Nu tackar kungen nej till fest

Annons

Slutkalasat i det svenska kungahuset?
Efter den senaste tidens turbulens ligger kung Carl XVI Gustaf
lågt.
Nu tackar han nej till fest.

Skandalboken “Den motvillige monarken” har de senaste veckorna fått oerhört mycket publicitet. Spaltmeter efter spaltmeter i såväl svensk som utländsk press har fyllts med bokens rapporter om kungens, och hans vänners, festande i slutna sällskap, i lyxvåningar och på exklusiva klubbar. Tidigare har kungen meddelat att han knappt läst boken utan bara bläddrat i den. Trots det verkar han ha nåtts av dess innehåll…

Fin medlemsklubb

Tiden som festprisse tycks vara över – nu tackar kungen nämligen nej till sina festinbjudningar. Idag skriver Expressen om hur kungen avböjt att medverka på herrklubben Sällskapets årsfest. Sällskapet, som vart 5:e år håller kalas, är en mycket fin medlemsklubb bestående av 2 200 herrar, bland andra prins Carl Philip, Sven Otto Littorin och Mats Bergstrand, i Stockholm. För att få vara med i sällskapet måste man rekommenderas och när de träffas råder slipstvång. Men i år behöver inte kungen tänka på att välja slips, han kommer nämligen inte. Utan att ange orsak har nämligen kungen tackat nej till att komma.

Av Johanna Lejon
Foto: IBL

Läs även:

Annons

Mer om svenska och internationella kungligheter, societet och kändisar från oss på Svensk Damtidning:

Dela på:

53 kommentarer till “Nu tackar kungen nej till fest”

  1. Yvonne skriver: 22 november, 2010

    Har skammen han utsatt sig själv och familjen för, äntligen sjunkit in hos honom?


  2. Ina skriver: 22 november, 2010

    Fint att kungen har lärt sig att säga ‘nej’. Det är ofta det bästa valet. Med åldern inser vi alla att vi har rätt att tacka nej. Jag önskar kungen det allra bästa såsom också åt hans fina familj. Skandalböcker med anonyma namn har verkligen inget värde.


  3. pix skriver: 22 november, 2010

    1,2,3 vilka otrevliga kommentarer


  4. MaryK skriver: 22 november, 2010

    ¤ 4 Ina:
    Kongen bekreftet jo i praksis hovedpåstanden i boken!
    Da har det ingen verdi og du og jeg later som boken ikke finnes – og dermed godtar kongens langvarige og utagerende fortid!
    Sofia og Mette Marit er englebarn i forhold til dette!


  5. Lina skriver: 22 november, 2010

    Litar på att tronföljaren kan ge kungen förhållningsregler i fortsättningen. Men vad är det som antyds lite här och var i kommentarerna om ett “tillhåll” i en lägenhet i Österrike.


  6. Pia skriver: 22 november, 2010

    Alltid ett steg mot att leva för Sverige i tiden. Det är inte i tiden att vänstra som man gjorde förr i tiden, när kungliga herrar tvingades in i kärlekslösa resonemangsäktenskap. Han fick gifta sig med den han ville ha och hans amorösa eskapader kan alltså inte ursäktas av den anledningen. Möjligen visade sig den utvalda inte vara så kul att dela den äkta bädden med. Men det är en annan sak.


  7. Maria B skriver: 22 november, 2010

    “Tiden som festprisse tycks vara över – nu tackar kungen nämligen nej till sina festinbjudningar.”

    Men herregud, måste han gå på alla fester han blir inbjuden till?! Det är väl inte så konstigt att man avböjer sig från EN fest??


  8. Margaretha skriver: 22 november, 2010

    Det är korrekt av kungen att tacka nej till inbjudan den här gången.
    Det höjer hans PR ytterligare.


  9. Maja Larsson skriver: 22 november, 2010

    Silvia har satt ner foten.


