Madeleine under strängt förbud – får inte berätta för media om situationen
Tidigare under torsdagen hölls ett pressevent för prinsessan Madeleines hudvårdsmärke MinLen men nu kan Expressen avslöja att det hölls med en hel del strikta förbud.
Enligt ett dokument som tidningen tagit del av framgår det att journalister på plats förbjuds att göra flera saker, något prinsessan själv måste ta hänsyn till.
Prinsessan Madeleine under strikt förbud – nu kommer det fram
Den för omvärlden hemliga presslunchen var under torsdagen endast känd för ett fåtal inbjudna besökare och journalister.
Prinsessan Madeleine som tidigare i år lanserade hudvårdsmärket MinLen var på plats och pratade stolt om produkterna för ytterligare en publik.
Nu kan Expressen avslöja att lunchen hölls på Ulriksdals slottsområde i Stockholm men också att det förekom en hel del strikta regler på plats.
Enligt ett dokument som tidningen tagit del av fick de inbjudna journalisterna stränga förbud kring prinsessan om vad de får skriva och inte.
De får bland annat inte skriva vad prinsessan sa eller gjorde samt att eventet ens ägt rum förrän om tre månader.
Även om förbuden gäller journalisterna som var på plats hade Madeleine såklart dessa i åtanke själv och hoppas nu att alla som närvarade följer dem.
Stoppas från att berätta om situationen
Madeleines hudvårdsmärke är ett samarbete med det schweiziska företaget Weleda som enligt Expressens dokument är de som förmedlat reglerna till de inbjudna journalisterna.
”För att säkra att det är ett framgångsrikt och välkoordinerat event, vänligen följ kommunikationsreglerna noggrant”, skriver Weleda i dokumentet.
Förutom de strikta förbuden gällande vad de får skriva om och när fick de inbjudna journalisterna en lista med flera instruktioner inför eventet.
Weleda välkomnade däremot alla på plats att dela bilder och klipp på sociala medier men med egna exempel på vad de kan innehålla för uttryck.
”Fokusera på naturliga intryck, upplevelse och ton. Applicering av produkten är ytterst tillåtet, till exempel: applicering av produkten på hand eller ansikte, beskrivning av textur, känslan, doften etc.”, står det i dokumentet.
De stoppas däremot från att beskriva produkterna i detalj samtidigt som de uppmanas att ”uttrycka nyfikenhet eller exaltering” med förslag på texter till sociala medier som ”Är så pepp på att testa denna” eller ”Älskar texturen”.
Foto: TT