Därför blev Suzanne Reuter Ica-Stina – hemligheten bakom beslutet

STOCKHOLM 20191210 Bjˆrn Kjellman under en presstr‰ff fˆr Stj‰rnorna p slottet. Foto: Stina Stjernkvist / TT / kod 11610

Stina Stjernkvist/TT
Det är inte vilket jobb som helst, och nu förklarar Suzanne Reuter vad det var som fick henne att tacka ja.

Under nästan 20 års tid har vi fått se hundratals reklamfilmer utspela sig i den lilla Ica-butiken med den mjuka och älskvärda handlaren Ica-Stig som chef, och det har blivit en självklar del i svenska folkets tv-tittande.

Först ut att spela rollen som Ica-Stig var skådespelaren Hans Mosesson, i hela 13 år jobbade han outtröttligt med rollen innan han till slut gav stafettpinnen till Loa Falkman, även han väletablerad skådespelare sedan många år tillbaka.

Intresset var därför enormt när den tredje Ica-Stig skulle avslöjas under söndagen förra veckan. Det blev den favorittippade Björn Kjellman som tog över, men det fanns många som tyckte att det kunde vara dags för en kvinna som huvudrollsinnehavare. Ica och produktionsbolaget King valde därför att introducera en helt ny Ica-handlare, nämligen Ica-Stigs syster Ica-Stina, som enligt den senaste reklamen äger 51 procent av butiken men under många år varit ute på andra äventyr.

suzanne reuter

Suzanne Reuter Fototillflle med skdespelarna i filmen "Lyrro", Stockholm, 2018-10-16 (c) Karin Trnblom / IBL

Karin Törnblom/TT

Suzanne Reuters egna ord om Ica-Stina

I ett pressmeddelande förklarar Suzanne Reuter att en av drivkrafterna bakom att tacka ja till att introducera denna nya karaktär i den fiktiva Ica-butiken var att hon var just kvinna.

- Det är väldigt roligt att vara med om att introducera en ny karaktär i ICA-såpan, särskilt som det finns fler kvinnliga handlare idag. Så det här ser jag fram emot, säger Suzanne Reuter i ett uttalande.

Ica har i flera år nu jobbat med att få fler kvinnliga kandidater till jobben som Ica-handlare, bland annat infördes ett stipendium som går till kvinnliga anställda med ambitioner att en dag driva en egen butik.

Sedan 2009 har andelen kvinnliga Ica-handlare ökat från 16 till 21 procent, något som Suzanne alltså är med och illustrerar i de nya reklamfilmerna.

LÄS MER: Avslöjar: Bråken och hemliga festerna i Antikrundan

LÄS MER: Coronakändisarna – skandalerna, attackerna och de som försvann

LÄS MER: Melania Trumps skilsmässoplan: Så mycket får hon