  10. A-B skriver: 22 november, 2010

    @MaryK 4

    Sveriges Konung sade vid presskonferensen, som alltid anordnas i samband med jakten, att han då ännu inte hade läst boken och han därför självklart inte kunde kommentera den. Han hade enbart sett löpsedlar med varierande budskap, och han varken konfirmerade eller förnekade vissa uppgifter. Vilka uppgifter han konfirmerar och vilka han förnekar vet ingen av oss, inte du heller, även om du tycks tro det! Däremot vet säkert hans familj detta, och det räcker för mig och uppenbarligen också för majoriteten svenskar – vi, till skillnad mot vissa andra länder och folk, är inte behov av några offentliga “avböner”!


  11. christine rigby skriver: 22 november, 2010

    how absolutely dreadfull how dare people write such filthy accusations don`t they realize what damage they can do here in holland we take a very dim vieuw about this i hope that the royal family will be left alone and put this episode behind them. i have a lot of time and respect for the royal family. so you stupid journo`s look at your own life first before you judge and ruin someones own life


  12. Femina skriver: 22 november, 2010

    Vad gäller det som Christine Rigby skriver så kan jag bara säga att om jag hade, i sällskap av kvinnliga kompisar, varit med och förnedrat män så till den milda grad som beskrivs i boken så kan du vara säker på att jag hade försökt göra upp med detta på en mängd olika sätt.

    Mary K
    A-B är inte talesperson för samtliga svenskar i det här landet trots allt även om det är trevligt att hon finns med här. Jag håller med dig om att bokens innehåll inte bör “glömmas”. Det som boken berättar vad gäller hora/madonna dimensionen är avskyvärd och reducerar kvinnor till objekt för driften istället för de subjekt de borde vara värda att få vara. Det kan inte suddas ut oavsett vad som skrivs i dessa kommentarer.


  13. A-B skriver: 22 november, 2010

    @Femina

    Självklart är jag inte talesperson för samtliga svenskar, som du skriver, men det är välkänt att svenskar, till skillnad mot exv. anglosaxer, inte blir lika upprörda över otrohet och därför inte heller har samma behov av en massa offentliga “avböner” – något annat skrev jag inte!

    Jag håller med att kvinnor i samhället ofta delas in i grupperna horan/madonnan. När det gäller hur festfixare arbetar gällande inbjudningar av SNYGGA, enligt normen, kvinnor/modeller (icke snygga kvinnor blir däremot aldrig inbjudna!) gäller detta inte enbart för vissa grupper/samhällsklasser, utan samma tillvägagångssätt är vanligt när män festar. Exv. när vissa landslag har tagit guld, när kända skådespelare, musiker m.m. ska festa, då har SNYGGA kvinnor/modeller bjudits in för att delta i festligheterna (mat, dryck – inte bara kaffe). Detta är välkänt. Lika välkänt och intressant är, att det inte finns någon motsvarighet när kvinnor (kreti/pleti eller exv. landslag som tagit guld, världskändisar m.fl.) festar, då bjuds av festfixare inga män (modeller) in, varken snygga eller inte snygga! Det finns alltså hos festfixare en lista över SNYGGA, enligt normen, kvinnor/modeller som bjuds in till olika fester, men ingen motsvarande lista för män (i alla fall inte till fester där i första kvinnor, kreti/pleti, kändisar m.fl., festar).

    Sen, att för en SNYGG kvinna/modell tacka nej till en inbjudan från en festfixare, oavsett om det är vänner som står Kungen nära, kända idrottare, musiker, skådespelare m.m. är ju faktiskt fullt möjligt! Undantag skulle i sånt fall vara om den modeagentur som de tillhör då hotar med att avskeda dom, men i sånt fall handlar det ju egentligen inte längre om mode!


  14. nils Olssonsvenskdam skriver: 22 november, 2010

    Abdikerar kungen före jul eller i samband med sin kungliga folkpension den 30:e april?


  15. Mirjam skriver: 22 november, 2010

    Ska kungen inte få träffa sina kompisar längre? Vänner han vuxit upp och haft kul med? Vänner han litar på. Vänner som ger avkoppling som också en kung behöver. För det sitter moralkärringar med snuskig fantasi runt om i landet som tycker till i skvallertidningarna?


  16. Kikki skriver: 22 november, 2010

    #10 A-B
    At Sveriges monarki skiller sig ud deroppe østpå, har vi
    forstået med Kongens opførsel og din accept af den!
    Leve Kong Carl XVI Gustaf. Sverige har den konge Sverige
    gerne vil have, er det ikke det, du mener?
    NB. Jeg er ikke norsk, men dansk med en svensk farfar.


