Förklaringen bakom Madeleines fiasko – därför dök folk inte upp
Prinsessan Madeleine var själv på plats när hennes hudvårdsmärke Minlen lanserades på kedjan Lykos butik på Drottninggatan i Stockholm i lördags. Tyvärr blev evenemanget ingen obetingad succé.
Vissa lanseringar av beauty-produkter kan leda till köbildningar som sträcker sig över hela kvarter. Så var inte fallet när Madeleine kom till Lyko.
Därför blev prinsessan Madeleines lansering ett fiasko
Enligt TT dröjde det tills tio minuter innan butiken öppnade innan köandet tog fart – och kön blev inte speciellt lång.
– Jag trodde det skulle vara fler folk på plats, det kändes som det var så få personer i kön och där inne. Trodde det skulle vara mer som ett event kanske, men folk gick in i butiken som vanligt. Jag tror kanske inte alla visste att Madeleine skulle vara där, säger en besökare på plats till Hänt.
Svensk Dams nöjesreporter Natalie Mourad är van vid att bevaka lanseringsevenemang. Hon ser en naturlig förklaring till att det stora intresset uteblev för Madeleines räkning.
"Prinsessan Madeleine är inte en idol på det sättet"
Man hade helt enkelt gjord en missbedömning i sin målgruppsanalys.
– När influencers som Bianca Ingrosso öppnat butik i stan har unga tjejer köat i flera timmar, ibland över natten, för att bli först in i butiken och träffa sin idol. Jag tror att man kan ha tänkt att samma sak kommer ske när Madeleine lanserar sitt märke. Problemet är att det är en väldigt specifik målgrupp som har det här drivet och engagemanget, och trots att Madeleine givetvis är välkänd i och med sin ställning i kungafamiljen – är hon inte en idol på det sättet. Hon missar helt enkelt den här köpstarka och målmedvetna målgruppen, och man gjorde fel i att förvänta sig en hysterisk hype kring butiken och lanseringen, säger Natalie.