Populärt: Drottning SilviaKronprinsessan VictoriaPrins DanielPrinsessan MadeleinePrinsessan Sofia

Ica-reklamen ändras – tittarna rasar: "Lite känsliga"

31 maj, 2021, 11:00 
Suzanne Reuter och Björn Kjellman i Ica-reklamen
Ica har genomfört en stor ändring i sina reklamfilmer – och tittarna rasar.
Annons
Skådisarna som medverkat i Ica-reklamenBrand logo
Skådisarna som medverkat i Ica-reklamen

Ica-reklamen har vuxit till något mer än ett skyltfönster för rabatter och erbjudanden. Hysterin kring vem som skulle bli den nya Ica-Stig efter att Loa Falkman tackat för sig, visade att svenska folket betraktar filmerna som något av en favoritsåpa.

Ica om förändringen i reklamen – tittarna rasar

Suzanne Reuter och Björn Kjellman i Ica-reklamen
Suzanne Reuter och Björn Kjellman i Ica-reklamen – vad tycker ni?

Men den nya stjärnduon, Björn Kjellman och Suzanne Reuter, har inte fått någon smekmånad. Både Björn och Suzanne och reklamfilmerna de deltagit i har fått utstå tuff kritik från besvikna tittare.

Den senaste reklamfilmen, där Tommy Körberg och Tommy Nilsson dyker upp, avslutades med en uppmaning till tittarna:

"Hitta på en ICA-film och se den sändas på tv.…", lyder uppmaning.

Detta landade inte väl hos alla, milt uttryckt.

Annons

"Varför ska man komma på en reklamidé gratis??", skriver en person på Facebook.

"Har ni inte råd att betala ett riktigt pris ?", skriver en annan.

"En tävling bör ju rimligen innefatta någon typ av vinst...?", skriver en tredje.

"Ska visa tydligare bredd och djup"

Nu har Ica svarat på kritiken som drabbat dem den senaste tiden. Sajten Nöjeslivet har hört av sig till matkoncernen, som inte missat att många är missnöjda.

”Det finns ett väldigt stort engagemang kring våra reklamfilmer, vilket märktes under lanseringen av nya ICA-Stig och ICA-Stina. Detta kan göra att förändringar blir lite känsliga. Vi följer utvecklingen av reklamen med flera olika mätningar och vi lyssnar in den feedbacken vi får”, skriver pressansvariga Gabriella Ohlzon i ett mejl till Nöjeslivet.

”Vår förhoppning är att vi ska kunna visa på en tydligare bredd och djup i våra nya karaktärer och vi hoppas såklart att de ska tas emot väl av publiken när de får möjligheten att lära känna våra nya karaktärer mer”.

Annons