  17. Svea skriver: 22 november, 2010

    Orkar knappt titta på karln efter allt som berättats om honom.
    Jag ger f-n i om så gott som alla svenskar tycker som A-B, jag tycker kungens beteende är vidrigt. Jag vill inte ha en sådan kung!


  18. Lea skriver: 22 november, 2010

    Kanske också en kung behöver kramas ibland..tänk på det du som fördömmer-vad vet vi hur han har det i äktenskapet? Kanske sen lång tid är katolsk prydhet, stelt,känslofattigt..


  19. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 22 november, 2010

    14,Nils Olsson!Kungen har ej pension som vi andra!Varför skulle han abdikera?Löjligt!Som kungar inte roat sig kungligt i alla tider.


  20. Lydia skriver: 22 november, 2010

    Tjusigt gäng på i den klubben, Littorin, Carl Philip och kungen som grädde på moset.

    10# A-B tycker du svänger dig lite angående vad kungen faktiskt sa. Han hade fått saker skrivna i boken berättade för sig och enligt honom var det händelser långt tillbaka i tiden. Ok exakt vilka delar han menar vet vi ju inte men han bekräftade genom detta uttalande att dessa delar var sanna.


  21. Femina skriver: 22 november, 2010

    13 A-B
    Jo, det går att tacka nej. Jag har funderat själv på vilka sammanhang jag var medbjuden i som yngre och det var inte fester med kungen men det var jobbsammanhang. Företag och myndigheter där det förekom festande efter jobbet ihop med oss som var det yngre gardet. Jag var troligtvis naiv men jag tänkte inte på det här sammanhanget som jag förstått som vuxen. Idag förstod jag varför de “bröstade” sig så mycket, jämförde sig mellan varandra och ville stila med sina tekniska prylar. Jag tyckte mest de var fåniga och gick för det mesta hem rätt tidigt.

    Det var nog först efter 30 som jag började upptäcka mönstren. Mycket på grund av dessa mina egna erfarheter så förstår jag att det kan vara svårt att bli inblandad i sammanhang som verkar rätt just då, rätt för karriären eller att andra går. Jag hade mest tråkigt på de här tillställningarna för jag är i gunden inte speciellt mycket för att festa men man kanske tänker till först senare i livet och funderar över att det här var nog inte ett helt “rent” sammanhang. Vad hade de egntligen gemensamt med oss som var så mycket yngre? Det förekom inte sex eller sånt, utan det var helt öppna tillställningar ute på krogen men i alla fall. Vi tjejer kände oss uppmärksammade och som att vi hade något att säga till de här äldre karlarna men idag tror jag inte det var det som var huvudorsaken till att vi var medbjudna. Idag tänker jag mer på vad deras fruar skulle ha tänkt och känt om de såg det och så vidare men när man är ung och söker sina vägar i livet så är det kanske inte full fokus på att genomanalysera alla sammanhang utan tankarna kan nå en i efterhand. Framför allt i samband med den här Kungahistorien så har det verkligen fått mig att reflektera över saker och ting bakåt i tiden och jag ser paralleller som handlar om mönster och strukturer i samhället.
    Det skulle ju vara trevligt om kungen kunde tänka lite på den här dimensionen men så naiv är jag faktiskt inte att jag på allvar förväntar mig det. Men med ett väl genomtänkt tal i handen så skulle han kunna säga en del saker av vikt. Om man ser på en del kommentarer här på sajten så känns det som att många vill svepa undan sanningar. Troligtvis gör många försmådda kvinnor så också…för att slippa se…
    Vi flickor som blev “utvalda” då det begav sig att roa männen visste nog inte riktigt förstå vad vi deltog i. Jämställdhet var för mig på den tiden ett fullständigt ointressant kapitel. Jag hade helt enkelt inte livserfarenhet för att förstå bättre än jag gjorde men jag tror att männen visste vad de gjorde för de var ju 20-30 år äldre än oss. För ett tag sen mötte jag en av dem under en promenad i stan…jag gick över till andra sidan gatan.


