Populärt: Drottning SilviaKronprinsessan VictoriaPrins DanielPrinsessan MadeleineVictoriadagenSollidens slott

Drastiska ändringen för årets sommarpratare i P1 – så påverkas du som lyssnare

03 jun, 2024, 07:30 
Vendela Lönnqvist
TT
Sveriges Radio gör en stor ändring inför kommande sommarpratare i P1.
Annons

Ingen sommar utan sommarpraten i P1.

Snart är det dags – det första programmet släpps på midsommardagen den 22 juni och varje vecka fram till och med den 18 augusti får vi höra totalt 58 sommarpratare dela med sig av livet, lärdomar, upplevelser och livsöden.

Oscar Magnusson om speciella situationen med frunBrand logo
Oscar Magnusson om speciella situationen med frun

Hon blir ”Lyssnarnas sommarvärd” 2024

Varje år röstas även en mer okänd person fram till att bli ”Lyssnarnas sommarvärd”. I år landade flest röster på Alva Sparrevik, vars lillebror Lucas dog till följd av en våldsam misshandel i augusti förra året efter att han stod upp för sin vän.

– Jag hoppas att historian om min lillebror kommer att göra skillnad. Att folk tar med sig en del av Lucas; hans värme och mod. Det blir ofiltrerat och rått, men också varmt, säger Alva till Sveriges Radio.

Annons

Henne kan du höra den 17 juli klockan 13 i P1, eller redan tidigt på morgonen i appen Sverige Radio Play.

Resterande sommarpratare kommer släppas den 11 juni.

Stora förändringen för sommarvärdarna i P1

Men i och med årets sommarvärdar kommer också en stor förändring. Föregående år har alla som velat kunnat lyssna på programmen i valfri musikspelare, såsom Spotify. Men det blir det nu ändring på.

Det kommer bara kunna gå att lyssna på sommarpratarna i Sveriges Radio egna app. Detta eftersom de vill få fler lyssnare att upptäcka appen, skriver programdirektör Sofia Wadensjö Karén på SR:s hemsida.

Därför ändrar Sveriges Radio

Detta påverkar även det populära ”Morgonpasset i P3”.

”I en värld med allt fler påverkanskampanjer och där generativ AI ger helt nya möjligheter att sprida propaganda och desinformation blir trovärdiga avsändare – och trygga digitala miljöer – en allt viktigare motkraft. I vår app och på vår hemsida publiceras enbart innehåll som producerats med hjälp av professionella, journalistiska arbetsmetoder. Och det blir tydligare för användarna att Sveriges Radio är avsändare om man tar del av innehållet på vår egen plattform där det inte kopplas ihop med andra varumärken och andra avsändare. Sveriges Radios varumärke är, kort sagt, en garant för tillförlitligt innehåll”, skriver Sveriges Radio på sin hemsida.

Annons