Populärt: Drottning SilviaKronprinsessan VictoriaPrins DanielPrinsessan MadeleinePrinsessan Sofia

Kungens hemliga miljoner – döljer dem för alla

10 nov, 2021, 17:30 
AvMax Byström
Kung Carl Gustafs och drottning Silvias bilar – så mycket är de värda

Det är numera hemligt vilka bilar kungen äger. Men Svensk Damtidning har granskat bilparken och hittat toppmoderna vrålåk i miljonklassen, gamla ikoniska sportbilar och exklusiva limousiner. – Den här människan är bortom all räddning vad gäller bilar. Han är gravt bilnördig, säger Bosse Bildoktorn.

Annons
Har du koll på de kungliga snackisarna från vecka 44?Brand logo
Har du koll på de kungliga snackisarna från vecka 44?

Kronjuvelen i den numera hemligstämplade bilsamlingen är kanske den BMW M8 Competition med prislappen 1,7 miljoner kronor som kungen köpte i fjol.

Det är en fruktansvärt snabb maskin som går till hundra knyck på under tre sekunder och har en toppfart på 250 kilometer i timmen, berättar Sveriges kanske främste bilexpert Bosse ”Bildoktorn” Andersson för Svensk Damtidning.

Kungen BMW
Kungens senaste lyxköp – en BMW värd 1,7 miljoner kronor.

Bilen kan nå ännu mer svindlande hastigheter på över 300 kilometer om den modifieras. Bosse Bildoktorn frågar sig samtidigt vem som behöver en sådan bil – den enda platsen där dessa hastigheter är möjliga är en saltöken i USA.

Det är lite grann som om man skulle ge ett engelskt fullblod anabola steroider, skrattar han.

Annons

Kungens miljoner – plötsligt dolda

Tidigare i år beslutade Skatteverket att förse kungen med skyddade personuppgifter vilket innebär att hans bilsamling har hemligstämplats för allmänheten. När finanssajten Dagens PS innan dess gjorde en uppskattning av värdet på samlingen landade prislappen på 25 miljoner kronor.

Svensk Damtidning har tagit fram en lista på bilar man med säkerhet kan säga tillhör kungen. När Bosse Bildoktorn tittar på den är domen självklar:

Den här människan är bortom all räddning vad gäller bilar. Han är gravt bilnördig.

I samlingen ingår inte mindre än fyra limousiner, den äldsta mer än sjuttio år gammal – en Daimler från 1950.

Bosse Bildoktorn har själv provsuttit flera av dessa, bland annat den lite nyare modell kungaparet brukar ta till nobelmiddagen.

Det är en oerhört bekväm bil, helt optimerad för komfort. Det finns till och med ett barskåp där bak – men det var bara en blend, typ Famous Grouse i kristallkaraffen när jag provsmakade.

Annons

Kungens enorma bilpark – vi listar

Kungen har också flera sportbilar, och här visar valen på en stor kunnighet. Bland annat har kungen en De Tomaso Pantera från 1971 och en Pontiac Tempest GTO från 1966 som Bosse Bildoktorn beskriver som ”den första muskelbilen”. Beteckningen GTO var ursprungligen en italiensk förkortning för "Gran Turismo Omologato". Det vill säga en snabb bil som också kunde användas till tävlingar.

Kungen är riktigt biltokig!

Sedan har ju den här beteckningen även spillt över på små skitbilar.

Samlingen rymmer också mer anspråkslösa men historiskt intressanta bilar som en Jeep CJ-7 från 1989. Även om den inte ser mycket ut för världen säger den mycket om ägaren, menar Bosse Bildoktorn.

Annons

Jeepen började tillverkas efter andra världskriget och spred sig över hela världen. CJ7-modellen är den allra sista som fortfarande har samma DNA som ursprunget.

Att kungen väljer en sådan bil visar att han inte bara är ute efter status och komfort.

Kungens egna ord om sitt bilintresse

– Det är en enkel bil, ”no nonsense” som jänkarna säger. Med den bilen här får du direktkontakt med naturen. Det är inga filter, som på den där BMW:n där du knappt uppfattar hur snabbt den går när du kör saktare än 200 knyck, säger Bosse Bildoktorn.

När kungen själv uttalade sig om sitt fordonsintresse i podden Värvet i våras var han uppriktig med sin passion och förklarade att det handlade om en frihetskänsla.

– Jag tycker det är väldigt skojigt att åka bil. Det är det bästa jag vet, sa han då.

Hovet har avböjt att kommentera vilka bilar kungen äger, men Svensk Damtidning har säkerställt att alla bilar som nämns i artikeln fortfarande ägs av kungen eller något av de bolag som är kopplade till hovet.

Foto: TT

Annons