  22. A-B skriver: 23 november, 2010

    @Kikki 16

    Exakt vad Kungen har gjort eller inte gjort vet inte jag, och inte du heller förmodar jag, så vad är det menar du som jag och andra ska eller inte ska acceptera? Igen exv. otrohet i Sverige ses inte som lika allvarligt som exv. att gå till prostituerade, vilket faktiskt är ett brott. Anses det i Danmark vara okej att gå till prostituterade? Har för mig jag läst om att en idag medlem i det danska kungahuset använt sig av denna “service” (en “service” som överraskande nog – inte! – bara kvinnor och icke hetereosexuella män står för och förväntas stå för)?


  23. MaryK skriver: 23 november, 2010

    # 10 A- B:
    La du merke til journalisten som i forbindelse med elgpresssekonferansen hadde forbereedt seg til å spørre ut kongen om sannhetsgehalten i historien fra boken – han understreket at han ikke hadde lest boken, hvilket han opprinnelig hadde tenkt å gjøre. Men leende la han til at det ikke var nødvendig etter kongens utsagn som langt på vei bekreftet hovedsaken i boken! Kongen gjorde det lett for journalistene!
    Han sa:
    # “skjedd langt tilbake”
    # “jeg har snakket med familien”
    # ” jeg har vendt blad – og vi går videre”
    Hvorfor måtte han si det – nei, det er jnok ren bekreftelse av hovedpåstanden i boka, om vi liker det eller ikke!

    Og i tillegg kom avgjørelsen om ikke å gå til sak mot boken/tiltale forfatterene veldig raskt, fordi kongen nok skjønte at det kanskje ville virvles opp mye mer enn det som er kommet fram
    allerede og muligens skade kongen, familien og Sverige enda mer….kjlokt gjort av kongen!

    # 13 A – B:
    Dette har ikke noe med festfixere å gjøre eller pene, unge damer/modeller å gjøre, men her handler det om

    ¤ kongens bristende vurderingsevne
    ¤ kongens valg av dårlige kamerater
    ¤ kongens valg av rådgivere, som ikke stoppet han
    ¤ eller også kongens evne til å lytte til gode råd
    ¤ at kongen var en sikkerhetsrisk, som frekventerte
    puben til en mafios restauranteier
    ¤ at kongen dermed var avhengig av tystnaden til kriminelle
    ¤ og kan/kunne ha også ha vært et utpressingsobjekt

    # 15 Miriam:
    Den saken har jo Silvia ryddet litt oppi allerede! Et par av de fikk ikke komme i Viktorias bryllup og er ikke velkommen lenger. Jovisst kan kongen omgås ungdomsvenner, men må de møtes på en mafiaeid pub med unge damer til dessert og kaffe, uten koner. Den tid er nok forbi! Kongen lærte det the hard way!


  24. Kikki skriver: 23 november, 2010

    #23 A-B
    Jeg tænker nu mest på Kongens “handlinger” efter bogen
    kom ud.
    Hele historien cirkulerer rundt i verdenspressen sammen
    med billeder af en “billig og vulgær udseende” Camilla H.
    Og som en anden skrev andet sted, så skrives der også om
    Kongens mentale kapacitet og den kunne han rette lidt op på
    ved at komme med en form for “erklæring” til dronning Silvia.
    Jeg tror faktisk, at de fleste udenfor Sverige, som har læst om
    den årelange affære, synes han bør komme med en
    offentlig “avbön”. Men som jeg stadigvæk har forstået det
    – ikke du!


  25. Maggie skriver: 23 november, 2010

    Som svensk skäms jag över vår kung, skäms över hans kvinnosyn, skäms över hans dåliga omdöme. Han borde be svenska folket om ursäkt för sitt handlande.
    Det är inte bara sin familj, främst sin hustru, som han kränkt det är också det svenska folket.


  26. Medeachintohs.blogspot.com skriver: 23 november, 2010

    Maggie,varför be svenska folket om ursäkt?Han har ju ett privatliv!Och vänt på bladet.Den som ska be om ursäkt är författarna till skandalboken.Dåligt omdömme!


