Populärt: Drottning Silvia Kronprinsessan Victoria Prins Daniel Prinsessan Madeleine Marius Borg Höiby Norska kungahuset

Artistens regelbrott före Melodifestivalen – SVT tvingas kommentera

03 feb, 2024, 14:00
author Vendela Lönnqvist
Vendela Lönnqvist
Men många lär nog haja till när Lisa Ajax ska framföra sin låt "Awful liar".
Men många lär nog haja till när Lisa Ajax ska framföra sin låt "Awful liar" TT
En av de viktigaste reglerna böjs på inför första deltävlingen.
Annons

Bakom varje upplaga av Melodifestivalen gömmer sig en hel del regler och etiketter som måste följas, eftersom musikprogrammet sänds på SVT.

Detta då SVT går under public service – som under inga omständigheter får, exempelvis, göra reklam.

Mellobossen: Så ändras Melodifestivalen 2024Brand logo
Mellobossen: Så ändras Melodifestivalen 2024

Lisa Ajax text innehåller reklam

Men många lär nog haja till när Lisa Ajax ska framföra sin låt "Awful liar", eftersom texten lyder: "We used to drive till four AM, in my blue old Bentz."

Och även om Bentz må vara felstavat, menar nöjesjournalisten Tobbe Ek att texten inte kan tyda på något annat än bilmärket Mercedes-Benz.

Tidigare låtskrivare tvingades skriva om

Att låttexter i Melodifestivalen har innehållit reklam är ingenting nytt. Så sent som förra årets upplaga tvingades artisten Laurell att skriva om sin låt samma vecka som hon skulle framföra den.

Annons

SVT ansåg nämligen att texten "Grey Goose", i låten "Sober" syftade till det välkända vodkamärket. Detta efter att Aftonbladet uppmärksammade Melodifestivalens projektledare Anders Wistbacka på det hela.

– Tyvärr är detta något som vi har missat. Det finns en risk för otillbörligt gynnande av ett varumärke varför orden inte får framföras i SVT eller Melodifestivalens sammanhang, sa Wistbacka vid tiden.

Lisa Ajax behöver inte skriva om låten inför Melodifestivalen

Men för Lisa Ajax krävs inga ändringar inför sitt nummer i första deltävlingen.

Både projektledaren och programmets redaktion har kommit överens om att det är acceptabelt – av flera anledningar.

– I grunden får det inte figurera varumärken i Melodifestivalen men vi har valt att ge dispens i detta fall. Ordet är karaktärsbyggande i en låtfiktion och vi menar att underhållningsvärdet tar över. Dessutom är det inte allt för framträdande. Om möjligt vill vi inte gå in och ändra i upphovspersonernas konstnärliga vision.

Men det betyder inte att SVT kan komma undan helt. Risken kvarstår att bli fällda av Granskningsnämnden, och låten kan komma att behövas skrivas om ifall Lisa Ajax skulle kamma hem vinstbiljetten till Eurovision Song Contest.

Annons