Ny bild på prinsessan Christina – uppmanar alla att vaccinera sig

Den senaste tiden har det varit tyst från kungens syster, prinsessan Christina. Men en ny bild visar vad hon har haft för sig. Hon har vaccinerat sig! Och nu uppmanar prinsessan resten av svenska folket att göra samma sak.

Prinsessan Christina är 77 år, hon bor mitt i Stockholm city och har fem barnbarn som hon älskar att leka med. Men precis som för många andra så har det senaste året varit annorlunda för Christina. Istället för att socialisera sig på tillställningar, delta i viktigt välgörenhetsarbete och anordna stora middagar för släkt och vänner har kungens syster fått isolera sig. I väntan på en tryggare värld utan covid-19 och den stora smittorisken.

LÄS MER: Oro för prinsessan Christina – efter larmet på slottet

Men de senaste månaderna har vi äntligen sett en vändning på den pandemi som larmslog hela världen i början av 2020. Vaccinet är här och prinsessan Christina är tydlig:

Hon har kavlat upp ärmen och tagit sprutan och hon vill att resten av svenska folket hänger på.

Prinsessan Christina deltar i kampanjen Kavla upp – för vaccin

Foto: Mattias Edwall

Det är med anledning av kampanjen "Kavla upp" som Christina har låtit sig fotograferas av Mattias Edwall. Initiativet står Sveriges kommunikationsbyråer för och kampanjen handlar kort och gott om att övertyga befolkningen att vaccinering ärr det enda effektiva sättet för att stoppa smittspridningen.

– Det vaccinationsprogram som nu pågar är en historisk ansträngning av ofattbara proportioner och kan kanske vara det viktigaste vi gjort i modern tid. Vi vaccinerar oss inte enbart för att vi själva ska hålla oss friska, vi gör det även for varandra, säger Helena Westin, initiativtagare och ordförande Sveriges Kommunikationsbyraer.

Christina är inte ensam om att ha kavlat upp ärmen med syfte att påverka andra. Med sig har hon ett gäng kända svenskar så som artisterna Loreen och Jason Diakte, skådespelarna Eva Rose, Shima Niavarani och Lena Endre och artisterna Martin Stenmarck och Tomas Ledin. För att bara nämna några.

LÄS MER: Inbrottet hos prinsessan Madeleine är fjärde stöldkuppen som drabbar kungafamiljen

Så här skriver initiativtagarna själva i ett pressmeddelande:

"Kampanjen är ett helt privat initiativ av Sveriges Kommunikationsbyraer och är helt finansierad genom privata donationer från några av Sveriges mest namnkunniga näringslivsprofiler sa som Karl-Johan Persson, styrelseordförande H&M, Daniel Ek, grundare Spotify, Marta Schörling Andreen, Robert Andreen, Cristina Stenbeck, Petter Stordalen, Mats Qviberg, Harald Mix, Johan Andersson, vd Mellby Gard for att nämna några. Arbetet med kampanjen sker i dialog med Folkhälsomyndigheten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap".

Helena Westin fortsätter:

– Vi kan kommunicera sa att människor faktiskt gör något och det tack vare hjälp av privata generösa donationer och Sveriges mest välkända ansikten. Utan den generositeten hade detta inte varit möjligt.

Foto: TT, Mattias Edwall