  27. Europa nyheter skriver: 23 november, 2010

    Det är säkert tvivelaktigt om kungens sista länder för Statsbesök vill bjuda honom efter avslöjandet. Thailnand, Brunei, Malaysia
    stryker honom troligen.
    Det får kanske bli Ekerö Linjen i framtiden, vid statsbesök ?
    Han kan ju ta någon färja till Mariehamn också.De har ju bubbelpool !

    Många har påpekat att World Childhoods Foundations Stockholms kontor finns vid bord 27 på Teatergrillen.


  28. EvaKEva skriver: 23 november, 2010

    #27

    I agree with you, completely.
    You know, when the big money speaks, the truth remains silent..


  29. Pia skriver: 23 november, 2010

    Vår kung har väl aldrig uppvisat några fantastiska gåvor vad gäller stil, smak och rent förstånd. Här har nog Silvia varit ett viktigt stöd, även om de båda varit stela och rätt charmlösa. Vår nästa regent är ett under av spontanitet, empati och social förmåga. Hon har dessutom ett gott omdöme i allmänhet, och vad gäller val av livskamrat, i synnerhet. Vi kan alltså lugnt låta historien ha sin gång och invänta glansdagar för Sverige när Victoria tar över rodret. Vi kom undan med blotta förskräckelsen när ödet utsåg henne till tronföljare i stället för den blyge och “ovillige” Carl-Philip. Ibland utvecklar sig livet till det bättre även om man inte kan se det när en förändring sker.


  30. pix skriver: 23 november, 2010

    Något har(eventuellt) hänt för 20 år sedan o nu går feminist tanterna i taket.Detta börjar få absurda proportioner.


  31. Femina skriver: 23 november, 2010
  32. annchi skriver: 23 november, 2010

    Får en känsla av att ni som försvarar kungen och vad som skrivits om honom, vill stoppa huvudet i sanden av rädsla för att kanske konfronteras med liknande problem i familjen eller i dess närhet.
    Det man inte pratar om – det finns inte!!


  33. Gneta skriver: 23 november, 2010

    30: Fast hur Prins Carl-Philip varit om han varit tronföljare är det ingen som vet. Kronprinsessan Victoria har tränats sedan barnsben för sin roll, se bara hur hon tagit lektioner för Margarehta Krook för att tränas i att framträda.

    Kanske är det helt enkelt så, att vår Kungen och Drottningen varit så framsynta i sin uppfostran av Kronprinsessan Victoria att det är just därför hon klarar sin roll så bra.. Detta kanske var någonting man inte tog med i kungens uppfostran för sitt kommande värv som kung.

    De flesta verkar ha t ex. glömt hans spontana, och empatisk och medkännande framträdanden i samband med Tsunamikatastrofen..


  34. EvaKEva skriver: 23 november, 2010

    # 31

    I agree with you. It seems to me that His Majesty is the only person in the whole Sweden who is not allowed to human.


  35. EvaKEva skriver: 23 november, 2010

    # 31

    I agree with you. It seems to me that His Majesty is the only person in the whole Sweden who is not allowed to be human.


  36. Europa nyheter skriver: 23 november, 2010

    10# A-B

    Där har du väldigt fel !

    Jag har stor kunskap om vad kung, kungafamilj gjort och gör.
    Att bevisa mycket , här i S.D. går inte då det skulle innebära att personer som min far, släktingar, som inte kan försvara sig, kan ifrågasättas, då de är avlidna.
    De kontakter jag har inom hovet, press, TV o.s.v. skulle bli uppsagda, åtalas. De står under uppgiftslämnarskydd, enligt lag.
    Jag lyder nämligen under dessa lagar.
    Jag kan under sanningsförsäkran styrka uppgifter som ej utlämnar uppgiftslämnare. Sanningsförsäkran, inte ed, då jag under ed,kan avslöja saker som är sekretessbelagda, hemliga o.s.v.
    men Du kan ju börja med att bevisa att jag lämnat oriktiga uppgifter i det jag under många år skrivit.


  37. Europa nyheter skriver: 23 november, 2010

    EVAK !

    King and his family accept the condition = Successionsordningen / Regeringsformen.

    If they find them not human, are they free to ABDICATE.
    Until that! have they to follow the condition.


  38. Europa nyheter skriver: 23 november, 2010

    Medea!

