Nya bilderna på Madeleine, 43, avslöjar hennes förvandling: "Diskret men tydligt"
Torsdagskvällen var en riktig fullträff för alla kungliga fans – både prinsessan Madeleine och prinsessan Sofia var ju ute på jobb!
För Madeleine var det en tjusig välgörenhetsmiddag på Millesgården som stod på agendan, och på bilderna från kvällen avslöjas hennes stora förvandling...
Så har flytten till Sverige påverkat prinsessan Madeleine
När hovet våren 2023 meddelade att prinsessan Madeleine och familjen flyttade hem till Stockholm fanns det en fråga på allas läppar: kommer hon göra kunglig comeback?
Under alla år utomlands har det ju gått att räkna Madeleines framträdanden på en hand, och flytten innebar ju en helt annan närhet till det kungliga livet i stan.
Och nu har vi ju facit: ja!
Det har dels blivit lättare för Madeleine att vara med vid stora kungliga tillställningar som Nobel och nationaldagsfirandet – där det tidigare varit svårt att rättfärdiga flygresan över Atlanten. Dessutom kan hon ju jobba mer hands on med sina organisationer och beskyddarskap, vilket betyder att hon också syns mer.
Och så årets stora kungliga snackis: Minlen. Ja, Madeleine har ju tagit steget in i entreprenörsvärlden, och har lanserat sitt eget hudvårdsmärke. Med anledning av det både ser vi och hör mer av Madeleine än någonsin – hon och Chris gjorde ju till exempel en av sina största intervjuer på länge med Dagens Industri för ett par veckor sedan.
Förändringen i nya bilden på prinsessan Madeleine
Att vi får se Madeleine mer, betyder ju också att vi får se ännu fler av hennes tjusiga prinsesslooks. Och här kan man faktiskt notera något av en förvandling.
Under gårdagens middag på Millesgården dök Madeleine upp i elegant svartvitt, och både toppen och kjolen är signerade trendiga Wakakuu. Märket grundades av svenska Maria Tollemark and Anna-Maria Lundström-Törnblom – och även jackan från House of Dagmar har rötterna i Sverige.
Svensk Dams onlineredaktör Noréa Dahlskog har följt Madeleine de senaste fem åren, och är helt säker på att det är ett aktivt val av prinsessan att sikta på svenskt mode:
– Det är sedan gammalt att kungligheter pratar genom kläderna. Man brukar ju säga att de är vandrande reklampelare – och deras klädval, allt ifrån märken till ursprung, är aldrig slumpmässiga. Just prinsessan Madeleine brukar, till skillnad från kronprinsessan, oerhört sällan bära svenskt mode. Hon har ju präglats av åren utomlands och bland favoritmärkena hittar vi istället amerikanska Veronica Beard och italienska Valentino, säger hon.
– Att Madeleine valde helsvenskt, nästan från topp till tå, är överraskande och roligt – och ett tydligt ställningstagande. Hon använder sitt rampljus för att uppmärksamma våra svenska talanger, precis som Victoria alltid gör. Det är ett diskret men tydligt sätt att få fram sitt budskap på. Kanske får vi se mer av den här förvandlingen framöver, det hoppas jag i alla fall!
Foto: TT, Svensk Damtidning