december, 2012

    Av vilken anledning ska man hyllas för att man inte direkt tar avstånd mot Nazismen?
    Kan någon förklara det, vi har ju inte bett henne att ta avstånd från sin far.


  69. ma skriver: 21 december, 2012

    Av vilken anledning ska man hyllas för att man inte direkt tar avstånd mot Nazismen?
    Kan någon förklara det, vi har ju inte bett henne att ta avstånd från sin far.


  70. Marguerithe skriver: 21 december, 2012

    “68” kim,
    Once again. Den nazism du och andra talar om ser vi ju i Sverige varenda dag, i samhället, på arbetsplatser, i skolor. Glåpord, förnedrande tillmälen mot människor som kommer från andra länder. Patienter på våra sjukhus vägrar att bli undersökta av läkare med annan hudfärg. Det är exakt samma fenomen som pågick i Tyskland på 30-talet, med förödande konsekvenser. Det är vår skyldighet i vår tid att se till att inte samma sak händer igen.


  71. Sussie skriver: 21 december, 2012

    Jag önskar drottning Silvia ett gott och fint 2013 , det är hon värd !


  72. Ina skriver: 21 december, 2012

    Man kan väl sympatisera med Silvia och ha förståelse för att hon känner att hon måste försvara sin far! Sedan kan man ju tycka att det kunde ha skett på ett vettigare sätt!
    Men att gå därifrån till att utnämna Walter Sommerlath till en hjälte i paritet med ex Raoul Wallenberg är ju helt bisarrt – för att inte tala om vilken skymf det är mot alla de människor som offrade sina liv i kampen mot nazismen. Men det är klart att man kan sätta tilltro till div konspirationsteorier som florerar om att familjen Bonnier och andra….


  73. Tina skriver: 21 december, 2012

    68. Av vilken anledning har du flera alias..?


  74. Humaniora skriver: 21 december, 2012

    70 – Marguerithe – Så är det dessvärre – vi lever i ett samhälle, en värld med stor intolerans gentemot människor av ett annat ursprung än vårt eget. Fövånansvärt att människor på 2010-talet har ett så primitivt tänkande. Mänskligheten har nått långt vad gäller tekniska “landvinningar” – men då det gäller människovärdet så befinner vi oss ännu, i mångt och mycket, på en “primitiv urtidsnivå”! Att en person i dagens Sverige t ex inte kan tänka sig bli behandlad av en läkare av utländskt ursprung är alarmerande!! Föräldrar har här ett stort ansvar primärt. De värderingar som finns i våra hem förs per automatik vidare till våra barn. Vissa vuxna/ ungdomar har ett språk och värderingar som gör att man “studsar”! Synd om barn som tvingas växa upp under så emotionellt och intellektuellt primitiva förhållanden! Här har skola och samhällsansvariga i övrigt ett gediget arbete att ta sig an, för att försöka komma till rätta med dessa problem!!Barn/ungdomar behöver fasta och sunda normer att utgå ifrån. – Flummiga föräldrar med bl a “laisse-fair-principer” och “vidöppna barskåp” – är inte våra, i grunden, oförstörda barn förtjänta utav!


  75. Lelle skriver: 21 december, 2012

    Leve vår Drottning. En bättre kunde vi inte fått. Hoppas nu den här debatten avslutas. Inget barn kan stå till svars för vad deras föräldrar gjort, t o m före de själva var födda.


  76. Marja skriver: 21 december, 2012

    Det skulle vara nyttigare för det svenska folket att forska och granska dagens extrema “kalla fakta” än att åratals stanna i detaljer kring tyska folkets historia.

    Hur mycket vet ni om “kalla fakta” angående Finland under de århundraden som den svenska eliten huserade här hos oss? Ni glömmer era egna förehavanden.


  77. matilda skriver: 21 december, 2012

    #60
    Det är inte journalisters uppgift att ta ställning utan att presentera fakta, bakgrund, underlag så att gemene man kan ta ställning.
    Tycker du att medias bevakning av SD är feg? Du kallar det en “attack”, men jösses, det var SD:s egen video som visade hur SD-toppar gick till både verbal och handgriplig attack mot människor och tillslut beväpnade sig med järnrör. Det beteendet tycker jag är fegt och förfärligt, bra att det kom ut i ljuset tack vare Expressens journalister.


  78. snickarjohn skriver: 21 december, 2012

    Jag suckar och konstaterar att mot godtrogenhet finns inget botemedel.


  79. Mara skriver: 21 december, 2012

    # 68. Se videon igen och du får svar på ditt tjat om att Silvia inte tagit avstånd från Nazismen och allt som hände innan hon var född.


  80. Eva M skriver: 21 december, 2012

    Jag vet inte hur det blir, men jag hoppas att drottningens tal om sin pappa visas på nyheterna annars kommer detta inte ut.Eller i någon dagstidning men dagspress och TV är urusla på att visa vad kungafamiljen gör det är inte bara glitter och glamour som vissa tror. Trevlig helg


  81. Eva H. skriver: 21 december, 2012

    Vår fina drottning önskas en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!!
    2013 kommer att bli fyllt av kungliga karameller, bara att njuta!


