Ilskan mot TV4 – skälls ut efter beslutet under Elizabeths begravning: "Respektlöst"

Thomas Ritter och drottning Elizabeth

Ilskan efter TV4:s beslut mitt under begravningsceremonin!

Premiärministerns första ord efter Elizabeths död: ”Gud bevare konungen”
1:58

Efter reklamen: Premiärministerns första ord efter Elizabeths död: ”Gud bevare konungen”

(1:58)

Slå på ljud

Drottning Elizabeths begravning är den största i Storbritannien på 70 år. Över 2000 begravningsgäster har tagit sig till London för att ta ett sista farväl och i jättekatedralen Westminister Abbey har över 500 statschefer, kungligheter och presidenter samlats.

Säkerhetspådraget är enormt och enligt BBC deltar över 3000 militärer under arrangemanget. Medieintresset är också rekordstort och ITV, som äger flera av Storbritanniens största tv-kanaler, har valt att slopa reklampauserna under dagen.

Det är första gången någonsin som tv-bolaget kör en 24 timmar lång direktsändning utan några reklampauser och de förväntas tappa miljoner på reklamintäkter, enligt The Guardian.

Drottning Elizabeths begravning

Intresset för drottning Elizabeths begravning är enormt och fyra miljarder människor väntas ta del av sändningarna under dagen.

Chip Somodevilla

TV4 bröt för reklam mitt under ceremonin

I Sverige sänder både SVT och TV4 begravningen. Till skillnad från ITV har TV4 valt att fortsätta med sina reklampauser, något som blev tydligt när begravningsceremonin i Westminster Abbey ägde rum.

På sociala medier är det nu flera som riktar hård kritik mot kanalens beslut och tycker att det förstör upplevelsen när man gör avbrott mitt under direktsändningen.

Thomas Ritter

TV4 får hård kritik av tittarna efter att ha brutit sändningen för reklampaus.

TV4
Otäcka scener mitt under Elizabeths begravning – kollapsar och förs bort

Ilskan efter kanalens beslut: "Osmakligt”

”Hur tänker Tv4? Tidernas längst regerande drottning av vår tid förs till sin sista vila, och de måste flika in med reklam med jämna mellanrum. Så otroligt respektlöst”, skriver en person.

CNN och andra reklamfinansierade tv-bolag sänder begravningen av drottning Elisabeth utan reklamavbrott. Av respekt. På TV4 har man en annan inställning och bryter för reklam mitt under pågående begravningsceremoni. Fräscht”, skriver en annan.

Hur tänker man på tv4? Reklam mitt i direktsändningen från drottning Elisabeths begravning. Osmakligt!” skriver en tredje.

TV4 skriver i en kommentar till Svensk Damtidning att det är nödvändigt att ha reklam under sändningen.

”Vi sänder reklam för att kunna visa våra program utan kostnad på TV4”, kommenterar kanalen.

Drottning Elizabeth

Drottning Elizabeth blev 96 år gammal. Tidigare i år firade hon 70 år på tronen.

TOBY MELVILLE

Foto: TT/TV4