    Kungen har inte ett privatliv, som ger honom rätt att bryta sitt religionslöfte till Staten = Folket och Svenska Kyrka.
    Lika lite som han kan bära krona när han är kung, kan han ta av sig en gloria när han är privat, och därmed vara privatpersonen Karl Geil.


  39. Leif skriver: 23 november, 2010

    Förstår inte varför det skulle vara förbjudet ta ett par öl med vänner på bar eller bordell om det är så –
    har vi väl alla gjort
    Bada i bubbelpool och lattja lite är väl inte heller nåt att bråka om –
    kolla Expressen, kungen är mer populär än nånsin –
    för han gör som vi gubbs gör och alltid gjort 🙂 och alltid kommer att göra


  40. EvaKEva skriver: 23 november, 2010

    #37
    Wow! It is kind of interesting to see your point of view, but in the end ,howefer, His Majesty is a human being despite of being Head of State.


  41. Leif skriver: 23 november, 2010

    Älgjakt och bubbelbad skulle nog pigga upp Pr Daniel också –
    han ser blek ut om nosen där han smyger efter hustrun i Uppsala domkyrka


  42. sanna skriver: 23 november, 2010

    Han är vår kung han och hans familj ska föregå med gott exempel
    inga strippor och bordeller… vill man leva så så är det bara att avsäga sig titeln…


  43. A-B skriver: 23 november, 2010

    @Som svar till vissa här; Offentliga “avböner” ser jag som något som främst är till för att tillfredsställa dem som inte är involverade, oavsett vad det gäller (otrohet el. ngt annat), oavsett vad som är sant/inte sant och oavsett vem som är involverad, därför är jag, generellt sätt, negativt inställd till dessa. Däremot anser jag det oerhört viktigt att kunna be de människor som är involverade, oavsett vad det gäller (otrohet el. ngt annat), om ursäkt och förlåtelse. Här är en intressant artikel som till delar berör detta, den handlar om otrohet i relation till allmän kännedom om denna samt skuldbeläggning och “påtvingade” skuldkänslor (relaterat till författarens egen erfarenhet men med referens också till Drottning Silvia och “allmänheten”/”folket”).

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/article8154687.ab


  44. Bettina skriver: 23 november, 2010

    Efter alt som er kommet frem om Kongen i skandalebogen,
    kan man nok konkluderer, at det ikke er Kongen, som har
    fået Madeleine til at bryde forlovelsen med Jonas B., for han
    har jo bare gjort som svigerfar, Kongen !


  45. A-B skriver: 23 november, 2010

    @Femina 22 och 32

    Din kommentar med dina egna erfarenheter var intressant att läsa. Angående könsorättvisor öppnades mina ögon, och fleras med mig, redan i tonåren. Exempelvis ställde jag mig undrande till de vänners mammor som inte arbetade utanför hemmet, att de inte var ekonomiskt självständiga, att de var beroende av sin man för att få pengar, att det påverkade deras framtida ekonomi, pension osv. Likaså undrade jag, och flera med mig, varför en tjej som låg med flera killar sågs som en madrass medan killen som gjorde detsamma sågs som en slags hjälte/macho (tyvärr har uppenbarligen denna syn inte ändrats över åren). Listan kan göras lång. Men, har du väl “sett” kan du aldrig blunda igen! Senare i livet har jag, likt andra kvinnor och även vissa män, sett många, många fler orättvisor som relaterar till vårt kön. Självklart, vilket egentligen inte skulle behöva sägas, är män som grupp (alltså inte varje enskild man) och samhället (politik, religion, media, mode m.m.) ofta ansvariga för synen på kvinnor, hur de behandlas, vilket värde de anses ha osv. Men just eftersom kvinnor/flickor ofta såväl medvetet och omedvetet som synligt och dolt utsätts för orättvisor och inte sällan också våld på olika sätt som har med deras kön att göra och som de enskilt inte kan försvara sig emot, finner jag det därför mycket viktigt att vid de tillfällen det är möjligt och i den mån det går, att kvinnor/flickor också själva reagerar mot könsorättvisor, att de inte alltid “ställer upp” vid de tillfällen då de faktiskt har ett val. Sen, en undran, med tanke på dina tidigare inlägg, har jag svårt att förstå varför du väljer att länka till bilder som redan diskuterats till ”döds” här – vill du visa att du anser att hon är ett offer eller vill du visa att hon hade ett ansvar att tacka ja eller nej till vissa erbjudanden eller vill du visa att framförallt kvinnor aldrig kan/får chansen i samhället att frigöra sig från sitt förflutna, eller något annat – vad är syftet?!