  82. _Christina_M_ skriver: 21 december, 2012

    *suck* Kvällspress-vridet omtag på arvsynden. Drottningen har ingen skuld och borde inte behöva löpa gatlopp för hennes fars eventuella brott.


  83. christina lindström skriver: 21 december, 2012

    God Jul
    och
    Gott Nytt
    År önskar jag hela kungafamiljen
    Hela familjen verkar vara fina människor.
    Nu får det vara slut med detta tjat.


  84. Lena von Schenck skriver: 21 december, 2012

    Önskar vår fantastiska Drottning Silvia ett gott Nytt År utan fler trakasserier.En värdigare representant för vårt land kan vi inte ha.
    Vi uppskattar Drottningens engagemang i många viktiga frågor i ämnen som många inte vill tala om.
    Lyckönskningar till födelsedagen och njut av att vara Mormor!


  85. Karin Nilsson skriver: 21 december, 2012

    # 50 . googla på Efim Wechsler så får du se hur fel du har.
    Tyska staten tvångsförvaltade han bostad, tvingade honom att sälja sitt företag, kraftigt undervärderat till W.Sommerlath. Hans konto spärrades och övertogs av staten.
    Han var inte längre önskvärd i Tyskland och tvingades 1939 emigrera till Brasilien som statslös och utan pengar.
    W. Sommerlath hörde till nazipartiet och valde att flytta tillbaka till Tyskland med sin familj 1938, efter kristallnatten.
    Som jag tidigare har skrivit så behöver Silvia naturligtvis inte stå till svars för sin fars handlingar. Men hon borde aldrig ha försvarat sin far officiellt, känt sig sårad och kränkt innan hon tagit reda på sanningen.


  86. karen skriver: 21 december, 2012

    Man baxnar över hur okunniga svenskarn är om Tysklands nazisthistoria ! Silvia är ju i en beklaglig situation att ens förälder har medverkat och framför allt skot sig på en judisk mans egendom-förmodligen köpt för en spottsyver och dessutom bosatte sig i Brasilien likt många andra SS-medlemmar som byggde upp sin tillvaro under och efter kriget.Det finns inget att försvara-gör man det oavsett om ens anhörig är inblanda så är man lika god själv. Förövare och offer ska man inte blanda ihop-det bör väl man väl ha kännedom om i dagsläget.


  87. annica skriver: 22 december, 2012

    #68 kim = #69 ma (varför två signaturer?)

    Silvia tog mycket kraftigt ställning MOT nazismen som man rimligtvis kan göra och framhöll avskyn mot dess grymheter. Men om man inte vill höra och förstå det hon säger är det inget att göra åt saken….

    Dessutom tror jag uppriktigt (som jag tidigare skrivit när detta aktualiserades) att hon och hennes syskon inte visste om att pappan var nazist, det var efter kriget så skamligt att det har förmodligen tigits ihjäl inom familjen.

    Man pratade aldrig i finska familjer heller om kriget, det blev ett ihjältigit trauma. Ändå hade finnarna inget att skämmas för som nazisterna. Hoppas drottningen nu kan glömma det hela, för mannen har nog inte ryggrad att försvara henne…


  88. signe skriver: 22 december, 2012

    Självklart ska inte Silvia klandras för vad hennes pappa har gjort eller att han tillhörde Nazistpartiet och det har heller INGEN gjort ! Felet är att Silvia inte har velat tala om det utan försökt dölja det ! Det är bra att hon ställt upp på videon och erkännt att pappan tillhörde Nazi-partiet !!! MEN det hon fortfarande inte sagt är att hon tar avstånd från vad pappan gjorde ! Silvia skulle gjort som Maxima som erkände direkt att hennes pappa tillhörde Juntan i Argentina och Maxima tog verkligen avstånd genom att inte låta pappan komma på bröllopet ! Konstigt att inte Familjen granskades mer noga innan bröllopet ! Håller också med att även politiker borde granskas !


  89. snickarjohn skriver: 22 december, 2012

    Här finns en del skribenter med balanserade åsikter.
    Heder åt Er!


  90. Humaniora skriver: 22 december, 2012

    77 Matilda – Beträffande det som uppdagats gällande vissa av SD:s
    politiker, kan jag bara säga att det var nödvändigt och viktigt att all-
    mänheten fick kännedom om dessa videor/slagsmål mm.
    Försvarar definitivt inte sådana beteenden!! – Vad jag menar är att
    ifall journalister skulle vidta en mer genomgripande granskning av
    politiker i övriga partier – så skulle man säkert finna en hel del som
    vore viktigt för de folkvaldas väljare att få vetskap om.
    – En sådan allsidig granskning vore mer på sin plats!!


  91. miayahoo.se skriver: 22 december, 2012

    Det är säkert en stor sorg för Silvia och hennes bröder att deras far inte berättade själv, men istället nekade tom när Silvias bror frågade sin far om han var medlem och då var brodern en vuxen man som kunde förstås att tålt höra detta.Istället så lider de säkert att han bar detta ensamt till sin grav.


  92. elle skriver: 22 december, 2012

    # 78 Snickarjohn
    Ja, mot dumheten kjemper selv guder forgjeves.


  93. Marguerithe skriver: 22 december, 2012

    “89” “92”
    Om man tror att TV4 (som har stora problem nu) förmedlar den enda sanningen så är det ju tragiskt för Sverige. Denna s k granskning hade ju bara ett mål, vilket var att krossa Drottningen, som ett led att på sikt få bort Kungahuset. Är det detta som är det viktigaste även för er? TV4 spelar på nazismen för att lägga skuld på människor som kanske inte alls var inblandade.

    Ingen behöver göra något sådant. Vi vet vad nazismen stod och står för, och att via TV-kanaler försöka hjärntvätta människor för egna syften är kriminellt.


  94. Evita Jansson skriver: 22 december, 2012

    Drottningen behöver inte stå till svars för sin far och hans engagemang i nazistpartiet. Vi i Sverige kan inte vara domare över vad som hände i Tyskland under hitlerregementet.

    Drottningen borde i stället göra en utförlig bakgrundsgranskning av Carl Philips “dam”. Den ligger närmare tiden.

    Med önskan om en God Jul och födelsedag.


  95. annica skriver: 22 december, 2012

    #88 signe

    En detalj kring Maxima av Nederländerna; Det enda jag har hört är att hon tagit avstånd från är juntan i Argentina, i den regering hennes far satt, inte att hon tagit ställning till vad pappan gjort eller inte gjort. Visste f.ö Silvia att hennes pappa varit nazist vid sitt bröllop? Knappast. Walther S. förnekade det ju själv vid den tidpunkten.

    Dessutom var det inte Maxima som inte lät sin far komma till bröllopet, det var ett krav från det holländska kungahuset och regeringen, som hon snällt fick foga sig efter.


  96. matilda skriver: 22 december, 2012

    #85,, 86, 88, 89… Vettigt sagt!
    # 90, ett ständigt pågående arbete för journalister. Vänta så kommer snart nästa avslöjande, helt sikkert.


  97. Olga skriver: 22 december, 2012

    # 89 snickarjohn -Tycker nog att många läsare här och ännu mera i samhället har den balanserade åsikt , men låter bli att skriva alls…för att skriver man nära sanningen, då är inte ngt nöjaktig läsning , enligt SvD -policy , inte under jul-tiden iaf…
    Tonåringar – ungdomar vet inte mycket om WW-2 …och riktiga historien ointressant för många…de äldre, som kanske visste före , är rojalistiskt blinda i sin lojalitet till allt ( eller mesta ) – även mycket går att googla, om man vill …


  98. Christina Helsinki skriver: 22 december, 2012

    Igen en löjlig diskussion.. Felet ligger i själva verket i enligt vissa världens finaste kungahus, dvs. Sveriges.
    Helt dysfunktionella i att hantera information, vara öppna sätta katten på bordet.
    INGEN kan eller bör anklaga Silvia men som en vuxen människa så verkar det för mig otroligt att man inte vet vad ens egna föräldrar har sysslat med. Jag har talat med mina föräldrar om Hitler och sanningen att säga så har de sagt, utan Hitler och Mannerheim så skulle Finland varit ryskt.


  99. Beata skriver: 22 december, 2012

    Varken Silvia eller Sibylla var ansvariga på något sätt vad deras fäder gjorde! Tror att det är ganska tungt för Silvia att fått bekräftat sin fars bakgrund. Det är ju bara att tänka sig själv i hennes situation. Kanske hade hennes far inte heller lätt att bära på en sån hemlighet.


  100. Marja skriver: 23 december, 2012

    Stort grattis til dronning Silvia på fødselsdagen.
    Ønsker desuden hele familien inkl. Chris og Sofia en glædelig jul og et godt og fredfyldt nytår.
    —-
    #88, # 95
    Maxima sagde på hollandsk tv forud for brylluppet, at hun havde spurgt sin far om han, som indenrigsminister, havde kendskab til folkedrabene under juntaregimet i Argentina. Han svarede nej – og jeg tror ikke, at min far ville lyve overfor mig, svarede Maxima. Troværdigt ?? – ikke for det hollandske parlament, som meddelte at faderen var perona non grata til brylluppet … men man har ikke genindført arvesynden!


  101. Lövet skriver: 23 december, 2012

    Drottningen ser inte helt frisk ut. Jag gissar att hon har problem med bl.a. ryggen. Är det inte hög tid att varva ner och njuta av livet. Kanske i varmare klimat.


  102. Marguerithe skriver: 29 december, 2012

    “101”,
    Fint och empatiskt sagt. Tycker också att det borde vara tid för Drottning Silvia att släppa på alla prestationskrav.
    Njutningstid har väl inte livet i Sverige inneburit för henne.


Annons

Laddar