  46. Friso skriver: 23 november, 2010

    It does not matter how you look to infidelity yourself. If the king was infidelity, he has made a big mistake.

    From the king you expect perfect behavior all the time. So long as his life lasts.
    If you have the opinion that infidelity and similar mistakes are not so bad, then I think we are on our way back to the dark ages!

    It is so hypocritical. People and companies who like to become a royal warrant have to behave perfectly. All the time, during their entire life and the time the company has existed. Otherwise they are not good enough or even will lose their royal warrant predicate.

    I cannot and never will pay respect for a person who has made such a big mistake. This is unforgivable. I will never bow for a king or prince with this history. They just are less than I am.

    And yes: I honestly can say I always have and still do behave much more respectfully! I never have made such mistakes! (I am past 40, so had lots of chances).

    About the king his private life issue: the king has a private life. But the king does not have a job. The king has a position. The king represents millions of Swedes. The king therefore always has to behave perfectly all the time!

    How many good things can the king do when paying a state visit? He most probably has lost lots of respect in those foreign countries too.


  47. A-B skriver: 24 november, 2010

    @47 Frisco

    No human is perfect! Not even JC!


  48. PIM VALBORGSDOTTERnogg.se skriver: 30 november, 2010

    Borde inte vara så här… Alla vill vi väl gå på fest , möta vänner och ha lite avkoppling och dricka något gott utan att bli berusade… OCH utan att ha all världens blickar på sig. Det har Kungen haft sedan barnsben – nu är det VI, Hans invånare i det land Han är Kung, som borde se till framtiden, INTE vad som gjorts för länge sedan – vill du också bli påmind om dina “ungdomssynder och felsteg??? Dömd i förväg och INTE se hur denna person ÄR IDAG??? Konungen visade helt öppet, ärligt, spontant sin bästa sida som människa OCH medmänniska. DU borde bli tillrättavisad som DÖMER!!!


  49. Larsson skriver: 4 december, 2010

    Avskaffa kungahuset. I ett modernt land väljer man sin president genom demokratiska val. . Se till att kungabarnen arbetar och tjänar sina egan pengar betalar sin egen utbildning osv som alla vi andra. Socialbidragen behövs till andra i behov av hjälp-


  50. Suzanne Wennberg skriver: 14 december, 2010

    Silvia borde skilja sig från kungen som uppfört sig så svinaktigt! Låt honom stå där ensam och harkla sig när han ska försöka representera. Han är inte värd henne!


  51. Kungabloggenblogg.aftonbladet.se skriver: 25 december, 2010

    Låt kungen få slippa vara så avundjuk på de vanliga medborgarna. Varför inte tillåta Carl-Gustav att bli en av oss? Så dålig är han väl ändå inte att han också kan förstå och i praktisk handling gestalta den demokratiska principen?


  52. Anna Nilsson13 skriver: 25 december, 2010

    Så fruktansvärt dumt att dra fram kungens historia sen långt tillbaka i tiden,vilken person har levt genom hela livet med blanka blad?
    Det hör väl till livet för alla att göra sina misstag antigen man är kunglig eller ej,likadant att dom gör pogram om Silvias pappa,hon ska väl ej behöva svara för vad hennes pappa höll på med.Nej,jag tänker då absolut ej köpa/läsa den här boken som nu kommit ut om kungen,låt dom vara ifred.


  53. Georg Allimatias skriver: 12 april, 2011

    Kungen borde abdikera 30 april i samband med sin folkpensionering.
    Victoria är kvinna och har därmed hög simultankapacitet. Hon kan regera och bilda familj samtidigt.
    Och hennes syskon borde göra rätt för apanaget genom att hjälpa till med diverse protokolära representationer och studiebesök.


Annons

Laddar